Begyndende nyresygdom

Frederik har i længere i nogle uger drukket noget mere end han plejer. Han virkede ikke på nogen måde syg - spiser, leger og laver spilopper som han plejer - men jeg havde bare en dårlig fornemmelse med det hele.

Så for lige knap 2 ugers tid siden var han igennem en større udredning hos dyrlægen. Svarene på den store blodprofil var alle normale, ingen unormale tal for hverken nyrer eller sukkersyge (som kunne forklare den øgede tørst), resten af blodprøvetallene var også fine, en scanning af hans nyrer var også fin. Så manglede vi bare urinprøverne, han sad ude hos dyrlægen en hel dag og han snørede hele blæresystemet sammen - ikke tale om at han ville tisse derude, og det der kunne tages direkte fra blæren var kun nok til den prøve som skulle sendes ind til LIFE (gamle landbohøjskolen).

Svaret på urinprøven kom 5 dage senere, og var lidt trist - fordi forholdet mellem kreatinin og protein i urinprøven var ikke som det burde være. Der bør faktisk slet ikke være protein i urinen. Så for at udelukke en bakteriel infektion som kunne være skyld i det øgede indhold af protein (som så ville komme fra bakterierne), så måtte vi aflevere en urinprøve mere til en dyrkning. Urinprøven i sig selv uden dyrkning var så fin så fin - ingen krystaller eller noget andet at udsætte på den. Dyrkningsprøven kom desværre steril tilbage. urinprøven der måler forholdet mellem kreatinin og protein i urinen sammenholdes så med hans blodkreatinin. Når man kigger på sidstnævnte så er ligger denne i normalområdet, dog i toppen af dette, men sammen med det resultat af de 2 urinprøver betyder det at han er i et tidligt stadie af CRF :frowning:

ØV hvor er jeg ked af det. Det er selvfølgelig supergodt at jeg lagde mærke til det på et tidligt tidspunkt fordi vi nu kan behandle ham både medicinsk og via kosten, men der er jo desværre en risiko for at han måske ikke bliver nogen gammel kat når hans nyrer allerede nu begynder at miste noget funktion. Han er kun 5 år. Vi skal til kontrol igen om 2 måneder og have taget nye prøver og deres resultat vil så afgøre den helt nøjagtige behandling - hovedsageligt om der skal medicin til eller om det er nok at starte med kosten… og fosfatbindere som jeg også lige har købt hjem

Øv Carina…det er synd for dig og for Frederik.

Jeg har ikke forstand på urinprøver og deres analyse og resultater…

Knirke, der lige præcis i dag er 19 år og 11½ måned…fik tilbage i april 2013 konstateret nedsat nyrefunktion…uden at jeg bemærkede en ændring i hendes adfærd…men hun havde tabt 300 gram. Det er meget, når hun kun vejer 3 kg.
Jeg har for mange år siden haft en nyresyg kat…men Knirke havde ikke samme symptomer.

Alle de tidligere store blodprofiler jeg har fået lavet på hende ca en gang om året viste intet galt…alle prøver var normale.

Hun kom straks på RC Renal med tun vådfoder og hun eeeelsker det.
Men…det var slet ikke nyrerne der var problemet.
Hun havde forhøjet T4-tal…og et sådant belaster de indre organer…derfor viste nyretallet nedsat nyrefunktion…uden at nyrerne fejler noget.

Nu hvor hendes stofskifte bliver behandlet med Felimazole, er hendes nyreværdier helt normale, meget fine faktisk. Værdierne i forhold til referencerammen er nærmere det laveste tal end det højeste.

Mit spm er derfor…fik Frederik også målt T4 ?

Problemer med stofskiftet kan give sig udslag i øget drikkelyst og dermed forøget tissetrang…

Rigtig god bedring til Frederik.

Mea havde nogle virkelig, virkelig dårlige nyreværdier, da hendes blev opdaget. Hun fik faktisk to år mere på masser af vådfoder og så nyrediæt i tørkost :slight_smile:
(Mea havde da hun blev indlagt et indhold af urea på 46,4 mmol/L og creatinin på 1202 mikromol/L i blodet. Rammen for normalværdier fik jeg dengang at vide var hhv. 5,7-12.,9 mmol/L og 71-212 mikromol/L. ) Så min pointe er bare at når det er opdaget så tidligt med ham, så kan han faktisk nå at få en ganske høj alder, hvis alt går vel :slight_smile:

Åh nej da… stakkels dig og missemanden.

RF er heldigvis ikke altid en diagnose man dør af, men én man kan leve med. Det at der er øget drikkelyst (og sandsynligvis også urinproduktion) er som regel en god ting.
Det er når urinproduktionen bliver nedsat at man skal blive bekymret.

Hvsi du vil vide mere om CRF hos kat kan jeg anbefale dig at leder efter udgivelser af Andrew Sparkes.
Jeg har været til et af hans foredrag om lige præcis CRF og han har skrevet en del om emnet.
Han har bl.a. udgivet en artikel i bladet Feline Medicine (artiklen kan downloades fra google ved en søgning på “Andrew Sparkes Feline CRF”.

Nu er Frederik kun 5 år, så hyperthyroidisme er meget usædvanligt, men det er teoritisk en mulighed. (kun 5% af diagnosticerede dyr er under 10).

[QUOTE=Sim-Sim;1137921]Øv Carina…det er synd for dig og for Frederik.

Jeg har ikke forstand på urinprøver og deres analyse og resultater…

Knirke, der lige præcis i dag er 19 år og 11½ måned…fik tilbage i april 2013 konstateret nedsat nyrefunktion…uden at jeg bemærkede en ændring.
Jeg har for mange år siden haft en nyresyg kat…men Knirke havde ikke samme symptomer.

Alle de tidligere store blodprofiler jeg har fået lavet på hende ca en gang om året viste intet galt…alle prøver var normale.

Hun kom straks på RC Renal med tun vådfoder og hun eeeelsker det.
Men…det var slet ikke nyrerne der var problemet.
Hun havde forhøjet T4-tal…og et sådant belaster de indre organer…derfor viste nyretallet nedsat nyrefunktion…uden at nyrerne fejler noget.

Nu hvor hendes stofskifte bliver behandlet med Felimazole, er hendes nyreværdier helt normale, meget fine faktisk. Værdierne i forhold til referencerammen er nærmere det laveste tal end det højeste.

Mit spm er derfor…fik Frederik også målt T4 ?

Problemer med stofskiftet kan give sig udslag i øget drikkelyst og dermed forøget tissetrang…

Rigtig god bedring til Frederik.[/QUOTE]

Jeg kan ikke på stående fod huske om den er med på regningen, men det kan jeg jo tjekke op på.

Det ville da glæde mig uendeligt meget hvis det “bare” var det. Men umiddelbart så passer resten af resultaterne desværre for godt sammen i forhold til en diagnose som hedder begyndende CRF. Det er ikke bare et tal men flere tal der kigges på. Han er i det der kaldes IRIS, stage 2 - http://www.iris-kidney.com/pdf/IRIS%20A5%20Cards.pdf, her står lidt om det, her er også lidt: http://www.iris-kidney.com/pdf/IRIS2009_Staging_CKD.pdf

Berit for lige at vende tilbage til Knirke havde hun så nogen kliniske tegn på forhøjet stofskifte udover det der blev målt i blodprøven? Fx. forstørret skjoldbruskkirtel? Havde hun tabt sig?

[QUOTE=Gucci;1137927]

Nu er Frederik kun 5 år, så hyperthyroidisme er meget usædvanligt, men det er teoritisk en mulighed. (kun 5% af diagnosticerede dyr er under 10).[/QUOTE]

Delvis enig i at hyperthyreoidisme nok ikke er en sygdom man ofte støder på hos yngre katte…men jeg tænker, at det måske ikke er en diagnose man tænker på, at en kat kan have…før den er meget gammel. :gruble: Jeg ved det ikke…men måske bliver kun få yngre katte undersøgt for det, deraf et lavt diagnoseniveau mht antallet af syge katte.:?

[QUOTE=Vipstøsen;1137930]Jeg kan ikke på stående fod huske om den er med på regningen, men det kan jeg jo tjekke op på.

Det ville da glæde mig uendeligt meget hvis det “bare” var det. Men umiddelbart så passer resten af resultaterne desværre for godt sammen i forhold til en diagnose som hedder begyndende CRF. Det er ikke bare et tal men flere tal der kigges på. Han er i det der kaldes IRIS, stage 2 - http://www.iris-kidney.com/pdf/IRIS%20A5%20Cards.pdf, her står lidt om det, her er også lidt: http://www.iris-kidney.com/pdf/IRIS2009_Staging_CKD.pdf

Berit for lige at vende tilbage til Knirke havde hun så nogen kliniske tegn på forhøjet stofskifte udover det der blev målt i blodprøven? Fx. forstørret skjoldbruskkirtel? Havde hun tabt sig?[/QUOTE]

Carina…du har quotet mit indlæg FØR jeg tilrettede med oplysning om, at hun havde tabt 300 gram…10 % af sin vægt.
Supplerende kan jeg oplyse, at dyrlægen intet kunne mærke på hendes skjoldbruskkirtel…derfor lagde de T4 blodprøven til den store blodprofil…det hele blev sendt til analyse på Cantrallaboratoriet på Frederiksberg…der var svar dagen efter.

Jeg har lige set på resultaterne af Knirke’s første blodprøve…Creatinin…der skal ligge mellem 60-17o, var på 244…Carbamid skal ligge mellem 6.7 og 10 mmol/L…var 28.99…så faktisk var hun i stage 2, iflg dit første link som jeg lige har set på.
MEN…på Aalborg Dyrehospital mente dyrlægerne, at når de straks behandlede hendes T4, (der skal være mellem 10-35…den lå på 63) så ville hendes nyreværdier blive normale.
De havde ret…alle tallene var normale ved blodprøve 6 uger efter og har været det siden !
Creatinin var faldet til 105 og Carbamid faldt til 7.56. DET var noget af et fald !!
T4-tallet faldt til 29.

Hendes blodtryk, der var en anelse forhøjet, faldt efter behandling med Felimazole blev sat i gang…og er nu normalt.
Hendes hjerte hamrede derudaf…det er også blevet normalt, efter behandling med Felimazole…der er ikke længere det pres på organerne.

Levertallene og alle andre tal har hele tiden været normale.

[QUOTE=Eife;1137926]Mea havde nogle virkelig, virkelig dårlige nyreværdier, da hendes blev opdaget. Hun fik faktisk to år mere på masser af vådfoder og så nyrediæt i tørkost :slight_smile:
(Mea havde da hun blev indlagt et indhold af urea på 46,4 mmol/L og creatinin på 1202 mikromol/L i blodet. Rammen for normalværdier fik jeg dengang at vide var hhv. 5,7-12.,9 mmol/L og 71-212 mikromol/L. ) Så min pointe er bare at når det er opdaget så tidligt med ham, så kan han faktisk nå at få en ganske høj alder, hvis alt går vel :slight_smile:

[/QUOTE]

Tak Eva, det er sådan noget der er “need to know” når man muligvis står med en syg kat. Som dyrlægen sagde, hvis kontrolprøverne om 2 måneder viser det samme så synes hun det er rigtig rart at Frederik så er en af de katte man rent faktisk kan nå at gøre noget for, fordi det så er opdaget tidligt. Lige på stående fod har jeg ikke laboratorieværdierne. Alle de der mere tekniske/fysiologiske spørgsmål er først mylret op i min hjerne her den sidste uges tid.

[QUOTE=Gucci;1137927]Åh nej da… stakkels dig og missemanden.

RF er heldigvis ikke altid en diagnose man dør af, men én man kan leve med. Det at der er øget drikkelyst (og sandsynligvis også urinproduktion) er som regel en god ting.
Det er når urinproduktionen bliver nedsat at man skal blive bekymret.

Hvsi du vil vide mere om CRF hos kat kan jeg anbefale dig at leder efter udgivelser af Andrew Sparkes.
Jeg har været til et af hans foredrag om lige præcis CRF og han har skrevet en del om emnet.
Han har bl.a. udgivet en artikel i bladet Feline Medicine (artiklen kan downloades fra google ved en søgning på “Andrew Sparkes Feline CRF”.

Nu er Frederik kun 5 år, så hyperthyroidisme er meget usædvanligt, men det er teoritisk en mulighed. (kun 5% af diagnosticerede dyr er under 10).[/QUOTE]

Lige det der med mængden af urin, ved vi faktisk ikke, fordi han er som sagt rigtig god til at snøre hele systemet sammen, så derfor var det også rigtig rart at få konstateret at hans urin så rigtig fin ud. Men han vil altid ud og gøre det i haven. Han bruger faktisk kun bakken hvis han en sjælden gang har racermave. Ellers så skal han lige ud… og det er ligemeget med vejret.

Tak for oplysninger om Andrew Sparks, det skal jeg lige have kigget nærmere på

[QUOTE=Sim-Sim;1137932]Carina…du har quotet mit indlæg FØR jeg tilrettede med oplysning om, at hun havde tabt 300 gram…10 % af sin vægt.
Supplerende kan jeg oplyse, at dyrlægen intet kunne mærke på hendes skjoldbruskkirtel…derfor lagde de T4 blodprøven til den store blodprofil…det hele blev sendt til analyse på Cantrallaboratoriet på Frederiksberg…der var svar dagen efter.[/QUOTE]

De har ikke testet ham for stofskiftehormonerne. Men han har ikke tabt sig. Han har over en længere periode taget 100 g på, og det er vinter så det tyder ikke på at han har forhøjet stofskifte umiddelbart.

[QUOTE=Sim-Sim;1137939]Jeg har lige set på resultaterne af Knirke’s første blodprøve…Creatinin…der skal ligge mellem 60-17o, var på 244…Carbamid skal ligge mellem 6.7 og 10 mmol/L…var 28.99…så faktisk var hun i stage 2, iflg dit første link som jeg lige har set på.
MEN…på Aalborg Dyrehospital mente dyrlægerne, at når de straks behandlede hendes T4, (der skal være mellem 10-35…den lå på 63) så ville hendes nyreværdier blive normale.
De havde ret…alle tallene var normale ved blodprøve 6 uger efter og har været det siden !
Creatinin var faldet til 105 og Carbamid faldt til 7.56. DET var noget af et fald !!
T4-tallet faldt til 29.

Hendes blodtryk, der var en anelse forhøjet, faldt efter behandling med Felimazole blev sat i gang…og er nu normalt.
Hendes hjerte hamrede derudaf…det er også blevet normalt, efter behandling med Felimazole…der er ikke længere det pres på organerne.

Levertallene og alle andre tal har hele tiden været normale.[/QUOTE]

Som nævnt længere oppe har jeg ikke hans præcise tal endnu - de er ude hos dyrlægen. Men i forhold til dine tal med knirke så skal du huske på at det ikke kun er en blodprøve der placerer ham i et evt. IRIS 2, det er kombinationen af blodprøvens resultat OG de 2 urinprøver.
… også skal jeg da lige have bedt dem om at vi også skal have tjekket hans blodtryk

Det kan der være noget om, man skal selvfølgelig altid være kitisk.
Jeg mener nu bestemt at der er lavet et amerikansk studie, hvor man har testet bredt (kan ikke finde det nu, men læste det en dag på klinikken), og fundet at der kun var meget fåtifælde under 8 år.

[QUOTE=Vipstøsen;1137945]
Lige det der med mængden af urin, ved vi faktisk ikke, fordi han er som sagt rigtig god til at snøre hele systemet sammen, så derfor var det også rigtig rart at få konstateret at hans urin så rigtig fin ud. Men han vil altid ud og gøre det i haven. Han bruger faktisk kun bakken hvis han en sjælden gang har racermave. Ellers så skal han lige ud… og det er ligemeget med vejret.

… også skal jeg da lige have bedt dem om at vi også skal have tjekket hans blodtryk[/QUOTE]

Mht til urinen, så kan USG (urinens vægtfylde) fortælle rigtig noget om produktionen af urin. Dette sammenholdt med elektrolytter mm.på blodprøven kan give et meget kraftigt vink om der er et fungerende gennemløb i systemet.

Mht blodtryk et der altid en god ide at tjekke jævnligt ved katte med nyresygdomme uanset mistanke om hyperthyroidisme.

[QUOTE=Gucci;1138037]
Mht til urinen, så kan USG (urinens vægtfylde) fortælle rigtig noget om produktionen af urin. Dette sammenholdt med elektrolytter mm.på blodprøven kan give et meget kraftigt vink om der er et fungerende gennemløb i systemet.

Mht blodtryk et der altid en god ide at tjekke jævnligt ved katte med nyresygdomme uanset mistanke om hyperthyroidisme.[/QUOTE]

… og de er tjekket :slight_smile:

Så har vi været til kontrol - hans tal er ikke blevet bedre, men heller ikke værre - så det er jo egentlig meget godt, så han skal ikke i medicinsk behandling… kun fodermæssig som vi allerede har været igang med … og kræet HADER de fleste nyrediæter han har fået serveret, og vådmad med phosphatbinder bliver der også rynket meget på næsen af… og han var kræsen nok i forvejen.

Og de 2 andre vil selvfølgelig gerne have hans mad suk…

Tilgengæld har jeg vundet kampen om at få ham til at bruge bakken :wink: Så lidt sejr er der da