Avlsrådets rapport 2011

Jeg har lige siddet og læst bla. avlsrådets rapport igennem, der ser jeg bla. to sager hvor der er givet tilladelse til krydsning af forskellige racer. Den ene fremgår det dog at det er med formål at opdrætte Europe som jeg forstår det, mens den anden er to meget forskellige racer som orientalsk korthår og brite man ønsker at krydse, kan kun gisne om hvad man vil have ud af dette.

Den anden parring er også med brite og så europe og kunne der forestille mig, det måske var for at få en større genpulje inden for europe.

Hvad tanker gør I andre jer når I ser sådanne projekter godkendt ? Og hvad ville i sige til en kat i ahvde solgt til avl, pludselig var med i et sådan projekt ?

Citat fra avlsrådets rapport:
[LEFT]10. Forespørgsel fra opdrætter om tilladelse til racekrydsning mellem Brite og Europe (Europe som målrace)
Svar: Der gives tilladelse til racekrydsning på baggrund af indsendt avlsprogram med visse krav om test for visse arvelige sygdomme og med krav om statusopdatering til Avlsrådet årligt.
11. Forespørgsel fra opdrætter om tilladelse til racekrydsning mellem Brite og Orientalsk Korthår [/LEFT]
Svar: Der gives tilladelse til racekrydsning på baggrund af indsendt avlsprogram med visse krav om test for visse arvelige sygdomme og med krav om statusopdatering til Avlsrådet årligt.

MVH
Gitte

Jeg tænker vel at man nøje har overvejet plusser og minusser - og når avlsrådet er med ind over, foregår udkrydsningen jo kontrolleret, så jeg har ikke så meget at sige andet end at jeg syntes den slags projekter er hårdt arbejde, og meget lærerige.

Så vidt jeg ved er det med brite og OSH fordi OSH har et dårligt mønster pt, og man ønsker at forbedre dette… Og nu du snakker om genpuljen på EUR, så er genpuljen på SIA/OSH nok endnu værre/mindre (avlet i længere tid uden novicer), så det kan absolut også hjælpe der :slight_smile:

EUR er nok genpulje og bedre sølv/mønster, og måske lidt størrelse/kraftighed, sådan ud fra hvorfor jeg selv kunne ønske at bruge en brite på en EUR :tihi:

Og med at jeg havde solgt en kat der blev brugt til dette - jamen det ville jeg da have det fint med. For solgte jeg en avlskat, så ville det være til en opdrætter hvis værdier jeg respekterede, og hvis vedkommende mener at det er det der skal til, jamen så ok. (Og så ville jeg i øvrigt forvente at blive informeret om dette, hvis det var formålet med at købe katten). Men nu er jeg så måske også meget lidt “krydsnings-forskrækket”, for mig vægter muligheden for en øget genpulje meget større :slight_smile: Især ved at krydse BRI og EUR. For de var jo én race, der blev delt op, så de kraftige blå blev briter, og de tyndbenede stribede blev EUR :høhø:

Jeg synes bare der er så stor forskel på OSH og BRI at selv om man gerne vil have et bedre mønster ind, så var der måske race der var mere egnet, måske enda en EUR ss . Syntes dog at der er rimelig mange linier inden for OSH opdræt, hvis man også kigger til udlandet, hvor jeg ikke ser så mange ved EUR, men indrømme jeg slet ikke har sat mig ind i det.

Men helt enig i det er et stort arbejde, den eller de opdrættere har for sig. Og helt sikkert spændene.

MVH
Gitte

Gitte - Hvilke? Og EUR synes jeg ikke er synderligt god i mønster og kontraster i forhold til de briter jeg ser rundt omkring :slight_smile:

Hvis du mener at det er fordi typen er så forskellig, jamen resultatet mellem sådan en parring er nok en huskatte-lignende mellemnormal midt kat (:tihi:) Og jamen, så krydser man jo bare tilbage til den type man ønsker. Det tager måske så en generation mere end havde man brugt en EUR, men man får tilgengæld det bedre mønster/kontrast ind, som man kan arbejde på at beholde (for noget går jo nok tabt ved tilbagekrydsning)

[QUOTE=GitteS;556779]Hvad tanker gør I andre jer når I ser sådanne projekter godkendt ? Og hvad ville i sige til en kat i ahvde solgt til avl, pludselig var med i et sådan projekt ?

Citat fra avlsrådets rapport:
[SIZE=2][LEFT]10. Forespørgsel fra opdrætter om tilladelse til racekrydsning mellem Brite og Europe (Europe som målrace)
Svar: Der gives tilladelse til racekrydsning på baggrund af indsendt avlsprogram med visse krav om test for visse arvelige sygdomme og med krav om statusopdatering til Avlsrådet årligt. [/QUOTE]
Gitte, dette er mit avlsprogram, og jeg har såmænd tidligere forklaret om det her på Kattegale. Og der er såmænd intet fordækt i det, og ingen opdrætter bliver i dette tilfælde snydt, for det er mine egne linier der bliver brugt. Der er aldrig nogen katte, der “pludselig” er med i udkrydsningsprogrammer. Der ligger et større forarbejde bag inden man overhovedet får lov at lave udkrydsning, og man skal have gode og vægtige argumenter for at få lov.
Jeg kender også nøje programmet der omfatter BRI/ORI, og ej heller her er der nogen opdrætter, der kommer til at opleve at deres opdræt pludselig deltager i noget, de ikke havde regnet med. Tværtimod…!
VH
Susanne

Ja, grunden til at jeg kender det OSH/BRI program, er at vi fik fortalt om det i Randers studiekreds :slight_smile:

Mønsteret på EUR er ikke nær godt nok til at forædle med - desværre. Og som Eva ville jeg ikke være nervøs for typen, den vender tilbage efter få generationer. Det er jo ikke mit første rodeo, så jeg ved jo hvor tålmodig man må være :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;556790]Gitte, dette er mit avlsprogram, og jeg har såmænd tidligere forklaret om det her på Kattegale. Og der er såmænd intet fordækt i det, og ingen opdrætter bliver i dette tilfælde snydt, for det er mine egne linier der bliver brugt. Der er aldrig nogen katte, der “pludselig” er med i udkrydsningsprogrammer. Der ligger et større forarbejde bag inden man overhovedet får lov at lave udkrydsning, og man skal have gode og vægtige argumenter for at få lov.
Jeg kender også nøje programmet der omfatter BRI/ORI, og ej heller her er der nogen opdrætter, der kommer til at opleve at deres opdræt pludselig deltager i noget, de ikke havde regnet med. Tværtimod…!
VH
Susanne[/QUOTE]

Jamen som sagt syntes jeg det lyder spændene og tager hatten af for der er nogen som har modet på det. Ser det egentlig ikke som noget fordækt, sådan skulle mit indlæg i hvertefald ikke læses.
At der i disse sager her ikke bruges katte som ikke allerede fra start var beregnet til det, er jo bare dejligt. Men husker tidligere hvor det var exo eller per solgt til opdræt, der så blev benyttet i selkirk rex opdræt til indkryds, hvor opdrætteren i hvertefald ikke var informeret på forhånd, i sådanne tilfælde syntes jeg jo det er utrolig synd for opdrætteren som har solgt katten, men faktisk også hele krydsnins programmet, da det i mine øjne så laves på forkert grundlag, derfra mit spørgsmål s

Har dog ikke læst dit indlæg her på kattegale om det med at krydse EUR/BRI, måske du kan linke til det ?

MVH
Gitte

Nu er det ikke lige de racer jeg kigger mest på, men har da tidligere i bla. Finland set nogle EUR med utrolig smukke mønstre er jeg sikker på s

MVH
Gitte

Gitte - Okay, dem har jeg så ikke set :tihi: Men har jo også kun set billeder og danske/svenske katte (og en enkelt norsk) :slight_smile:
Men du må da gerne komme med dit bud på hvilken race med godt mønster/kontrast, som du gerne ville krydse med OSH? :slight_smile:

Uh Jamen det ved jeg sørme ikke, havde jo europe i tankerne, men kan høre jeg måske bare har været heldig og se et par smukke i Finland, men ellers er der da også nogle smukke spotted ocikatte, men ved jo slet ikke hvad mønster det er man vil arbejde videre med

MVH
Gitte

Gitte - Jeg tror det var klassisk, men kan sagtens huske forkert der… Og ocierne er jo kun spottede, så husker jeg rigtigt, så kan det jo være en af grundene til at udelukke dem… Men rent gætværk herfra :slight_smile: Men interessant at høre dit bud, for jeg synes også OCI er meget forskellig fra OSH i f.eks. hovedform :slight_smile:

[QUOTE=GitteS;556779]Hvad tanker gør I andre jer når I ser sådanne projekter godkendt ? MVH
Gitte[/QUOTE]

Jeg gør mig de tanker, at dem der avler på den måde, de kan ALDRIG nogensinde tillade sig at ytre sig negativt om folk der bevidst fremavler blandingskatte…og så kan der undskyldes med nyt blod, nødvendig fornyelse af genpuljen indenfor racen o.s.v. o.s.v…blandingskatte er og bliver det, for i samme øjeblik der blandes to racer sammen,uanset formålet, så er afkommet blanding af racer…blot med den forskel, at der er tavler på dem

Jeg behøver vist ikke svare på, hvad jeg mener om udkrydsninger vel? LOL

Og heller ikke, om hvordan jeg ville have det, hvis jeg solgte en Snowshoe til en opdrætter, der parrede den ud vel? LOL

Hos os er det normalen, og ja Felis - det er blandingkatte, der kommer ud af det indtil man målrettet går ind og parrer ind til en SNowshoe igen. Hvis du vil se hvordan man gør det, kan du lure Fies tavle - hun er f3 - det betyder, at hun faktisk ikke er en Snowshoe:-)

Heldigvis - for “rene” Snowshoe er der jo ikke ret mange af, så skulle de parrer hinanden hver gang, så ville der snart ingen være tilbage pga depression som følge af indavl

:slight_smile:

Jeg synes ikke det er sort/hvidt.

I starten var jeg nok meget lidt fleksibel i forhold til det, men senere kom jeg i avlsrådet og fik et mere nuanceret syn på sagen. Nogen af den udvikling der tidligere har været er jo ting jeg værdsætter i dag - eksempelvis introduktion af visse farver. Det har i nogen tilfælde krævet godkendte avlsprogrammer.

Jeg ser det nok generelt som en “shortcut” til at opnå nogen resultater som man i mange tilfælde kunne opnå med selektiv avl - ja måske selektiv avl over rigtig mange generationer, men det er vel egentlig blot én af charmerne ved opdræt at det kan tage eks. 25 år at nå tæt på målet. Kan man ikke opnå det ved selektiv avl, så er det måske bare ikke “meant to be” i den race, og så burde man måske kigge på racestandarden.

Når det handler om at forøge genpuljen eller sundhedsmæssige ting, så forholder jeg mig lidt anderledes til det. Der er racer hvor det kan være nødvendigt.

Kigger man på ældre sager, så er jeg dog overrasket over hvor lidt dokumentation der skal til for at få et avlsprogram godkendt. Det synes jeg er synd. For mig er et avlsprogram ikke at parre to katte, men derimod ser jeg det som en langsigtet plan for hvad man gør i generation 1, 2, 3 etc. Så jeg synes man skal stille højere krav til avlsprogrammer end man gør i dag.

At man vil forbedre noget eksteriørt på en race eller indføre en ny farve i racen skal hos mig følges op af virkelig gode argumenter, og en langsigtet plan.

At bruge eks. BRI i andre racer ser jeg som problematisk når vi eksempelvis kæmper med en sygdom som er så svær at diagnosticere mens kattene er unge. Ved godt at der ligger HCM i andre racer også, men vi ved jo slet ikke om det er samme gener der forårsager HCM i de forskellige racer - vi ved dog der er racespecifikke forskelle. Det kan jo godt være man først finder ud af at den BRI man brugte i avl faktisk har HCM når katten er 7 år. Så har man fået spredt problemet til en anden race.

Jeg tror måske det kunne afhjælpe visse spørgsmål eller undren hvis avlsrådet gav lidt flere detaljer om baggrunden for godkendelsen i deres årsrapport.

Ofte følger der restriktioner med hvis man går en godkendelse - og det kan eksempelvis være at man kun selv må beholde noget til avl i de første generationer, og at de øvrige killinger eks. skal neutraliseres før de flytter i nyt hjem.

Set herfra er der en verden til forskel på om man vælger at parre 2 katte af hver sin race, med et bestemt formål for øje og efterfulgt af nøje selektion af egnet afkom; og til at man har 2 tilfældige katte som man lader knalde nogle killinger ud i bedste Charlotte Kofoed stil - men det er da muligt, at jeg har misforstået det hele…
Bortset fra det, så er der jo ingen af racerne, der er kommet spadserende ud af junglen med en stamtavle under armen! Racer opstår fordi menneskene ser nogle ydre træk, de godt kan lide. Så finder man nogle flere dyr, der ligner og nogle generationer senere kalder man det en race. Men ingen race er opstået som en lille isoleret enklave, der absolut intet har at gøre med resten af klodens katte - alle racer har sin oprindelse i huskatte, og så har man selekteret til man har tilstrækkeligt med enten korthalede kurilean bobtails; fine blå korater (hvis nærmeste slægtning rent genetisk er hellig birma!) eller hvad man nu ellers bedst kan lide af ydre træk. Og så har man en race… Hen ad vejen bliver de også nært beslægtede fordi man har nogle “foundation katte”. Men oprindeligt har man ingenting, udover nogle andre raceløse katte…
VH
Susanne

[QUOTE=GitteS;556795]
Har dog ikke læst dit indlæg her på kattegale om det med at krydse EUR/BRI, måske du kan linke til det ?
MVH
Gitte[/QUOTE]
Jeg skal se, om jeg kan finde det igen, Gitte - tror det var i en tråd, som oprindeligt handlede om noget helt andet :slight_smile:
VH
Susanne

Dén kan jeg jo ikke sidde overhørig:høhø: - to racer, der ligner hinanden mindre, skal man nok lede længe efter:tihi: - så hvordan kan det la’ sig gi’ sig:?

Tja, nogen forklaring kan jeg ikke tilbyde :slight_smile: Jeg kan blot konstatere, at Leslie Lyons projekt, der kortlagde kattens genom, påviste at koraten og birmaen er hinandens nærmeste slægtning :slight_smile: Og der er helt sikkert noget geografi med i forklaringen, for sandsynligvis er de første birmaer kommet fra østen, selv om vi ved mest om dem efter de er ankommet til Frankrig i 1920 (angiveligt fra østen).
VH
Susanne