Bar plet på halsen, der er kommet i løbet af et par dage?

Hej!
På min dejlig hankat Lunte har jeg for to dage siden opdaget en bar plet på halsen. Der er et lille bitte tørt sår, men ellers ser det ikke ud som om der skulle være infektion i området overhovedet. Han klør sig ikke, og der er ikke andre steder på ham med bare pletter og ej heller på min anden kat. Begge katte ser ud til at have det helt fint ellers, de leger, spiser og drikker som de plejer. Det er dog blevet lidt større i løbet af de to dage her.
Er der nogen, der har nogen bud på, hvad det kunne være?
Det skal siges, at de er indekatte med en indhegnet terrasse, så det er begrænset hvad de møder af andre dyr.
Hvis det bliver større til mandag, tager jeg selvfølgelig til dyrlægen med ham, men jeg synes, det er rart selv at have nogle tanker om, hvad det kunne være, og måske også om det er noget, jeg skal rykke hurtigere på end mandag.
Tanker modtages med taknemmelighed:)

Loppeallergi/anden allergi eller eusonofilt granulonum er nok de bedste bud - dog plejer de at klø sig ved allergier … kan du tage et billede af det, EG plejer at se ret karakteristisk ud

Det første jeg tænker er en byld.
Da Stranger havde en startede det som en lille plet hvor pelsen manglede, og der var intet at se, så efter nogle dage blev det større og større og vi var ved dyrlægen og få prikket hul.

Er han langhåret? :slight_smile:

Mine fælder lige nu helt vildt… De sutter også i kraven, så det samler sig i store filt totter :frowning: Det kan jeg ikke rede ud og tit bliver jeg nødt til at klippe eller rykke det af :frowning: Det skaber totter og også så de bliver små-bare på halsen :frowning:

Jeg har ikke observeret lopper på dem, men derfor kan de jo sagtens have det. Jeg har heller ikke givet dem loppekur i meget lang tid, så det er bestemt et udmærket bud. Jeg kan tage et i morgen. Jeg er ikke hjemme her til aften.

[QUOTE=DK*DeLaCour;781019]Er han langhåret? :slight_smile:

Mine fælder lige nu helt vildt… De sutter også i kraven, så det samler sig i store filt totter :frowning: Det kan jeg ikke rede ud og tit bliver jeg nødt til at klippe eller rykke det af :frowning: Det skaber totter og også så de bliver små-bare på halsen :([/QUOTE]

Ja, han er norsk skovkat, og rigtig langhåret netop i dette område. Og det har siddet i totter omkring, det var sådan jeg opdagede det. Men det er kun det ene sted. Jeg har aldrig prøvet det med ham før, men han er også kun halvandet års tid gammel. Jeg tænker bare, at det er lidt voldsomt på et enkelt område, hvis det bare er fældningen. Men jeg skal nok prøve at tage et billede når jeg kan komme til det.

Her er et billede af det. Det lille sår er forsvundet, mens jeg har været væk. Men det fælder stadig. Det ser måske lidt mere rødt ud, end det er. Det tror jeg, er fordi han skifter mellem hvid og sort farve lige midt i fældningen.

[QUOTE=DK*DeLaCour;781019]Er han langhåret? :slight_smile:

Mine fælder lige nu helt vildt… De sutter også i kraven, så det samler sig i store filt totter :frowning: Det kan jeg ikke rede ud og tit bliver jeg nødt til at klippe eller rykke det af :frowning: Det skaber totter og også så de bliver små-bare på halsen :([/QUOTE]
En af mine bimser har også lavet filter i kraven, og nu er der en bar plet et sted…aarrrrgghh

Umiddelbart vil jeg tro den bare plet kan skyldes 2 forskellige ting.

  • Han og din anden kat har leget, og Lunte har derved pådraget sig en rift fra en klo (som kan udvikle sig til en byld).
  • Lunte har haft en filterknude som han selv har fået revet / kradset / trukket af.
    Begge dele kan resultere i at Lunte kradser sig på dét sted, og dermed river flere hår af. Prøv at lægge mærke til, om han kradser sig.
    Hvis det ikke falder til ro, bliver aftagende indenfor kort tid, så synes jeg du skal få dr. dyr til at se på ham.

Årh, fedt at det ikke kun er mine så… Det er kun striberne som har det. De store får dem slet ikke.

Men jeg børster og børster med kam og alligevel, når man kommer hjem fra arbejde, har de suttet en god filter knude i kraven :frowning: Og dermed en bar plet. Suuuk. Klipper dem sgu hel skaldet i stedet for det halve noget :stuck_out_tongue:

Også er jeg i øvrigt enig med Hanne :slight_smile: :ok:

Mange tak for de gode bud! :slight_smile: Jeg skal ikke udelukke, at der er en byld under, men der er ingen tegn på inflammation eller hævelse, og han er ikke øm når man trykker på det. Men jeg giver det en dag mere og følger udviklingen nøje.

En opdatering: Jeg tog Lunte til dyrlægen, der også synes, det så temmelig spøjst ud. Han brugte ultraviolet lys (mener jeg) for at se svampesporer, men så ingen. Vi tog dog en prøve til dyrkning alligevel. Den venter jeg stadig svar på. Ellers synes han, at der var en masse ting, det ikke kunne være -heldigvis:)
Det er ikke en byld, og det er ikke en allergi af en art. Og så remsede han et par andre ting op også, som jeg har glemt. Han foreslog, at hvis prøven også var negativ, var det formentlig ingenting. Måske en mekanisk irritation, hvor der har siddet en sammenfiltning, som han er kommet til at rive ud. Det er ikke blevet større siden, så måske er det bare det.
Lunte har det i hvert fald godt, og det var en enorm lettelse at høre, at det ikke så ud til at være noget rigtig alvorligt:)

Hej Nanna.

Dyrlægen har lyst med ultraviolet lys, for at finde ud af om der er tale om ringorm. Svampene vil nemlig fluorescerer i det ultraviolette lys.
Prøven han har taget er ligeledes for at undersøge for ringorm.

Jeg tror ikke (håber ikke) at der er tale om ringorm, men synes det er godt at dyrlægen undersøger det.
Giv Lunte en nussetur fra mig :love2:

[QUOTE=DK Lindvig;790798]Hej Nanna.

Dyrlægen har lyst med ultraviolet lys, for at finde ud af om der er tale om ringorm. Svampene vil nemlig fluorescerer i det ultraviolette lys.
Prøven han har taget er ligeledes for at undersøge for ringorm.

Jeg tror ikke (håber ikke) at der er tale om ringorm, men synes det er godt at dyrlægen undersøger det.
Giv Lunte en nussetur fra mig :love2:[/QUOTE]

Hej Hanne.
Ja, det var netop med henblik på ringorm. Så jeg krydser fingre for, den er negativ.
Han var forresten meget imponeret over at man kan børste tænder på Lunte hver aften. Han kendte åbenbart ikke til andre katteejere, der kunne få lov til at det med deres katte. Jeg giver delvist dig skylden for at have opfostret sådan en dejlig rolig kat:hjerte:

1000 tak Nanna.
Det ligger mig meget på sinde at “lave” killinger, der er så sociale som muligt.
De bør/skal være vant til at være i hænder, få kigget i deres mund, pillet ved poterne, ørerne osv. og føle sig trygge ved det.
Det starter hos mig, men det gode arbejdet skal fortsættes hos kattens ejer … så stor ros til dig :thumbup:
:kryds: for at Luntes bare plet snart forsvinder af sig selv.