At være nervøs... det fylder for meget

Vi flyttede i januar i hus på landet, fra en 3’er i en betonblok i Esbjerg… Ludvig, kastreret hankat (snart 2 år) som jeg fik fra killing, 5-årige Misse (hunkat på p-piller) og Fisk, vores ældre tilløberdreng som vi tog til os efter at nogen havde smidt ham væk og derefter boet på parkeringspladsen i godt en måned.

Ludvig, som er i sin bedste alder, bestemte sig for at blive inde/udekat efter få uger (dvs. han strøg ud mellem benene på os, uanfægtet af at hans mor bestemt havde planlagt minimum 2 mdr. som indekat og derefter gradvis tilvænning i sele og snor) -Hans bedste ven Fisk fulgte snart efter, og Misse ventede pænt et par mdr før hun pludselig en morgen gik ud og ejede solgården som om hun altid havde boet der.

Jeg sørger for at få dem ind hver aften, men påskedags aften kom Fisk ikke da jeg kaldte… En rædselsfuld nat, jeg var ude og kalde hver time natten igennem uden held.
Morgenen efter fandt vi ham… Smadret efter mødet med en bil. Dvs, vi fandt kun forreste halvdel, resten var væk, trods timers leden i buske og krat. Min smukke gamle stribede kælekrukke. Nøj, hvor vi tudede begge 2…

Nu er jeg nervøs stort hver aften, når Ludvig er ude (Misse er ikke ude så længe af gangen). Fra kl. 22 er jeg ude og kalde jævnligt og når han så er inde bliver døren låst til dagen efter… de få gange han ikke er kommet selv har jeg stillet uret til hver time, hvor jeg så går ud og kalder og går en tur op på vejen med lommelygte og kigger. Dagen efter er jeg et levende lig med hovedpine af søvnmangel. Søndag nat stod han og brægede anklagende til mig kl 04.15 da jeg for 4 gang var stået på for at gå ned for at kigge efter ham. Så fes han ind, spiste, drak af vandhanen og rullede sig sammen i min fodende, godt tilfreds med sig selv.

Jeg ved at han har en fest derude -vi har en stor naturgrund som han regerer. Han fanger mus, jagter fugle, klatrer i træer, styrter ned af græsplænen, og jeg ved at skulle uheldet ske, så er han død som en lykkelig, glad, sund og tryg kat, der har haft det som blommen i et æg.
Men nervøsiteten fylder bare så meget i mig. Jeg kan næsten ikke finde ro til at handle på vej hjem fra job, fordi jeg skal skynde mig hjem og se at Ludvig har det godt - og jeg vil gerne bare kunne slappe lidt mere af. Tænker, at Nr.4 (hunkatten som fulgte med huset) jo fint har overlevet flere år udendørs trods trafikeret vej. Så derfor kan Ludvig jo også sagtens få masser af gode år.

Hvordan gør I andre, der har fritløbende katte? Kan man træne sin nervøsitet væk?
På forhånd tak.

Jeg tog konsekvensen da min dejlige Tamlin blev kørt ihjel… og fik bygget en løbegård. Jeg kunne simpelthen ikke klare tanken om at miste endnu en kat på den måde…
Dog… min gamle hunkat fik lov at rende frit helt frem til ca et år før hun blev aflivet…

Jeg kender følelsen - fra andres katte jeg knytter mig til som går ud. Den følelse var medvirkende til, at mine blev indekatte i sin tid. Håber du får nogle gode råd

Tak… det er jo helt sygeligt nogen gange.

I sidste uge på arbejdet gik jeg forbi vores bagdør, som på grund af varmen stod åben, og så hørte jeg pludselig Ludvigs “Jeg kommer nu, mor”-lyd, som han altid svarer med når jeg kalder og han kommer løbende (Sådan en trille/fløjte-lyd der kommer fra struben). Jeg vendte mig forbavset om for at se efter ham indtil jeg et splitsekund efter indså at jeg jo stod på jobbet og ikke hjemme i haven - og resten af dagen var jeg på nåle for at komme hjem og se til ham… Jeg var simpelthen så ræd for at det var fordi der var sket ham noget… Kald mig tosset, men jeg tror lidt på den slags.

Kræet havde det jo pragtfuldt da vi kom hjem… :dokdok:

Har du overvejet at hegne haven eller dele af haven ind, så kan kattene være ude uden du får dårlige nerver, du kan finde inspiration her http://www.katteindhegning.dk

Jeg tvivler på, man kan træne det væk, med mindre man træner sig selv op til at være ufølsom, for faren er jo sådan set reel nok, og det har I på den værst tænkelige måde fået understreget :trøste:

Hvis ikke det hjælper at tænke på, at katten netop er lykkeligt uvidende om alle de farer, der lurer, er der nok ikke så meget andet at gøre ved problemet end at lave løbegård eller hegne haven ind. Jeg kan godt høre på din beskrivelse, at det nok ville blive en stor opgave at hegne det hele ind. Men på den anden side - hvis det kan sikre, at du får en sammenhængende nattesøvn, der ikke bliver afbrudt hver time, er det måske det hele værd :slight_smile:

Jeg har overvejet hegn, men har lidt svært ved at se hvordan vi skal kunne få en decideret indhegning. Der er terrasse, solgård, k æ m p e store bøgetræer, Garage/skur hvor der skal være rimelig nem adgang også for havetraktor.
Men jeg tror ihverfald at jeg vil have afskærmet hele det lange stykke mod vejen af, inde i den bevoksning der er der nu. Det er tæt, men ikke kattetæt. Og så har jeg egentligt også tænkt på sådan noget gå-væk-kat langs skellet op mod vejen.

jeg ved ikke om du kender denne side: http://www.katteindhegning.dk her kan du måske få nogle gode ideer fra :slight_smile:

[QUOTE=Trutter;1183331]Jeg har overvejet hegn, men har lidt svært ved at se hvordan vi skal kunne få en decideret indhegning. Der er terrasse, solgård, k æ m p e store bøgetræer, Garage/skur hvor der skal være rimelig nem adgang også for havetraktor.
Men jeg tror ihverfald at jeg vil have afskærmet hele det lange stykke mod vejen af, inde i den bevoksning der er der nu. Det er tæt, men ikke kattetæt. Og så har jeg egentligt også tænkt på sådan noget gå-væk-kat langs skellet op mod vejen.[/QUOTE]

Evt. tag nogle gode overskuende billeder af det hele? Så kan det være vi kan komme med bud - udover den megen inspiration du kan finde på det link Cæsar har postet :slight_smile:

Jeg har også en stor grund med en lille skov som ikke er lige sådan til at hegne ind. Så mine er indekatte og det er de fordi jeg ikke vil skulle spekulere på om de nu også er i live når jeg kommer hjem

Her til sensommeren får de løbegård, så kommer de ud under sikre forhold. Men indtil da så bliver de inde.

Som du beskriver du har det, så byg dem en løbegård

Hegn grunden - eller en del af den - ind, så du kan få ro i sjælen. :slight_smile:

VI bor også langt ude på landet og jeg har “altid” haft friløbere. Men da vi inden for kun 2 måneder fik dræbt 2 katte på vejen var det slut. Jeg kunne ikke længere forsvare det overfor mig selv eller kattene at jeg satte deres sikkerhed over styr hver eneste gang jeg åbnede døren for dem. Derfor endte vi med at bygge en stor dejlig løbegård i en del af haven, kattene elsker den, og jeg har ro og god samvittighed. Jeg har ikke på fornemmelsen at de savner at være fritløbende, men jeg mangler dog den hygge jeg tidligere havde nå vi var i skov, og resten af haven sammen. Men igen den pris er værd at betale for deres sikkerhed.

Håber du finder en løsning der kan fungere for jer.