At løskoge bulgur/couscous (og ris) - hvordan?

Hej køkkenskrivere :slight_smile:
Så har jeg igen forsøgt at koge en lækker, løs og luftig gang couscous, og fået en gryde grød ud af det.

Hvordan gør du, når du koger:

  • Couscous
  • Bulgur
  • Ris

Alle detaljer, tak. Afmåling af couscous, vand, kogetid, dampetid, smurt grydebund, whatever fluffs it up :savle:
Når jeg er på kinesisk restaurant, så nyder jeg først synet og derpå smagen af den skål med luftige og fluffy ris, de serverer - jeg kunne æde det hele! :savle:
Men selvom jeg ejer en “riskoger” :ok:
http://www.braun.com/global/household/food-preparation/food-steamers-multigourmet.html
som er super til at koge alt muligt andet, uden at brænde på mens man er i karbad, fordi kræet har timer :thumbup:
Så har jeg ikke luret tricket - ris-sort, kogetid, mængdeforhold - til at koge lækker, fluffy ris. :øhmm:
Eller couscous. :øhmm:
Eller bulgur. :øhmm:

Hjælp?

ris kan jeg hjælpe med …

parboiled ris…

2 kopper ris og 3 kopper vand… præcis… ikke noget med mål - det er 2 til 3

i en riskoger i mikroovn er det 13 min og derefter 10 min hviletid…

på en kogeplade bringes det i kog, koger 1 min, skru ned på 1, læg et dobbelt stykke køkkenrulle mellem gryde og låg og lad stå i 20 min… sluk efter 18 og tag låget af efter de sidste 2 min…

voila - meget meget løse ris… i hvert fald herhjemme

couscous er klistret og bulgur… lyder som om du bruger for meget vand og koger for længe :slight_smile:

Tak :slight_smile:

Er der virkelig ingen, der koger couscous-gryn (eller bulgur) derhjemme - og får det til fluffy, luftigt, løse korn, ligesom på restaurant?

Jeg har lige lavet/spist kyllingespyd med couscous her til aften.

Couscous bruger jeg ca lige dele vand og gryn. Kommer det i en gryde, hælder varmt kogt vand, en smule oliven olie og salt i. Sætter det hele på en kogeplade på lav varme i 10 min og Voilá færdig couscous. Jeg har så kommet fint skåret tomat, rød og grøn peberfugt og blegselleri i efterfølgende så den bliver lidt Tabouleh agtig.

Tjo jeg gør da… men jeg er lidt i tvivl om dit “fluffy”??

Jeg bruger fuldkorns bulgur, men jeg er sikker på at fremgangsmåden er den samme :slight_smile:
Jeg bruger 3 dl bulgur, 6 dl vand og ca. 1 tsk salt. (og nogle gange lidt bouillon)

Når vandet (med salt) koger tilsætter jeg bulguren og rører rundt. Jeg skruer ned på svagvarme lægger låget på og lader det små koge i 12 min. Rører lidt rundt undervejs. Efter de 12 min, lader jeg den stå og trække i ca. 5 min.

Bulguren er korrekt færdige når de ikke sidder fast i bunden eller der er for meget vand… :slight_smile:

Jeg håber det hjalp? Mine smager i hvert fald fantastiske… :thumbup:

Tak for tips! De er gemt og vil blive fulgt.
Med fluffy mener jeg bare løskogt og ikke grød. Dvs, at kornene ikke klistrer sammen, men er luftige og løse. Ikke-klæbrige.
For ofte får jeg altså bare noget, der minder om grov havregrød ud af det :ups:

[quote=MiSi;362212]Tak for tips! De er gemt og vil blive fulgt.
Med fluffy mener jeg bare løskogt og ikke grød. Dvs, at kornene ikke klistrer sammen, men er luftige og løse. Ikke-klæbrige.
For ofte får jeg altså bare noget, der minder om grov havregrød ud af det :ups:[/quote]

Oki… :smiley:
Jamen når jeg laver dem er de aldrig klistret eller grødagtigt… :slight_smile:
Held og lykke med det… :thumbup: