At ønske sig killinger

BDet, du beskriver dér tiltaler mig MEGET - for så lærer jeg hende at kende lige fra lille - og det kan kun komme os begge til gavn - jeg ville nu glad og gerne selv holde hende med foder, det ser jeg intet problem i, da hun jo alligevel ender med at være min.[/B]

BIkke, at jeg ikke kunne forelske mig vildt og voldsomt i en voksen hunkat - men det lyder bare godt på den måde du beskriver det[/B].

:tak:[/quote]

Det er bestemt den metode jeg selv ville vælge …Jeg ville ikke bryde mig om at få en voksen fertil hunkat …De kan være nogle vanskelige madammer, jeg mener det er bedst man selv har været med til at præge dem, har fulgt dem fra baby/ung og voksen.

:tak::tak:

Jeg ville nu godt kunne klare en vanskelig madamme… tror jeg.

Men den anden måde, du beskriver er bare perfekt for mig - det vil jeg virkelig overveje… og min tanke lige nu er, at det MÅ og SKAL være en Birma…

:hjerte:

Det tror jeg så afhænger meget af racen.
Abyer er fx utrolig lette at omstille :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;302489]Det tror jeg så afhænger meget af racen.
Abyer er fx utrolig lette at omstille :-)[/quote]

Du har sikkert ret i at det er racebestemt …Og jeg vil bestemt heller ikke afvise det ikke kunne lade sig gøre med briter.

For mit eget vedkommende ville jeg til enhver tid vælge at få udstationeret en killing …Og da især, hvis man ikke på forhånd har kendskab til fertile katte. Men som sagt, så er det tankeeksperimenter jeg er ude i, og dog kunne det godt en dag blive aktuel for mit vedkommende. Jeg må jo erkende at jeg er elendig til at gå af med mine kastrater, og med vores nuværende boligforhold, må jeg nok indse at vores max-grænse er nået. Hvis ikke finanskrigen havde stukket en kæp i hjulet for os, så havde vi sikkert osse solgt vores ejerlejlighed og købt hus …Nu er disse planer middeltidig sat lidt på slow.

Jeg håber det vil komme til at gå som du vil have det Therese.

Kæresten og jeg overvejr selv at gøre det med en hund en gang når vi er uddannede og flyttet i noget større.
Vi vil nemlig rigtig gerne have enten en fransk bulldog eller en mopse. Og de er jo altså ikke helt billige.

Og jeg har altid gerne ville opleve en hund få hvalpe og se dem vokse op fra helt små. Det samme vil jeg da også gerne med en kat, men det næste vi skal have er en hund. ikke flere katte foreløbig.

Så jeg håber inderligt det kan lade sig gøre for dig!
:inlove:

Therese - hvorfor skal det først være når Silke ikke er her mere :? Silke vil sikkert hygge sig som legetante :wehuu:
Tænk sig - så bliver i 2 tanter i ét hjem :stuck_out_tongue:

[quote=Anika;302491]Jeg håber det vil komme til at gå som du vil have det Therese.

Kæresten og jeg overvejr selv at gøre det med en hund en gang når vi er uddannede og flyttet i noget større.
Vi vil nemlig rigtig gerne have enten en fransk bulldog eller en mopse. Og de er jo altså ikke helt billige.

Og jeg har altid gerne ville opleve en hund få hvalpe og se dem vokse op fra helt små. Det samme vil jeg da også gerne med en kat, men det næste vi skal have er en hund. ikke flere katte foreløbig.

Så jeg håber inderligt det kan lade sig gøre for dig!
:inlove:[/quote]

:hjerte::hjerte::hjerte::hjerte:

Åååårh, bliver helt blød i knæene - det er to PRAGTFULDE racer - og jeg vil da ogzå lige nævne en Engelsk Bulldog - dem er jeg håbløst forelsket i.

:wehuu:
Held og lykke med jeres planer.

:kryds:

[quote=Celina;302492]Therese - hvorfor skal det først være når Silke ikke er her mere :? Silke vil sikkert hygge sig som legetante :wehuu:
Tænk sig - så bliver i 2 tanter i ét hjem :p[/quote]

:hjerte::hjerte::hjerte:

Jeg har talt meget alvorligt med Silke om det - og det svar jeg får er :

Nej tak !

Jeg kan kun li’ én kat - og det er mig selv.

:høhø:

quote=Therese;302392-fløde-fløde-fløde[/B]

BJeg har i snart mange år ønsket mig at opleve, at min hunkat fik et kuld killinger.[/B]

BJeg fortryder noget så bittert, at jeg lod Silke sterilisere :ked:[/B]

BMen nu til mit spørgsmål :[/B]

BNår jeg med tiden køber en ny hunkat (killing) - er det så muligt at låne en af jeres hankatte til en parring ??[/B]

BEndnu ved jeg ikke hvilken kat jeg køber - måske en huskat - måske en racekat.[/B]

B-fløde[/B]

BOg min plan er 100 % klar :[/B]

BHun skal kun have ét kuld, derefter steriliseres[/B]

BAlle killinger herfra vil være neutraliserede, før de flytter hjemmefra og jeg ser helst, at de bliver i familien eller vennekredsen.[/B]

BFår hun kun to-tre killinger er det muligt, at jeg selv beholder dem.[/B]

B-fløde[/B]

BHvis jeg har en huskat, vil du så lægge en huskat/racedreng til ved en parring ?[/B]

BHvis nej - hvorfor ikke ??[/B]

BJeg er på helt bar bund - da jeg aldrig har prøvet at have en fertil hunkat, og derfor heller ikke har prøvet at skulle købe en parring.[/B]

B-fløde[/B]
BJeg har også overvejet at købe en han- og en hunkilling fra forskellige kuld - og lade dem parre sig - men da jeg vil beholde i hvert fald én killing, ved jeg ikke hvordan sådan en familie vil trives sammen ??[/B]

B-fløde[/B]

BVi taler år ud i fremtiden - men jeg har bare tænkt på dette ret længe.[/B]

BHvad synes du ?[/B]

BEr det tåbeligt, dumt, en lyserød fantasi - eller er der hold i tankerne ??[/B]

B-fløde[/B]
BSig din helt ærlige mening - for jeg er på helt bar bund.[/B][/quote]

Jeg vil heller ikke. Vil ikke bidrage til raceblandinger med den viden jeg besider i dag :slight_smile: Og synes egentlig heller ikke at der behøver blive lavet flere huskatte, uanset hvor skønne de er :inlove:
Men IVED[/B][/I] du hvad jeg synes :slight_smile: Jeg synes at du skulle gøre “Nordens egen racekat” en tjeneste :slight_smile: Få dig en europé pige. Det er jo den ærketypiske huskat stambogsført tilbage i 1946 første gang :slight_smile:
Og den er i slem tilbagegang og der er ikke nok opdrættere af den, så bare én til der vil lave et godt og velovervejet kuld her i DK vil være en god nyhed :slight_smile: Evt. via en udstationeringskat.
Nu er det jo ikke lige nu, men tænk evt. lidt over det og google europé/european shorthair.

Her er en lille smagsprøve:

Du kan se mere på min hjemmeside www.eife.dk under “Europé billeder” hvis det er :slight_smile:

[quote=Eva K;302537]Jeg vil heller ikke. Vil ikke bidrage til raceblandinger med den viden jeg besider i dag :slight_smile: Og synes egentlig heller ikke at der behøver blive lavet flere huskatte, uanset hvor skønne de er :inlove:
Men VED du hvad jeg synes :slight_smile: Jeg synes at du skulle gøre “Nordens egen racekat” en tjeneste :slight_smile: Få dig en europé pige. Det er jo den ærketypiske huskat stambogsført tilbage i 1946 første gang :slight_smile:
Og den er i slem tilbagegang og der er ikke nok opdrættere af den, så bare én til der vil lave et godt og velovervejet kuld her i DK vil være en god nyhed :slight_smile: Evt. via en udstationeringskat.
Nu er det jo ikke lige nu, men tænk evt. lidt over det og google europé/european shorthair.

Her er en lille smagsprøve:

Du kan se mere på min hjemmeside www.eife.dk under “Europé billeder” hvis det er :)[/quote]

:hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte:

Hvor er de skønne !

:hjerte::hjerte:

Ja, måske var det den race jeg skulle satse på - for der er vel strent taget nok af de andre racer ??

:sorry:

Nu læste jeg så lige resten af tråden og har et par bemærkninger :slight_smile:

Det normale som jeg kender den slags aftaler er at det enten er en killing eller evt. et ungdyr, der bliver udstationeret. Det er sjældent en voksen, og det skal da virkelig være et nødstilfælde hvis det er en voksen drægtig hunkat :slight_smile:

Mht kælekatte, så er min definition den samme som Vivis. Det er alle katte der er kastrerede. Begge mine drenge er købt som kælekatte og udstillingskatte (står i købskontrakten).
Og derudover kan du også sagtens udstille huskat. Det var det jeg startede med, med Mea.

BHvor er de skønne ![/B]

BJa, måske var det den race jeg skulle satse på - for der er vel strent taget nok af de andre racer ??[/B]

:sorry:[/quote]

Det kommer jo an på hvilken race vi mener :slight_smile: Det er jo alt for mange af MCO. Der er også nok bimse-opdrættere så vidt jeg har forstået på andre tråde/birmaopdrættere herinde. Der er alt for få europé-opdrættere :slight_smile:
Men du skal jo vælge med hjertet også og tage den race du er vild med :slight_smile: Men hvis du synes de er skønne, skal du tage og besøge en europé opdrætter eller to. Du er så “heldig” at de fleste af dem der er ligger på sjælland :slight_smile:

[quote=Eva K;302548]Det kommer jo an på hvilken race vi mener :slight_smile: Det er jo alt for mange af MCO. Der er også nok bimse-opdrættere så vidt jeg har forstået på andre tråde/birmaopdrættere herinde. Der er alt for få europé-opdrættere :slight_smile:
Men du skal jo vælge med hjertet også og tage den race du er vild med :slight_smile: Men hvis du synes de er skønne, skal du tage og besøge en europé opdrætter eller to. Du er så “heldig” at de fleste af dem der er ligger på sjælland :)[/quote]

:hjerte::hjerte::hjerte::hjerte:

Jeg har, som du sikkert godt ved :slight_smile: endnu aldrig haft en racekat - men jeg forelsker mig hovedløst i stort set alle racer - så hvis der ligefrem mangler eropéer - så kan jeg da lisså godt gøre en indsats der.

:tak:

Therese - altså, manglen ligger i at genpuljen er ved at være bekymrende lille, og der bør gøres et oplysningsarbejde om racen så alm. mennesker også lærer den at kende :slight_smile:

De tilbud jeg har fået har gået på at få en killing.

Jeg har intet imod at købe en voksen kat - som kælekat synes jeg faktisk det er rarest da man ved hvad man får, hvor en killing jo kan udvikle sig anderledes end man troede. Men når det drejer sig om en fertil kat, så vil jeg af hensyn til min flok helst have en killing :slight_smile:

Jeg overvejer selv at skulle have en udstationeringskat når vi flytter (eller vi har naturligt frafald i flokken, hvilket vi naturligvis ikke håber!) og skal jeg have det, så skal det være en europé. De er simpelthen så skønne :hjerte: Så jeg håber Susanne Wehnert beholder sin européer nogle år endnu så jeg kan få lov at købe en af hendes skønheder :slight_smile:

Hvis du ikke absolut skal have en maskekat, så synes jeg absolut europé er værd at overveje. Men du skal tænke på at du forhåbentlig skal bo sammen med katten (kattene) i mange år, så du skal ikke bare vælge efter hvor der er “mangel” på opdrættere. Når nu det har lange udsigter (for smukke Silke bliver da mindst 40 år :hjerte:), så synes jeg du skal bruge tiden på at tage med os andre på udstillinger - jeg er sikker på vi er flere der gerne vil have dig “på slæb”…du er i hvert fald velkommen ved mig :slight_smile: Når du så har set racerne an (kan blive svært med europé da der ikke er så mange), så skal du ud og besøge dem i deres hjem for at se hvordan de opfører sig der og så kan du træffe dit valg…sådan ville jeg i hvert fald gøre det i dag, hvis jeg skulle ud og finde min første racekat :slight_smile:

Med hensyn til udstillingskatte så bliver birmaer (og andre racer) solgt som avlskatte og kælekatte og nogle steder som udstillingskatte - kælekatte kan derfor sagtens være udstillingsegnede, da det ikke er alle opdrættere der har en kategori der hedder “udstillingskatte” :slight_smile: Udstillingskatte kan både være avlskatte og kælekatte, da der både er neutraliserede og fertile udstillingskatte.

Der kommer et par stykker (europé) til Vejen så vidt jeg har forstået. Tanja tager hendes fra Susannes kuld i år med og hvis Ulla Rothe kan finde kørelejlighed kommer hun måske også med nogen af hendes (det ser dog vist ud til at knibe)

Du kan få en kat fra killing udstationeret. Den behøver ikke være voksen og drægtig, når du får den hjem.

Ud over Europeen, så er der også Snowshoen, som kunne have gavn af at udstationere i DK.

MVH

Jeg har, som du sikkert godt ved :slight_smile: endnu aldrig haft en racekat - men jeg forelsker mig hovedløst i stort set alle racer - så hvis der ligefrem mangler eropéer - så kan jeg da lisså godt gøre en indsats der.

:tak:[/quote]

Jeg vil ikke tale dig fra at få en Europé!
Det er en dejlig race… den renavlede huskat med et skønt temperament!

Men kun hvis racen passer til dig!

Husk det… jo man kan sagtens sidde og forelske sig i samtlige racer… de er jo alle katte og katte er pr definition dejlige for en katteelsker :slight_smile:

Men det er ikke alle racer, der passer til det liv og det menneske man nu engang selv er!

Jeg kan se det herhjemme, hvor vi jo har 4 forskellige racer…
Abyen og Coonerne… Jan har virkelig fundet ALT det han søger hos en kat i de to racer!!! De er og bliver hans - og jeg tvivler på at vi igen kommer til at bo uden hhv bare en aby eller en coon!
Deres temperament er bare til ham… han elsker de sociale spilopmagere :slight_smile:

Jeg… er til skovkattene. Jeg forstår bare den race på en helt anden måde end andre racer! Jeg nyder deres enorme selvstændighed, deres reserverede væremåde og deres intelligens :slight_smile:

INGEN af os vil undvære nogen af vores katte… men vi er begge helt klar over, hvilke racer vi ville anskaffe os, hvis vi boede hver for sig…
Jan ville have coon og aby…
Jeg ville have skovkat og formentlig aby eller måske en huskat…

Så - selv om du elsker alle katte og falder for alle racer - så gør dig selv og fremfor alt din fremtidige Kat en stor tjeneste… Undersøg om det nu er RACEN - den race, som du ikke kan undvære, fordi den gør dit hjem og liv perfekt…

Tak, Ann…

Jeg er faktisk ret sikker på, at uanset hvilken kat/killing jeg får ind af døren - så ER det bare RACEN for mig…

Jeg har endnu ikke mødt den race, når I fortæller om jeres - som ikke ville forelske mig dybt og inderligt…

Jeg er helt enig med Ann!

[quote=Ann K;304518]
Så - selv om du elsker alle katte og falder for alle racer - så gør dig selv og fremfor alt din fremtidige Kat en stor tjeneste… Undersøg om det nu er RACEN - den race, som du ikke kan undvære, fordi den gør dit hjem og liv perfekt…[/quote]

Det bedste du kan gøre er, allerede nu, at besøge nogle forskellige opdrættere og kigge på de forskellige racer.
Jeg møder jævnligt andre opdrættere, der udtaler, at “hvis de bare havde vidst”, så ville de have truffet et andet valg.
Problemet er, at rigtig mange både opdrættere og kælekatteejere, falder for udseendet hos en kat - men det er langt fra sikkert at det lige er det temperament, der passer til dem :slight_smile:

Så kom du bare ud af busken, Tante T - jeg tager gerne mod besøg :slight_smile: