At ønske sig killinger

B-fløde-fløde-fløde[/B]

BJeg har i snart mange år ønsket mig at opleve, at min hunkat fik et kuld killinger.[/B]

BJeg fortryder noget så bittert, at jeg lod Silke sterilisere :ked:[/B]

BMen nu til mit spørgsmål :[/B]

BNår jeg med tiden køber en ny hunkat (killing) - er det så muligt at låne en af jeres hankatte til en parring ??[/B]

BEndnu ved jeg ikke hvilken kat jeg køber - måske en huskat - måske en racekat.[/B]

B-fløde[/B]

BOg min plan er 100 % klar :[/B]

BHun skal kun have ét kuld, derefter steriliseres[/B]

BAlle killinger herfra vil være neutraliserede, før de flytter hjemmefra og jeg ser helst, at de bliver i familien eller vennekredsen.[/B]

BFår hun kun to-tre killinger er det muligt, at jeg selv beholder dem.[/B]

B-fløde[/B]

BHvis jeg har en huskat, vil du så lægge en huskat/racedreng til ved en parring ?[/B]

BHvis nej - hvorfor ikke ??[/B]

BJeg er på helt bar bund - da jeg aldrig har prøvet at have en fertil hunkat, og derfor heller ikke har prøvet at skulle købe en parring.[/B]

B-fløde[/B]
BJeg har også overvejet at købe en han- og en hunkilling fra forskellige kuld - og lade dem parre sig - men da jeg vil beholde i hvert fald én killing, ved jeg ikke hvordan sådan en familie vil trives sammen ??[/B]

B-fløde[/B]

BVi taler år ud i fremtiden - men jeg har bare tænkt på dette ret længe.[/B]

BHvad synes du ?[/B]

BEr det tåbeligt, dumt, en lyserød fantasi - eller er der hold i tankerne ??[/B]

B-fløde[/B]
BSig din helt ærlige mening - for jeg er på helt bar bund.[/B]

Nej, jeg ville aldrig låne min hankat ud til raceblanding - thats it!

Mit bedste råd til dig er, allerede nu, at kigge lidt på, hvilken race du kunne tænke dig. Snak med forskellige opdrættere indenfor pågældende race og hør om der ikke er mulighed for en udstationeringskat.

Jeg har selv gjort det et par gange - og leder faktisk i øjeblikket efter et nyt hjem til en hunkat, som jeg meget gerne vil have killinger på, men hun trives ikke med de andre katte hos mig.
Hun skal derfor ud som enekat indtil hun har fået killinger - og så kan den nye ejer vælge at beholde en killing fra kuldet.

Sådan en løsning, vil jeg synes er optimal for dig :slight_smile:


BLad mig lige forstå det rigtigt - husk, at jeg er totalt nøgen på området : [/B]

BEn udstationeret kat - er f.eks. DIN kat - som kommer og bor hos mig, når hun er drægtig - du skal have hende og kuldet hjem igen - men jeg får lov til at beholde én af killingerne ??[/B]

B:?[/B]

BJeg er rimelig sikker på, at det bliver en Hellig Birma der flytter ind her - men vi taler mange år ud i fremtiden - da det ikke skal være, mens Silke er her.[/B]

B:hjerte:[/B]

Jeg ved, der findes mange forskellige aftaler, så du skal nok forhøre dig rundt omkring :slight_smile:
Kuldet bliver solgt - jeg får en killing.

Hos mig er aftalen, at når jeg har fået et kuld killinger, sørger jeg for at hunkatten bliver neutraliseret og hun er herefter ejet af den nye ejer.
Altså: Hun er min kat indtil kuldet er færdigt - herefter “ejerskiftes” hun til den nye ejer, men hun bliver altså boende :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;302402]Jeg ved, der findes mange forskellige aftaler, så du skal nok forhøre dig rundt omkring :slight_smile:
Kuldet bliver solgt - jeg får en killing.

Hos mig er aftalen, at når jeg har fået et kuld killinger, sørger jeg for at hunkatten bliver neutraliseret og hun er herefter ejet af den nye ejer.
Altså: Hun er min kat indtil kuldet er færdigt - herefter “ejerskiftes” hun til den nye ejer, men hun bliver altså boende :-)[/quote]

:tak::tak:

Tak, Vivi - så forstod jeg det.

Det lyder bestemt som et godt alternativ :hjerte:

Én ting er at gå og lege med tanken - en helt anden ting er at gøre det - der er meget langt fra tanke til handling hos mig, når det drejer sig om små levende væsner og deres behov.

-fløde

Dette er jo MIT behov og ikke deres…

Kattens Værn søger også af og til plejefamilier til drægtige katte - men jeg ville have så svært ved at skille mig af med dem igen…

:ked:

Jeg ville heller aldrig låne min han ud til en kat uden stamtavle og jeg vil kun låne en han ud til samme race…

Men jegkunne godt finde på at lade en hunkat flytte hjem til en, og lade hende får et kuld der, det ville så være i mit stamnavn…og lige som Vivi,må den hun bor hos får en killing…

her ville alle omkostninger ang killingerne være mit ansvar…

Men hvis dette skulle kunne lade sig gøre skal der være en god kemi mellem mig og den nye ejer

:inlove::inlove::inlove:

Det hele er også blot på tegnebrædtet - og bliver måske aldrig til noget.

:slight_smile:

Som Vivi siger vil en udstationeringskat være en rigtig god løsning for dig.

Jeg har fået et par RIGTIG gode tilbud og jeg vil gerne være dig behjælpelig med kontakter hvis det er birmaer du ønsker.

Normalt er aftalen at killingerne er opdrætterens, da opdrætteren oppebærer alle udgifterne hertil og du sådan set “blot” skal passe godt på dem og nyde dem = hvis du vil beholde dem skal du nok betale et beløb for hver killing (evt. blot neutraliseringen selv). Den voksne kat bliver enten din efter et kuld (som normalt er 3 killinger) eller du betaler et mindre beløb for den og så er den din.

Som jeg kender birmaverdenen er der ikke mange der vil være interesseret i at låne deres hankat ud til parring med huskatte - de findes, men det er ikke steder jeg vil låne hankat. Desuden skal du huske på at dine killinger kun får maske hvis du parrer to katte der har maske :slight_smile:

hvis man skal følge regelsættet indenfor forbundene, så må man faktisk ikke parre en tavlekat med en uden tavle, så jeg tror du vil få svært ved at låne en tavlehankat til en hunkat uden tavle. Jeg låner ikke min hankat ud til andre parringer end til de “lovlige” (perser/exotic)

Det med udstationering lyder som en fornuftig løsning.

[quote=Nevadaisy;302419]Som Vivi siger vil en udstationeringskat være en rigtig god løsning for dig.

Jeg har fået et par RIGTIG gode tilbud og jeg vil gerne være dig behjælpelig med kontakter hvis det er birmaer du ønsker.

Normalt er aftalen at killingerne er opdrætterens, da opdrætteren oppebærer alle udgifterne hertil og du sådan set “blot” skal passe godt på dem og nyde dem = hvis du vil beholde dem skal du nok betale et beløb for hver killing (evt. blot neutraliseringen selv). Den voksne kat bliver enten din efter et kuld (som normalt er 3 killinger) eller du betaler et mindre beløb for den og så er den din.

Som jeg kender birmaverdenen er der ikke mange der vil være interesseret i at låne deres hankat ud til parring med huskatte - de findes, men det er ikke steder jeg vil låne hankat. Desuden skal du huske på at dine killinger kun får maske hvis du parrer to katte der har maske :)[/quote]

:tak::tak::tak:

BJeg har gået mig en tur og tænkt lidt… og jeg synes, at det her med en udstationeret kat lyder rigtig dejligt :hjerte::hjerte: så det bliver nok måden at gøre det på.[/B]

BHåber så bare på, at en voksen, drægtig hunkat kan falde til her - jeg har masser af tid til hende - er hjemme om dagen, og jeg har masser af ledige hænder til nus og leg - så mon ikke, at det kan lade sig gøre.[/B]

BOg hvis jeg så endda kan købe en eller to af killingerne, er det helt perfekt for mig - for mig betyder det ikke noget at det er kælekatte, da jeg alligevel ikke vil udstille.[/B]

:inlove:

Man kan nu godt udstille kælekatte, bare de har tavler

:tak::tak:

Tak… det vidste jeg faktisk ikke - jeg har meget at lære endnu om racekattenes verden.

:pote:

Therese…:hjerte:
Alle mine katte er neutraliserede - derfor går de ind under betegnelsen/
kælekatte.
Jeg har udstillet de sidste 2 år.

Jeg håber, at du forsøger med en voksen drægtig - engang med tiden.
Du har heldigvis masser af tid.
Min venindes kat blev altså 25 år :slight_smile:

Min Gia gissemis er kælekat, og jeg har udstillet hende med godt resultat, og regner med at gøre det igen, efter en pause.
Leise har været hankat i sit opdræt, og er nu kæle-pensionist hos mig. Ham har jeg også overvejet at udstille :slight_smile:

[quote=Mona Jensen;302459]Therese…:hjerte:
Alle mine katte er neutraliserede - derfor går de ind under betegnelsen/
kælekatte.
Jeg har udstillet de sidste 2 år.

Jeg håber, at du forsøger med en voksen drægtig - engang med tiden.
Du har heldigvis masser af tid.
Min venindes kat blev altså 25 år :)[/quote]

:tak:

Nu forstår jeg snart ikke noget alligevel :høhø::høhø: jeg troede, at en kælekat var en kat der ikke levede op til kravene om fordeling af maske, krave, hvide sokker osv.

:pote::pote:

Og jeg troede, at jeg vidste så meget at man også kan udstille sine kastrater - som er perfekte katte ??

:?

Hmmmmmm, jeg må vist begynde at gå i skole vedrørende racekatte…

:inlove:

PS : Ja, jeg har masser af tid til at lære - for Silke og jeg har aftalt at hun bliver mindst 35 år gammel.

:hjerte::hjerte:

Hihi :slight_smile: En kælekat kan godt være det, du beskriver, men det kan også godt være en kat, hvor opdrætteren ikke har villet bruge den i opdrættet, af mange forskellige grunde.
Og så er der eksempler på killinger, der har været “tudegrimme” (som Gia: Lang næse og skævt bid), og som vokser sig fra det til at blive rene skønhedsdronninger :slight_smile:
Hvis du udstillede Silke som huskat, kunne det godt tænkes, at der faldt en præmie af, hvem ved :?
Jeg synes ialtfald, at hun er så smuk, så smuk :ups:

Betegnelsen kælekat bliver brugt om alle de katte, der ikke er avlskatte :slight_smile:

I det kuld på 4 killinger jeg lige har haft, har jeg beholdt 1 killing til avl (ikke den pæneste i kuldet, men den eneste hunkilling ;)).
3 hankillinger er solgt som kælekat. Den ene af dem, kunne blive en rigtig fin udstillingskat, hvis køber havde denne interesse, men uanset om de udstiller disse killinger eller ej, er de betegnet som kælekatte :slight_smile:
Man kan selvfølgelig have killinger, hvor man på forhånd ved de ikke er gode nok til at begå sig på en udstilling, men i princippet kan alle katte med stamtavler udstilles.

BJeg har gået mig en tur og tænkt lidt… og jeg synes, at det her med en udstationeret kat lyder rigtig dejligt :hjerte::hjerte: så det bliver nok måden at gøre det på.[/B]

BHåber så bare på, at en voksen, drægtig hunkat kan falde til her - jeg har masser af tid til hende - er hjemme om dagen, og jeg har masser af ledige hænder til nus og leg - så mon ikke, at det kan lade sig gøre.[/B]

BOg hvis jeg så endda kan købe en eller to af killingerne, er det helt perfekt for mig - for mig betyder det ikke noget at det er kælekatte, da jeg alligevel ikke vil udstille.[/B]

:inlove:[/quote]

Det behøver jo ikke være en voksen hunkat du får som udstationering. Det kan da meget vel være en killing.

Lad os lave et tænkt eksempel og sige, at i mit næste kuld er der to fantastiske piger, men af en eller anden grund har jeg kun selv plads til en af dem …Hvis jeg ønsker at begge missepiger skal have et kuld, så kan jeg godt vælge at finde et udstationeringshjem til den ene missepige …På papiret/kontrakten ejer jeg missepigen - Jeg sørger for parring og vælger parringshannen. For min regning bliver den udstationerede missepige holdt med foder og dyrlæge. hun føder sine killinger i udstationeringshjemmet, og killingerne bliver solgt fra udstationeringshjemmet ( jeg forlanger nok at være med ved udvælgelse af de kommende slaver ) når killingerne er flyttet hjemmefra, bliver missemor lukket, og ejerskabet overgår til udstationeringshjemmet …Det er en måde som godt kunne tiltale mig. Jeg kan godt li’ tanken om, at killingen bliver flyttet ud i udstationeringshjemmet i den alder hvor de normalvis flytter hjemmefra, og bliver boende i dette hjem.

[quote=Alice;302475]Det behøver jo ikke være en voksen hunkat du får som udstationering. Det kan da meget vel være en killing.

Lad os lave et tænkt eksempel og sige, at i mit næste kuld er der to fantastiske piger, men af en eller anden grund har jeg kun selv plads til en af dem …Hvis jeg ønsker at begge missepiger skal have et kuld, så kan jeg godt vælge at finde et udstationeringshjem til den ene missepige …På papiret/kontrakten ejer jeg missepigen - Jeg sørger for parring og vælger parringshannen. For min regning bliver den udstationerede missepige holdt med foder og dyrlæge. hun føder sine killinger i udstationeringshjemmet, og killingerne bliver solgt fra udstationeringshjemmet ( jeg forlanger nok at være med ved udvælgelse af de kommende slaver ) når killingerne er flyttet hjemmefra, bliver missemor lukket, og ejerskabet overgår til udstationeringshjemmet …Det er en måde som godt kunne tiltale mig. Jeg kan godt li’ tanken om, at killingen bliver flyttet ud i udstationeringshjemmet i den alder hvor de normalvis flytter hjemmefra, og bliver boende i dette hjem.[/quote]

:hjerte::hjerte::hjerte:

Det, du beskriver dér tiltaler mig MEGET - for så lærer jeg hende at kende lige fra lille - og det kan kun komme os begge til gavn - jeg ville nu glad og gerne selv holde hende med foder, det ser jeg intet problem i, da hun jo alligevel ender med at være min.

:wehuu:

Ikke, at jeg ikke kunne forelske mig vildt og voldsomt i en voksen hunkat - men det lyder bare godt på den måde du beskriver det.

:tak:

[quote=Vivi_Fletcher;302472]Betegnelsen kælekat bliver brugt om alle de katte, der ikke er avlskatte :slight_smile:

I det kuld på 4 killinger jeg lige har haft, har jeg beholdt 1 killing til avl (ikke den pæneste i kuldet, men den eneste hunkilling ;)).
3 hankillinger er solgt som kælekat. Den ene af dem, kunne blive en rigtig fin udstillingskat, hvis køber havde denne interesse, men uanset om de udstiller disse killinger eller ej, er de betegnet som kælekatte :slight_smile:
Man kan selvfølgelig have killinger, hvor man på forhånd ved de ikke er gode nok til at begå sig på en udstilling, men i princippet kan alle katte med stamtavler udstilles.[/quote]

Enig ! :slight_smile:

I mit sidste kuld kom jeg i problemer, da der ikke var mindre end to fantastiske piger, som begge kunne bidrage meget til kommende avl. Jeg kunne bare slet ikke forlige mig med tanken om at neutralisere den ene pige, og sælge hende som kælekat, så jeg valgte at beholde dem begge.

Man kan rolig regne med, at i hvert eneste kuld, så er det opdrætteren som rager til sig, til eget brug - Resten bliver for det meste solgt som kælekatte …