Hvilken race mener du er den bedste indekat?
Jeg skal muligvis finde en dejlig kat for min veninde. Hun søger en kat, som kan være indendørs, og som ikke er så aktiv. Min første indskydelse var selvfølgeligt ragdoll - nu har jeg jo selv en
Men hvad mener I?
Det er så ligetil, at en Cornish Rex slet ikke har pels nok til at komme ud (og så er den silkeblød og fælder næsten ikke).
Men aktiv er den altså! Dog efter min mening på en rigtig positiv måde.
Cornish rex ER rigtig dejlige Desværre er de nok lidt for aktive til min veninde… Afstemningen her er også lidt for sjov for at se hvad folk synes
Jeg synes faktisk at briten er den bedste.
Det er ikke fordi at jeg selv har briter, men jeg synes de er gode fordi de ikke er så “atletiske” som mange andre katte. De klatrer og springer ikke det store og dermed er de mit bud
Jeg kan varmt anbefale perseren som indekat.
Den egner sig fortrineligt som lejlighedskat.
Katteverdens svar på en Sct. Bernhardshund
Jamen de fleste katte er vel egnede som indekatte, hvis de ikke har været vant til andet ?
Har kun selv haft huskat, som indekat, men hvis man indretter hytten, så katten(e) kan holde sig beskæftiget, så er alle katteracer vel godt tilfredse med, at være inde.
Ja, det er i mange tilfælde mere individet end racen, der er det afgørende i det spørgsmål
****Andet, skriv venligst hvad ****
Jeg mener faktisk ikke der er nogen katte, der er bedst som indekatte.
Jeg mener slet ikke der burde være indekatte, for at fratage en kat muligheden for at komme ud, er i mine øjne uforeneligt med bestemmelserne i dyreværnsloven, nemlig at dyr skal “huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov.”
Jeg afviser ikke, at mange katte har tilpasset sig tilværelsen som indekatte, men i min verden kan det ALDRIG være de optimale forhold for kattene…
Felis
Hellere en indekat end en død kat :O) Ikke at jeg siger at alle udekatte dør, men mange lader livet til sindsyge billister og ligende.
Ja, jeg mener da i høj grad man overtræder dyreværnsloven, når man lukker sin kat ud til biler, hunde og alt, hvad der ellers er af farer!
Men RF, for at besvare dit spørgsmål:
Jeg tror stort set alle racekatte fungerer godt som indekatte - de har været det i mange generationer.
En hel del huskatte kan også sagtens gå inde, men der er altså bare enkelte individer, der er mere udekatte end andre, og i så fald kan man få adfærdsproblemer.
En race som abyen (den jeg kender til) er godt nok en aktiv race, men hvis man har to af dem, kan de sagtens trives som indekatte i en mindre lejlighed.
Jeg kan i hvertfald godt anbefale den norske skovkat… Ikke fordi jeg har meget kendeskab til andre racer (Kun perser), men skovkatten er en dejlig behagelig kat, som let indordner sig under de forhold den skal leve under… Derudover er den atletisk og smuk at kigge på… Har engang læst en lille beskrivelse af Main Coon og Norsk skovkat:
Stil et glas vand på et bord og stil også EN Main Coon derpå- Glasset vælter…
Stil er glas vand på bordet og stil også TI norske skovkatte derpå - Glasset vil blive stående…
Det difinere meget godt skovkattens ynde og lækre måde at bevæge sig på… Dog er det en klog kat, der skal stimuleres både fysisk og mentalt, det i hvertfald det jeg har oplevet…
Ellers er perseren et oplagt bud, da de (ifølge perserejere) Absolut ikke ejner sig som udekat, derudover er aktivitetsniveauet ikke for højt, I hvertfald ikke hos de persere jeg kender
Spørgsmålet kan ikke besvares i de kategorier.
Jeg kan ikke anbefale nogen race som bedre som indekat end en anden. Men jeg tilslutter mig indlæg #6, 9 og 10.
Jeg kan så anbefale norsk skovkat og hus katten - det er dem jeg har.
Tak for de mange fine svar Det er altid spændende at høre hvad folk mener!
Jeg tror også at de fleste katte kan vende sig til at være indekatte.
(Om det er dyremishandling vil jeg ikke kommentere, andet end al kattehold i så fald er dyremishandling, for selv katte der kan komme ud, enten i det fri eller i løbegård, heller ikke lever naturligt. Og hunde, geder, marsvin og guldfisk vil jeg da så slet ikke komme ind på…)
Jeg har stemt perser…selvom mange måske ville vælge birmaen som en god indekat. Vi har birmaer, og de “kan” da fint trives som indekatte…men de elsker virkelig at komme ud og klatre i træer, og lege med visne blade i vinden…en glad birma er en birma med udgang til løbegård eller lukket have + birmaen trives ikke som enekat (det gør ingen katte…men nogen måske mere end andre )
Vores naboer har persere, og for mig at se stiller de ikke så store krav til hverken aktivering eller er nysgerrige omkring hvad der foregår udenfor hjemmets 4 vægge.
[quote=Felis;101306]
Jeg afviser ikke, at mange katte har tilpasset sig tilværelsen som indekatte, men i min verden kan det ALDRIG være de optimale forhold for kattene…[/quote]
Nu er man jo tit egoist, når man holder dyr og synes det er helt ok, at man gerne vil have, at sine katte får et langt og godt liv- også selvom det betyder at de skal være indekatte. Vores gamle mis, trivedes da også fint i lejlighed.
Det er sgi heller ikke sjovt, at finde sin kat kørt over.
Vi boede på landet med 1½ km. til nærmeste vej, da vi fik vores katte.
De er så stadig udekatte her i byen, men vi bor på en meget lille villavej, med en lille skov et stenkast herfra og med nogen meget tolerante og søde katteglade naboer og jeg har vurderet, at det er sikkert nok for misserne, da der stort set ingen trafik er her på vejen.
Hvis vi boede bare 400 meter herfra ville jeg ikke tøve med, at lave en løbegård til dem.
Vores fugle må også nøjes med et bur og daglige flyveture, selvom det måske vil være mindre egoistisk, at bare lukke dem ud i det fri eller…
Ja jeg anbefaler huskatten og Norsk skovat, det har jeg selv.
Men har ladet mig fortælle at Birmaen også er god som indekat.
Nu nævner du jo et andet kriterie og det er at katten ikke skal være for aktiv så derfor mener jeg at Perseren er et godt bud. Selvfølgelig skal man så lige være opmærksom på at der selvfølgelig følger pelspleje med.
Alternativt til pelsplejen kunne hun jo væge en exotic, som jo er den korthårede variant af perseren.
Jeg stemmer helt sikkert på en brite.
- De er rolige af sind og næsten det eneste tidspunkt du hører dem, og det genere underboerne, er når de hopper fra vinduskarmen og ned på gulvet, for det giver et ordentligt bump.