Avlshun - hvor længe?

Jeg er for det meste kvik ved havelågen med at få mine hunner brugt, min erfaring er at unge hunner føder nemmere. Normalt tager jeg de tre kuld på to år og så bliver hun steriliseret. Har hun ikke givet mig noget der er værd at gå videre med i de tre kuld gør hun det næppe.

Hunkatten slipper for den stressede tilværelse det er at være fertil og i de fleste tilfælde solgt til et godt og stabilt hjem. Det er nemmest at omplacere en forholdsvis ung kat. Og så bliver hun fri for den risiko der er ved p-piller.

Så snart en hunkat bliver over 6 år er forøges fødselsdefekter kraftigt.

Hvad er jeres holdning til hvorlænge det er forsvarligt og moralsk rigtigt at avle på sine hunner?

Mine hunkatte får også max 3 kuld. De har indtil nu været højst 5 år ved neutralisering.
Camilla

Den ældste hunkat jeg har fået kuld på, har vist været 3 år - måske knap 4 år.
Jeg er absolut modstander af “fødemaskiner” - og det mener jeg faktisk hunkattene er, hvis man laver mange kuld på samme hunkat. Opdræt går jo (efter min mening) ud på, at han- og hunkat skal lave nogle killinger, der er bedre end forældrene. Som Lis skriver, har hunkatten ikke produceret noget brugbart i de første 3 kuld, vil hun næppe nogensinde gøre det - og hvorfor så blive ved.
Jeg laver 1-3 kuld på mine hunkatte, hvorefter de neutraliseres og kommer ud i kælehjem. Skulle de ikke skifte hjem, ville de alligevel blive neutraliseret i 3-4 års alderen.

Ja, jeg er selv opdrætter, men jeg mener faktisk det bedste katteliv er som kastrat et sted, hvor der er max 2-3 andre katte.

Vores Bluebella har pt. et kuld… Vi har for at faa max 4 kuld mere med hende og saa er det slut, hun blir saa kastreret og faar et roligt liv hos os …
Jeg kunne aldrig drömme om at sende hende väk, naar hun gaar paa pension…
Hun var vores förste kat og hun faar lov til at blive.
Klart, hvis der skulle ske noget og hun föler sig ikke tilpads hos os mere, saa vil det väre noget andet.

Nogle gange bliver en avlshun neutraliseret i treårsalderen efter kun to kuld, andre gange senere. Det kommer helt an på det afkom, hun giver, og hvordan hun ellers trives som fertil.

Bortset fra det, så er der faktisk væsentlig større risiko for defekt afkom ved at bruge en ældre fertil hankat.

Hunkatte bliver født med det antal æg, hun kan bruge hele livet, så de bliver altså ikke fornyet med risiko for skadelige mutationer.
For hannernes vedkommende gør det modsatte sig gældende.

En hunkat kan derfor med udgangspunkt i risikoen for defekt afkom bruges hele livet, selvom størrelsen af kuld falder med alderen.
En hankat kan ikke.

Hvad lægger du til grund for dette :?

Kvinder fødes da også med alle æg, men der er større risiko for abort, misdannelser samt fødselskomplikationer jo ældre kvinden er, når hun bliver gravid.

Så hvorfor skulle det være anderledes med hunkatte :?

At hunner over seks år har væsentlig flere fødselsdefekter fortalte Susan Little om på foredraget i Kolding, måske var det Horsens.

Nu er jeg ikke opdrætter :p, men hvis jeg var;

så ville jeg være ked af at sætte et vist antal kuld eller en ung alder på for hvornår hun skulle snippes, for jeg tror det afhænger meget af racen og individet - hvordan hunkatten trives som fertil, og hvor tit hun kommer i løbetid og dermed også hvor tit muligheden er der for at få kuld på hende :slight_smile:

Var hun højfertil og “led” under det ville det nok gå stærkere med at få hende brugt og dermed neutraliseret, men er det en hunkat der kommer i løb et par gange om året, og som i øvrigt ikke lider under det, så ville jeg ikke have et problem med at have hende gående som fertil :slight_smile:

Jeg ville dog synes at en alder på 5-6 år ville være max for hvor gammel hun måtte være, ligesom jeg heller ikke synes det gør noget de er mindst 1 år før de er mødre første gang (dette både pga sind/modenhed/udvikling - men også fordi jeg som Maine Coon ejer ville have katten scannet for HCM først - og det gøres bedst når katten er +1 år) :slight_smile: Dog igen, intet er ufravigeligt ift det enkelte individ :ok:

Til gengæld synes jeg ikke der er noget formål i at have katte fertile, som ikke skal bruges i avl, eller heller ikke har avlskvalitet, så har man ikke påtænkt at katten skal have killinger, så få den snippet :slight_smile:

Er der mon forskel på hvornår racerne bliver kønsmodne og forskel på deres løbetider og hvor fertile de bliver? For jeg synes oftere jeg ser feks at hankatte bliver brugt og lukket hurtigt i korhårsracer, end feks hos Maine Coon hvor det er meget normalt at de først lukkes som feks 4-6 års :slight_smile:

Mette - Der er så vidt jeg ved temmelig stor forskel på hvornår f.eks. en orientaler/siam bliver kønsmoden og hvornår en mco/nfo gør det :slight_smile: Og de orientalske er self. først :slight_smile:

Korthårkattene er generelt før kønsmodne, men det er jo ikke flere år der er tale om i forskel. De fleste korthår kan parres i 1 års alderen - semi og langhår kan vel ½ år efter.

Så kan vi snakke kuldstørrelse - det bliver mere grotesk, ihvertfald for mig, at tage kuld efter kuld efter kuld, især på racer der giver store kuld. Det minder i mine øjne kun om een ting, nemli’ produktion - og det har ikke meget med avl og forbedring af race og genpulje at gøre. Men det er så nemt og billigt at blive ved med at køre rundt i de/n samme kat/te.
Lidt surt opstød herfra, men hjertelig ment:-)

[quote=Justice;150658]
Er der mon forskel på hvornår racerne bliver kønsmodne og forskel på deres løbetider og hvor fertile de bliver? For jeg synes oftere jeg ser feks at hankatte bliver brugt og lukket hurtigt i korhårsracer, end feks hos Maine Coon hvor det er meget normalt at de først lukkes som feks 4-6 års :)[/quote]

Åh jo… der er forskel! Og netop derfor taler opdrættere af forskellige racer da også engang i mellem forbi hinanden - trods at de faktisk er så vældigt enige :slight_smile:

Hvis vi taler i generelle termer, så kommer en hunskovkat i løb i ca 11 mdrs alderen. På det tidspunkt er det langt fra sikkert at hun er klar til killinger - hverken fysisk eller psykisk. Faktisk vil jeg mene at det er meget tidligt at parre en skovkat når den er 11 - 12 måneder.
Løbetiden kommer med ca 10 - 14 dages mellemrum, varende i ca 6 - 8 dage, eller sjældnere. Jeg kender flere skovkatte, som max har 5 - 6 løbetider på en sæson… Og hos skovkatten er det helt rimeligt at sige, at de løber indenfor “sæsonen” - en hel del holder nemlig vinterpause fra ca oktober og frem til februar.
Så en hunskovkat bliver ikke så ofte belastet af ulidelige mere eller mindre konstante løbetider…
Hanskovkatten er som regel fertil i ca 12 måneders alderen - men kan sjældent hitte ud af det før han er lidt ældre og mere psykisk moden.

Naturligvis findes der undtagelser fra oventstående! Jeg kender til hunskovkatte, der er blevet fertile så tidligt som 4½ måned gamle! Og hanner som har parret med succes i en alder af 7 måneder…
Men det generelle billede er “sent fertile”, løbetidspuse, ikke alt for strintende, og ikke særligt belastede af gentagne løbetider…

Meget anderledes Abyssinieren, hvor det ikke er ualmindeligt, at en hunkat er fertil som knap 6 mdr, psykisk moden et par måneder senere, storstrintende, konstant løbende uden pauser - og højtråbende!
Hankatten er ofte klar som ca 5 måneder gammel… og meget, meget utæt!

Når man sidder med så vidt forskellige erfaringer, som begge er rigtige nok, så bliver det lidt vanskeligt at diskutere retningslinierne for brugen af kattene…
En aby bør bruges hurtigst muligt, og så kastreres… en skovkat kan man tillade sig at tage lidt tid med.
Og den slags tænker opdrættere af de forskellige racer ikke lige over, når de taler sammen…
Jeg kender opdrættere af de lette korthårede racer, som fx ikke mener at skovkatten er særligt fertil - faktisk at racen måske har problemer med fertiliteten… fordi dens fertilitet kommer sent og er forholdsvis let at håndtere… Intet kunne være mere forkert! Men racen er udviklet genenm naturlig selektion i et barsk miljø - hvor det bestemt ikke var hensigstmæssigt, at bruge ressourcer på at få “unyttige” kuld! Dvs kuld, som ikke havde mange chancer for at klare sig pgr kulde og/eller fødemangel - og hvor morkatten selv ville løbe en betydlig risiko mht sin egen overlevelse… En grel modsætning til de lette, korthårede racers mere “gunstige” oprindelseslande.

Det er så temmelig overdrevent, vil jeg mene.
Mine hunkatte kommer typisk i løbetid 7-9 mdr gamle - hankattene kan sjældent parre før de er 8-9 mdr.

[quote=Vivi_Fletcher;150706]Det er så temmelig overdrevent, vil jeg mene.
Mine hunkatte kommer typisk i løbetid 7-9 mdr gamle - hankattene kan sjældent parre før de er 8-9 mdr.[/quote]

Muligt… jeg ser mest de katte og de linier som Helle arbejder med - og de er godt nok tidligt på den! :slight_smile:

Men det er altså ikke typisk abyer, vil jeg så sige. Jeg har arbejdet med mange linier og samtlige har været som jeg har beskrevet.
Jeg har aldrig hørt om abyhanner, der kunne gennemføre parringer i 5 mdrs alderen.

Mine hunner er max 4 år når de pensioneres, som regel noget før.

Jeg har set en tendens de sidste par år til at mine hunkatte bliver tidligere og tidligere fertile, det er ikke et ubetinget gode, for selvom en kat starter løbetid som 4-6 mdr. gammel er det bestemt ikke ensbetydende med at de et par måneder senere er psykisk udviklede til at få killinger. Så der er jeg meget uenig med Ann K - for så vidt vi taler generelt og ikke om aby.

Min Mea, der jo har haft livmoderbetændelse som 6 mdr. gammel er nu knap 9 mdr. og jeg synes stadig ikke hun er moden nok til en parring.

Jeg trækker gerne forholsvis hurtige kuld på mine hunkatte og så kastreres de typisk mellem 2-3 år gamle.

Ingen regler uden undtagelser. Jeg har Klejne der er knap 4 år, og hvor det først lykkedes at få hende drægtig i efteråret, og hun fik sit første kuld i november sidste år.

Jeg vil prøve en gang til at få hende parret, men så er det også slut.

Det skal siges, at selvom hun var forholdsvis sen førstegangs fødende gik alt over forventning, hun fødte 4 killinger på et par timer uden væsentlig besvær.

Men jeg må indrømme, at jeg har problemer med at forstå, at hunkatte på 7-8 år stadig får killinger, jeg kan ikke se det positive i så gamle mødre. Og helt ærligt, hun må da have bevist/modbevist sit værd i avl længe inden hun kommer i den alder.

KH
Linda

Så længe de trives med deres hormoner og jeg har noget fornuftigt at bruge dem til, længere er den ikke.

Min moral siger mig en ting, og andres moral siger dem noget måske helt andet, hvilket jeg ikke har nogen problemer med, for hvad der fungerer for mig og mine hunner, behøver absolut ikke være tilfældet med andre og deres hunner. De passer deres opdræt og jeg passer mit, og sådan lever vi så fint med hinanden. Og heldigvis er der ingen facitliste på moral :stuck_out_tongue:

[QUOTE=En forhenværende bruger;150783]Så længe de trives med deres hormoner og jeg har noget fornuftigt at bruge dem til, længere er den ikke.

Min moral siger mig en ting, og andres moral siger dem noget måske helt andet, hvilket jeg ikke har nogen problemer med, for hvad der fungerer for mig og mine hunner, behøver absolut ikke være tilfældet med andre og deres hunner. De passer deres opdræt og jeg passer mit, og sådan lever vi så fint med hinanden. Og heldigvis er der ingen facitliste på moral :p[/QUOTE]

Der er jeg ikke i tvivl om Pia - ikke det mindste. Du har altid kunnet fået klemt dine meninger ud mellem sidebenene så man nærmest føler sig som en idiot over at have stillet et så tåbeligt spørgsmål;-)

[QUOTE=Vivi_Fletcher;150723]Men det er altså ikke typisk abyer, vil jeg så sige. Jeg har arbejdet med mange linier og samtlige har været som jeg har beskrevet.
Jeg har aldrig hørt om abyhanner, der kunne gennemføre parringer i 5 mdrs alderen.[/QUOTE]

Jeg har nu også indtryk af, at nogle Aby-linier er ganske tidligt ude - ligeså tidligt ude som nogle Korat-linier:p - dvs hunkatte har deres første løbetid ved 5-6mdrs alderen, og hankattene kan parre med succes ved 5-6mdrs alderen.
Camilla

[QUOTE=dkkorat;150809]Jeg har nu også indtryk af, at nogle Aby-linier er ganske tidligt ude - ligeså tidligt ude som nogle Korat-linier:p - dvs hunkatte har deres første løbetid ved 5-6mdrs alderen, og hankattene kan parre med succes ved 5-6mdrs alderen.
Camilla[/QUOTE]

Løbetid i 6 mdrs alderen er absolut heller ikke unormalt, men jeg kender ikke hankatte, der har kunne parre i den alder.
Nå, men nu er det jo begrænset, hvor mange abyopdrættere vi er her, så nærmere kommer vi det jo nok ikke.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;150816]Løbetid i 6 mdrs alderen er absolut heller ikke unormalt, men jeg kender ikke hankatte, der har kunne parre i den alder.
Nå, men nu er det jo begrænset, hvor mange abyopdrættere vi er her, så nærmere kommer vi det jo nok ikke.[/QUOTE]

Så er Koraten måske alligevel lidt tidligere ude en Aby’en:tihi: - jeg har oplevet en Korat hankilling på 5mdr parre og gøre en hunkat drægtig-what Så behøver de altså heller ikke blive kønsmodne tidligere-surrender
mvh Camilla