Tirsdag da jeg kom hjem, kyssede og krammende jeg kattene som jeg plejer. Opdagede så en knude/byld på halsen af Bailey. Først troede jeg bare at det var struben, men det var længere til venstre… Ringede til dyrlægen med det samme og fik en tid onsdag kl. 16…
Dyrlægen mærkede på ham, og hendes første reaktion var “uuups, den er stor” det var næsten for meget for mig… Hun mente straks at det ikke kunne være lymfeknuder/ div kirtler, da det sad hvor den engang nu sidder på halsen, og at den var for rund…? Barberede lidt hår af, for at tjekke for sår, og for at kunne se den lidt tydligere.hun fandt et lille sår, som muligvis godt kan være en klo/tand fra Balou. Hun turde ikke at prikke hul på den der, dels fordi hun ikke anede hvad hun stod med, dels fordi at den sidder hvor den gør. Havde det været på ryggen eller lign, ville hun gerne prikke hul med det samme. Hvis vi var heldige ville det vare være betændelse, var det ikke det var han ikke så godt stillet Aftalte at komme med ham torsdag morgen fastende og så ville hun ligge ham i narkose og se hvad det var…
Blev ringede op omkring kl 12, de havde åbnet op, og det var en byld fuld af blod. Det var ikke muligt at ligge dræn, men nu skal det så bare holdes rent, og åbent. Det må ikke komme sårskorpe på. (og kan det virkelig være rigtigt? Syntes at det lyder mærkeligt)
Jeg er lige kommet hjem fra bestyrelsesmøde i børnehaven for en time siden (fed dag det lige skulle falde på ) jeg syntes stadig at bulen/bylden er stor. Hvis det er prikket hul, skal det så ikke falde med det samme??
er bare så ked og bange for at det ikke er slut endnu
Jeg er ny i katteverden, men blev sidste år lykkelig ejer af en skøn lille huskat.
I december var jeg på udstilling (som publikum) i Prismen og jeg så Bailey (og hvad jeg går ud fra var dig)
Vi skulle åbenbart have været oppe mod hinanden på lørdag, men Annie informerede mig om at der var en af de 4 huskatte der ikke kom alligevel. Men jeg vidste ikke det var dig.
Krydser fingre for at Bailey snart er på benene igen! Al god bedring til ham!
En byld skal ALTID læge indefra, derfor skal såret holdes åbent. Det er bare så grimt, jeg ved det, men tro på det, pludselig vender det og Bailey er fit for fight igen
F[QUOTE=Helene C;780206]Jeg er ny i katteverden, men blev sidste år lykkelig ejer af en skøn lille huskat.
I december var jeg på udstilling (som publikum) i Prismen og jeg så Bailey (og hvad jeg går ud fra var dig)
Vi skulle åbenbart have været oppe mod hinanden på lørdag, men Annie informerede mig om at der var en af de 4 huskatte der ikke kom alligevel. Men jeg vidste ikke det var dig.
Krydser fingre for at Bailey snart er på benene igen! Al god bedring til ham!
Min Bastian har lige haft en byld på bagsiden af det ene forben. Jeg fik samme besked om at holde det åbent og rense det med klorhexidin nogle dage. Han fik et skud penicillin og allerede efter et par dage, så det rigtig fint ud. Der har ikke været noget siden heldigvis.
Jeg er sikker på Bailey snart er helt fit for fight igen. God bedring med ham
[QUOTE=Baileyhusmis;780216]Men kan det være rigtigt at den stadig er meget hævet endnu?? De må jo have tømt hvad der endnu engang var i den?
Har selvfølgelig fået smertestillende og antibiotika med hjem til ham han skal have i nogle dage…[/QUOTE]
Antibiotikaen skal nok hjælpe, men selv om der er renses og tømt, så vil der stadig være noget der samler sig, det er også derfor du skal sørge for at holde det åbent, så det der må være der kan komme ud. Alene det at der har været pillet og rodet gør i sig selv at det er hævet, så det behøver ikke være fordi der er samlet sig en ordentlig omgang igen.
Poker Face har også haft en stor byld på halsen.
Han var rigtig dårlig men blev hurtig frisk igen da der var kommet hul på bylden.
Her er han et par dage efter behandling, men stadig noget hævet.
Du kan se den på hans hals i venstre side(det er ham som sidder forrest)
Bailey skal også nok snart være frisk igen
Rigtig god bedring til ham
Keanu har for nylig haft en enorm byld oven på hovedet. Jeg kan faktisk ikke huske, om hævelsen faldt med det samme. Men jeg husker tydeligt, at der skulle gås ret hårdhændet til værks ved rensningen for at sørge for at holde såret åbent. Mærkeligt nok lod det ikke til at gøre ondt på ham, selv om jeg måtte både klemme og gnubbe på såret.
Det er meget vigtigt at holde det åbent, for ellers får bakterierne frit spil derinde igen. Held og lykke med det.
Hvis bylden skyldes et bid, så hold øje med området nogle centimeter derfra. Måske kan der være endnu et sår, for katte har som bekendt tænder både i over- og undermunden.
Jeg oplevede det med Soja, da hun havde en MEGET stor byld på den ene side af ryggen. Da vi kom hjem fra dyrlægen, undersøgte jeg selv den anden side og ganske rigtigt, der var også en byld.
Dyrlægen var lidt flov, da jeg gjorde opmærksom på det. Han havde ikke tænkt så langt.
Der holdes nemt åbent med et skvæt fra en tube streptocillinder har en tut der lige passer ned i hullet. Det virker på baterier, er ekstremt fedtet og holder fint åbent for passage af det der skal ud.
Baileys hals ser meget pænere ud nu… Næsten al hævelse er væk, og såret ser rigtig flot ud… Nu mangler vi bare at det sidste skal hele, og så finde en kanin der vil donere noget pels
Det var gode nyheder Jeg har lidt forskellig farvet pels jeg kan donere, for det har været store “furminerings-dag” her i dag, du siger bare til Fortsat god bedring til Bailey!