Bedste vitaminpille?

Hvad er den bedste vitaminpille der findes på markedet?

Den skal indeholde alle vitaminer og mineraler.

Jeg har fået at vide at de der longo vital som jeg tager “kun” indeholder 8 vitaminer og mineraler - hvilket åbenbart ikke er nok - men hvad er så det bedste at tage?

Det er jo en kæmpe jungle derude, så hvad tager i andre?

Jeg har hørt gode ting om noget der skulle hedde “Folke Pillen” - er der nogen der kender noget til den?

Mon ikke de kan hjælpe dig på apoteket?:). Man må gå ud fra de ved hvad de snakker om:)

Hvorfor tager du vitaminer?
Hvis din kost er korrekt afblanceret mht grønt og frugt, så er det ikke spor nødvendigt :slight_smile:

At LongoVital så indeholder andre ting, der kan være godt for et vaklende immunforsvar, er noget helt andet…

Det burde man tro - men har så også hørt at de promovere deres egne ting uden at de nødvendigvis er de bedste.

Det er sådan lidt derfor jeg stikker en føler ud her :slight_smile: Der sidder jo nogle helsekost-mini-eksperter rundt omkring herinde :slight_smile:

[quote=Ann K;320981]Hvorfor tager du vitaminer?
Hvis din kost er korrekt afblanceret mht grønt og frugt, så er det ikke spor nødvendigt :slight_smile:

At LongoVital så indeholder andre ting, der kan være godt for et vaklende immunforsvar, er noget helt andet…[/quote]

Jeg SKAL have vitaminer. Der er så mange ting jeg reagere allergisk på grundet krydsallergier at jeg ikke får de ting jeg skal have gennem madvarer :slight_smile:

[quote=Gry Gressbakken;320977]
Det er jo en kæmpe jungle derude, så hvad tager i andre?

?[/quote]

Ingenting, for nu til dags er det sådan, at med den kost vi spiser, så er vi fuldt dækket ind…og vitaminpiller er derfor en komplet overflødig ting, og kun penge i fabrikantens lomme…

Gry, du spiser grøntsager, frugt, brød, kød, mælkeprodukter o.s.v.,

hvad mener du du mangler :wink:

Hverken jeg eller mine børn tager vitaminpiller. Det er altså ikke nødvendigt, hvis man får en god varieret kost. Får du ikke det, bør du omlægge kosten :wink:
Hvis der er en grund til, at du ikke må spise enkelte produkter, skal man jo vide, hvilke produkter det er, for at vide, hvilke vitaminer du ikke får gennem kosten.

Longo Vital tager jeg ikke pga vitaminerne, men fordi det forebygger udbrud af forkølelsessår :slight_smile:

så vidt jeg husker så er det ifølge tænk ligemeget om det er de dyre eller ej. jeg tager en hver dag, for jeg spiser indimellem meget forkert! en almindelig billig multi fætter fra kvickly. det der ofte er forskellen er ex. om de er målrettet mod en bestemt befolkningsgruppe ( ældre, gravide, børn) for så kan der være mere af noget bestemt i. det du skal være opmærksom på er at du sjælden får jern og et eller andet andet i samme pille- for de hæmmer optagelsen af hinanden. lige nu kan jeg ikke huske hvad det er. foresvæver mig at det er kalk. og generelt skal du jo have ret store doser kalk hvis ikke du drikker mælk eller er god til ost. det er jeg ikke, så jeg tager en enkelt kalk med ekstra d vitamin i, så er mit d vitamin også dækket ekstra godt ind.
det man så kan diskutere med andre typer produkter er ex. optageligheden af mineralerne og vitaminerne, og at du i " alternative" produkter finder andre ting som kan have positiv effekt. men prisen er også ofte derefter !!!
forøvrigt er der flere undersøgelser der tyder på at c-vitamin er godt for blodsukkeret hos diabetikere. ikke at jeg gider tage dem, for døjer ikke med specielt uregelmæssigt BS.

men spørg endelig dr. google, men vær selvfølgelig lidt kritisk overfor det du læser !

[quote=kira v;321015]så vidt jeg husker så er det ifølge tænk ligemeget om det er de dyre eller ej. jeg tager en hver dag, for jeg spiser indimellem meget forkert! en almindelig billig multi fætter fra kvickly. det der ofte er forskellen er ex. om de er målrettet mod en bestemt befolkningsgruppe ( ældre, gravide, børn) for så kan der være mere af noget bestemt i. det du skal være opmærksom på er at du sjælden får jern og et eller andet andet i samme pille- for de hæmmer optagelsen af hinanden. lige nu kan jeg ikke huske hvad det er. foresvæver mig at det er kalk. og generelt skal du jo have ret store doser kalk hvis ikke du drikker mælk eller er god til ost. det er jeg ikke, så jeg tager en enkelt kalk med ekstra d vitamin i, så er mit d vitamin også dækket ekstra godt ind.
det man så kan diskutere med andre typer produkter er ex. optageligheden af mineralerne og vitaminerne, og at du i " alternative" produkter finder andre ting som kan have positiv effekt. men prisen er også ofte derefter !!!
forøvrigt er der flere undersøgelser der tyder på at c-vitamin er godt for blodsukkeret hos diabetikere. ikke at jeg gider tage dem, for døjer ikke med specielt uregelmæssigt BS.

men spørg endelig dr. google, men vær selvfølgelig lidt kritisk overfor det du læser ![/quote]

Det er kalk som hæmmer optagelsen af jern, og derfor skal man heller ikke tage jerntabletterne med et glas mælk til, har jeg fået fortalt af min læge.

http://www.jerk.dk/vitamin.htm jerk langer er en af dem der ofte optræder i debatterne, og han er læge mm.

Nu har jeg lidt viden omkring vitaminer/mineraler da jeg har arbejdet i en helsekostforretning i ½ år.
Ang vitaminer er det rigtig at vi burde få dækket det meste af vores behov gennem kosten, men alligevel kan det være en god idé at tage ekstra tilskud, fx. hvis man ved man let bliver syg, er allergisk etc.
Den stærkeste vitaminpile på markedet er Omnimin.
Desuden findes der Spektro, som også er rigtig god.

Selv tager jeg en vitaminpille fra Matas, bare af de stribede.
Det er fint for mig.

Men jeg synes ikke man skal tage de billigste fra supermarkederne, da de ofte ikke er pengene hver, da de ofte er af så dårlig kvalitet at man lige så godt bare kunne lade være med at tage vitaminer.

Jeg spiser ikke vitaminpiller, da jeg får en fin kost med lidt af det hele.

Jeg kunne godt overveje at spise sådan nogle imunforsvarspiller, da jeg tit er snottet.

Nu ved jeg ikke om jeg husjer forkert, men har du ikke en diatist, hun ville nok kunne hjælpe uden at være ligeså forudindtaget for dem på apoteket og i matas.

[quote=louiseogbuster;321031]
Men jeg synes ikke man skal tage de billigste fra supermarkederne, da de ofte ikke er pengene hver, da de ofte er af så dårlig kvalitet at man lige så godt bare kunne lade være med at tage vitaminer.[/quote]

Hvordan det :?
De indeholder vel det, der står på glasset :?

[quote=Vivi_Fletcher;321033]Hvordan det :?
De indeholder vel det, der står på glasset :?[/quote]

Ja, men det kan være af en så dårlig kvalitet at kroppen ikke kan bruge det til noget.

Æhm okay … jeg troede ikke der var kvalitetsforskel på vitaminer.
Det synes jeg lyder meget underligt.

[quote=Vivi_Fletcher;321036]Æhm okay … jeg troede ikke der var kvalitetsforskel på vitaminer.
Det synes jeg lyder meget underligt.[/quote]

Der kan være kvalitetsforskel på alt.
Kan desværre ikke forklare det nærmere, kan ikke huske den præcise forklaring, da det ligger 4 år tilbage.

Jeg kan lige hjælpe dig, Louise :slight_smile:

Hvis vitaminerne er uorganiske, så kan kroppen kun optage lidt af dem og får derfor ikke det fulde udbytte af vitaminerne.
Er de derimod organiske uden “sukkerlag” osv., så er de fuld optagelige for kroppen.

Jeg håber det gav bedre indblik :slight_smile:

Wauw - ja den der omnimin lyder rigtig god. Den er både fri for sukker og lactose i hvert fald, hvilket er ret vigtigt for mig :slight_smile:

Jeg bruger Omnimin :slight_smile: Jeg er rigtig glad for den!
Jeg har arbejdet på et plejehjem hvor de brugte den til de ældre. Det skulle efter sigende være en af de bedste på markedet :slight_smile:

NDS produkterne er også kendt for at være af høj kvalitet og let optagelige.

Men jeg vil da foreslå at få lægen til at tage en blodprøve så det kan blive påvist hvilke mineraler/vitaminer der kan være mangel på. En overdosis af det ene kan gøre det sværere at optage noget andet. Det hele er jo en balance der skal holdes vedlige. Normalt det vi kan igennem vores kost, men har man kroniske tilstande eller fødevareallergier, som f.eks. glutenallergi hvor optagelse af kalk hæmmes, er det en god ide med tilskud, men målrettet mod det der mangles.
For mig at se er multivitaminer noget man kan tage periodevis hvis man f.eks. har været syg eller anden årsag til man ikke har fået den nødvendige næring.

Marina