Av, min stakkels kat!

Nogen katte kaster op af Antirobe - bare du er forberedt på det kan ske.

God bedring

Mange tak for erfaringen Lis, du har helt sikkert sparet mig for en ordentlig tudetur!!

Ja Lis, så har han kastet op! Og jeg blev slet ikke forskrækket for jeg vidste det!! Det her er en af tingene der gør at jeg bare elsker kattegale! Der er altid lige en hjælpende og støttende hånd!

Efter han har fået den smertestillende pille virker han faktisk til at have det bedre! Hvor er det bare dejligt! Lige nu tror jeg næsten han kan gå hen og få helt pænt tandkød igen! Weee!

Hold lidt øje med det. Kaster han op hver gang han har fået Antirobe er den jo ikke til megen hjælp. Måske du så kan få noget andet antibiotika

Det var ikke lige efter men 3 ½ time efter. Det var ikke sådan meget og han har spist efterfølgende. Så jeg regner med at pillen er optaget. Men jeg har et øje på ham, og vores dyrlæge har sagt at vi bare kan ringe hvis der er noget med ham, så vi har også hende som en back up hvis vi ikke mener han skal have den medicin. Hun tror nemlig han er lidt sart når det gælder medicin, desværre.

Det er måske også værd at prøve at give skånekost i forbindelse med Antiroben? Altså en forsigtig balancegang imellem, at katten aldeles ikke må have spist sig overmæt, men på den anden side, så er det ofte nemmere for maven at tåle antibiotika, hvis den har noget mad at arbejde med. Sådan er det i hvert fald for mennesker, og jeg synes også at have læst det i forbindelse med Ronaxan, som min egen kat får for halsbetændelse. Antiroben kan jeg dog ikke finde noget lignende om - men modsat står der heller ikke, at det ikke må gives i forbindelse med mad.

Og så skal du selvfølgelig være opmærksom på, at der skal mere langsigtede tiltag til at holde tandkødet pænt (tandrensning via fodring eller andet). Ellers vil det formentlig blot blive rødt igen, når antibiotikakuren er ovre. Og hvis vægttabet varer ved, når du stopper med det smertestillende, så ville jeg også øjeblikkeligt gå i gang med at grave i den reelle årsag til dette. Som jeg læser det, er det mest af alt en symptombehandling, der er sat i gang. Det må da godt nok være et hæftigt rødt tandkød for at katten ligefrem taber sig af det? Hvis der altså ikke er andre grunde…

Vi skal ud til dyrlægen om 10 dage så hun kan kigge på tandkøbet og tænderne igen, for at sikre sig at det er blevet pænere! Og efter det skal vi gøre som vi ahr gjort i lidt tid nu børste forsigtigt på hans tandkød og tænder. Og vi fortsætter med at give RC oral og british shorthair, som er store så han skal tygge dem.

Hvis han fortsat taber sig er planen at vi laver en afføringsprøve, som så skal testes for bakterieflore (tror jeg nok) og noget andet. Det er det der er vores plan det næste stykke tid.

Vi bliver ved med at symptomb behandle ind til vi når frem til hvad det er via undersøgelser og de tests.

Jeg sætter lidt min lid til at det er de tænder/tandkød der går ham på, og det er også min fornemmelse at det er dyrlægens holdning.

Det er meget underligt… Bamse vil fint nok tage antibiotika pillerne, men under INGEN omstændigheder vil han have de smertestillende!!! AD siger han bare! Han kæmper en kamp for at få dem op igen og fråder og sprutter og gider bare ikke have dem!

Pak dem ind i noget lækkert, ellers bed om at få Metacam istedet.

Marina

Han vil heller ikke have dem pakket ind i vitamin pasta som han ellers elsker! Jeg tror lige jeg vil snakke med dyrlægen i morgen om Metacam hvis det skulle ‘smage’ bedre, for det er træls at han slet ikke gider have det!

Kan du ik bare åbne gabet på ham og stikke dem ned i halsen (lægge dem så langt tilbage på tungen som muligt) ? Det gør jeg med mushus piller…

Jo, det er også det vi gør! Men han får dem op! Jeg fatter ikke hvordan! Jeg tror måske det er fordi det er sådan nogle halve nogen og så er det måske nemmere. Jeg prøver om jeg kan få den hel ud i morgen aften og se om det kan være nemmere så.

Hvis du skynder dig at give ham vand med en engangssprøjte lige efter pillen, så synker han, og pillen glider ned, og så får han den altså ikke op igen .-)

I det hele taget er det en god ide, at give vand efter alle slags medicin.

Hvis det er en halv pille du giver ham kan knækkanten give ubehag fordi at den er ru og også fordi at han får smagen af medicinen da den jo ikke er glaceret der hvor den er knækket :slight_smile:

Jeg oplever det med Victoria hvis pillen knækker når jeg trykker den ud. Det er meget svære at få to halve piller i hende end en hel pille :slight_smile:

Ja, Birthe jeg tror også godt det kan være det! For han kan bare ikke lide det!

Alice - Jeg skyller efter med vand, men han vil jo bare ikke have det og skummer og fråder helt op om munden.

Min Deena er jo på Ronaxan for tiden (og havde også et par dage med Metacam).
Jeg gør det, at jeg ligger hende på ryggen i mit skød. Åbner munden med den ene hånd og ‘dumper’ pillen ned i halsen med den anden. Så lukker jeg hendes mund, og hun sluger stort set altid med det samme. Problemet er først, hvis hun får pillen ud ved tænderne, for så kan den skubbes op, og så begynder ‘kampen’ med en klæbrig pille. Men ovennævnte metode virker i hvert fald 9 ud af 10 gange for mig. Når kæresten er hjemme hjælper han til, men ofte klarer jeg det bare selv. Jeg observerer ingen forskel på halve og hele piller.
Bare et forslag til en måske(?) anden fremgangsmåde. Jeg synes det er meget sværere at styre, hvis jeg har katten siddende oprejst. Også med vandet, som jeg bruger til at skylle efter Ronaxanen. Ned på ryggen at ligge, så har vi styr på det! :slight_smile:
Deena kan så tilmed også godt lide at ligge på ryggen og blive nusset på maven - så det gør vi både før og efter, uden at jeg behøver at holde på hende på nogen måde. Men pillegivningen går også enormt stærkt, så det er hurtigt overstået.

[quote=pivnu;304311]Min Deena er jo på Ronaxan for tiden (og havde også et par dage med Metacam).
Jeg gør det, at jeg ligger hende på ryggen i mit skød. Åbner munden med den ene hånd og ‘dumper’ pillen ned i halsen med den anden. Så lukker jeg hendes mund, og hun sluger stort set altid med det samme. Problemet er først, hvis hun får pillen ud ved tænderne, for så kan den skubbes op, og så begynder ‘kampen’ med en klæbrig pille. Men ovennævnte metode virker i hvert fald 9 ud af 10 gange for mig. Når kæresten er hjemme hjælper han til, men ofte klarer jeg det bare selv. Jeg observerer ingen forskel på halve og hele piller.
Bare et forslag til en måske(?) anden fremgangsmåde. Jeg synes det er meget sværere at styre, hvis jeg har katten siddende oprejst. Også med vandet, som jeg bruger til at skylle efter Ronaxanen. Ned på ryggen at ligge, så har vi styr på det! :slight_smile:
Deena kan så tilmed også godt lide at ligge på ryggen og blive nusset på maven - så det gør vi både før og efter, uden at jeg behøver at holde på hende på nogen måde. Men pillegivningen går også enormt stærkt, så det er hurtigt overstået.[/quote]

Jeg giver dig ret, det er lettere når de ligger på ryggen …Men mange gange får de pillen eller vandet i den ‘forkerte’ hals, og så kan de godt blive paniske :-/

Min frygt for at netop det skulle ske gjorde også, at jeg i starten lod hende sidde op netop ved vandet. Men det fungerede ret skidt, det blev bare slåskamp. Og jeg har indtil videre kun god erfaring med at lægge hende ned. Langt mindre kamp, langt hurtigere overstået og intet er røget i den forkerte hals.

Jeg prøved det med at lægge ham ned i dag, men kunne ikke få mig selv til det. Så det bliver siddende, men det fungere også fint nok bare jeg er lyn-snap-hurtig! Og den hele smertestillende pille virker bedre end den halve!