Bedste tørfoder? Hvad bruger du?

Der er et godt stykke tid til at jeg løber helt tør for Iams Hairball som jeg jo bruger fordi Deeps mave har været rigtig bøvlet hen over vinteren.

I skrivende stund har han kun haft dårlig mave 1 gang på ca. 2 måneder, og det var fordi jeg gav ham en type vådfoder han ikke kunne med. Jeg gav resten til min mor og hendes missere begyndte at kaste op, så jeg tror altså det måske har været nogle dårlige dåser.

Anyway - når jeg er færdig med mit Iams så vil jeg over på noget andet. Det er godt foder og har holdt styr på maverne, men Cheops…hm…Han er altså blevet rund. Faktisk synes jeg han er lettere småfed - ret bekymrende når man tænker på at han ikke er voksen endnu.

Det gør mig trist, for så føler jeg mig som en dårlig katteejer. Overvægt er også mishandling.

Så jeg leder efter det bedste tørfoder jeg kan putte dem på når jeg skal finde fast tørfoder igen. Jeg har fået anbefalet “Porta 21 Feline Finest Sensible - Grain Free”

Der står på pakken:

Feline Finest Sensible cat food is ideal for sensitive cats or cats with allergies. It’s rich in animal protein and vital amino acids, low in carbohydrates.
Grain free.

Porta 21 Feline Finest Sensible is a compete food for adult cats. This dry cat food is suitable for cats with allergies or for sensitive cats.
The ingredients are similar to those your cat would eat in the wild. Feline Finest Sensible Grain Free does not use hard-to-digest grains such as wheat or corn and the low carbohydrate content reduces the risk of allergic reactions.

Er der nogen der har prøvet det? Hvad bruger i selv / ville anbefale til en kat der muligvis har en smule sart mave?

Gry, først og fremmest skal du ikke vente med at skifte foder til du har tømt Hairball. Specielt, hvis katten har sart mave, skal foderskift ske over en længere periode ved at du blander mere og mere af det nye sammen med det gamle.
Det er simpelthen alfa og omega.

Derudover kan du nok finde lige så mange svar på tørfoder som du finder katteejere her :slight_smile:
Prøv at søg i de nogle af de tråde, der har været for nylig - der har været masser af gode råd :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;356814]Gry, først og fremmest skal du ikke vente med at skifte foder til du har tømt Hairball. Specielt, hvis katten har sart mave, skal foderskift ske over en længere periode ved at du blander mere og mere af det nye sammen med det gamle.
Det er simpelthen alfa og omega.

Derudover kan du nok finde lige så mange svar på tørfoder som du finder katteejere her :slight_smile:
Prøv at søg i de nogle af de tråde, der har været for nylig - der har været masser af gode råd :)[/quote]

Jeg har i hvert fald 10-12 kg. tilbage. Jeg fik jo 20 kg. hjem. Det er derfor jeg prøver at undersøge nu hvad der ville være en god ide at få hjem som jeg kan blande i - jeg ved jo godt at bratte foderskift kan vælte hele den fine balance jeg lige har fået stablet på benene.

Jamen er der noget der taler til hinder for at du bare bliver ved med at give Iams hairball?

Når nu det virker, så bliv da bare ved med det, så kunne du jo måske fodre dem af et par gange hver dag, eller aktivere Cheops, så han løber fedtet af sig.

[quote=Gry Gressbakken;356811]Porta 21 Feline Finest Sensible is a compete food for adult cats. This dry cat food is suitable for cats with allergies or for sensitive cats.
The ingredients are similar to those your cat would eat in the wild. Feline Finest Sensible Grain Free does not use hard-to-digest grains such as wheat or corn and the low carbohydrate content reduces the risk of allergic reactions.

Er der nogen der har prøvet det? Hvad bruger i selv / ville anbefale til en kat der muligvis har en smule sart mave?[/quote]

Jepper - det har jeg. Alle, uden undtagelse, fik dårlig mave i en ca. en uge - det var blandet i det de plejer at få - ca. halvt af hver.

Mine katte har normalt ikke dårlig mave - så jeg har ikke problemer med det foder - faktisk et godt foder.

Du skal jo gøre op med dig selv om du har en kat med så sensitiv mave at det kunne blive et problem

Som det måske er bekendt :slight_smile: så har jeg haft en del bøvl med Leises mave i forb. med behandling med antibiotika.
Det, han tåler bedst, er Clamoxyl, og næste gang, en dyrlæge vil give ham Ronaxan, så vil jeg stille spørgsmålstegn ved det.
Antirobe gav også blød mave.
Jeg forsøgte efter Ronaxanen med alt det, du også har prøvet, Gry :slight_smile:
Det tog tid! Ca 3-4 mdr på RC Vet Intestinal.

Denne gang er det gået lettere: Da jeg passede Gittes katte, gav hun mig en god pose Hill’s Vet (?) w/d. Hun har erfaring med, at det virker stoppende.
Og det gjorde det også her: Leises mave var i orden på no time, og han kan lide foderet.
Samtidig er det ikke så fede sager som RC Int., men godt til lovlig buttede katte, katte med diabetes etc. (det kan du se på Hill’s hjemmeside).

Da jeg fik hjælp med at få en stor portion i huset, kan du godt få en pose at prøve med. Hvis det virker lige så godt på Cheops som på Leise, så er du ude over problemet, og endda på en sund måde :slight_smile: