Badesvampe - en uddøende race ;)?

[QUOTE=DK Lindvig;761519]Ann R du har sikkert ret, jeg har bare et anderledes billede i mit hoved når jeg tænker på badesvampe :slight_smile:
Jeg ser dem som nogle, der er kontant fugtige og fulde af sæbe og hudrester (aaad)[/QUOTE]
He - på sin vis tror jeg godt jeg ved hvad du mener. Det er det billede jeg får, når jeg støder på sådan et halvtopløst blødt stykke håndsæbe på kanten af en vask… adr…

Det er mindst ligeså slemt Ewwww

:klapper: ja det er lidt i samme boldgade

Nemli :venter:

Her i huset elsker min mand og min yngste søn badesvampe, så jeg omgås dem dagligt (svampene altså - nårh ja også “drengene”) :tihi:
Jeg foretrækker en engangsvaskeklud og flydende sæbe.

Tak for alle råd og tips!

Jeg mente syntetisk svamp, og morer mig lidt over, at enten synes man, at den naturlige er aaaddddd, eller også er den kunstige aaaaddddd :smiley:

Ages ago: Jeg fandt et lille smykke på gaden, og spurgte min læge mht desinfektion. Hun grinede: Gi’ det en tur under den varme hane, så er det rent nok. Det holder jeg mig også til med min syntetsvamp. Skylles i hot vand, klemmes tør, og så er det det.

De 35 min. er fra et af de bedre dameblade, som citerede et anerkendt engelsk lægetidsskrift som kilde. En tidl. veninde, som er læge, mente, at den var god nok.
Selvfølgelig skyller man skidt, snavs og sved af i brusebad, det bruger jeg da også. Men for en rigtig grundig væk med tør hud, så er det godt at ligge i blød - og dejligt. Gerne med en ikke for tung bog. Gia lægger sig ofte på tøndelåget og hygger med.

Og lige da jeg fik hende, tog jeg også legetøj med, og når jeg var badet godt igennem, så lå jeg og svingede med fjer og snore, og hun elskede at fange dem fra sit “hochsitze” - er man kattegal, så er man kattegal :ups:

Ah okay - du er ude i noget med at fjerne døde hudceller, hård hud og sådan noget? Så forstår jeg bedre, det var sprogforbistring, så. Det har nemlig ikke noget med at være ren at gøre for mig - hård hud kan sagtens være renvasket. Men det er da rart at fjerne en gang imellem. Jeg tror bare ikke huden har godt af at få fjernet sine naturlige barrierer så grundigt sådan på hverdagsplan. Jeg tror også at når man går så voldsomt til værks, stimulerer man bare huden til at danne en ny barriere langt hurtigere i selvforsvar. Lidt ligesom man faktisk kan vaske sig til fedtet hår.

Vi lærte jo som noget af det første at vaske hænder korrekt - grundstammen i hospitalshygiejne. Og man lærer at altid bruge koldt vand - for ikke at fjerne og opløse hudens forsvarsbarrierer mere end det nu ikke kan undgås. (Nu ved du hvorfor sygehuspersonale altid siger “undskyld, jeg har kolde hænder” ;)) For det er godt for hygiejnen med alt det vask. Men det er bestemt ikke godt for huden.

Helt rigtigt, Ann kære, f eks hård hud på hælene er lige til at “møfle af” efter et langt karbad.

Og jeg karbader ikke hver dag, det har jeg da ikke tid til. Brus er udmærket til hverdag, og så en hyggelig iblødlægning 1 - 2 gange om måneden, max.

Men jeg bruger badesvamp, når jeg tager brusebad, til at fordele badeshampoo og et lille skrub hist og pist.
Det er mange åbenbart gået væk fra?
For salget er altså faldende.
Hvad bruger man så til at fordele vaskecremen med?

Og rigtigt, enig, min sygeplejerske-mor jagtede altid efter den perfekte creme til at hele huden efter al den vasken hænder.Hun havde en, der hed HtH, men den er vist forsvundet nu.

[QUOTE=MiSi;761647]Hvad bruger man så til at fordele vaskecremen med?
[/QUOTE]

Hænderne såmænd

[QUOTE=MiSi;761647]
Hvad bruger man så til at fordele vaskecremen med?[/QUOTE]

Jeg bruger enten hænderne eller en vaskeklud.

[QUOTE=MiSi;761647]
Og rigtigt, enig, min sygeplejerske-mor jagtede altid efter den perfekte creme til at hele huden efter al den vasken hænder.Hun havde en, der hed HtH, men den er vist forsvundet nu.[/QUOTE]
Kerodex 77 eller 71 - vandafvisende creme hjalp i kritiske perioder - det var typisk om vinteren, af en eller anden grund.

Ja. :slight_smile: Den eneste grund til at jeg bruger en svamp er at så bruger jeg mindre bodyshampoo. Godt for miljøet og for pengene :wink:

Ja. :slight_smile: Den eneste grund til at jeg bruger en svamp er at så bruger jeg mindre bodyshampoo. Godt for miljøet og for pengene :wink:

[QUOTE=Ann R;761664]
Ja. :slight_smile: Den eneste grund til at jeg bruger en svamp er at så bruger jeg mindre bodyshampoo. Godt for miljøet og for pengene ;)[/QUOTE]

Nemlig… og med tiden bliver man så vant til at bruge en svamp, så man ikek føler sig ordentlig ren, når man bare har stået der og fordelt sæben med hænderne :slight_smile: Så det har også noget med vane at gøre… og nå ja - man kan da godt bruge en vaskeklud hvis det endelig skal være :wink:

Tænk, jeg synes jeg bliver glimrende ren uden hverken badesvamp, vaskeklud eller bodyshampoo.
Jeg har desværre ikke karbad (men det ville jeg heller ikke bruge for renhedens skyld, men for hyggens). Når jeg tager brusebad, bruger jeg sæbeskummet fra hårvasken til at vaske kroppen i. Og jeg kan sagtens nå rundt med hænderne :slight_smile:

Jeg synes, vaskeklude er ulækre, men ret skal være ret - jeg har faktisk to små natursvampe som jeg bruger til ansigtet (når jeg en sjælden gang har tid til at gøre noget ekstra). Men det er ikke for at blive ren - det er for at skrubbe huden, lige som jeg anvender face scrub.

[QUOTE=Else;761757]Tænk, jeg synes jeg bliver glimrende ren uden hverken badesvamp, vaskeklud eller bodyshampoo.
Jeg har desværre ikke karbad (men det ville jeg heller ikke bruge for renhedens skyld, men for hyggens). Når jeg tager brusebad, bruger jeg sæbeskummet fra hårvasken til at vaske kroppen i. Og jeg kan sagtens nå rundt med hænderne :slight_smile:
.[/QUOTE]
Jamen, så meget skum kommer der slet ikke fra min shampoo. Den er drøj i brug og skummer ikke ret meget. Desuden kan mit hår under alle omstændigheder slet ikke tåle at blive vasket hver dag, jeg vasker det i stykker. (Been there, done that). Så der må bodyshampoo til :slight_smile:

Og det kan min hud såmænd heller ikke :slight_smile: Det er i hvert fald ikke nødvendigt, med mindre jeg har dyrket sport. Jeg har jo ikke hårdt, fysisk arbejde.

Det er også en generel misforståelse at det er strengt nødvendigt at vaske og skrubbe sin hud med sæbe og varmt vand hver dag (jeg kender også et par kvinder der går i bad, med det hele, to gange om dagen). Hvis ikke man har dyrket sport, har fysisk arbejde el.lign er det jo ikke nødvendigt at vaske hele sin krop hver dag. Det er ikke sundt for huden.
Jeg vasker mit ansigt, under armene og andre steder i den dur hver dag, brusebad hver anden dag. Uden badesvamp :). Men jeg tænker faktisk tit på at jeg gerne vil have én igen. For mig er en badesvamp et kært barndomsminde om at sidde i det lille orange badekar med en stor lyserød badesvamp :). Eller bruger jeg mine hænder og i ny og næ en børste, en af dem med langt skaft.

[QUOTE=Else;761757]Tænk, jeg synes jeg bliver glimrende ren uden hverken badesvamp, vaskeklud eller bodyshampoo.

Jeg synes, vaskeklude er ulækre[/QUOTE]

Aha - dvs du påfører skummet “med de bare næver”?
Ja, vaskeklude skal skiftes tit og vaskes på min. 60 grader, ligesom undertøj, karklude mv - men undvære det :ikkemig:
Bruger vaske-“handske” til fjæset og kan heller ikke undvære det.

[QUOTE=Kattene på Bakken;761866]Det er også en generel misforståelse at det er strengt nødvendigt at vaske og skrubbe sin hud med sæbe og varmt vand hver dag (jeg kender også et par kvinder der går i bad, med det hele, to gange om dagen).
. Men jeg tænker faktisk tit på at jeg gerne vil have én igen. For mig er en badesvamp et kært barndomsminde om at sidde i det lille orange badekar med en stor lyserød badesvamp :)[/QUOTE]

Godt at høre! Jeg synes også, at det der med (bruse-)bad mindst 1 x dgl er noget hysteri, medmindre man er jord-og-betonarbejder, undskyld, struktør, eller efter heftig træning.

En læge, jeg havde, som på mange andre felter var gået helt bag af dansen, mente, at vi levede i en tid, hvor svamp havde alle tiders vilkår: De idelige bade og fugtig hud (især i sko og andre grundigt tildækkede områder) gav hudsvamp de optimale betingelser.

Selv renlighed kan overdrives :slight_smile:

Kattebakke-mor, du har det med badesvampe, som jeg har det med bade-ænder: Overflødige, men sjove og hyggelige. At min bade-and så samtidig er et badetermometer, er noget andet…

[QUOTE=MiSi;762774]
Godt at høre! Jeg synes også, at det der med (bruse-)bad mindst 1 x dgl er noget hysteri, medmindre man er jord-og-betonarbejder, undskyld, struktør, eller efter heftig træning.
.[/QUOTE]

Okay, ikke enig. Et brusebad dagligt er nu en god ting, mindre kan ikke gøre det for mig, med mindre jeg er så syg jeg ikke kan :wink: Man behøver bare ikke skrubbe netop fordi man jo ikke er voldsomt snavset. Og hvis alternativet er kattevask på “kritiske steder” - så tager det lige så lang tid som en overbrusning og jeg føler mig nu knap så frisk bagefter :wink: Det er kun til nødstilfælde - for mig :slight_smile:

En læge, jeg havde, som på mange andre felter var gået helt bag af dansen, mente, at vi levede i en tid, hvor svamp havde alle tiders vilkår: De idelige bade og fugtig hud (især i sko og andre grundigt tildækkede områder) gav hudsvamp de optimale betingelser.

??
Jeg har da ikke fugtig hud fordi jeg bader? (Faktisk ville jeg mene at tør hud var en større fare) Jeg bruger en fantastisk opfindelse der hedder et håndklæde bagefter :slem: Hvilket århundrede var han fra? :smiley:

Jeg kan heller ikke undvære min badesvamp, med skrub på den ene side - de har dem stadig i Føtex woohoo

[QUOTE=Ann R;762953]
Jeg har da ikke fugtig hud fordi jeg bader? (Faktisk ville jeg mene at tør hud var en større fare) Jeg bruger en fantastisk opfindelse der hedder et håndklæde bagefter :slem: Hvilket århundrede var han fra? :D[/QUOTE]

Hun var en dame på ca 50. Jeg skiftede til hende, fordi der kørte et forsøg i den bydel, om, at folk over en vis BMI-grænse kunne blive henvist til en diætist.
For at vise min gode vilje havde jeg kæmpet et par kg af først, og voila, så var jeg under grænsen for det kvalificerende BMI.
Det siger rigtig meget om hende, at “Nu havde hun lige for første gang i sit liv skullet tabe sig, ca 5 kg, så nu vidste hun alt om, hvor hårdt, det var at tabe sig” - yeah right, vi andre kæmper med 25 kg eller mere.

Og så kom hun med sådan en helt gammeldags kur med 3 halve stykker rugbrød til morgenmad, med 30+ ost på f eks - jeg havde holdt mig til 10+ i mange år - og så med diverse traditionelle danske kødretter til middag. Da jeg sagde, at jeg var vegetar, kom det “Så kan du jo bare erstatte med bønner og linser og sådan noget”, og med planen gav hun mig en seddel med et gruk om, at det jo bare handlede om at vilje.

Jeg skiftede læge. Men jo, det var iflg hende selv hendes kongstanke, at vi levede i en hygiejne-hysterisk tid, og derfor var der så mange svampetilfælde. Det var så ikke badesvampe, hun mente :wink:

Jeg kunne aldrig drømme om at bruge sådan en svamp… Jeg bruger kun shampoo til mit hår og under armene - jeg synes min hud bliver rigtig “usund” når jeg skrubber og smøre den ind i parfumeindeholdende sæbe…