At tvinge en kat...vådfoder igen igen

Åhrrr :argh:

Efter et par måneder herinde, har jeg forstået vigtigheden af vores katte får vådfoder.
Og er vådfoder det bedste for dem…så er det vådfoder, de skal have!!

Men…
Hva filan gør man, når det bare ikke bliver spist??

Var det en af mine hunde…ja, så er jeg hård og kontant og det er det eneste, der bliver serveret og de må undvære indtil de spiser det.

Men jeg ved, jo at det kan/må man ikke gøre ved en kat.
Hvis jeg tager tørfoderet fra dem…hvornår SKAL jeg sætte det tilbage til dem igen, hvis de ikke spiser vådfoderet??

Jeg gav dem i desperation en dag deres tørfoder med vand i…
Og dælme jo…det blev spist op!! Også selv om de sidste piller mest af alt mindede om vådfoder i konsistensen
De får Hills C/D i tørfoder.

Vådfoder…der har jeg købt rigtig mange forskellige gode slags.
Hvis de spiser lidt af en af varianterne første gang de får det…ja så er der alligevel stor chance for, at de ikke rører det næste gang de får det.
Feks var det ret vilde med Applaws med kylling og ost første gang de fik det…og skålen blev dælme tømt.
Idag vil de overhovedet ikke have det … :S

:doh::doh::doh: Arrrr det er så frustrerende!!!

Forlag, ideer, noget???

12 timer må du gerne strække den med kun at have vådt fremme. Da det dog ikke holder sig friskt i så mange timer, er det en fordel at lade kattene blive sultne f.eks. henover natten, ved at lade dem løbe tør for tørfoder, og så servere vådfoder til morgenmad.

Tak skal du have…

Jeg vil jo ikke give for nemt op…men vil heller ikke skade dem

Jeg har selv haft kampen! … og jeg tabte vist. :ups:

Men at de spiser opblødt vådfoder er en rigtig god ting! :thumbup: Prøv at blande en smule vådfoder i. Bare en lille smule.
Hvis de spiser det, så fortsæt et par dage med samme blandingsforhold, og øg så ganske gradvist mængden af vådfoder.
Hvis de ikke spiser det, så har du kommet for meget i. Måske skal du endda kun starte med sovsen/geléen fra vådfoderet.

• Det var i hvert fald en idé.

Ellers kan du prøve at give dem lidt vådfoder på din finger. Nogle gange ER det bare sjovere at blive håndfodret. :tihi:
Et råd jeg også har hørt, er at smøre lidt sovs/gelé på kattens læber/poter, så de slikker det i sig, og på den måde får smag for det.

Måske tabte jeg kampen - men det skal ikke hindre mig i at give råd. :høhø:

:thumbup::thumbup: Nej, det skal det nemmerlig ikke!!

Jeg tager ideerne til mig…tak for det

Lige lidt update herfra…

Jeg forsøger at følge pivnus råd mht. 12 timers “tørfodermangel”
Og fisme om ikke de har spist 400 g dåsemad siden igår :wehu::wehu::wehu:

Det var så også en ny variant… Porta 21 Tuna with Beef

I det hele taget virker de til at Porta 21 er favorit…lige gyldig hvilken variant.
Mon ikke det til sidst skal lykkes??

Stædighed er en dyd :thumbup: Det er “kun” et spørgsmål om at finde løsningen og så håbe på, at løsningen er den samme for alle katte, hvis man har mere end én :høhø:

Ja, det skal også siges, at første gang de fik Applaws med kylling og ost tømte de skålen.
Næsten gang rørte de det faktisk ikke :?:?

De er ski ikke til at blive kloge på de kræ :høhø:

Jeg nåede også lige pludselig til et punkt, hvor jeg bare kunne se at… lige nu var da det rette tidspunkt at skrue op for vådfoderet og ned for tørfoderet inde hos plejemisserne. Havde egentlig ikke haft planer om, at der skulle ændres noget, for den daværende løsning var rigtig fin. Men ja, så blev det alligevel bare så oplagt. For de vænner sig jo netop til det, hvis man er tålmodig og ikke laver for meget eksperimenteren.

Jeg synes det er et rigtig godt spørgsmål/problem at tage op, da det også tager fat på dilemmaet om katte skal ha’ fri adgang til tør-foder eller ej. Tak for det. :slight_smile:

Jeg har altid praktiseret IKKE at ha’ tør-foder stående frit tilgængeligt.
Istedet får de vådmad morgen og aften, nogle gange deler de lige en ekstra pose.

Tørfoder får de om morgenen lige inde vi kører og igen når vi er hjemme fra job og lige inden vi går i seng. Og så får de som regel også lidt ind i mellem, når vi lige kommer forbi køkkenet. Så det bliver vel 4-6 gange dagligt.

Ind i mellem får de også hver sin ‘mad-bold’ med tørmad i, som de kan beskæftige sig med, mens vi er væk.

Jeg ved der er mange der synes tørfoder skal stå fremme hele tiden.
Det gør jeg ikke, dels fordi jeg vil ha’ de skal spise vådmad, dels fordi jeg gerne vil holde øje med at de spiser og drikker som de ‘plejer’.

Jeg vil anbefale dig at forsøge at komme over på en lignende ‘rutine’, dvs vådmad og gi’ dem ‘kun’ tørmad i små portioner, men mange gange om dagen. Jeg vil tro du på et tidspunkt kan få det til at fungere.
Held og lykke med det
:slight_smile:

Jeg er jo også gået over til den metode. Har kørt med det i nogle få måneder.
Men det fungerer altså også bedre her.

Hos mine egne katte fordi at de har så forskellige behov, og Deena kan simpelthen ikke tåle at have fri adgang, hun kan ikke styre det.
Og hos plejemisserne fordi, at de bor på vores kontor, hvor de af ret naturlige årsager nok også hyggespiser mere end praktisk er og ikke har ordenlig mulighed for at rigtig at spurte rundt og få brændt noget energi af.