Bader i jeres katte?

Og i så fald, hvordan gør i (og hvordan tager katten det)??

Jeg har en Ragdoll killing, nu 17 uger, som jeg ikke bader. Opdrætteren mener ikke det er nødvendigt og jeg springer gerne over hvor gærdet er lavest.
Men. Mine Ragdoll kontakter i Australien og USA er af en anden mening og anbefaler ligefrem, at man bader sin Ragdoll en gang hver 1-2 måned for at få vasket alle de løse hår af og give pelsen et boost. Specielt når de går i fæld i foråret, siger de at det er ekstremt vigtigt at de får sig et bad, da det minimerer hårboller (og hår i hele huset!)…

Hvad mener i - og bader i selv jeres katte??

Selv forbinder jeg mest bad med udstilling, men det kan da godt være at jeg er forkert på den…
Mine kontakter argumenterer badet med, at deres udstillingskatte har bedre pels, færre problemer med hårboller, mere kontrolabel fældeperiode, hvorfor de så er begyndt at bade alle sammen. Også de katte der ikke udstilles og som kun bruges til kæl.

:confused:

jeg bader mine katte hver 2 - 3 mdr, det skal lige nævnes at de ikke er udstillingskatte. Dette gælder både persererne og bimsen.

Der er meget nemmer at holde en ren pels, de får ikke så let filt i pelsen, og de løse hår kommer af ved en gang vask.

De fleste af mine katte har det ok med at blive vaske, ikke at de ligefrem elsker det, men de brokker sig heller ikke. Man kan jo sige at de er vant til det efterhånden.

Det vigtigste, synes jeg, er at man bruger en god shampoo af en god kvalitet.

Jeg mener bestemt ikke at pelsen har godt af at blive badet. Det ødelægger den naturlige balance og fedtlag.
Det sagt så kan det især i fældningsperioderne være en stor hjælp at vaske katten for at fjerne løse hår :slight_smile:

Men nej, jeg vasker ikke mine katte bare for at vaske dem. Jeg vasker dem hvis de skal på udstilling eller er blevet ekstra snavset (puha i bukserne f.eks., og så er det bare en skylning og hurtig vask af bukserne, ikke resten af katten). Jeg har to maine coons og en blanding, og især den ene coon har rigtig meget underuld. Men jeg synes hans pels er bedst når den har fået lov at genoprette sig efter et bad :slight_smile: Dog pænest når han lige har fået et bad :wink:

Men jeg synes også samtidig at det er godt at en kat indimellem prøver lige at komme i bad, især hvis man senere tror man kunne finde på at komme på udstilling. Men indimellem er man bare nødt til at bade katten, og der er det rart at den er vant til det under “ordnede forhold” :slight_smile: (Tilføjelse: Jeg har nemlig haft en kat der kom hjem med hele bagkroppen smurt ind i olie, jeg tror den oplevelse havde været knap så slem, hvis hun havde været vænnet til at komme i bad stille og roligt)

Alle mine har super god pels, så jeg vasker dem ikke med mindre de skal på udstilling. :slight_smile:

Jeg ser ingen grund til at vaske en kat, hvis der ikke er en konkret årsag til det. Årsager kunne være fedtet pels pga. klistrede og fedtede substanser eller udstilling.
Katte er jo i forvejen ganske gode til at vaske sig selv, så jeg ser ingen grund til at jeg skulle blande mig i det mere end højest nødvendigt. Dog børster jeg dem regelmæssigt - især i fældeperioden.

Jeg bader kun dem af mine som skal udstilles.
Det er da helt sikkert at de er rigtige flotte når de lige har været i bad, men jeg gør aldrig dem som ikke bliver udstillet.

Finder det slet ikke nødvendigt da de sagtens kan holde pelsen selv.

Jeg har flere som aldrig har været i bad :uha: selvom de er 6-7 år.
Og det kan hverken ses eller lugtes :tihi:
Hilsen Lisbeth

mine katte bliver heller ikke vasket - det klarer de selv :slight_smile:

Vi vasker også kun vores katte, hvis det er nødvendigt.

Jeg har 2 birmakatte på henholdsvis 5 og 7 år. Da de boede hos deres opdrættere, blev de udstillet og vasket forinden.
Hos mig bliver de ikke udstillet og ikke vasket, det klarer de fint selv, og de lugter ikke.

Min ene pige havde på et tidspunkt dårlig mave, hvor hun blev klatvasket bagi, hvilket hun fandt sig i med ophøjet ro.

Personligt vil jeg tro, at såfremt voksne katte ikke har været vant til badning som killiger, vil nogle af de voksne katte kunne opleve helbadning som et overgreb og en ret voldsom oplevelse.

Er helt enig med Eife.
Så kort og godt , her i huset kommer de kun i bad når de skal på udstilling eller har lavet ulykker af en eller anden art,eller da Surfer var fertil og nogle gang fik vasket fedt halen. Har ikke haft en kat endnu som ikke kunne holde sin pels selv meget smuk , hvis man ikke lige regner er en fedt hale men den kunne tit bare klare sig med kartoffel mel istedet for et bad. Og fældnings perioder og døde hår klare vi med en kam og børste.

herhjemme vasker jeg kattene op til en udstilling + i fældeperioder + hvis de er blevet mere end beskidte af at grave i potteplanter, så får man vasket poter og ansigt:tihi:.
Ellers ikke…

jeg vasker dem inde under bruseren - jeg har en klapstol i plast, som giver mig en ok arbejdshøjde (sidder selv på toilettet)
katten op på stolen, og de har begge lært at så stiller de sig med forbenene på stoleryggen - og så vasker jeg ellers i forskellige shampoo’er alt efter om det er fæld eller udstilling :slight_smile: (udstillingsvask tager noget længere tid pga. flere shampoo’er)

Jeg er ejer af en perser, der udstilles… Vask er ganske enkelt uundgåeligt! Han vaskes mindst en gang om måneden og op til udstilling, bliver han showvasket…
Når engang hans udstillingskarriere er slut, vil han bleve vasket tre til fire gange årligt - fordi pelsen er lettest at holde, når den er ren…
Jeg har også en coon, der udstilles… selvfølgelig bliver han vasket op til show - men det sker også at han blot bliver vasket fordi… Han fedter helt enormt i pelsen og da det også på en coon er lettest at holde en ren pels, er vask en nødvendighed…

Min skovkat og min aby udstilles ikke længere, men vaskes i forbindelse med fældeperioder, for at hjælpe dem af med alle de døde hår og for skovkattens vedkommende underuld…
Aby’en bliver desuden vasket, når hun igen igen har været en tur i toilettet…

Jeg lærte på den hårde måde, at alt med pels bør kunne vaskes… Og idag kommer der ikke en ny kat indenfor mine døre, uden at den som killing vil blive vasket jævnligt, så den har lært det, og som voksen med mellemrum, så vanen vedligeholdes!

Mine bliver kun vasket hvis der fx er uheld i transportkassen under kørsel fx til og fra dyrlægen, og det er egentlig mest en skylning af området for at tage det værste. resten klarer de selv- og det er ikke hele katten der bliver vasket.
Men nej, ellers vasker jeg dem aldrig. De har en fin pels uden at jeg blander mig :slight_smile:

Til gengæld bliver de børstet 2-4 gange om måneden, bl.a. med en furminator som tager en del af de løse hår. :slight_smile:

Nix… Vasker ikke mine 2 drenge… det klarer de helt fint selv :slight_smile:

Her i huset er der kun korthårskatte og de klare fint at holde pelsen selv. Lille, min sorte missepige, går dog sommetider med mig i brusebad, men det er helt frivillig… At hun så bagefter gnider de løsehår af på mine bare ben, så jeg skal skylles en ekstra gang, er en hel anden historie:)
Knus Elin

da daffy levede blev han vasket et par gange om året og han nød det og hans pels blev rigtig lækker af det.
nu har vi fået en coon og der er vi nok nød til nu og da at gi hende en mindre vask.
og så vidt jeg husker blev hun af sin forrige slave badet hver 3 mdr og det var hun ikke altid helt tilfreds med, så vi glæder os til at skulle gi hende et bad:surrender1:

Jeg har aldrig vasket mine langhårskatte (da jeg havde dem) og kunne heller aldrig drømme om det. Jeg har kun haft skyllet “bukserne” ifald de havde haft tynd mave og noget af afføringen hang fast i pelsen. Jeg mener at det skader mere end det gavner katten at få vasket det naturlige fedtstof ud af hud og pels.

De fleste katte selv istand til at holde sig rene, så med mindre de har været uheldige at få noget i pelsen (f.eks. olie, hvis de har gået under en bil eller andet der kan være skadeligt for katten at slikke i sig) eller at de er syge, ville jeg aldrig vaske mine katte.

Da Coco for mange år siden blev ramt af en bil i hovedet og fik kæben syet sammen og ikke selv kunne vaske sig, tørrede jeg ham over med en hårdt opvedet vaskeklud et par gange dagligt…dog lidt oftere omkring munden fordi det kneb med at holde på spyttet.

Ingen af de Coon’er, jeg har i dag, er nogen sinde blevet vasket - heller ikke hende på 13 år. Det sørger de selv og en gang regnvejr for.
Jeg reder dem igennem af og til - nogle oftere end andre - De fælder ikke ret meget og deres pelse er flotte.
Eneste problem er, at nogle af dem tit har knuder i pelsen. Når jeg klipper en sådan knude af, sidder der altid en burre eller lille grenstump inde i midten.

For mange år tilbage, da jeg udstillede, vaskede jeg kattene, men jeg har oplevet at stå med en kat, der var vasket efter alle kunstens regler, hvor jeg fik at vide, at katten burde være “bedre forberedt” - men også omvendt, at dommeren fremhævede mine kattes smukke pelse. Og disse var ikke vasket, kun redt og børstet.

[quote=Ann K;528758]…og da det også på en coon er lettest at holde en ren pels, er vask en nødvendighed…

[/quote]

Der er jeg lodret uenig med dig, vask af Maine Coon kan være nødvendigt, men en nødvendighed nej.

Vi har katte der ikke er blevet vasket nogensinde, katte der er blevet vasket enkelte gange, og katte der vaskes regelmæssigt. Kort sagt, det er individuelt om der er behov for vask.

Jovist tager en vask meget af de løse hår, og de ser da hamrende flotte ud når de er nyvaskede. Men man skal ikke glemme at man - uanset hvilken kvalitetsshampoo man bruger - affedter en pels ved vask, og at det naturlige “fedtlag” forsvinder. Pelsen bliver meget mere modtagelig efter sådan en omgang, og det tager tid før den er faldet på plads og har fundet et naturligt niveau igen. Faktisk kan det godt tage år før den er på plads igen og ikke trænger “hjælp”.

Det var faktisk en af de største “forhindringer” for mig, da jeg syntes at Dirty skulle hives med igen på udstilling. Der gik i al fald et år efter vi stoppede med at udstille den gamle dreng sidst, før hans pels havde fundet det niveau hvor den ikke så enten lidt fedtet eller mat ud.

Jeg har det sådan at man ikke kan vaske sig til en uproblematisk pels, men at man faktisk godt kan vaske sig til en problematisk pels. Dermed ikke sagt at der ikke findes katte der har behov for hjælp, for det gør der. Men er grundlaget/pelskvaliteten i orden, så klarer de det altså selv. Man skal som bare hjælpe til med en god kam og børste.

Vi er for så vidt helt enige Pia… og det er derfor at jeg skriver “ren pels”… for det har Thane ikke! Han fedter som sagt helt enormt og en fedtet pels samler sig i klumper og giver filt… derfor er en vask en nødvendighed - simpelthen for at fjerne det overflødige fedt fra hans pels…
Bortset fra det… Jeg er stensikker på at Thane faktisk har en god pels, hvis ellers han fik lov at bruge den rigtigt… Men han har ikke tilstrækkelig ude-adgang til at vejr og vind får “slidt” fedtet ned til et rimeligt niveau…
Jeg så nøjagtig samme problem med Aske, da vi i sin tid begrænsede udelivet til kun at være i vores lille løbegård… Men Aske kunne ikke vaskes og løsningen blev i stedet at klippe ham ned… Det vil jeg meget gerne undgå at skulle komme til med Thane!