[QUOTE=dkkorat;150825]Så er Koraten måske alligevel lidt tidligere ude en Aby’en:tihi: - jeg har oplevet en Korat hankilling på 5mdr parre og gøre en hunkat drægtig-what Så behøver de altså heller ikke blive kønsmodne tidligere-surrender
mvh Camilla[/QUOTE]
Jamen jeg tvivler da ikke på det kan ske - hverken hos Korat eller hos abyer. Jeg protesterede mod generaliseringen af abyer som generelt kønsmodne i 5-6 mdrs alderen
Det skal du som slet ikke, Lis. Men både opdræt og livet har lært mig at der er mange nuancer mellem sort og hvidt, og selv inden for mit eget lille opdræt er det ikke muligt at lave regler for hvad der er rimeligt eller for den sags skyld rigtigt. Der er mange individuelle hensyn at tage, både i forhold til fertilitet og til hvordan kattene trives med det. Og så har jeg det svært med “regler, må og skal”…det får håret til at stritte på mig hver gang
Jeg har en race som er forholdsvis ukompliceret og hvor de faktisk trives sådan generelt set som fertile - selvfølgelig med de undtagelser der må og skal komme når vi snakker levende væsner - og faktisk også trives sammen. Derfor er det svært for mig at sætte mig ind i en “hurtigere” og måske knap så “rummelig” race, hvor hormonerne styrer livet, og netop derfor skriver jeg som jeg gør. Jeg har bestemt mine holdninger og meninger om hvad der er rigtigt og forkert, men det er mine og de styrer kun mit opdræt, og hvem jeg vælger at samarbejde med.
Hvad andre gør kan jeg da absolut både undres og sågar forarges over, men kan jeg tillade mig det? Det er jo en konklussion jeg når frem til bygget udelukkende på de erfaringer jeg selv har og udfra min race og mine katte, og jeg er ikke så naiv at jeg tror at vi kan enes om hvad der er rigtigt og forkert. Så jeg vælger at sætte nogle rammer/krav for og til mig selv og så lade andre gøre det der for dem er det rigtige.
[QUOTE=En forhenværende bruger;150842]Det skal du som slet ikke, Lis. Men både opdræt og livet har lært mig at der er mange nuancer mellem sort og hvidt, og selv inden for mit eget lille opdræt er det ikke muligt at lave regler for hvad der er rimeligt eller for den sags skyld rigtigt. Der er mange individuelle hensyn at tage, både i forhold til fertilitet og til hvordan kattene trives med det. Og så har jeg det svært med “regler, må og skal”…det får håret til at stritte på mig hver gang
Jeg har en race som er forholdsvis ukompliceret og hvor de faktisk trives sådan generelt set som fertile - selvfølgelig med de undtagelser der må og skal komme når vi snakker levende væsner - og faktisk også trives sammen. Derfor er det svært for mig at sætte mig ind i en “hurtigere” og måske knap så “rummelig” race, hvor hormonerne styrer livet, og netop derfor skriver jeg som jeg gør. Jeg har bestemt mine holdninger og meninger om hvad der er rigtigt og forkert, men det er mine og de styrer kun mit opdræt, og hvem jeg vælger at samarbejde med.
Hvad andre gør kan jeg da absolut både undres og sågar forarges over, men kan jeg tillade mig det? Det er jo en konklussion jeg når frem til bygget udelukkende på de erfaringer jeg selv har og udfra min race og mine katte, og jeg er ikke så naiv at jeg tror at vi kan enes om hvad der er rigtigt og forkert. Så jeg vælger at sætte nogle rammer/krav for og til mig selv og så lade andre gøre det der for dem er det rigtige.[/quote]
Jeg gik egentlig lidt i det håb, at der i opdrætterverdenen blev holdt en del øje med hinanden, så tingene ikke pludselig sejler et sted - dyrene kan jo ikke klage deres nød…
[QUOTE=lenschow;150875]Jeg gik egentlig lidt i det håb, at der i opdrætterverdenen blev holdt en del øje med hinanden, så tingene ikke pludselig sejler et sted - dyrene kan jo ikke klage deres nød…
Der tager jeg måske fejl?
MVH[/QUOTE]
Hvad havde du forestillet dig man kunne gøre?
Hvis jeg synes en opdrætter laver noget juks, men det stadig er indenfor reglerne, er det så min mening, der gælder? Eller er det den anden opdrætters?
Der er ingen der har nævnt hverken hvad man må eller skal, eller for den sags skyld regler - spørgsmålet var hvor længe det var rimeligt at holde en hunkat fertil - af hensyn til hunkatten, naturligvis. Og hvor meget den samme hunkats killinger om og om igen gavnede racen.
Det var ikke det hormonelle jeg havde i tankerne - det var kattens alder. Hvad er så dine bestemte holdninger og meninger til det?
Du har svaret på en masse andet end det tråden handler om, helt fint hvis det er vigtigt for dig at komme af med det.
[quote=lenschow;150875]Jeg gik egentlig lidt i det håb, at der i opdrætterverdenen blev holdt en del øje med hinanden, så tingene ikke pludselig sejler et sted - dyrene kan jo ikke klage deres nød…
Der tager jeg måske fejl?
MVH[/quote]
Hmm, hvem skal vi udpege til moralens vogter??? Hvem kender den evige sandhed?
[quote=Vivi_Fletcher;150882]Hvad havde du forestillet dig man kunne gøre?
Hvis jeg synes en opdrætter laver noget juks, men det stadig er indenfor reglerne, er det så min mening, der gælder? Eller er det den anden opdrætters?[/quote]
Inden for andre dyrearter anmeldr man da hinanden til de respektive, hvis nogle træder ved siden af - enhver rutter da ikke bare sin egen andedam - hvilket iøvrigt heller ikke er min opfattelse i katteverdenen:-)
Marina: Se svar herover. OG lad nu være med at overdrive mit indlæg ikk… I skal sgu ikke komme og bilde mig ind, at I ikke holder øje med hinanden i katteverdenen?
Det er aimpelthen slet ikke det indtryk man får i hvert tilfælde, når man færdes i den - og heldigvis da. For det er levende dyr det handler om
Det var ikke det hormonelle jeg havde i tankerne - det var kattens alder. Hvad er så dine bestemte holdninger og meninger til det? [/quote]
Jeg har vist både svaret på dit spørgsmål og forklaret tydeligt hvorfor jeg ikke har alder på i samme svar.
Det var det for du forstod mig tydeligvis ikke i mit første indlæg, og derfor uddybede jeg. Men lad det ligge, tråden skal ikke være ordkløveri mellem os.
Jeg synes det er svært, som Mette (Justice) siger så er det individer, og indenfor min race svinger alderen for første løbetid, hvor heftige de er og hyppigheden af dem meget.
Jeg forestiller mig at en hunkat herhjemme skal lave mellem 3-4 kuld, og så neutraliseres, men det kan både bliver til mindre, og måske et enkelt kuld mere. En max. alder i mit hoved er omkring de 5-6 år, når hunkattens reproduktive system selv begynder at gå ned i gear.
Det vil dybest set afhænge af hvordan den enkelte hunkat trives med at være fertil, og hvordan vi trives med det og om hun fungerer godt i flokken som fertil.
ved ikke hvor mange kuld brune mor evt skal have- nu ser vi lige om pisen bliver ved at klare sig så godt!
hun var en tidlig starter- men nøjes med 4-5 gange om året og går ikke fra foderet eller noget, så det tager vi roligt. hun var lige knap 2 inden sin første parring, da hun skulle være klar mentalt, og det skulle passe ind i mit liv også s at det så endte med at vi gik fra hinanden en uge efter parringen er så bare noget hø - men hun klarede det fint og fødte 5 stk velskabte ori’er på under 2 timer.
og til breaking news !!! rynke har haft sit første løb !!! i en alder af 1 år og 7 mdr… men nu har vi også den formidable kampvægt af 2,3 kg
For at anmelde hinanden, skal man jo overtræde nogle regler. Hvis jeg ser nogen overtræde reglerne (fx salg uden stamtavle osv), anmelder jeg dem gerne.
Men hvis en anden opdrætter trækker kuld på sin 10 år gamle hunkat, har vedkommende altså ikke overtrådt nogen regel - selv om jeg finder det etisk uforsvarligt.
Vivi: En skam der ikke er en øvre grænse for den slags… Det skurre i mine ører - af etiske årsager, som du skriver.
Som da en jeg gik i folkeskolen med kontaktede mig for nyligt og fortalte, at hun havde fået føl på hendes hoppe… Hoppen var 18 år og førstegangsfødende PLUS dårlig gående - jeg aner ikke hvordan den fødsel gik, for mistede faktisk lysten til kontakt helt!
Men nej jeg kunne heller ikke gøre noget - så det er jeg enig med dig i. Men pokkers altså. Stakkels hest…
[QUOTE=En forhenværende bruger;150939]
Jeg har vist både svaret på dit spørgsmål og forklaret tydeligt hvorfor jeg ikke har alder på i samme svar.
Det var det for du forstod mig tydeligvis ikke i mit første indlæg, og derfor uddybede jeg. Men lad det ligge, tråden skal ikke være ordkløveri mellem os.[/QUOTE]
Man kan måske også spørge på en anden måde:
Hvis din hunkat trives med at være fertil, hvad er så max alder for hunkatten, for det sidste kuld? Hvad er max antal kuld du vil tage på en enkelt hunkat?
[quote=Lis Dahlstrøm;150634]Jeg er for det meste kvik ved havelågen med at få mine hunner brugt, min erfaring er at unge hunner føder nemmere. Normalt tager jeg de tre kuld på to år og så bliver hun steriliseret. Har hun ikke givet mig noget der er værd at gå videre med i de tre kuld gør hun det næppe.
Hunkatten slipper for den stressede tilværelse det er at være fertil og i de fleste tilfælde solgt til et godt og stabilt hjem. Det er nemmest at omplacere en forholdsvis ung kat. Og så bliver hun fri for den risiko der er ved p-piller.
Så snart en hunkat bliver over 6 år er forøges fødselsdefekter kraftigt.
Hvad er jeres holdning til hvorlænge det er forsvarligt og moralsk rigtigt at avle på sine hunner?[/quote]
Hvad med hannerne - kan de ikke blive for gamle -
og være medvirkende til defekte killinger :? :?
[QUOTE=Mona Jensen;160261]Hvad med hannerne - kan de ikke blive for gamle -
og være medvirkende til defekte killinger :? :?[/QUOTE]
Det er de færreste der holder de der strinte Frederikker fertile længe. Men at lægge lidt sæd til er ikke så hårdt hverken fysisk eller psykisk som det er for en hunkat at føde og opfostre.
Øget antal af defekter ses både efter gamle hunner og hanner
[QUOTE=Mona Jensen;160261]Hvad med hannerne - kan de ikke blive for gamle -
og være medvirkende til defekte killinger :? :?[/QUOTE]
[QUOTE=Marina;160267]Jo selvfølgelig, sædkvaliteten falder med alderen:)
Marina[/QUOTE]
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;160322]Det er de færreste der holder de der strinte Frederikker fertile længe. Men at lægge lidt sæd til er ikke så hårdt hverken fysisk eller psykisk som det er for en hunkat at føde og opfostre.
Øget antal af defekter ses både efter gamle hunner og hanner[/QUOTE]
I nogle områder af verden, hvor import er meget besværlig fx, holdes både hankatte og hunkatte fertile en del længere, end vi gør her - det er ikke mit indtryk, at de opdrættere oplever, at antallet af defekter stiger med alderen på avlskattene i de dele af verden.
mvh Camilla