Atter et spørgsmål om struvitter

Da min ene kat døjer med struvitter, skal jeg passe godt på med maden. Sidst vi var til dyrlæge fik vi at vide, at vi ikke måtte give ham godbidder, der fik urinens ph-værdi til at variere. Nu er jeg så i tvivl om, om jeg må fodre med to slags foder blandet (Arion og RC sterilised), eller om jeg skal holde mig til ét mærke, for at der ikke sker ændringer i PH-værdien :?

Er det ændringerne i ph-værdien, der er skadelige? Eller er det vigtigste bare at holde ph-værdien på et højt eller lavt nok niveau (kan ikke huske hvad det skal være)?

Mvh. Maja

[quote=Majzaa;446910]
Er det ændringerne i ph-værdien, der er skadelige?
Mvh. Maja[/quote]

Det absolut mest skadelige i forb. med struvitter er mangel på væske.

Struvitdannelse/blæresten er resultat af en krystallisering af affaldsprodukter fra kroppen og skyldes fortrinsvis, at katten får for lidt væske så affaldsstofferne ikke skylles ud, men sætter sig og danner stenene.
En typisk følgesygdom hos katte der mest lever af tørfoder.

Og så har Ph-værdien noget at sige, for jo højere Ph, jo større risiko for dannelse af struvitter.

Og vigtigt at foderet har et meget lavt magnesiumindhold, da magnesium er en af grundbestanddelene i struvitter

Men bliver pH-værdien i urinen for lav, så dannes der oxalater i stedet (en anden slags krystaller).

Masser af vådkost (ordentligt, uden sukker og kulhydrat), vand på tørkosten (hvis katten vil være med til det, de fleste af mine vil) og tørkost med korrekt pH værdi (6-6,5 ca.)

Tusinde tak Eife. Men må jeg så godt blande to slags tørkost, som begge opfylder de krav du nævner?

Majzaa - Ja, det skulle jeg mene :slight_smile:

Du skal bare lige være opmærksom på, at den ph, der står på pakken, ikke nødvendigvis er den ph, som kattens urin får. Katte er jo forskellige :slight_smile: Derfor får jeg taget urinprøve på min kat med tendens til urinvejsproblemer en gang imellem - specielt efter foderskift. Så dyrt er testen jo heller ikke, specielt hvis det kan spare en babu tur til dyrlægen :slight_smile:

Min problemkat har de sidste gange i øvrigt ligget på en ph på omkring 7, hvilket er lidt for højt. Men ingen struvitter. Jeg går ud fra, at han er så gennemskyllet af rå mængder af vådfoder med vand, at eventueller små-struvitter bliver skyllet ud af systemet, inden de bliver til problemer :slight_smile:

mvh. tina

Maja, hvis din kat har tendens til urinvejsproblemer, vil jeg absolut anbefale dig at fodre en hel del med vådfoder også.
Urinvejs- og nyreproblemer holdes allerbedst nede ved at få “skyllet” systemet igennem - og det betyder altså væske, væske og atter væske. :slight_smile:

Fra dyrlæge Hanne Hallssons bog “Hunden, katten og dig”:

Hos nogle voksne dyr - især katte - udvikles blæresten, som kan bestå af struvit (dvs. ammonium/fosfor/magnerium), urat (dvs. ammonium), cystin (dvs. aminosyren cystin) eller oxalit (dvs. kalk).
Hos katten drejer det sig oftest om struvit- og oxalitkrystaller.

Dannelsen af blæresten skyldes oftest, at der i urinen er et forkert forhold imellem mineraler/salte - især ved for meget fosfor og magnesium i forhold til kalk - samtidig med, at der er tendens til en uheldig surhedsgrad i urinen.

Desuden opstår blæresten ofte i forbindelse med en blærebetændelse med bakterier af den type, der produceret enzymet urease, der spalter urinsyren i urinen til ammoniak.
Blæresten opstår altså normalt IKKE, fordi vandet i området er for “hårdt”, eller fordi katten ikke “drikker nok” vand. Men det forhold, at katten er et “ørkendyr” og carnivor, spiller selvfølgelig ind på forløbet af en blærebetændelse/blæresten på den måde, at kattens urin er meget koncentreret.
Men normalt så behøver katten altså ikke indtage forfærdeligt meget vand; faktisk kun ca. 2 ml væske pr 1 g tørkost. Forholdet i dåsemad er ofte 3:1 og altså i sig selv tilstrækkeligt.

Og så anbefales et foder med oplysninger og indhold af diverse salte, og der gøres opmærksom på at de såkaldte FLUDT-diæter til kat (Eukanuba, nemlig Oxalate og Struvite IKKE egner sig til forebyggende kost i længere tid.

Desuden skal kosten til dyr med (eller tendens til) blæresten være sådan, at den sikrer en rigelig urinproduktion, så blæren bliver skyllet godt igennem.
Dette kan evt. opnås ved at tilsætte list almindelig salt til dyrets vand/foder.

Samtidig er det vigtigt, at urinen forbliver sur (dvs. har pH på under 6.4, idet blærebetændelse ofte medfører, at urinen bliver basisk, dvs. har en surhedsgrad, der er højere end 7.
Det kan derfor ofte hjælpe på en blærebetændelse/blæresten, at surhedsgraden “tvinges” ned i retning af det syrliige (5,8-6,4). Dette kan evt. opnås ved at give dyret et lille tilskud af ammoniumchlorid, methionin eller C-vitamin (= ascorbinsyre).

NB: Giv ikke tilskud af surgørende midler, hvis dyrets kost i forvejen er formuleret specielt til at kunne forebygge/opløse blæresten.

NB! C-vitamin og flere andre antioxidanter gavner også dyret ved at stimulere immunforsvaret.

Den lille dosis C-vitamin, mange dyrlæge anbefaler, svarer til en lille ascorbinsyretablet (på størrelse med en lille sødetablet) en gang om ugen.

Mega - spændende citat, tak… Vidste faktisk ikke at der var fire slags, kender kun til de to der allerede er nævnt i tråden :slight_smile:

Og mens jeg er i gang, får I også lige dette interessante “skrift” af Lone fra Churchtown:

Urinvejsinfektion:
Hvis en kat (og især en hunkat) har haft dårlig mave med diarré, så kan der derved blive spredt afføring hen omkring urinrørsåbningen, med mulighed for at bakterier fra afføringen kan sprede sig til urinrøret og blæren, og dermed forårsage blærebetændelse.
Det har jeg selv oplevet hos en af mine MCO-piger for nogle år tilbage. Der var meget hurtigt effekt af en antibiotikakur.

Blærebetændelse er slet ikke ualmindeligt hos katte. Og som Niels Peter skriver ovenfor, så er hunkattene mere udsat, idet deres urinrør er kortere og har større diameter end hankattene, idet bakterier af denne årsag har lettere adgang til urinrøret og blæren.

Men problemet med blærebetændelse hos katte er, at man hos mere end 70% af tilfældene ikke kan dyrke bakterier fra urinen og påvise en bakterieinfektion. Og det er langt fra sjældent, at en blærebetændelse ikke reagerer på antibiotikabehandling eller i hvert fald kun har kortvarig effekt af kuren.

En blærebetændelse, hvor man ikke kan påvise at årsagen er bakterieudløst går under betegnelsen “feline idiopatic cystitis” (FIC) - “idiopatisk” betyder at årsagen reelt er ukendt - men man mener at blærebetændelsen formentligt har sammenhæng med bl.a. foder, for lav væskeindtagelse, stress o.a.

Især foder som indeholder meget kornprodukter gør urinen alkalisk (basisk) og dette kan føre til betændelses/irritations-reaktion i blærevæggens celler, men uden at det er forårsaget af bakterieinfektion. [COLOR=black](Dette har jeg fremhævet). Og hvis urinen samtidigt er meget koncentreret (hvis katten ikke indtager nok væske, fx katte som udelukkende/hovedsageligt lever af tørfoder), så kan urinens høje mineralindhold sammen med den basiske pH forårsage så stor irritation i blærevæggen, at katten får reelle symptomer på blærebetændelse.[/COLOR]

Koncentrering af urinen sammen med en basisk pH har så oveni i den ulempe, at det kan føre til krystallisering af urinen, hvor de små krystaller kan danne større klumper (sten), som kan blokere for urinrøret og dermed forårsage akut afløbsstop - hvilket er en akut, livstruende tilstand, hvor katten meget hurtigt får alvorlig nyrepåvirkning og ophober affaldsstoffer i blodet, hvilket indenfor kort tid kan være årsag til shock, multiorgansvigt og død. Den fyldte blære er oveni utrolig smertefuld for katten.

Hunkattene er mest udsatte for at få blærebetændelse. Men hankattene er grundet deres langt smallere urinrør (det smalleste sted er det sted hvor urinrøret passerer penisknoglen, hvor urinrørets diameter indvendigt ikke er større end 1-2 mm) langt mere udsat for at få komplikationer i form af afløbsstop (selv ved ganske få krystaller i urinen) end hunkattene er.

Hunkattene er mest udsatte for at få blærebetændelse. Men hankattene er grundet deres langt smallere urinrør (det smalleste sted er det sted hvor urinrøret passerer penisknoglen, hvor urinrørets diameter indvendigt ikke er større end 1-2 mm) langt mere udsat for at få komplikationer i form af afløbsstop (selv ved ganske få krystaller i urinen) end hunkattene er.

Og dette af Marianne Seifert-Thorsen:

Det er faktisk kun i 2% af tilfældene at
blærebetændelser skyldes bakterier, se nedenfor:
"Less than 2% of cats under the age of 10 with lower urinary tract
signs (including blood in the urine) have a bladder infection.
Antibiotics are not prescribed unless we know there is an infection,
based on urinalysis, and preferably on a positive culture.

For more on the causes of feline lower urinary tract disease, see the
articles in Winn’s library (you might have to cut/paste the URL):
http://www.winnfelinehealth.org/Health/Urinary-Tract-Disease.html"

Og så får I ikke mere for den 10øre!

[quote=Mega;447980]

Især foder som indeholder meget kornprodukter gør urinen alkalisk (basisk) og dette kan føre til betændelses/irritations-reaktion i blærevæggens celler, men uden at det er forårsaget af bakterieinfektion. [/quote]

Se dette her har jeg også læst, og det er derfor, mine katte er på et tørfoder med lavt indhold af kulhydrat og vådfoder uden kulhydrater. Og alligevel er min kats urin-ph på 7, hvilket jo er for højt. Bare for lige at understrege, at katte bare er forskellige :slight_smile:

I øvrigt har jeg gloet bagpå rigtigt mange dåser og poser, og jeg har indtryk af, at indholdet af magnesium (som jo er med til at danne krystaller) er stort set ligefrem proportionalt med indholdet af protein. Eller omvendt - jo mere korn og kulhydrater der er i et foder, jo lavere er indholdet af magnesium. Så hvis man går efter lavt indhold af magnesium, får man højt kornindhold - og problemer. Og hvis man går efter lavt kornindhold, får man masser af magnesium - og problemer.
Er det ikke bare skønt at have kat? :muhaha:

mvh. tina

Jeg hæftede mig især ved denne bemærkning:

Dannelsen af blæresten skyldes oftest, at der i urinen er et forkert forhold imellem mineraler/salte - især ved for meget fosfor og magnesium i forhold til kalk

Ja, og når man ikke ved, hvad det forhold skal være, er det helt umuligt at forholde sig til, hvor meget magnesium sådan en kat må få. Jeg valgte at fokusere på at lægge kosten så tæt som muligt op ad kattens naturlige kost, altså masser af proteiner og masser af vådt og se stort på det med magnesium.