At opleve eftervirkningerne af en narkose

[QUOTE=Mega;791667]Det kunne være interessant at høre, hvor lang tid de katte, der havde problemer efter narkosen, havde fastet forinden, for gennem tiden har jeg noteret mig, at flere katte med opvågningsproblemer, havde fastet i (for) lang tid.

Mine egne voksne katte har aldrig fastet i mere end 5 timer (mine killinger som regel slet ikke) og i akutte situationer har der slet ikke været tid til faste og det har heller ikke givet problemer bagefter, men dyrlægen har selvfølgelig været obs på det.[/QUOTE]
Ja… det lyder da ikke usandsynligt. Det tager jo som regel også et godt stykke tid efter operationen, før mis får noget at spise igen, så det kan blive lang tids faste ialt. :gruble:
Jeg tror bare der er flere faktorer end bare faste, der spiller ind, så det kan være svært at sammenligne. Hvad fejler katten. En syg kat kunne jeg forestille mig kom langsommere til sig selv end en rask kat, der bare skal neutraliseres. Kattens alder. Hvilken narkose er brugt. Og så videre.

hviden tåler det ikke - slet ikke. hun var ved at gå i chok efter sin bear test. ved kejsersnittet var jeg jo så forberedt, så hun blev gnubbet, varmet og møflet.
sidst det var galt var det 1 enhed bedøvelse for at gøre hende afslappet til en prøve tagning. det er bedøvelse til 1 kg kat- og væk var hun. helt væk i 15 min.
hun vågner så snart hun får modgift- sådan 50 % - og så sker der ikke så meget mere. det tager et par timer, og så er hun groggy i mange timer bagefter.

behøver jeg sige at hende og narkose ikke er et hit ?

mine andre har altid klaret det super fint

Tak for info. :ok:

[QUOTE=Mega;791667]Det kunne være interessant at høre, hvor lang tid de katte, der havde problemer efter narkosen, havde fastet forinden, for gennem tiden har jeg noteret mig, at flere katte med opvågningsproblemer, havde fastet i (for) lang tid.

Mine egne voksne katte har aldrig fastet i mere end 5 timer (mine killinger som regel slet ikke) og i akutte situationer har der slet ikke været tid til faste og det har heller ikke givet problemer bagefter, men dyrlægen har selvfølgelig været obs på det.[/QUOTE]

Jeg tog maden fra hende kl. 04 om morgenen, hun havde stadig adgang til vand.
Kl. 08 blev hun afleveret hos dyrlægen og kl. 10.30 kom hun i narkose.
Dyrlægen ringede til mig kl. 13.30, hvor katten lige var vågnet op fra narkosen.
Inden jeg hentede hende kl. 16.30, havde de givet hende lidt mere at vågne på (fik jeg at vide), da hun var langt væk.

Min kat er 4 år, vejer 4,7 kg, er en Norsk Skovkat og fik fjernet nogle af sine tænder under narkosen.

Vores birma kan heller ikke tåle narkose … vi har også haft nogen grimme tur. Men vores bengaler er også sensibel , sidst han var i narkose der fandt jeg ud af at det hjalp rigtig godt med at varme tæpper i tørretumbler og pakke ham ind i han kom sig hurtig med den varme.

Jeg synes der foresvæver mig noget med, at overvægtige katte er længere påvirkede - noget med at narkosen lagres i kropsfedtet? Men det kan godt være det er noget jeg har drømt…
Nogen der kan be- eller afkræfte? Bare af interesse… :)[/QUOTE]

Det kan jeg bekræfte.
Den måde narkosen bevæger sig i kroppen:
Optages i blodet, går til hjernen, hvor det udøver sin første effekt. Da stofferne er fedtopløselige sendes det herefter videre til fedt-vævet, hvor de binder. Herefter vil stofferne langsom frigives tilbage til blodet, hvor det igen kan kigge forbi hjernen og påvirke den.
Det er bl.a. derfor at nogle lægger ekstra venflon på de tynde dyr. Idet de brænder narkosen af meget hurtigt, skal man have en mulighed for at kunne supplere med anden anæstetika.

Mht faste er de officielle anbefalinger fra ASA (American Society of Anesthesiologists):
Voksne
• Fast føde 6 timer
• Klare væsker 2 timer
Unge dyr
• Kortere

det er de samme anbefalinger vi bliver undervist efter på skolen

[QUOTE=Jenny;791743]
De gange, jeg har skullet under kniven af diverse årsager, der har jeg også skulle faste fra midnat - selvom operationen lå ud af formiddagen, og jeg er altså ikke med meget fedt på kroppen - ender som regel med at være ret svækket og nogen gange dårlig, når jeg skal gå 10+ timer uden mad. Så for mig har det været meget normalt, at faste fra midnat…[/QUOTE]
Ja - det siger man af nemhedsårsager. Det er nemmere end at folk skal til at kigge på klokken og regne. De fleste sover jo alligevel. Men i følge Hvidovre Hospital er det 8 timer, hvis vi skal se på det rent fysiologiske :slight_smile:

Ja, det gjorde Frederik også, så jeg gik igang med en våd klud og et håndklæde så han ikke skulle være sølet helt til. Næste gang havde han selv overskud til at gå på bakken… heldigvis

Det var en god ide, har alligevel allerede skrevet forløbet ned så jeg kan huske hans reaktion hvis der bliver en næste gang…

Han er ikke barberet så jeg tror ikke de har haft i drop undervejs

Det lyder i hvert fald meget rigtigt i forhold til hvordan kroppens fysiologi normalt fungerer

[/QUOTE]
Frederik skulle opereres kl. 9.30 og jeg skulle tage maden kl. 21 aftenen forinden. Han havde fri adgang til vand

Jeg sidder da og undrer mig lidt over at der er forskel på hvad man anbefaler… men det kan vel have noget at gøre med hvad de har af erfaringer på de forskellige klinikker?

Han gik direkte over i madskålen da han kom hjem og drak rigtig meget bagefter. Han spiste jævnt meget gennem hele aftenen. Jeg tog skålen fra ham et par gange så han ikke overspiste… også fordi han hver gang drak enormt meget vand til. Faktisk drak han rigtig meget vand hele vejen igennem. Er det noget i andre også ser når i har haft jeres misser i narkose… at de drikker meget?

Hendes reaktion lyder meget som Frederiks, selvom de ikke har fastet det samme antal timer.
Frederik vejer 4,4 kg han er 3 år (mener jeg)… ved egentlig ikke hvor lang tid han var i narkose… det var en tandrensning og der blev også taget røntgenbilleder

Det med tæpperne er en rigtig god ide… det må jeg lige prøve at notere ned i “lab-bogen”

[QUOTE=Gucci;791760]Mht faste er de officielle anbefalinger fra ASA (American Society of Anesthesiologists):
Voksne
• Fast føde 6 timer
• Klare væsker 2 timer
Unge dyr
• Kortere

det er de samme anbefalinger vi bliver undervist efter på skolen[/QUOTE]
Som nævnt tidligere synes jeg det er lidt mystisk at der er så stor forskel på hvordan dyrlægerne gør… men det er måske som i min faglige verden at man gør som man plejer hvis det virker tilfredsstillende… indtil der evt. kommer nogen og stiller spørgsmål til hvorfor man ikke gør det fx som beskrevet her

Her til allersidst så har han været helt vildt kælen og skal ligge på skødet eller ved siden af i stor stil efter tandtjekket. Har i også oplevet det med jeres?

Vi har sådan et varmluft program på vores tumbler der sætter jeg den på 30 min … det er meget passende tid med at skifte tæppe.

Jeg var ret overrasket over hvor god virkning det havde … havde startet med et varme tæppe men syntes ikke jeg kunne pakke ham ordenlig ind

igen vil jeg anbefale den her - holder varmen ca. 12 timer - super også under transport

http://www.petplanet.co.uk/product.asp?dept_id=5826&pf_id=60519

eller den her
http://www.petplanet.co.uk/product_group.asp?dept_id=573&pg_id=2002

psttt - også god til at varme stive menneskemuskler

Iøvrigt kan man få nogen meget mindre - går vist for håndvarmere. I dem sidder en “mønt” man knækker - så kommer varmen. De skal efterfølgende når de er kolde koges for at få effekten tilbage. Sådan en har jeg med på arbejde hvis jeg skal hente en opereret kan på klinikken på vej hjem
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=2&t=3125

lidt mere besværligt da de skal koges - virker også godt

Jeg var forberedet på det med, at katte ikke kan holde varmen efter at have været i narkose.
Derfor havde jeg medbragt en varmedunk og et ekstra tæppe til transportkassen, således at hun ikke skulle blive kold mens jeg kørte hende hjem.
OK, det er kun en køretur på ca. 5 min. men alligevel … better safe than sorry.

Jeg har også lige noteret mig det med de varme tæpper fra tørretumbleren - god idé :ok: I min kats tilfælde ville de dog have været nyttesløse, fordi hun var så urolig.
Hun var meget rastløs, ville gerne op at gå, men kunne simpelthen ikke holde balancen på sine ben. Derfor væltede hun hele tiden om på siden … og blev liggende dér, hvor hun nu engang faldt om. Jeg var hele tiden omkring hende, og samlede hende op fra det “kolde” gulv, hvor hun nu var væltet om (gang på gang)
Jeg prøvede at putte hende, i en foret kurv tæt på vores brændeovn. Et sted hvor hun ofte ligger sig, og sad selv ved siden af, men heller ikke der fandt hun ro. Jeg prøvede at putte hende under/i et tæppe, men det ville hun ud af :S

Da jeg ved at varme er vigtigt, tog jeg hende simpelthen med ind under dynen, hvor vi lå i lang tid. 5 timer tror jeg det sådan ca. blev til - kun afbrudt af det tidspunkt, hvor jeg gav hende vådfoder og vand.

Omkring midnat friskede hun op - og så gik det altså også stærkt. I løbet af en halv time, var hun stabil på sine ben, og gik selv hen for at spise og drikke … og så var jeg GLAD igen :wehu:
Jeg er glad for, at jeg efterhånden har en del erfaring at trække på, for en sådan oplevelse med en kold, ustabil kat, er ikke af de rare.

PS. og så er jeg glad for, at jeg insisterede på at få hende med hjem for natten - mine katte skal ikke ligge helt alene, natten over hos en dyrlæge. No way !!

Problemet her med Frederik var også at han ikke ville blive liggende hvor han var om det så på det varme badeværelsesgulv, eller inde under dynen hos mig… det bliver det kun endnu mere frustrerende af… at man ikke kan komme til at holde kræet varmt, når det ikke selv vil. Overvejede på at tidspunkt at pakke ham ind i et tæppe og ligge ham ind i transportkassen og lukke den… men synes alligevel det var en form for overgreb imod ham…

Hvad har andre af jer gjort hvis I har stået med en kat som Frederik eller DK Lindvigs som ikke ville blive der hvor varmen var…?

Sturdi med varmepude, mad, vand og bakke

Føj for en oplevelse… :uha::trøste: Kan godt forstå du blev forskrækket… Det ville jeg også ha blevet…

Oliver var jo kun en killing da han blev kastereret, så han var hurtig vågen oven på narkosen… Han kunne dog ikk gå lige eller særlig godt… Han fik mad og vand da vi kom hjem, også valgte han ellers selv, at ligge sig på min mave og små sove… Afbrudt hver ½ time, hvor han så ville ha mere vådfoder (Han fik kun en lille smule af gangen, da jeg ikke ville risikere at det hele kom op igen)…

Han fik dog også smurt mig ind i tis, da han ikke kunne sidde rigtig på kattebakken (Han insisterede på at jeg gik med, og jeg måtte ikke gå… For så gik han efter, så godt han kunne…)… Så da han kom op på min mave, blev jeg temmelig våd…

Jeg synes det var ubehageligt at se ham så sur for det første, men også at han ikke kunne gå ordenligt, og gik og slingerde… :ked: Kan slet ikke forestile mig hvilket chok jeg ville ha fået, hvis Oliver havde reageret som din Frederik…

Stort kram fra mig

:kram:

Nååå ja - den med kattens vægt er da egentlig en tanke værd… :gruble:

For ja - i mit tilfælde… Gucci - overvægt og KÆMPE problemer… Og jeg husker at de ved sidste tandrensning fastede fra midnat - og kom i narkose ca kl 10. Og under opvågning og de første mange mange timer hjemme igen, har han jo ikke spist eller drukket - det kan måske også være en faktor…

Balloo havde jo samme vilkår, men er en fin str mis - og han var groggy og kunne ikke styre benene - men har var jo MEGET mere med i alt.

Det er virkelig skræmmende, når vi oplever vores dyr på den måde…:thumbdown:

Ja, de kære små rammer ens hjerte så meget mere end man (jeg) tror kan ske :S.

Men jeg synes også det er rart/gør det lidt nemmere at høre at en del af jer e har haft nogle oplevelser der minder meget om min… det er jeg sikker på vil gøre det noget nemmere for mig at håndtere en evt. næste narkose om det så bliver Frederik eller Bastian