[quote=Justice;150658]
Er der mon forskel på hvornår racerne bliver kønsmodne og forskel på deres løbetider og hvor fertile de bliver? For jeg synes oftere jeg ser feks at hankatte bliver brugt og lukket hurtigt i korhårsracer, end feks hos Maine Coon hvor det er meget normalt at de først lukkes som feks 4-6 års :)[/quote]
Åh jo… der er forskel! Og netop derfor taler opdrættere af forskellige racer da også engang i mellem forbi hinanden - trods at de faktisk er så vældigt enige 
Hvis vi taler i generelle termer, så kommer en hunskovkat i løb i ca 11 mdrs alderen. På det tidspunkt er det langt fra sikkert at hun er klar til killinger - hverken fysisk eller psykisk. Faktisk vil jeg mene at det er meget tidligt at parre en skovkat når den er 11 - 12 måneder.
Løbetiden kommer med ca 10 - 14 dages mellemrum, varende i ca 6 - 8 dage, eller sjældnere. Jeg kender flere skovkatte, som max har 5 - 6 løbetider på en sæson… Og hos skovkatten er det helt rimeligt at sige, at de løber indenfor “sæsonen” - en hel del holder nemlig vinterpause fra ca oktober og frem til februar.
Så en hunskovkat bliver ikke så ofte belastet af ulidelige mere eller mindre konstante løbetider…
Hanskovkatten er som regel fertil i ca 12 måneders alderen - men kan sjældent hitte ud af det før han er lidt ældre og mere psykisk moden.
Naturligvis findes der undtagelser fra oventstående! Jeg kender til hunskovkatte, der er blevet fertile så tidligt som 4½ måned gamle! Og hanner som har parret med succes i en alder af 7 måneder…
Men det generelle billede er “sent fertile”, løbetidspuse, ikke alt for strintende, og ikke særligt belastede af gentagne løbetider…
Meget anderledes Abyssinieren, hvor det ikke er ualmindeligt, at en hunkat er fertil som knap 6 mdr, psykisk moden et par måneder senere, storstrintende, konstant løbende uden pauser - og højtråbende!
Hankatten er ofte klar som ca 5 måneder gammel… og meget, meget utæt!
Når man sidder med så vidt forskellige erfaringer, som begge er rigtige nok, så bliver det lidt vanskeligt at diskutere retningslinierne for brugen af kattene…
En aby bør bruges hurtigst muligt, og så kastreres… en skovkat kan man tillade sig at tage lidt tid med.
Og den slags tænker opdrættere af de forskellige racer ikke lige over, når de taler sammen…
Jeg kender opdrættere af de lette korthårede racer, som fx ikke mener at skovkatten er særligt fertil - faktisk at racen måske har problemer med fertiliteten… fordi dens fertilitet kommer sent og er forholdsvis let at håndtere… Intet kunne være mere forkert! Men racen er udviklet genenm naturlig selektion i et barsk miljø - hvor det bestemt ikke var hensigstmæssigt, at bruge ressourcer på at få “unyttige” kuld! Dvs kuld, som ikke havde mange chancer for at klare sig pgr kulde og/eller fødemangel - og hvor morkatten selv ville løbe en betydlig risiko mht sin egen overlevelse… En grel modsætning til de lette, korthårede racers mere “gunstige” oprindelseslande.