Fredag indløste jeg min fødselsdagsgave fra jobbet og inviterede min kæreste på Arken i Køge til fiske- og skaldyrsbuffet. Det var som altid fantastisk!
Jeg fik smagt en masse af ovenstående - og friske/rå østers for første gang! Der var både franske og hollandske østers. Ham der stod og åbnede dem anbefalede mig de franske, når de nu var mine første rå østers, da de var friskere i smagen og mindre. Så jeg fik en “au naturel”, en med vinaigrette og en med jordbær. Jojo, det er jo vel som man høre. Jeg kan nok både forstå dem der elsker dem, og dem der ikke kan få dem ned. Jeg vendte så tilbage efter en hollandsk (federe i smagen og større) med vinaigrette - den var så mere mig. Men jeg kommer aldrig til at bestille et dusin og synes det bare er det lækreste.
Men de gratinerede østers med spinat, hollandaise og trøffel…? Wauw!
Lørdag tog jeg hjem og forbi Lidl, hvor der røg en foccacia med spicy kylling fra deres bake off i kurven (på anbefaling fra min veninde) - den var virkelig god! + en middelmådig præfabrikeret skinke-/ostesandwich fra køl. Det var nemt.
I dag står en vist på rester af boller i karry fra i onsdags - også nemt.
Jeg fik østers første gang på min 50 års fødselsdag og valgte en gratineret østers. Visse mennesker i selskabet (OG blandt tjenerne ) sagde, jeg snød lidt - men i det mindste kunne jeg spise den med fornøjelse. Det er jeg stadig ikke sikker på, jeg ville kunne gøre med en “normal” østers Og kombinationen spinat, trøffel og hollandaise lyder lækkert sammen med næsten en hvilken som helst slags skaldyr.
Jeg er lige kommet hjem fra en af de der priviligerede weekender, hvor andre har lavet maden
Jeg har været en tur i Halmstad med en veninde - med et kort besøg idag på den lokale TICA udstilling for at samle vores passager op
På vej til vores hotel fredag stoppede vi i “Laxbutiken”, der - som navnet antyder - udelukkende sælger produkter/retter baseret på laks. Jeg fik en portion asiatiske lakseboller og et udvalg af deres unikke lakse"hapser" - confiteret laks, røget lakse rulle med krydderurtefyld og laksecheesecake. Resterne af laksebollerne og nogle nyindkøbte hapser (soyamarineret, med asparges og cajunlaks) kommer til at udgøre min aftensmad idag.
Både fredag og lørdag aften havde jeg booket bord på lokale restauranter. Fredag fik jeg tuntatar med de tyndeste skiver agurk, jeg nogensinde har set, som dække og granatæblekerner som “pop” til at starte med og lammekebab med hvidløg, løg og peberfrugter som hovedret.
Lørdag aften spiste vi på en ret fin, men ikke specielt dyr restaurant og der fik jeg gravad dådyr som forret. Min veninde fik snegle med masser af hvidløgssmør og så delte vi en stor portion blåmuslinger i cremesauce. Superlækkert!!
Det er flere år siden jeg første gang smagte gratinerede østers - dem kan jeg godt lide!
At jeg ikke har smagt friske østers før, skyldes at jeg nok har tænkt at jeg næppe ville være helt vild med dem. Og så er det hul i hovedet at bestille en hel portion og sidde og tænke “nå”.
Måske er de gratinerede “snyd” - jaja, men de smager godt!
Til glæde for drengene vi har på ferie, blev det i aften fra macd. Men hold da kegle det bliver ringere og ringere
I går fik vi pølser og ben oå grillen med salat og flytes.
Søndag smed vi en steg i ovnen og fik en flæskestegs burger, mandag og tirsdag steg med kartofler, sovs, rødkål og chips.
Onsdag sent frokost, så vi sprang aftensmaden over.
Torsdag var vi til et arrangement og fik helstegt gris med flødekartofler, 3 slags salat og flytes
I dag pandekager og i morgen morbrad i fad med ris og salat
Kæresten inviterede på Teaterbodegaen i Århus. Han havde fået et gavekort i fødselsdagsgave og det skulle selvfølgelig bruges. Rigtig hyggelig restaurant hvor der har kommet mange skuespillere over fra teatret, så det var masser af billeder man kunne se på. De to tjenere var nogle gamle mænd, uden tvivl tættere på 70 end på 60 men de var nu meget hyggelige
Hovedret var oksemørbrad og dessert var pandekager med is og så kaffe lavet i en madam blå
Lavede først knorrs lasanette hvor jeg også lige puttede lidt pølser i.
Har ikke lige fået taget billede af det…
Men fik også lavet en lækker frugtsalat til dessert
2 blommer
2 nektariner
2 Clare Frijs pære
2 “Danske æbler” (fra Rema, de er sådan nogle runde røde nogle)
En kvart Cantaloupe Melon
En god håndfuld vindruer.
Alt blev skåret i tern (eller ikke vinduerne, der skar jeg bare enden hvor stilken havde været af)
Og så blandet i vaniljesauce jeg lige havde pisket lidt