Frederik har i længere i nogle uger drukket noget mere end han plejer. Han virkede ikke på nogen måde syg - spiser, leger og laver spilopper som han plejer - men jeg havde bare en dårlig fornemmelse med det hele.
Så for lige knap 2 ugers tid siden var han igennem en større udredning hos dyrlægen. Svarene på den store blodprofil var alle normale, ingen unormale tal for hverken nyrer eller sukkersyge (som kunne forklare den øgede tørst), resten af blodprøvetallene var også fine, en scanning af hans nyrer var også fin. Så manglede vi bare urinprøverne, han sad ude hos dyrlægen en hel dag og han snørede hele blæresystemet sammen - ikke tale om at han ville tisse derude, og det der kunne tages direkte fra blæren var kun nok til den prøve som skulle sendes ind til LIFE (gamle landbohøjskolen).
Svaret på urinprøven kom 5 dage senere, og var lidt trist - fordi forholdet mellem kreatinin og protein i urinprøven var ikke som det burde være. Der bør faktisk slet ikke være protein i urinen. Så for at udelukke en bakteriel infektion som kunne være skyld i det øgede indhold af protein (som så ville komme fra bakterierne), så måtte vi aflevere en urinprøve mere til en dyrkning. Urinprøven i sig selv uden dyrkning var så fin så fin - ingen krystaller eller noget andet at udsætte på den. Dyrkningsprøven kom desværre steril tilbage. urinprøven der måler forholdet mellem kreatinin og protein i urinen sammenholdes så med hans blodkreatinin. Når man kigger på sidstnævnte så er ligger denne i normalområdet, dog i toppen af dette, men sammen med det resultat af de 2 urinprøver betyder det at han er i et tidligt stadie af CRF
ØV hvor er jeg ked af det. Det er selvfølgelig supergodt at jeg lagde mærke til det på et tidligt tidspunkt fordi vi nu kan behandle ham både medicinsk og via kosten, men der er jo desværre en risiko for at han måske ikke bliver nogen gammel kat når hans nyrer allerede nu begynder at miste noget funktion. Han er kun 5 år. Vi skal til kontrol igen om 2 måneder og have taget nye prøver og deres resultat vil så afgøre den helt nøjagtige behandling - hovedsageligt om der skal medicin til eller om det er nok at starte med kosten… og fosfatbindere som jeg også lige har købt hjem