At omplacere en vovse...( laaangt )

Ja, lige en lille historie fra det virkelige liv.

Vi omplacerede for 14 dage siden vores dejlige Bingo efter at hun havde været annonceret her og der i ca. et par måneder.

Hvorfor så omplacere ? Jo, det lyder nok cliche, men med en ny baby, flytning, at vænne en masse katte til, at være indekatte, at miste en kat, at lufte 4 hunde dagligt, køre børn på arbejde osv., ja, så brændte det hele altså bare på og Bingo er en ekstra stressfaktor i dagligdagen…

Anyway- der var et par ret så useriøse henvendelser, men for 14 dage siden ringede så 1 dame, at hendes kæreste var interesseret i netop sådan en hund som Bingo.
De kom og kiggede- vi snakkede længe, vi gik en tur med hende, så de kunne prøve at kalde hende til sig osv. De havde fået alt af vide om hendes plusser og minusser.
De havde en anden hund og damens mor havde vist kennel, så det lød jo godt nok og de fik Bingo med på en (er jeg sikker på )- temlig rædselsfuld køretur, for et af hendes minusser er, at hun angriber modkørende trafik, når man går og køre med hende.
Vores datter græd som pisket, da de kørte. :ked:

Har fået både adresse, telefonnummer osv. og vil gerne have, at de ringede dagen efter og skrev engang imellem- det er vel ikke for meget at forlange…
Ventede hele dagen næste dag og endelig ringede de sidst på eftermiddagen og alting var bare super duper, selvom køreturen havde været træls, men det var de jo blevet advaret om.

Da der var gået 1 uge skrev jeg så til dem, for havde ikke hørt mere. Nu kunne Bingo pludselig ikke være alene hjemme- hun hylede og skabte sig.
Ringede til ejeren, for jeg er langsom på tasterne og det går nu også hurtigere, at snakke. :stuck_out_tongue:
Det var en nabo, der havde sagt, at hun havde hylet- de havde ikke selv bemærket noget endnu, men nu skulle han snart arbejde og det hele var så frygteligt. Bad ham om, at sætte et webkamera op eller på anden måde teste, hvad hun lavede, når hun var alene. Det skal lige bemærkes, at vi aldrig har haft bøvl med det. Hun går hen og kigger, når vi går og hun gør, når hun kan høre vi kommer tilbage, men vi har kørt forbi vores hus ind imellem, netop for at tjekke om der var nogen af hundene, der hylede…

Anyway-han vil så gå over til naboen og tjekke, for derfra kan man se hele deres hus. Jeg sagde til ham, at han så skulle køre væk, for Bingo er jo ikke dum og han går vel heller ikke på arbejde…

Tilbød så også, at tage hende tilbage, hvis det skulle være helt galt. Kan jo ikke vide om hun stadig stresser over flytning eller der kunne være en anden grund til, at hun pludselig ikke kunne være alene…

Så går der 1 uge mere og vi høre ikke mere om, hvordan det er gået eller noget. I dag ringer mobilen så, at nu må vi gerne tage hende tilbage, for hun kradser på deres dør og er åbenbart stadig helt umulig…:?
Var ved at tømme vores gamle hus, for de sidste ting og skulle også lige køre et barn på arbejde, så sagde de kunne komme ved 18.30 tiden.

De var her lidt i 7, afleverede en snor ved fordøren og sagde- her er 1 styks hund. Hun stresse efter turen og halsede, så slap hende fri og gik med ud for, at snakke lidt- hvilket åbenbart irriterede ham. Hun sprang så ind i bilen igen, hvor kæresten og en stor pige rodede efter et eller andet- det viste sig så, at være en halti. Kæresten sagde ikke et ord til mig og hun var ellers så snaksalig sidst.

Jeg tog snor på Bingo. Han sagde, at han havde været alene med hende i eftermiddag og hun var rolig og dejlig, men så kom kæresten og hendes hund og så var Bingo blevet træls- ikke mere om alene hjemme problemer…

De skulle dog smutte nu, for de skulle hjem og lave aftensmad og vi måtte finde en ny familie eller hvad nu. Sagde til dem, at det ikke bliver aktuelt- Bingo bliver her nu.

Bibsen var ikke synderligt begejstret for gensynet, men nu er der faldet lidt ro på igen- Bingo er først nu ved, at stresse ned efter køreturen.

Nu har jeg været så ærlig som jeg kunne i den omplaceringssag her, men føler sket ikke, at den nye ejer har været det samme- for kan hun pludselig ikke være alene osv. eller er de bare kørt træt i hende- jeg tror mest på det sidste… :frowning:

Tak hvis du nåede med så langt. :tak:

Sikke et drama! Det kunne lyde, som om det var godt, hunden kom hjem til dig igen - kæresten og hendes hund var vist ikke helt indstillet på at skulle have ny hund… Hvis de to hunde ikke blev venner, så kan det vel sagtens stresse din hund til at ændre adfærd:? ved ikke så meget om hunde, så jeg gætter højt

Der var ifølge ham ingen problemer de to hunde imellem- altså ikke før i dag, hvor Bingo åbenbart blev træls, når kæresten + hendes hund kom hjem…

Nogle mennesker burde ikke have dyr!

Ja, så har vores “uartige” hund jo været alene hjemme i 3-4 timer i dag og der var ingen hylen, da vi kom hjem + hun har da heller ikke gravet sig igennem nogen døre. :stuck_out_tongue: Hun har lukket Bibi ud, men det tæller vist ikke helt. :tihi:

Hun var dog meget ivrig ( det er hun så altid ), men mere end normalt på gåturen og hun var glad for, at få løbet og leget og så tænker vi jo om de mon har gået ( nok ) med hende, for hun bliver omdannet til et irriterende pivedyr, hvis hun vil ud og hendes signaler er slet ikke til, at tage fejl af- mener vi jo ikke.
Anyway- hvis hun ikke har fået motion ( nok ) i 14 dage, så kan man altså meget nemt ende med en hyper og meget irriterende hund.

Derudover er jeg næsten sikker på, at hun er kommet i løbetid og derfor reagerede Bibsen lidt voldsomt på hende…

Bottomline, så er hun hurtigt faldet tilbage i de gamle rutiner. :slight_smile:

Hun kan jo meget vel have hylet det nye sted netop fordi det er nyt for hende og hun er ladt alene tilbage.

Det har jo været en stor omvæltning for hende med nyt hjem og nye ejere, så det er jo kun naturligt at hun reagerede.

Tror hun nu er der hvor hun har det bedst.

Det kan hun selvfølgelig og det sagde jeg også til dem, men tvivler lidt på om hun i det hele taget har hylet osv.- om det ikke bare er noget de har opdigtet…

Jeg vil være helt ærlig:

Jeg har haft sådan en hund, og der er en god grund til at den eneste der kunne tage ham, da han blev bange for katte, var min kollega Julie med forstand på hvordan man håndtere sådan en hund. Dvs en hund med problemadfærd, som ikke er arbejdet helt væk og som nok aldrig bliver arbejdet helt væk… næsten efter 3 års intensiv træning, men det kan dukke op og der er lang vej endnu.

Jeg ville ikke omplacere sådan en hund igen nogensinde.

Hvis så skal du ud og finde en total NØRD ud i adfærd og træning, der gider. Og det er svært, for de ser i forvejen problemhunde til dagligt, og holder ofte helst selv sunde mentale dyr for at slappe af og konkurrere med dem på højt niveau.

Sandheden er, at den slags hjem med forståelse for sådan en hund og viden til at arbejde med dem ikke hænger på træerne. Gid de gjorde, men det gør de ikke.

Jeg er sikker på at i det rette hjem kunne din hund blive alle tiders hund, men du bør overveje om det hjem alligevel ikke allerede er der hvor hunden er nu…
Det tror jeg nemlig. Bingo finder ikke et sted der kan rumme og forstå som jer.

Kærlighed alene gør ikke en god hund. Men det tror nogle. Lidt tid og lidt kærlighed, så er den fin… Gid det var så let.

Held og lykke med hvad der skal ske fremover.
Til sidst bliver jeg nødt til at skrive - uden at forslå noget som helst, for jeg kender ikke Bingo:

Husk at nogle gange er det OK at sige, at vi gav hvad vi kunne i den tid vi kunne, men nu kan vi simpelthen ikke give mere. Livet med en problemhund er op- og nedture i et væk. Så går det godt, så går det skidt, så godt, så… Det er skide opslidende for ejerne - og efter selv at have levet med sådan en hund må jeg indrømme, at jeg et eller andet sted godt forstår, at disse folk ikke kunne i længden.

De fleste foretrækker nemme kæledyr uden problemer. Der findes ikke mange som dig. Uanset hvad I vælger for Bingo fremover, så er hun en af verdens mest heldige hunde at hun har fundet jer.

KH

Nej, husker godt Ace og hans problemer, men udover biler og at hun trækker godt i snoren, når man starter lufteturen, så er hun jo ellers en god og rolig hund, men hun kræver jo så også lidt ekstra energi nogengange og hun er jo ligeglad med om vores overskud er i bund.

Anyway- Bingo bliver også her hos os nu. Vi holder jo rigtig meget af hende- trods alt. :hjerte:

Har så ikke mere så dårlig samvittighed over, at overskuddet har været lidt i bund og stressniveauet lidt i top, når et ungt par, der hverken har børn og kun en enkelt anden hund, ikke kan magte hende…