At pudse briller

Jeg bruger briller og har gjort det i mange år. Jeg har forsøgt flere gange med linser, men det går bare ikke.

Jeg er bare SÅ træt af briller, jeg kan se de mindste bitte små støvkorn på glassene - eller sådan en dum “usynlig” film, som er stortset umulig at vaske og pudse væk :S Tror jeg pudser eller vasker mine briller mindst 10 gange i løbet af en dag og alligevel synes jeg aldrig de bliver rene nok :frowning:

Hvad gør i andre brille brugere??

Abstraherer fra det, det meste af tiden. Undtagen, som nu hvor emnet komemr op og det går op for mig at mine ligner nogen jeg har brugt som stænklåg mens jeg stegte bacon… eller noget…:uha:

Jeg kan slet ikke holde tanken om linser ud, så de kommer ikke i nærheden af mine øjne. Så vil jeg hellere leve med at mine briller ikke altid er helt gennemsigtige L

Jeg bruger både briller og linser, og må indrømme at jeg faktisk ikke altid lægger mærke til at brillerne er beskidte. Min kæreste derimod kan slet ikke holde ud at der er det mindste på hans briller og får mig til at pudse dem, for jeg er åbenbart bedre til det end han er. Er de rigtig slemme, vasker jeg glassene i lunkent vand og opvaskemiddel da det opløser fedt, og pudser dem tørre med en bomuldsklud der ikke fnugger, f.eks. viskestykke eller t-shirt. Bomuldsjersey er ret godt (har en kjole i sort bomuldsjersey og når jeg har den på kalder Thomas (og jeg selv) mig for hans personlige pudseklud :tihi: )

Ja, en bomuldsklud er bedst. Den hjælper dog ikke meget på ridser :frowning:

Jeg er også død træt af mine briller og ville sådan ønske jeg havde råd til en laser operation.

Jeg har prøvet alverdens pudseklude, forvaskede viskestykker, gamle forvaskede bomuldsbleer fra dengang mine børn var små, ældgamle T-shirts osv.

Ville gerne, som Annie også skriver, ønske jeg kunne få en laseroperation. Jeg har bare det problem, at jeg både er langsynet, har bygningsfejl og bruger læsefelt, så jeg er slet ikke egnet til sådan en operation :frowning: Jeg har nu heller ikke råd til det, så det er en helt anden snak :slight_smile:

Og nu, hvor efteråret har meldt sin ankomst, bliver det bare endnu værre at bruge briller. Det blæser mere og der kommer mere skidt på glassene og så regner det :frowning: Hader bare de prikker, der kommer fra vanddråber

Der er sket rigtig, rigtig meget på linse-markedet i de seneste par år.
Jeg blev rigtig overrasket over de mange muligheder, som min optiker præsenterede for mig. Det er ca 1 måned siden, så det er forholdsvis opdateret :wink:

Så jer, der har afvist eller tidligere afprøvet linser, det er måske værd at prøve igen :slight_smile:

Samme optikers forgænger sagde også netop, at briller jo var i materialer, der tåler vask, så han rådede til at bruge fingrene plus vand og sulfo, skyl under vandhanen og tør af i noget blødt.

Jeg droppede de brilleklude, der tit følger med briller, efter at have lagt en til side til vask i hånden. Den smittede af! Ovenikøbet på noget pænt, jeg også havde lagt til side til vask i hånden! Nøjh!

Det er også værd at tage et rundtjek af markedet: Da jeg skulle finde ny optiker (fordi min “gamle”, en sød dame på ca 40, lukkede biksen, solgte huset og sejlede verden rundt, jo da!), tog jeg, når jeg var rundt i byen, og kiggede ind til enhver optiker, jeg kom forbi.

Nogle af dem ignorerede kunderne.
Nogle af dem ville bare sælge det dyreste, de havde - og det var dyrt nogle steder!

Og så var der det sted, hvor de sagde “Hvad kan vi hjælpe med?”, og svarede på spørgsmål om priser osv - ovenikøbet venlige priser :wink:
Der er jeg kunde til dato, der er kommet ny ejer, men tidl. ejer har solgt til en af samme kaliber som han selv. Rene ord for pengene, simpelthen.

Det er Thiele ved Trianglen.

Det samme kan jeg sige om Østerport Cykler. De er de bedste, langt foran de øvrige cykelbutikker, jeg besøgte.

Jeg har ikke prøvet det her, så jeg ved ikke, om det virker. Men jeg ved, at optikere har sådan en ultralydsmaskine, de kan rense brillerne i. Det skulle åbenbart være mere effektivt, end hvad man selv kan gøre med sæbe og vand eller andre præparater, og dermed skulle de også bliver nemmere at holde selv bagefter. Så vidt jeg har forstået.

Jeg mener at have fået tilbudt at få det gjort gratis hos min optiker, men har altså aldrig benyttet mig af det. Det kan sikkert ikke være så dyrt. Man kan i øvrigt også selv købe sådan en maskine. Den kan også rense smykker og lignende. Så vidt jeg husker, er den ikke voldsomt dyr. I hvert fald slet ikke så dyr som en laseroperation :slight_smile:

Jeg kender godt den der maskine Ingrid :slight_smile: Den er også fin nok og brillerne bliver sååå fine, men dagen efter er det samme fedtede/støvede briller igen :slight_smile: Måske jeg bare er et pernippengryn med mine briller og må leve med at hive pudsekluden frem mange gange i løbet af dagen :wink:

Jeg kan desværre ikke bruge kontaktlinser da jeg producerer for lidt tårevæske. Jeg kan kun holde ud at have dem i i omkring 3-4 timer og det er meget generende for mig.

Jeg ved ikke om nogen kan huske mine bryllupsbilleder, men der kan man se at jeg halvvejs gennem dagen har taget briller på, for da kunne jeg simpelthen ikke udholde linserne mere.

Jeg har ingen gode råd om brillepudsning; kun stor medfølelse med jer, der er nødt til at gå med briller. :trøste:

Jeg fik briller i 3. klasse, men da jeg var 16 gik jeg over til linser. Det var en stor befrielse.:wehu: Hader briller, fordi de dugger når man kommer ind fra kulden eller når man åbner ovnen, folk kommer altid til at ramme en på brillerne, så de bliver slået ind på næsen (av!) :S, man kan ikke lige lægge sig og hvile på sofaen, så er brillerne igen i vejen, man kan ikke tage øjenmakeup på med briller på - og ikke se at gøre det ordentligt uden briller på… Og med så stærke glas, som jeg havde, ser ens øjne mærkelige ud gennem brillerne. :uha: At brillerne så også bliver fedtede og skal pudses er så lille et problem i forhold til alle de øvrige, at jeg slet ikke kan huske det. :smiley:

Jeg fik laseropereret mine øjne for 3 år siden (gratis, fordi mit syn var så dårligt :ok:) - og op til operationen måtte jeg ikke bære linser, så jeg fik da lige genopfrisket hvorfor jeg valgte linser frem for briller.:rock:

Desværre har jeg en lille rest nærsynethed tilbage efter operationen, så når jeg kører bil (i hvert fald i mørke, hvor synet af en eller anden grund er dårligst), så bruger jeg nogle billige læsebriller (-1). Men KUN når jeg kører bil, eller skal se en powerpoint el. lign. på en skærm langt væk. Derudover klarer jeg mig fint uden, og jeg har virkelig ikke lyst til at skulle gå med briller. :noway:

Har altid vasket briller i vand+opvaskemiddel og tørret i køkkenrulle - synes enhver slags stof efterlader små fibre.
Men… har gået med linser i 25 år eller deromkring, så brilleproblemet er ikke såå stort for mig :slight_smile: Jeg kan dog sagtens huske netop de ting Else skriver. :frowning:
Jeg har overvejet operationen - min styrke er også høj nok til at kunne få det gratis, hvis ellers jeg er egnet. Men - jeg er sååå træt af at blive behandlet på, at jeg ikke er parat til at gøre det frivilligt endnu. Nok også fordi jeg aldrig har haft de store problemer med linser. Men måske - en dag - hvis jeg tør…

Jeg vil så lige sige at jeg ikke har spor problemer med at gå med briller. Det har jeg gjort siden jeg var … 11-12 år vel. Jeg synes jeg ser HELT FORKERT ud hvis jeg ser mig i spejlet inden jeg har fået dem på.

Jo, det kan da være træls når det regner, men det er så EN af grundene til jeg altid har en kasket på udendørs: Skygge OG regnsafviser :wink:

Og det at de dugger synes jeg ikke er det store problem, det er jo højst til man får famlet sig hen til køkkenrullen eller lignende…

Faktisk irriterer min forrude på bilen mig mere, DEN kan jeg ikke holde ud hvis den er stribet eller dugget eller noget. den skal være GENNEMSIGTIG…

[QUOTE=DK Thomani;715575]Jeg kan desværre ikke bruge kontaktlinser da jeg producerer for lidt tårevæske. Jeg kan kun holde ud at have dem i i omkring 3-4 timer og det er meget generende for mig.

Jeg ved ikke om nogen kan huske mine bryllupsbilleder[/QUOTE]

Jo da, Annie, det var sådan et smukt bryllup, I var skønne allesammen!

Og som sagt, der er altså sket meget også for ret nylig, dvs inden for dette år, så vidt jeg forstår.

Jeg har også for lidt tårevæske. Min “gamle” optiker i Jylland sagde det rent ud, at han ville ikke give mig linser, hvis jeg kom ind og bad om det - men når jeg nu havde dem og trivedes med det, så ville han gerne fortsætte med samme slags.

Han strakte sig langt for at hjælpe mig.
Bl.a. sagde han, at det er de færreste, der kan klare at skifte direkte fra linser til briller med under ½ times pause.
De fleste får synsforstyrrelser, der giver svimmelhed.
Jeg er heldig: Har altid kunnet skifte direkte over uden nogen form for problemer. Måske er du lige så heldig :slight_smile:
Og så er det da værd at benytte sig af :slight_smile:

[QUOTE=Else;715611]Jeg har ingen gode råd om brillepudsning; kun stor medfølelse med jer, der er nødt til at gå med briller. :trøste:

Jeg fik briller i 3. klasse, men da jeg var 16 gik jeg over til linser. Det var en stor befrielse.:wehu:
Jeg fik laseropereret mine øjne for 3 år siden (gratis, fordi mit syn var så dårligt :ok:) - og op til operationen måtte jeg ikke bære linser, så jeg fik da lige genopfrisket hvorfor jeg valgte linser frem for briller.:rock:

og jeg har virkelig ikke lyst til at skulle gå med briller. :noway:[/QUOTE]

Enig! Mere enig! Mit største problem med briller er, at det er et helvede at finde et par, som jeg kan holde ud at se mig selv med. Jeg er nærsynet, så mine briller gør, at mine i forvejen små øjne ser endnu mindre ud!
Med andre ord: De fleste briller får mig til at se sur og streng ud - eller i bedste fald, ligne Franz Schubert (chubby med små runde briller…), og ikke John Lennon på den fede måde.

[QUOTE=Ann R;715618]Har altid vasket briller i vand+opvaskemiddel og tørret i køkkenrulle - synes enhver slags stof efterlader små fibre.
Men… har gået med linser i 25 år eller deromkring, så brilleproblemet er ikke såå stort for mig :slight_smile: Jeg kan dog sagtens huske netop de ting Else skriver. :frowning:
Jeg har overvejet operationen

måske - en dag - hvis jeg tør…[/QUOTE]

Enig!
Og jeg tør ikke!
Lader mig fortælle af dem, der har gjort det, at det gør ONDT! Kortvarigt, men ondt!
Jeg er pivet - meget endda!

[QUOTE=TrekkieGrrrl;715627]Jeg vil så lige sige at jeg ikke har spor problemer med at gå med briller. Det har jeg gjort siden jeg var … 11-12 år vel. Jeg synes jeg ser HELT FORKERT ud hvis jeg ser mig i spejlet inden jeg har fået dem på.

Jo, det kan da være træls når det regner, men det er så EN af grundene til jeg altid har en kasket på udendørs: Skygge OG regnsafviser :wink:

Faktisk irriterer min forrude på bilen mig mere, DEN kan jeg ikke holde ud hvis den er stribet eller dugget eller noget. den skal være GENNEMSIGTIG…[/QUOTE]

Harh :smiley: Trekkie, du er altså skøn :smiley:
Jeg ser - og har siden 7. klasse - herrens ud med de fleste briller. Helt forkert, og slet ikke mig.

Kasket finder jeg også enormt praktisk! Bl.a. løser den “problemet” med, at hende her den sarte mimose bemærker det, som en god ven formulerede således: “Alle mænd glor. Indvandrermænd glor åbenlyst.” Ikke mine ord, men rart for mig at vide.
De må kigge, lige så tosset de vil. Citat fra enn af de sange, jeg skal have på repertoiret, når jeg nu får den der guitar, er fra den “kartoffelwestern”(Nordens svar på “spaghetti-western”), der hedder “Præriens skrappe drenge”, som blev vist i TV fornylig - den er lige til mig!

Men altså, der er sket rætti-rætti meget på linsefronten, også for ganske nylig :thumbup:

min mor bruger de der små sprit pudse servietter, og køber når de er på bud, jeg bruger dem også til mine solbriller - som jeg er afhængig af om sommeren. og de er gode synes jeg, rene briller hurtigt og nemt.

Jeg bruger ikke selv briller, men kan forstå på samtalen blandt dem jeg kender med briller, at det brillerens Thiele har, skulle være bedre end hos andre optiker.
Om det passer…ved jeg så ikke.

Jeg har haft briller siden jeg var 16 måneder - dvs. som barn havde jeg perioder på en uge eller så hvor jeg ikke ville gå med brillerne.
Da jeg blev teenager kunne jeg slet ikke holde ud at gå med briller mere, så har nu brugt linser i sammenlagt 15 år tror jeg.
Ligesom dig, Marianne, kan jeg heller ikke have bare den mindste prik på mine briller. Undgår at have briller på der kan godt gå et år uden at jeg har mine briller på, tror jeg.

Som nogen siger, der er sket rigtig meget på linsemarkedet, så måske du kan finde nogen der dur.
Er det fordi du ikke kan have fornemmelsen af noget i øjet, er det pga din bygningsfejl eller andet, at det ikke går med linser til dig?

Jeg elsker mine linser, og gruer for hvis jeg får at vide at jeg ikke længere kan/må bruge dem.