At sætte to nye katte, sammen med den gamle

Hej Forum

Jeg står overfor at skulle passe min venindes katte i en måneds tid. Det er to huskatte på ca. 1½ år, som er fra samme kuld. Jeg har i forvejen en 7 år gammel maincoon blanding, som tidligere har boet sammen med andre katte. Dog har hun altid været alene hos mig.

Jeg har læst en masse om kattesammenføringer og har et godt overblik over fremgangsmåden. Mit spørgsmål er så, om der er forholdsregler jeg skal tage mig når nu jeg sætter to katte, der kender hinanden, ind på min gamle kats teritorie? Kan de “rotte sig sammen” mod hende eller tænker jeg for højt om dem?

Jeg vil så gerne at det skal gå godt, for ellers bliver det 4 uger i helvede for os alle og havde også pønset på at det kunne fungere som en prøve i forhold til at få en fastboende kat mere på et tidspunkt.

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Rikke, KM & gæster

Personligt, ville jeg vælge slet ikke at sammenføre dem. Det drejer sig om 3 voksne katte, der skal dele hjem i en måned - det vil blive for stressende for alle parter at sammenføre dem for så kort tid. Har du mulighed for at holde din venindes katte på ét værelse eller i en afdeling af hjemmet med en lukket dør eller evt en netdør:?

Jeg ville ikke gøre forsøget, når det kun handler om en måned.
Så vanskeligt og besværligt er det formentlig heller ikke at dele huset op i ca 4 uger…

hvor i landet bor de / i

Jeg bor i en lejlighed i København, det er bestemt muligt at holde dem adskilt, men tror min kat er lidt ensom, så havde tænkt det var rart for hende at have nogen at lege lidt med.

Jeg tænker at starte dem ud adskilt og viser de nysgerrig interesse for hinanden kan jeg jo tage det skridtet videre…

[QUOTE=Rikkern;1187083]Jeg bor i en lejlighed i København, det er bestemt muligt at holde dem adskilt, men tror min kat er lidt ensom, så havde tænkt det var rart for hende at have nogen at lege lidt med.

Jeg tænker at starte dem ud adskilt og viser de nysgerrig interesse for hinanden kan jeg jo tage det skridtet videre…[/QUOTE]

HVIS nu din kat bliver glad for selskab…så er det da synd, at de forsvinder igen efter 1 måned…:S

Katte er ikke som hunde, der kan mødes og lege…for derefter at gå hver til sit.

[QUOTE=Rikkern;1187083]Jeg bor i en lejlighed i København, det er bestemt muligt at holde dem adskilt, men tror min kat er lidt ensom, så havde tænkt det var rart for hende at have nogen at lege lidt med.

Jeg tænker at starte dem ud adskilt og viser de nysgerrig interesse for hinanden kan jeg jo tage det skridtet videre…[/QUOTE]

Det lyder som en fornuftig plan, men bliv ikke overrasket hvis din kat synes de stinker og godt kan pakke deres kufferter igen :slight_smile:

Jeg er godt klar over det ikke er en ideel situation, men det er nu en gang sådan verden ser ud.

Tak for svar.

Hvis hun bliver glad for selskab får jeg da noget selskab til hende… Jeg er jo ikke ude på at torturere min elskede kat.

De andre er kommet med gode råd, så der vil jeg ikke blande mig…

Men vil bare lige tilføje, at selvom hun nok syns de to er grimme og lugter, så er det ikke ensbetydende med, at hun ikke vil kunne lide selskab :slight_smile:

Du skal have en kat på omkring 6 mdr og føre sammen med din egen kat, hvis du gerne vil give hende selskab - en som I beholder. Smittemæssigt osv ville jeg ikke tage to fremmede katte ind adskilte med netdør eller ej for 1 måned heller. Stress gør dem ekstra sårbare for smitte og der vil være stress

er der en speciel grund til du siger 6 mrd? Og er der forskel om de gamle katte / gamle kat er killinger/teenager eller voksne?

Jeg er så en af de totalt hovedløse, der har en venindes kat boende for 1½ måneds tid. :S

I starten boede pasningsmissen i et rum for sig, men efterhånden som jeg så at de var gensidigt interesserede i hinanden, lukkede jeg dem sammen.
Og nu her efter et par uger, går de bare sammen. De er ikke bedste venner, men kan sagtens dele madskål og vindueskarm.

Så start med at have pasningskattene for sig, og lad dem mødes lige så forsigtigt.
Hvis du er uheldig, kommer de slet ikke til at enes. Er du heldig, går der ikke længe før de kan gå sammen.

  • Men du skal ikke forvente at de på så kort tid bliver så glade for hinanden, at de leger sammen.

Held og lykke med det. :slight_smile:

Ja det er af hensyn til den nye og den gamle på 7 år. Alternativt skal du tage to små killinger, der kan lege med hinanden