At skrive en ansøgning

Ohøj!

Jeg skal starte i skole d. 26/10, og det er jo altid nemmere at fuldføre en uddannelse (Eller grundforløb er det jo så) hvis man ved at man har en læreplads/praktikplads.

Hver gang jeg har skulle søge job, så har mine ansøgninger været sådan en gang juks, hvilket nok har været grunden til at jeg aldrig har været kommet i betragtning.

Så hvordan stiller man sådan en ansøgning op og hvad skal jeg skrive?

Kom med jeres tips og tricks :slight_smile:

Hej Natascha

Jeg starter normalt mine ansøgninger med at skrive lidt om, hvorfor jeg søger en stilling netop i den organisation.

Derefter beskriver jeg mine faglige kompetencer, som med fordel kan udnyttes i stillingen

Så beskriver jeg mine personlige kompetencer,som med fordel kan udnyttes i stillingen

og til sidst mine forventninger til organisationen

stillet op med de tre overskrifter og så relevante punkter under hver af dem.

Dette gør jeg for at skabe overskuelighed, da mange arbejdsgivere ikke har meget tid til at læseansøgninger igennem og ofte modtager rigtig mange. Det er også godt at vedlægge et overskueligt CV.

Hvilken uddannelse skal du i gang med?

[quote=Gitte Pedersen;274175]Hej Natascha

Jeg starter normalt mine ansøgninger med at skrive lidt om, hvorfor jeg søger en stilling netop i den organisation.

Derefter beskriver jeg mine faglige kompetencer, som med fordel kan udnyttes i stillingen

Så beskriver jeg mine personlige kompetencer,som med fordel kan udnyttes i stillingen

og til sidst mine forventninger til organisationen

stillet op med de tre overskrifter og så relevante punkter under hver af dem.

Dette gør jeg for at skabe overskuelighed, da mange arbejdsgivere ikke har meget tid til at læseansøgninger igennem og ofte modtager rigtig mange. Det er også godt at vedlægge et overskueligt CV.

Hvilken uddannelse skal du i gang med?[/quote]

Når jeg har skrevet en ansøgning har jeg stillet det således op :

Hvem er jeg.
Hvad har jeg af uddannelse.
Hvad laver jeg lige nu.
Hvad har jeg arbejdet med.

Jeg skal igang med Konditor uddannelsen :slight_smile:

Spændende:)

En beskrivelse af hvem du er,kan være godt at have i ansøgningen, resten ville jeg skrive i et overskueligt CV. og så skrive de relevante kompetencer jeg har erhvervet mig, som jeg mener er fordelagtige i den konkrete stilling under faglige kompetencer.

Har sendt dig en besked på MSN :slight_smile:

[quote=Gitte Pedersen;274180]Spændende:)

En beskrivelse af hvem du er,kan være godt at have i ansøgningen, resten ville jeg skrive i et overskueligt CV. og så skrive de relevante kompetencer jeg har erhvervet mig, som jeg mener er fordelagtige i den konkrete stilling under faglige kompetencer.[/quote]

Jamen der er jo så bare ingen. Hehe.

Det er jo også meget et temperamentsspørgsmål, hvordan man vælger at gøre det. :slight_smile:

hvorfor vil du være konditor
hvad kan du bidrage med : humor, erfaring, stabilitet, overblik - u name it - og evt hvorfra : spjder leder, job, fritidsinterresser osv
kort hvad du har lavet før / har af uddannelse - helst kun det der er relevant for det her job.
dit liv og din fritid med ganske få ord.

og så at du glæder dig til at arbejde sammen med dem.

og ikke noget med at starte med : jeg tillader mig hermed at søge - det er NO GO ifølge jobkons. hos a-kassen.

i cv så husk de små ting, som at du har kørekort, pc kørekort, førstehjælps kursus, hygiejne bevis osv osv

og husk - stavefejl, pæn opsætning, korrekt adressering osv.

Et par af de småting jeg kan huske fra min egen jobsøgning - og deraf følgende jobsøgningskurser:

  1. Start aldrig en sætning med ordet “jeg” - det giver det forkerte indtryk.

  2. Sørg for at ansøgningen er personlig stilet til virksomheden, find ud af nogen ting om stedet og få det arbejdet ind i teksten i henhold til dig selv og dine kvalifikationer/ønsker for den gode arbejdsplads.

  3. Vær ærlig når du beskriver dig selv og dine kvalifikationer, og skriv kun det positive…det negative skal nok komme frem senere :ups:

Og rigtigt meget held og lykke med jobsøgningen.

Jeg har haft en morbror der var bager og en anden der var konditor og de brændte begge for deres fag og fik det til at lyde virkeligt spændende :thumbup:

Jeg har fået god respons på alle ansøgninger jeg har sendt - de har dog hver gang valgt en med mere erfaring… Men mange steder var jeg den eneste nyuddannet de havde tager til samtale.

Alle min ansøgninger var rettet til det konkrete sted - og forklarede hvorfor jeg ville vær ehos netop DEM.

Før jeg sendte ansøgningen, kontaktede jeg dem, spurgte om en masse og aftalte evt at besøge dem.

EFTER BESØGET tog jeg hjem, skrev i min ansøgning at netop dette besøg havde gjort mig sikker på at jeg også passede ind i miljøet osv… DET tror jeg giver pote - kender en del der afleverede deres personligt… Fejlen der er jo så at det kun er den person som du har set, der ved du har besøgt dem…

Udover det, har jeg altid haft et relevant cv, med billede (så de evt også kan huske hvem jeg er)
Det var lige de fif jeg har… hvis du har lyst, så send en pm, så kan jeg sagtens prøve at sende nogle af de ansøgninger jeg har brugt - Men det er altså til folkeskolelærer!

Ansøgninger i dag, skal ikke blot være sort på hvidt.
Inde for de første 20 ord, skal du have fanget arbejdesgivers opmærksomhed.

Du må gerne være lidt fræk, mød op hos virksomheden, vis du er interesseret, bed om at komme til at snakke med en leder.

Husk især at holde det kort :slight_smile: Det der med at skrive en laang beretning er ikke så godt når vedkommende måske skal læse flere hundrede ansøgninger :slight_smile:

Max en a4 side… Og det gode ved at have besøgt stedet er at du lynhurtig kan fornemme hvordan stedet er - er det nogle som søger en der er 100% seriøst, eller søger de en med gang i den, og som kan tage en joke?

Man ryger lynhurtigt nederst i bunken hvis man starter med en "joke"lignede ting, og de ikke er til den slags - og omvendt.

Jeg har aldrig ladet det fylde mere end en A4 side. Jeg kan ikke rigtig besøge stederne da de ligger på sjælland. Og der er 30 styks. :slight_smile:

Så nøjes med at ringe til dem - jeg søgte selv alle stillinger, men nøjes med at besøge de steder jeg VIRKELIG VIRKELIG tænkte kunne være fantastiske… Ringede til dem som kom tæt ved, og de sidste fik bare en ansøgning…

De steder jeg har besøgt, har jeg været til samtale ved, HVER gang. De steder jeg ringede til har det været lidt forskelligt. Men har sjældent været ved dem hvor jeg ikke har gjort andet end at sende en ansøgning…

Jeg ville nok næsten sige max ½ A4 side :slight_smile:

(Dataliste ikke inkluderet, tænker selv ansøgningen til lige det job)