Automatisk madskål?

Jeg har fået midlertidigt arbejde med arbejdstider der betyder, at jeg af og til ikke kan være hjemme til kl 18, hvor Sebastian skal have mad. Nogle dage vil jeg tidligst kunne være hjemme omkring kl 19.

Jeg synes det er synd for ham at han skal sidde og vente så længe på at få mad, da jeg også er nødt til at give ham mad tidligere for at kunne nå med tog eller bus.

Så nu overvejer jeg om jeg skal prøve at købe en af de der madskåle med timer :gruble: Tanken er at jeg giver ham våd og tørkost om morgenen sammen med frisk vand, giver insulin inden jeg går ud ad døren og sørger for at fylde den automatiske madskål med tørkost, som han så kan få adgang til kl 18. Når jeg så kommer hjem f.eks. kl. 19 så kan jeg give ham vådkosten og senere insulin.

Men hvad tænker I om det? Er der nogen der har erfaringer med den slags madskåle og kan anbefale eller fraråde dem (gerne med mærker så jeg kan Google dem)?

Jeg skal kun have til et enkelt måltid for jeg vil altid have mulighed for at give mad om morgenen

Jeg har ingen anbefaling til det, men det lyder som en udmærket løsning. Jeg ville så måske give tørkosten kl. 16 i stedet, for så var der et mere ens tidsrum/ikke så lang tid mellem fodringerne :slight_smile:

Faktisk ville jeg nok give vådkost morgen, så tørkost kl. 11, så tørkost kl. 16 (hvis sådan en dims kan det) og så vådkost kl. 19 når jeg kom hjem - eller noget i den stil :slight_smile:

Problemet er bare at han helst ikke skal gå og spise flere gange i løbet af dagen :frowning: det er også lettere for mig at sikre mig at han ikke får insulinchok hvis jeg venter med at give ham insulin til efter han har fået vådkosten. Det sluger han nemlig det hele af mens tørkosten bliver spist af løbende

Ah okay! Ja, jeg ved ikke så meget om sukkersyge… Kun om hvordan katte helst skal spise, og det er småspisende løbende… :slight_smile:

Det er også helt i orden :slight_smile: Egentlig tænker jeg også at det må være bedre at han kan holde blodsukkeret stabilt ved at spise flere mindre måltider i løbet af dagen. Men jeg må hellere gøre som min dyrlæge siger nu det endelig går så godt :slight_smile:

Jeg har dobbelt-udgaven: Futterautomat für Katzen günstig kaufen | zooplus netop til at mine katte kan få et ekstra måltid i løbet af dagen. Hvis du kun har een kat, kan du også indstille hver skål til forskellige tidspunkter, men da jeg har 3 katte, vil jeg ikke have, at der opstår for meget kø ved kun een skål og har derfor indstillet dem begge til samme tidspunkt.
Jeg kunne ikke drømme om at bruge automateten til at undlade at kattene bliver tilset dagligt, når jeg er på ferie. Men den er et super bidrag til når kattepasseren kommer typisk om eftermiddagen, at så lægger hun også lidt foder i automaten og lukker den, og så har jeg indstillet den til at åbne om morgenen, så kattene får deres mad fordelt mere på døgnet, end hvis de fik adgang til det hele om eftermiddagen.

Det lyder godt :slight_smile: Jeg læste en anmeldelse et eller andet sted af enkeltudgaven, hvor katten havde lært at bryde låget op :uha: Men det ved jeg ikke om du har oplevet?

Jeg har kun Sebastian at tage hensyn til, så det er nogenlunde overskueligt :slight_smile:

Jeg ville heller ikke være fan af at bruge en automatisk madskål i forhold til at være væk flere dage. Det giver så også sig selv at det kan jeg ikke når han også skal have insulin :slight_smile:

Man må heller ikke dyreværnsmæssigt lade sine dyr uden tilsyn min. een gang om dagen, men det tror jeg desværre, at nogle ville kunne finde på at bruge en automatisk madskål til. Eller, det ved jeg :frowning:

Jeg glemte at nævne det med brudsikkerhed, ja. Det får alle de automatiske madskåle kritik for, efter hvad jeg har læst. De er jo også kun af plastik. Jeg er dog ret overbevist om, at mine katte ikke forsøger, jeg har aldrig oplevet det. Så det er sikkert forskelligt fra kat til kat.
Kattene lærer dog hurtigt tidspunktet og lyden fra automaten, så de bliver tidsfacister efterfølgende :slight_smile: