Behandler I selv øremider?

Da jeg i sidste uge opdagede at Shrek havde øremider ringede jeg til dr dyr, som sagde at jeg bare skulle spray med noget Front line i øret :S Det var jeg så ikke særlig vild med, så valgte at sende min kæreste til dr dyr med Shrek, der fik dryppet øre og skal ned at have renset ørene på fredag.
Men lad mig lige høre, behandler I selv øremider med Front line?? Syntes dr dyr sagde “spray” med Frontline, så vidt jeg ved er det dråber, men kan måske fåes som spray??

Jeg har ikke oplevet øremider på mine katte. Men hvis de fik øremider ville jeg bestemt tage til dyrlægen, jeg mener ikke han/hun bare kan sige det er øremider uden at ha’ set katten, og frontline er til lopper, og jeg ville ikke sprøjte det i ørerne.

Mine tre hitter har fået indsprøjtning mod det ved dyrlægen, og skal have igen 10 dage efter første. Kan ikke lige huske hvad midlet hedder.

Min brors killing dryppede vi bare et par dråber frontline i øret på den, det tog det.

Jamen Eva, forklar mig lige hvorfor loppemidlet hjælper :? Jeg har ikke hørt om det hjælper nemlig.

Shrek er også min første killing/kat med øremider. Men det er nu nemt nok at se, hvis det ligner kaffegrums kan det kun være øremider (og katten samtidig klør øret og ryster med hovedet). Men da det kan smitte holder jeg lige øje med de voksne katte. Så må vi se om jeg selv vil hvis en af dem bliver smittet med tydelige øremider. :S

Pia - Nok på samme måde som det hjælper på lopper, lus og flåter? Det er et giftstof, som så nok specielt retter sig mod insekter og mider… (dvs. ikke pattedyr, selvom de jo selvfølgelig heller ikke kan tåle det så godt, og man derfor efter min mening kun bør behandle ved angreb og ikke alm. forebyggende)

Pia - Nok på samme måde som det hjælper på lopper, lus og flåter? Det er et giftstof, som så nok specielt retter sig mod insekter og mider… dvs. ikke pattedyr, selvom de jo selvfølgelig heller ikke kan tåle det så godt, og man derfor efter min mening kun bør behandle ved angreb og ikke alm. forebyggende

Okay, det er jo logisk nok faktisk.
Men på mine katte hjælper frontline så ikke på lopper i hvert fald, men det er jo heller ikke øremider :høhø:

På dyrehospitalet hvor jeg arbejder, brugte vi får nogle år siden også frontline direkte i ørerne. Men pipetterne, ikke sprayen. Må være ret ubehagelig for katten at få sprayet det i ørerne :S

Men da det ikke er registreret til behandling af øremider og der kom præparat et der var, skiftede vi selvfølgelig til det. Vi bruger det der hedder Advocate, som er små pippetter der tømmes i nakken ligesom frontline. Det virker tilmed også for lopper samtidig med at det tager øremiderne. Man skal behandle 2x med en måneds mellemrum. Og samtidig er det en rigtig god idé at rense ørerne op, da miderne lettere kan overleve i al den ørevoks.

Men man kan også bruge Dectomax injektion, som nok er den Eife mener. Den bruges også tit til marsvin med hårsækmider :slight_smile:

jeg har behandlet min (dengang store flok på 18 misser) med stronghold…det er stærke sager…men jeg har ikke haft det siden (og det er 3 år siden)…vær obs på dosering…(få dyrlægen til at beregne hvor meget de skal have pr kg )jeg kan ikke huske det…og få 1 ml sprøjter med hjem…men DET VIRKER
og det skal i nakken…ikke i deres ører…vær obs hvis du har killinger der slås og deres alder om de kan tåle det