Mine to har nu heller ikke vært i bad - Og er nu sikker på det heller ikke er nødvendigt …
Nej - men jeg vil sige, at jeg ville ønske jeg som bette killinger havde lært dem det/vænnet dem til det, for jeg er sikker på, at deres pels ville have godt af et bad ind imellem.
Men de er snart 5 år, og det skal jeg ikke nyde noget af. Jeg har lige lært dem pelspleje, så jeg tror det må stoppe der. I går slog Tara en hysterisk koldbøtte efter mig, fordi hun ikke fik sin vilje over at sidde på et bord - jeg tør ikke tage hende i bad nu.
Men kunne jeg gøre noget om, så havde jeg lært dem det fra små. Eller tilvænnet dem til det.
Huskattene bliver ikke vasket, de klarer fint pelsen selv.
De to norske pigekatte bliver vasket inden udstillinger.
Gakke er også norsk, men han bliver ikke udstillet og dermed heller ikke vasket.
Min (nu afdøde) hunkat Amanda elskede at komme i bad - så snart jeg gjorde klar til at hoppe under bruseren, lå hun på gulvet i brusekabinen, og jeg kunne godt glemme ALT om at flytte hende :høhø: det lykkedes sommetider med distrahering med rejer at få damen flyttet og så lukket døren i en vældig fart, men ellers havde jeg en god shampoo til hende fra KW.
Magnus (som vi mistede sidste år) var et rigtig møgøre - rullede sig i mudder og andet “guf” så et bad var jævn tit meget nødvendigt :høhø: og han havde ikke noget imod det :), og heldigvis for det, for hans pels var rimelig lang + meget underuld
[quote=Ann K;528802]Vi er for så vidt helt enige Pia… og det er derfor at jeg skriver “ren pels”… for det har Thane ikke! Han fedter som sagt helt enormt og en fedtet pels samler sig i klumper og giver filt… derfor er en vask en nødvendighed - simpelthen for at fjerne det overflødige fedt fra hans pels…
Bortset fra det… Jeg er stensikker på at Thane faktisk har en god pels, hvis ellers han fik lov at bruge den rigtigt… Men han har ikke tilstrækkelig ude-adgang til at vejr og vind får “slidt” fedtet ned til et rimeligt niveau…
Jeg så nøjagtig samme problem med Aske, da vi i sin tid begrænsede udelivet til kun at være i vores lille løbegård… Men Aske kunne ikke vaskes og løsningen blev i stedet at klippe ham ned… Det vil jeg meget gerne undgå at skulle komme til med Thane![/quote]
Jeg tror som ikke problemet er at han ikke har nok ude-adgang, men nærmere at han er udstillingskat. Det kræver jævnlig vask og dermed en fjernelse af det naturlige fedt i pelsen, og det har pelsen altså kun en reaktion mod, og det er fabrikation af yderligere fedt. Lidt sådan skruen uden ende…
Som jeg skrev så tog det år for Dirty at etablere et rimeligt niveau efter hans udstillingskarriere, og han har aldrig haft mere uproblematisk pels om efter at pelsen fik fred for vask.
Det er ikke muligt med udstillingskatte, har man sagt A må man også sige B. Derfor anbefaler jeg heller ikke vores kælekattekøbere at starte på vask, vil de så får de sandelig en fin opskrift på det, men jeg maler også billedet af konsekvenserne hvis de begynder.
Der er bestemt forskel, vi kan da alle se at en kat sat op til show er noget ganske andet end den som faktisk er pænt holdt med kam og børste, men med et naturligt fedtlag i pelsen. Men en nødvendighed, det mener jeg ikke det er.
Orv, en masse delte meninger - herligt, så kan man bedre finde sig selv et sted.
Altså, jeg ville helt klart bade min kat, hvis det var specielt godt for racen!, men lige her tror jeg så bare at amerikanerne er mere hysteriske end andre. Jeg har også to amerikanske bøger om Ragdolls, som også understreger vigtigheden ved et bad. Den ene MED sæbe (No more tears by Johnsson), og den anden uden sæbe - så der er vejledninger for selv den kræsne kundekreds…
Dog vil jeg helt klart bade ham hvis han får noget uhensigstmæssigt i pelsen, eller ‘buksevaske’ ham hvis han skulle få tynd mave (gud for byde det!).
Men jeg dropper tanken om at vaske ham fast hver 1-2 måned, nu tilslutningen ikke er større, og flere har dårlige erfaringer.
Jeg vasker normalt kun mine katte i forbindelse med udstilling, dog kan der være fertile hankatte der kan trænge til et ekstra bad og det sker da at jeg beslutter mig for at vaske en af de andre ( hunkatte eller kastrater) simpelthen fordi den ser ud til at trænge til det.
Når det gælder fertile hankatte specielt så plejer jeg at starte dem op med første vask ca. 1-2 uger før vi starter udstillingssæsonen. Når det gælder Aby skal de helst ikke vaskes for tæt på en udstilling - og de kan ofte holde uden ekstra vask i måneder. Når det gælder somali så skal de have en vask så tæt på udstillingen som muligt og igen før næste udstilling - selv om de sjældne gange hvor den samme kat kommer på udstilling to weekender i træk så er det ikke altid at jeg vasker igen anden gang - og gør jeg det bliver det en “let” vask.
Somalier og abyer er generelt så nemme katte at håndtere at selv om de aldrig har prøvet en vask før de er voksne kan man sagtens vaske dem senere. Det er kun hvis man ønsker at føntørre ( og det gør jeg ikke), at det er utrolig vigtigt at man vænner katten til det fra den er lille ( og nogen vænner sig trods dette aldrig til det). Heldigvis er det min erfaring at en somali med den korrekte pels ( i.e. silkepels med ikke overdreven underpels) ikke behøver en føntørring.
Ellers anbefaler jeg folk der lider af allergi men alligevel vil leve med kat at vaske katten regelmæssigt og på den måde fjerne de mulige allergener katten måtte have på sig.
Teresa
Glemte helt at fortælle hvordan jeg gør
Jeg klipper først kløerne. Så blander jeg shampo og vand og bruger en svamp til at massere blandingen ind i den tørre pels. Normalt bruger jeg håndvasken - men det vigtige er at finde et sted hvor katten står godt og sikkert og man selv kan holde ud at stå
Afhængig af behovet ( i.e. hvorfor man vasker) vil man efter grundig shamponering skylle katten og her er det utrolig vigtigt at man skyller og skyller og skyller så man får shampooen helt ud. Pelsen vil normalt føles - tja, hvad kan jeg sige - det skal næsten føles før man kan sige - men den bliver sådan “glat”, “tør” - men ikke tør - hvis I forstår mig
Efter endt bad pakkes katten ind i et tørt, stort og varmt frotehåndklæde og så er det bare om at massere katten godt igennem med det ( det er derfor mange katte faktisk godt kan lide at blive badet - der er så megen kropsmassage involveret i det :høhø:)
Når jeg er færdig med det sættes katten i et rum der er godt opvarmet indtil den er helt tør ( hvis vi ikke har et rum til det - så sætter vi den i en transportkasse til den er tør - det tager ikke så lang tid med en somali da de jo ikke har så meget pels).
Når jeg vasker til udstilling bruger jeg flere forskellige typer af shampo og skylder lidt imellem og så det store skyld til sidst.
Skal man vaske til udstilling BØR man - hvis man ikke selv har erfaringen til det - tale med erfarne udstillingsfolk inden sin race ( gerne dem der har opdrættet katten) for hjælp til valg af shampo m.m. Der ER forskel på pels og dermed også forskel på hvordan den skal vaskes og hvilke shampoer der skal bruges, om man kan bruge conditioner og i så fald hvor meget og hvordan. Det kan godt være lidt af en “videnskab” at vaske en kat til udstilling og det er vigtigt at det gøres rigtigt for jeg har set katte der så værre ud EFTER en vask end før - og det er jo synd og ikke meningen.
Til gengæld er det utrolig sjældent at - når man først har lært at se det - at man ikke kan se om en kat virkelig er gjort flot istand eller ikke er det.
Når den er korrekt vasket så vil hvert eneste hår falde seperat - ikke “klumpet” sammen og hele katten vil skinde som om den er nypoleret. Pelsen næsten “flyver” om katten - det er altså bare flot.
Teresa
Jeg har kun badet mine, de gange, de har været på udstilling