At pille et æg.... hvordan?

OK, hvor langt ude spørgsmål kan man stille :tihi:

Jeg er vokset op langt ude på bøhlandet, hvor æg var noget, man enten købte hos en af naboerne, eller man havde selv høns (kors, hvor var det skønt, da vi fik dem: Hvilken rigdom af æg, slut med at spare og nære sig med dem!).
Og meget frisklagte æg kunne godt være svære at pille, når de var kogt. Sådan var det bare.

Men nu oplever jeg igen herovre i storbyen, at jeg tager nogle æg ud og koger (fik sådan en påske-lyst til smilende æg med karse) - og så er de ikke til at pille! De er ikke for friske, det er sikkert, men heller ikke for gamle.
Kan det have med hønseracen at gøre?
Kogetiden?
Om de kommer i kogende vand eller lægges i fra koldt og så varmes med op?
Summa: Hvorfor er købe-æg fra supermarkedet nogle gange svære at pille??
De er jo ikke lagt hverken igår eller i forgårs, når de har boet en uge i mit køleskab :confused:

Noget siger mig, at jeg i længere perioder ikke har kogt æg - men brugt bæger-æg fra køl, lavet røræg og pocherede æg, fordi det igen-igen gik i fisk med at pille ikke-for-friske æg.

Har nogen et bud på en forklaring?
Endsige en løsning?
Det halve af ægget ryger jo af, hvis jeg forsøger at pille på trods, selv, når jeg bruger teske-tricket. De hinder binder sørme godt fast!

Hverdagens små mysterier…

Og meget frisklagte æg kunne godt være svære at pille, når de var kogt. Sådan var det bare.*

Ja, sådan er det bare, og det hænger sammen med, at den hinde der sidder inden for skallen, den løsner sig jo ældre ægget bliver…faktisk den biologiske nedbrydningsproces der starter allerede når ægget lægges

Og det er så også problemet med købeæggene.
De opbevares på køl lige fra de er lagt og det forsinker processen hvor hinden løsner sig, og derfor oplever man, at selv om æggene ikke er helt frisklagte, så hænger hinden stadig fast.

I øvrigt har den hinde et navn…den hedder en semipermeabel hinde (halvgennemtrængelig hinde) , og den er forsynet med massevis af små koniske huller som er størst på indvendige side og mindst på udvendig side…og hindens opgave er, at gøre det muligt for ægget at “ånde”, men samtidigt forhindre at der trænger fugt ind i ægget udefra

Endsige en løsning

Ja, hvis du ved hvornår du vil koge æg , så tag dem ud af køleskabet dagen før og læg dem i en skål på bordet ved stuetemperatur.

Når æggene er kogt (bruger æggekoger), kommer jeg med det samme koldt vand på dem.
Så er de meget nemmere at pille, uanset om de er helt friske fra stalddøren eller købe-æg.

Du skal blot sørge for, at hinden, som sidder på indersiden af ægget,
ikke “hænger fast” på selve ægget - så er der ingen problemer.

:wehuu:Fra konen med æggene.:wehuu:

:):):):slight_smile:

Misi… dit dejlige påskeæg…

Jeg kender godt det, du skriver - men her hos mig gør det ægge så meget at noget af det hvide forsvinder - det er jeg nemlig ikke så glad for.

:S

Men prøv rådet med at skylle dem i koldt vand - det plejer at tage det værste.

Fortsat god Påske.

:):):slight_smile:

Man lærer mange gode ting på kattegale -høhø

Hilsen Dorthe som er vokset op med “hjemmelavede” æg og som senere har undret sig over hvorfor “gamle” æg i butikkerne skulle være så svære at pille :tihi: når vi bare ved de ikke er lige så friske.

Kog æggene og koldt vand på når de er kogte. Når du så skal pille dem skal du slå skallen istykker og ligsom rulle ægget med håndfladen. Når du har rullet ægget et kort stykke tid, så løsner du hinden og de fleste gange kan man næsten trække den knuste skal og hinden af på en gang.
Siger en der gennem 3 år pillede ca 30 til 40 æg om dagen.
Knus Elin

[quote=Leopolds mor;163755]Kog æggene og koldt vand på når de er kogte. Når du så skal pille dem skal du slå skallen istykker og ligsom rulle ægget med håndfladen. Når du har rullet ægget et kort stykke tid, så løsner du hinden og de fleste gange kan man næsten trække den knuste skal og hinden af på en gang.
Knus Elin[/quote]

-what-what-what-what

Er Mogens og kattene æg-o-maner - eller hva’ ??

30-40 æg om dagen ?!

Pæn sjat, skulle jeg mene.

:savle::savle::savle::savle:

[quote=Leopolds mor;163755]
Knus Elin[/quote]

Man blir jo nysgerrig!!! Var det en diæt? Et job? Til at fodre med - og I så fald hvem? din mand? :?

[bighappy][bighappy][bigcool]

PRÆCIS…

Man hører jo noget om, at æg skulle give mænd et vist… ehm… PATINA ??

-engel

Jeg bestyrede en lille kantine, hvor der var mellem 40 og 50 computernørder, der kom og spiste frokost hver dag. Alle unge gutter mellem 18 og 35 år ca. Jeg siger dig nogen af dem var nærmest bundløse.
Så der skulle nogen æg og rugbrødsmadder til.
Sjovt nok var det aller bedste de vidste, når jeg lavede Ribbenssteg, lune frikadeller og mad i den dur. Gammeldags mad, som mor altid har lavet den, det var guf.
Knus Elin

[quote=Therese;163766]-what-what-what-what

Er Mogens og kattene æg-o-maner - eller hva’ ??

30-40 æg om dagen ?!

Pæn sjat, skulle jeg mene.

:savle::savle::savle::savle:[/quote]

Mogens elsker æg, men der er dog en grænse, særlig efter hans kolesteroltal er blevet for højt.
Misserne gider kun en æggeblomme i ny og næ.
Knus Elin

[quote=Therese;163724]:):):):slight_smile:

Misi… dit dejlige påskeæg…

Jeg kender godt det, du skriver - men her hos mig gør det ægge så meget at noget af det hvide forsvinder - det er jeg nemlig ikke så glad for.
Fortsat god Påske.

:):):)[/quote]

Tak, søde Therese :ok:
Jeg gør det modsatte - smider det halve af æggeblommen ud, så den ikke sætter sig på mine dumme sideben. Derfor irriterer det mig i særdeleshed, når der forsvinder det hele eller halve af det yderste lag hvide, rene protein, der mætter mest.
Nyd påsken, du også - i dag fik Camilla korat hevet mig ud i solen, og jeg fik vist hende Kastellet, hvor hun aldrig havde været :uha::?
Og så en god omelet på den billige og gode Cafe Leo i Sølvgade :savle: Dejlig påskeferiedag :thumbup:

:):):slight_smile:

Tak for svaret, Elin - så er det på plads.

Og Misi :

Jep, en æggeblomme indeholder vist ca. 90 gram fedt !!! -what-what

Men godt smager det nu med sådan et friskkogt æg med tomater og purløg på…

:savle::savle::savle:

[quote=Therese;164000]Men godt smager det nu med sådan et friskkogt æg med tomater og purløg på…

:savle::savle::savle:[/quote]

Aj, nu bliver jeg altså nødt til at tage mig sammen og gå ud og koge nogen af alle de 20 æg jeg har liggende i køleskabet…har både rugbrød, karrysalat, cherry tomater og frisk purløg ventende :ups:

UUUuhhhm det lyder til at ende med en rigtig rigtig lækker mad!

[quote=Therese;164000]:):):slight_smile:

Jep, en æggeblomme indeholder vist ca. 90 gram fedt !!! -what-what

:savle::savle::savle:[/quote]

Næ, det gør den nu ikke for så meget er der ikke særlig mange æg der vejer i alt.

Et æg i størrelse XL vejer som regel 73 -80 gram og eks. æg i str. Small vejer fra 45-53 gram :stuck_out_tongue:

[quote=Felis;164062]Næ, det gør den nu ikke for så meget er der ikke særlig mange æg der vejer i alt.

Et æg i størrelse XL vejer som regel 73 -80 gram og eks. æg i str. Small vejer fra 45-53 gram :p[/quote]

:wehu::wehu::wehu:

Tak, Felis - dit dejlige væsen.

Så vil jeg nu spise lidt flere af dem - undgår dem helst af hensyn til al det væmmelige kolesterol…

:savle: