Bekymring: Gaderøverier i stigning

Jamen Mirea… det du beskriver er jo episoder, som man MÅ forvente, når der klemmes ca 1.199.224 mennesker ind på et område som man kalder Storkøbenhavn…
Set i lyset af hvor mange der bor i hovedstaden, så er det ikke særligt mange, der kommer ud for uhyggelige forbrydelser…
Et mord, hvor offeret er parteret og smidt rundt omkring… ET myrdet menneske i forhold til 1.199.224 - jeg kan ikke engang udregne hvor lav en promile af befolkningen det er!
130 mennesker - igen kun promiller! og de 130 røverier fordeler sig på 5 ÅR… dvs 26 røverier om året… dvs et hver anden måned… på en af Københavns længste og livligste gader - med barer, cafeer, indvandrerbander, rockere, autonome, børnefamilier, turister osv, osv osv…
Når jeg tænker efter, så er jeg faktisk en smule overrasket over at der ikke er flere røverier…

Der er ike tale om at feje noget af… eller være ligegyldig!
Î hverrt fald ikek fra min side. Jeg har arbejdet med nogle af dem,s om kunne tænkes at lave balladen, så selvfølgelig kan jeg ikke være ligeglad!
Men jeg kan være informeret… jeg kan handle rationelt udfra de oplysninger jeg får… og jeg kan på den måde selv medvirke til at undgå at komme i situationer, der kan blive “problematiske”…
Hvad jeg aldrig kunne finde p er at rende rundt på steder, hvor jeg VED at der er en risiko… eller at udstråle : “Hej, her kommer jeres næste offer kom og tag mig” - hvilket rigtig mange gør fordi de er nervæse ved at færdes i gadebilledet især om aftenen…

[QUOTE=Ann K;835155] gay bashing altid har eksisteret - men at det nu endelig er kommet frem i lyset i takt med at samfundet hælder mod en mere toelerant holdning overfor homoseksuelle… De homoseksuelle finder sig ikke bare længere i det! men anmelder overfaldene… Det skete ikke i min ungdom - for man var ret sikker på at politiet som sådan var ret ligeglade…

Den ene af dine parrallelgader er den jeg er vokset op i… Den blev på et tidspunkt kaldt Københavns længste bar!

Du taler her om, hvad der foregår i din egen lille andegård/karre…
Jeg taler om et helt kvarter… og Boy - hvor kan jeg fortælle dig historier, så dine naboers opførsel virker som små krusninger i vandet!
(Oh ja, dine naboer var horrible!)

En lommetyv ville aldrig nogensinde overfalde dig på åben gade… det er ikke hans ekspertise…
men jeg kan da ikke tro at nogen har interesse i at stjæle din kalender? :wink:

jeg er faktisk langt mere bekymret for an som dig, der netop ikke bare lige kan lange et dankort ud i fjæset på sådan nogle overfaldsmænd. Det tages sjældent nådig op, at man “bliver snydt”!

Imo er det naivt at tro at et helt samfund består af søde og rare mennesker…
Og det er [U]endnu mere naivt at tage en hel masse forholdsregler, som mere bygger på angst og nervøsitet fremfor sund fornuft og realiteter…

[/U]
Og… Ja… jeg ER blevet overfaldet!!!
Han fik så mange TÆSK, der kunne ligge på ham!!!

Og ja… Jeg HAR fået stjålet min pung af en lommetyv!!!
Som jeg desværre aldrig nogensinde opdagede, før det var for sent!!![/QUOTE]

Mht holdningen i politiet til homoseksuelle - det er muligt, at det spillede ind engang, men de sidste par års problemer ved f eks Pride-parader er nu noget nyt i DK.

Det er muligt, at gaden her var Kbhs længste bar - det er blot længe siden…

“Min egen lille andegård” - nu er pointen ligesom den, at der er stigende problemer med “hverdags-kriminalitet” i områder med trængsel. Det kan man ikke sige, at der er her i karreen - “andegården”.
Heller ikke selvom de nævnte episoder var i nabo-ejendommen, og længere henne i Klerkegade, samt i Dr Tværgade.

Heller ikke selvom Kbh Kommune har indstillingsretten til 75% af lejlighederne her, dvs for at få sådan en, skal man ha’ en rigtig tung sag “i systemet” - det betyder udslusede eks-kriminelle, voldsomt sindslidende, misbrugere, mere eller mindre horrible - oh ja!
De oh-så-horrible naboer var “kun” narkomaner, og de opførte sig derefter. Så vidt jeg har fået forklaret, var det helt klassisk kokainmisbrug.

Nej, som sagt vil tyve næppe hugge min kalender - men så er tasken åben for rappe fingre og et hurtigt skub.
Ikke i bussen, men på gaden, f eks ved stoppestedets trængsel.

Og så skulle vi lige have hevet den om mit ikke-dankort igen-igen. Igen.

Helt så naiv er jeg nu heller ikke. Skrev bare, at vi da gerne skulle arbejde på, at tingene ikke bliver værre, men bedre.
Og når jeg citerer Ritzau og politirapporter, så har det intet med sund fornuft og realiteter at gøre - aha…

Ingen kan mere være i tvivl om, at du tæver både mobbere og overfaldsmænd, no problem. Det bliver så den enkeltes problem at håndtere volden i samfundet.
Det er en holdning, jeg ikke er enig i.

Og at forvente at alle er søde og rare mennesker? Det burde være fremgået af blot min færden herinde, at den tror selv naive jeg ikke på.

[QUOTE=Ann K;836010]Jamen Mirea… det du beskriver er jo episoder, som man MÅ forvente, når der klemmes ca 1.199.224 mennesker ind på et område som man kalder Storkøbenhavn…
!
Men jeg kan være informeret… jeg kan handle rationelt udfra de oplysninger jeg får… og jeg kan på den måde selv medvirke til at undgå at komme i situationer, der kan blive “problematiske”…

Hvad jeg aldrig kunne finde p er at rende rundt på steder, hvor jeg VED at der er en risiko… eller at udstråle : “Hej, her kommer jeres næste offer kom og tag mig” - hvilket rigtig mange gør fordi de er nervæse ved at færdes i gadebilledet især om aftenen…[/QUOTE]

Ja. For nogle år siden fik jeg en snak med en meget berejst herre, som mente, at Kbh blot først nu var ved at blive en international storby, med den kriminalitet, der er “normal” i en sådan. Og at vi hidtil har haft lidt af den andedam, som turistplakaten har gjort verdenskendt. Det kan jeg kun give ham ret i, sørgeligt, som det er.

Se, ved at forholde mig til information fra pålidelig kilde (BT bragte også historien, men deres version ville jeg aldrig tro over en dørtærskel), såsom seriøse nyhedsbureauer og politiet (dog med et kritisk øje, de har jo også en dagsorden), så mener jeg jo netop, at jeg kan handle rationelt: Ikke stå med åben taske og rode med kalenderen på tæt befærdet hovedstrøg.

Og endelig, så er det altså gammelt nyt for mig, det der med, at man ikke skal ligne det nemmeste offer. Jeg har vist nævnt et par gange, at da jeg ønskede - og fik - den kurante udgave af “Kvinde kend din krop”, så var det med den i hånd, at mindre belæste med-elever fik om ikke tegnet, så fortalt og diskuteret. Bl.a. Joan-søstrenes bekendte råd. Som jeg tog til mig.

For nu at gøre det rigtig langt, så har jeg også andet i tasken end bare replik-for-replik svar.
Perspektiv 1: Ja, vi lever i en ret fredelig del af verden. I El Salvador fejrede man i lørdags den første dag uden et mord i årevis - i et land, der er gået fra 12 til 16 mord om dagen i de senere år. (http://stiften.dk/bnb/stor-dag-i-el-salvador-foerste-dag-uden-mord-i-aarevis)

Perspektiv 2: Min lokalavis bringer det endnu tættere på:
Cityavisens rubrik Politirapporten (22/2 2012) skriver “Flere forsøg på røverier i Østre Anlæg” Der beskrives, at politiet mener, at det er de samme 2 14-16 årige, der fra ca 17. 30 - 19 forsøgte at true (med kniv eller skud) sig til pung og mobil. I Østre Anlæg??

Undskyld, men det har altså ikke været niveauet her i byen mellem år og dag! Det har det IMHO heller ikke på Nørrebrogade! Een ting er trængsel og dårlig tone, men hold-up’s med kniv i fuldt dagslys er altså ikke hverdagskost i DK - og hvis det er ved at blive det, så er der virkelig noget galt på færde, noget, der bør ændres.

Det ændrer sig desværre nok ikke, for dem vi ser på gaderne er dem der før røvede en tankstation, guldsmed, bank osv. Sikkerheden disse steder er så høj nu, at det er almindelige borgere det går ud over.

Enig.
Det er det, der bekymrer mig - ikke at blive overfaldet personligt, men som tendens i samfundet:
Dem, der har råd, forskanser sig, og så går det ud over næste led: Almindelige borgere, i hus (hjemmerøveri), lejlighed (tricktyverier) og på gaden eller i bussen.
Sågar i en ellers fredelig park!:uha:

Havde lige glemt perspektiv 3: Så vidt jeg ved, er der kun 1 ud af mine ovenstående opponenter, der - ligesom jeg selv - er henvist til offentlig transport.
Alle I andre har bil, sådan ca.
Og det skævvrider vinklen. Jeg husker ikke navnet, men en eller anden svensk sociolog (af den velrenommerede slags - svenskerne er ret prof med det meste) udtalte, at hvis man vil lære et lands sociale problemer at kende, så skal man holde sig til at bruge off. transport i en periode.
Så sandt.
Det er der, du møder kulturforskellene i høflighed eller mangel på samme. Tiggere, deres metoder, aggressionsniveauet i det offentlige rum, forskellige udsatte grupperinger i samfundet.
Prøv selv.

Da jeg for over tyve år siden kørte med S-toget hver dag til og fra arbejde, oplevede jeg flere gange at folk blev holdt op i toget… den ene gang SÅ jeg kniven!
Det var som regel narkomaner, der forsøgte at smutte fra gælden til pusheren eller lignende…
Det foregår vel stadigvæk, kunne jeg forestille mig…
Jeg mener virkelig ikke at kriminaliteten som sådan er stigende… Jeg kan medgive, at der måske er sket en ændring i kriminalitetens art - men der mangler jeg en ordentlig statistik for at kunne sige om min fornemmelse holder…
Der er en eller anden statistik, der bla viser, at danskerne idag anmelder så mange/meget mere kriminalitet, i forhold til for 10, 20 og 30 år siden… Den var virkelig interessant at læse. Kan ikke længere huske, hvem der havde lavet statistiskken - om det var Danmarsk statistik eller noget kriminalpræventivt noget, eller noget helt tredje…

I det hele taget er Gay Pride noget nyt i DK…
Det fandtes ikke i min ungdom, kan jeg lige love dig! Mest fordi de homoseksuelle selv udmærket var klar over at de nok skulle blive forhindret i den slags…

Det er muligt, at gaden her var Kbhs længste bar - det er blot længe siden…

Ikke din gade… min :slight_smile: Dit område var stille og roligt - de lidt bedre stillede arbejdere og lavere middelklasse…
Idag er området mest af alt præget af den højere middelklasse… så naturligvis er der sket store ændringer…

Heller ikke selvom Kbh Kommune har indstillingsretten til 75% af lejlighederne her, dvs for at få sådan en, skal man ha’ en rigtig tung sag “i systemet” - det betyder udslusede eks-kriminelle, voldsomt sindslidende, misbrugere, mere eller mindre horrible - oh ja!

Og så blev det ligesom sat på plads!
Må hellere frasige mig den der venteplads, jeg har i Kbh’s kommune :wink: Vi er jo alligevel ikke egnede… håber jeg…

De oh-så-horrible naboer var “kun” narkomaner, og de opførte sig derefter. Så vidt jeg har fået forklaret, var det helt klassisk kokainmisbrug.

Du ved ikek om det var den slags misbrug eller andet, så lad være med at kategorisere…
Men jo - de var dælme horrible! og totalt uberegnelige…

Nej, som sagt vil tyve næppe hugge min kalender - men så er tasken åben for rappe fingre og et hurtigt skub.
Ikke i bussen, men på gaden, f eks ved stoppestedets trængsel.

Jamen en lommetyd ville aldrig snuppe noget fra dig i den situation…
Derimod kan du risikere, at en tasketyv vil snuppe hele tasken fra dig… helt ligemeget om den er åben eller ej - den slags tyve tager jo bare chancen for at der er noget af værdi i tasken…
Og en tasketyv vil sjælden operere hvor der er mange mennesker - det er lommetyvens område…

Og så skulle vi lige have hevet den om mit ikke-dankort igen-igen. Igen.

Jeg beklager, hvis du føler dig generet af at jeg nævner det… men du postulerer jo ideligt at os med dankort går i en evig risiko for at blive holdt op med kniv eller pistol og ført gennem byen for at tømme kortet…
Jeg har aldrig tidligere skrevet at din vægring mod at få et dankort udgør en risiko - men jeg mener det faktisk… Også selv om du bliver sur over, at jeg nu nævner det.

Og når jeg citerer Ritzau og politirapporter, så har det intet med sund fornuft og realiteter at gøre - aha…

Prøv lige at læse, hvad jeg rent faktisk skriver… bare en gang til…

Ingen kan mere være i tvivl om, at du tæver både mobbere og overfaldsmænd, no problem. Det bliver så den enkeltes problem at håndtere volden i samfundet.

Og for ikke at blive sidestillet med kriminelle, så skal man bare tage imod?
“Ja Hr Overfaldsmand, nu skal jeg nok sprede benene, så du lettere kan voldtage mig”…
Undskyld… men den tankegang KAN jeg simpelthen ikke leve med!
(Og ja - det var en voldtægt Idioten havde i tankerne, da han greb fat i mig og hev mig afsted hen mod et buskads!!!)
At der kan være omstændigheder, hvor jeg/andre kan vælge at føje en overfaldsmand, fx for at bevare livet eller førligheden, det er noget helt andet… Men et dumt svin, der lige trænger - han får dælme tæsk!

Det er en holdning, jeg ikke er enig i.

Jamen, hvad skal man så gøre?

Ja. For nogle år siden fik jeg en snak med en meget berejst herre, som mente, at Kbh blot først nu var ved at blive en international storby, med den kriminalitet, der er “normal” i en sådan. Og at vi hidtil har haft lidt af den andedam, som turistplakaten har gjort verdenskendt. Det kan jeg kun give ham ret i, sørgeligt, som det er.

Og det er så dét, jeg opponerer imod… Fordi jeg har en anden oplevelse efter at have boet hele min barndom i slum - og en del af min tidlige voskenliv i et typisk arbejderkvarter…
Kriminaliteten var der skam… men den blev sjældent anmeldt. I stedet klarede man det ofte selv…

Ikke stå med åben taske og rode med kalenderen på tæt befærdet hovedstrøg.

Det vilel ikke genere mig… Men jeg ville aldrig gøre det i visse kvarterer på en halvtom gade kl “aften”.

Og endelig, så er det altså gammelt nyt for mig, det der med, at man ikke skal ligne det nemmeste offer. Jeg har vist nævnt et par gange, at da jeg ønskede - og fik - den kurante udgave af “Kvinde kend din krop”, så var det med den i hånd, at mindre belæste med-elever fik om ikke tegnet, så fortalt og diskuteret. Bl.a. Joan-søstrenes bekendte råd. Som jeg tog til mig.

Jeg aner ikke, hvad hverken den ene eller den anden af de nævnte anbefaler…

For nu at gøre det rigtig langt, så har jeg også andet i tasken end bare replik-for-replik svar.
Perspektiv 1: Ja, vi lever i en ret fredelig del af verden. I El Salvador fejrede man i lørdags den første dag uden et mord i årevis - i et land, der er gået fra 12 til 16 mord om dagen i de senere år. (http://stiften.dk/bnb/stor-dag-i-el-salvador-foerste-dag-uden-mord-i-aarevis)

Det er naturligvis trist for El Salvador, eller er det godt?
Men det er stadig ikke Danmark… Faktisk er der tale om ene meget anderledes kulturkreds…

Perspektiv 2: Min lokalavis bringer det endnu tættere på:
Cityavisens rubrik Politirapporten (22/2 2012) skriver “Flere forsøg på røverier i Østre Anlæg” Der beskrives, at politiet mener, at det er de samme 2 14-16 årige, der fra ca 17. 30 - 19 forsøgte at true (med kniv eller skud) sig til pung og mobil. I Østre Anlæg??

Det der er almindelig weekend i Ørstedsparken… de to unge har åbenbart bare ikke kunne kende forskel på de to parker…

Undskyld, men det har altså ikke været niveauet her i byen mellem år og dag!

Det er så din påstand og oplevelse… jeg er ikke enig, idet jeg har en helt anden opfattelse og oplevelse…

Det har det IMHO heller ikke på Nørrebrogade! Een ting er trængsel og dårlig tone, men hold-up’s med kniv i fuldt dagslys er altså ikke hverdagskost i DK

Nej ikke i fuldt dagslys måske… men det er jo også derfor at det netop nævnes i avisen. Fordi det er nyt eller bare usædvanligt og sjældent forekommende.
Hvis det var noget, der skete ofte ville lokalavisen sikkert bare bringe det i den notists som herude kaldes Politiet Dagsrapport - der står alt noteret, som politiet har beskæftiget sig med gennem den sidste uges tid…

  • og hvis det er ved at blive det, så er der virkelig noget galt på færde, noget, der bør ændres.

Jamen… er der nu også ved at ske en ændring?
Og hvordan kan den slags forhindres?
Skyldes det en forråelse af hele samfundet? eller grupperinger i samfundet?
Har noget spillet fallit i den måde vi har bygget vores samfund op? i den måde vi har bygget vores byer osv osv…
Eller er det bare sådan at man idag generelt mangler noget så simpelt som almindelig god opdragelse?

Det er sjovt/underligt. Jeg har boet i et pænt villakvarter i Kastrup. I en rimelig skummel del af Amagerbro (Holmbladsgadekvarteret). Arbejdet som aften og nattevagt i årevis i et andet kvarter, hvor vold, hærværk og indbrud var dagens orden. Boet i et halv-dyrt kvarter ved Oxford Alle. Og nu på Island Brygge, tæt på centrum. Alle stederne har jeg færdedes sent. Når man har fri kl 23.30 og går hjem, så er man først hjemme kl engang efter midnat.
Jeg er forsøgt overfaldet 2 gange. I Kastrup som ganske ung - det gamle Kastrup, villaer og pæne kvarterer (jeg kendte området som min egen bukselomme, så jeg smuttede fra ham gennem buskene før han nåede helt op på siden af mig) - og for nogle år siden i det pæne kvarter ved Oxford Alle. Ugen forinden havde Amagermanden (ved vi idag) for resten begået noget ret bestialsk i et hus på villavejen lige ved siden af…
Ham her ville en voldtægt, fulgte efter mig et stykke tid og greb så fat i mig med det hele fremme. Jeg har aldrig slået på nogen, men i den forbindelse lærte jeg så noget om, hvordan jeg reagerer instinktivt. Jeg vrider mig som en ål, jeg slår fra mig, jeg skældte ham hæder og ære fra - og jeg bider! Til gengæld skriger jeg ikke :gruble: Til sidst bad han mig slappe af og bakkede - jeg hvæsede at det kunne han sgu selv gøre, vendte ham ryggen og GIK derfra… (når man har astma løber man ikke, for så kommer man uvægerlig til at vise sin svaghed. Instinkter!) Hjemme brød jeg så sammen.
Selv om jeg absolut hellere var den oplevelse foruden er det på sin vis interessant at vide noget om sig selv i kriser :øhmm: Jeg aner ikke om det var det rigtige at gøre (jo, her var det så) - men det var rene instinkter, så der var ikke så meget at diskutere…
Pointen er, at i alle de skumle steder jeg er færdedes aften efter aften er der aldrig nogen der så meget som har sagt bøh til mig. De pæne kvarterer, derimod… :wink: Man skal ikke tro at omgivelserne nødvendigvis har noget at sige. Personligt føler jeg mig meget mere udsat og utryg i et ensomt hus ude på landet. :uha: Jeg tror det er i høj grad en følelsessag, hvordan man opfatter tingene.

[QUOTE=Ann K;838098]I det hele taget er Gay Pride noget nyt i DK…
Det fandtes ikke i min ungdom, kan jeg lige love dig! Mest fordi de homoseksuelle selv udmærket var klar over at de nok skulle blive forhindret i den slags…

Nu ved jeg, at denne måde at svare på ikke er velset, men kan ikke se anden måde.
Jo, det er måske nyt i de seneste ca 20 år, men nu er det ved at gå tilbage igen. Det vil vi vel ikke have?
Når vi nu har opnået en klar forbedring, så er der da ekstra grund til ikke at rulle tæppet tilbage.

Ikke din gade… min :slight_smile: Dit område var stille og roligt - de lidt bedre stillede arbejdere og lavere middelklasse…
Idag er området mest af alt præget af den højere middelklasse… så naturligvis er der sket store ændringer…

Ja, hvad ved jeg. Det siges af de mange ældre mennesker, der flyttede ind her ca anno 1960, at det var dyrt! Det er det så ikke nu, heldigt for mig.

Og så blev det ligesom sat på plads!
Må hellere frasige mig den der venteplads, jeg har i Kbh’s kommune :wink: Vi er jo alligevel ikke egnede… håber jeg…

Ja, ærligheden byder mig at citere det, vi fik at vide gennem indstillings-instansen - jeg talte i tlf med vedkommende under sagen med det horrible unge par.
Du og Jan er helt klart ikke tunge nok :wink: Aaalt for velfungerende - og forresten er der lukket for Lejerbos venteliste.

Du ved ikek om det var den slags misbrug eller andet, så lad være med at kategorisere…
Men jo - de var dælme horrible! og totalt uberegnelige…
Jeg henholder mig blot til den info, vi fik under sagen. Jeg er ikke sagkyndig, men kokain er, så vidt jeg ved, blevet meget mere tilgængeligt end f eks heroin.
Deres deroute var uhyggelig - på ca 1 ½ år var de blevet komplet afpillede, mistet tænder, og de var ultra-voldelige, også overfor hinanden.
Måske er det hørensagen, men jeg var venner med både deres nabo og deres genbo, der simpelthen kunne se det hele fra første parket. Og jeg har ret stor tiltro til genboens ekspertise udi sociale problemer.

Jamen en lommetyd ville aldrig snuppe noget fra dig i den situation…
Derimod kan du risikere, at en tasketyv vil snuppe hele tasken fra dig… helt ligemeget om den er åben eller ej - den slags tyve tager jo bare chancen for at der er noget af værdi i tasken…
Og en tasketyv vil sjælden operere hvor der er mange mennesker - det er lommetyvens område…

Ja, hvad ved jeg…

Jeg beklager, hvis du føler dig generet af at jeg nævner det… men du postulerer jo ideligt at os med dankort går i en evig risiko for at blive holdt op med kniv eller pistol og ført gennem byen for at tømme kortet…
Jeg har aldrig tidligere skrevet at din vægring mod at få et dankort udgør en risiko - men jeg mener det faktisk… Også selv om du bliver sur over, at jeg nu nævner det.

Nej, jeg postulerer ikke noget på andres vegne. Jeg siger, at det sker, ret jævnligt, og at jeg personligt gør, hvad jeg finder bedst mht at sikre mig mod det.
Du er uenig - sådan er der så meget.

Prøv lige at læse, hvad jeg rent faktisk skriver… bare en gang til…

Og for ikke at blive sidestillet med kriminelle, så skal man bare tage imod?
“Ja Hr Overfaldsmand, nu skal jeg nok sprede benene, så du lettere kan voldtage mig”…
Undskyld… men den tankegang KAN jeg simpelthen ikke leve med!

Nej sgu da (undskyld), det kan jeg heller ikke. Men jeg har lært et par tricks, endda et sidste-øjeblik trick, som faktisk virkede for mig i en meget konkret situation - hvor jeg havde været virkelig naiv, i betydningen godtroende dum! Lærer gerne fra mig, tricket altså :wink:

Jamen, hvad skal man så gøre?
Tage sine forholdsregler, hvad man nu bedst kan.

Og det er så dét, jeg opponerer imod… Fordi jeg har en anden oplevelse efter at have boet hele min barndom i slum - og en del af min tidlige voskenliv i et typisk arbejderkvarter…
Kriminaliteten var der skam… men den blev sjældent anmeldt. I stedet klarede man det ofte selv…

Selvtægt er jeg ikke vild med, selvom jeg godt kan se nytten af “civil ulydighed” nu og da.

Det vilel ikke genere mig… Men jeg ville aldrig gøre det i visse kvarterer på en halvtom gade kl “aften”.

Sådan oplever vi situationer så forskelligt.

Jeg aner ikke, hvad hverken den ene eller den anden af de nævnte anbefaler…

Er ellers god læsning, også idag :slight_smile:

Det er naturligvis trist for El Salvador, eller er det godt?
Det er da godt, at de har fået vendt udviklingen - selvom jeg ikke er sikker på metoderne (militæret roses for deres indsats…)

Men det er stadig ikke Danmark… Faktisk er der tale om ene meget anderledes kulturkreds…

Det siger du ikke :slight_smile:

Det der er almindelig weekend i Ørstedsparken… de to unge har åbenbart bare ikke kunne kende forskel på de to parker…

Siger du, tænkte jeg, men ville ikke skyde den park noget særligt i skoene mht kriminalitet. Det er et kendt bøsse-træfpunkt, men mig bekendt ikke kriminelt mere end andre steder :slight_smile:

Det er så din påstand og oplevelse… jeg er ikke enig, idet jeg har en helt anden opfattelse og oplevelse…

Fint.

Nej ikke i fuldt dagslys måske… men det er jo også derfor at det netop nævnes i avisen. Fordi det er nyt eller bare usædvanligt og sjældent forekommende.

Jamen, jamen, min pointe er jo netop, at det er noget nyt! En ny udvikling, som ikke er god! En udvikling, hvor gaderøverier bliver hverdag.

Jamen… er der nu også ved at ske en ændring?
Og hvordan kan den slags forhindres?
Skyldes det en forråelse af hele samfundet? eller grupperinger i samfundet?
Har noget spillet fallit i den måde vi har bygget vores samfund op? i den måde vi har bygget vores byer osv osv…
Eller er det bare sådan at man idag generelt mangler noget så simpelt som almindelig god opdragelse?[/QUOTE]
Det er der jo noget, der tyder på.
De store spørgsmål har jeg ingen konkrete svar på, men de bør rejses.
Det stigende antal gaderøverier bekymrer mig som tendens.

Ligesom de store optøjer i England bekymrede mig. Ikke mindst det, at de blev dysset ned i pressen - andre landes borgere skulle jo ikke få “gode ideer”.
Når der er revolter, så er der nok nogle grunde.

Og manglen på fri presse er et demokratisk problem.

Sammenhæng mellem kriminalitet og “mangel på almindelig god opdragelse” er for enkel IMHO.
Det er måske relevant ved fænomener som “vej-vrede” i DK. Det har været almindeligt i f eks Frankrig siden ihvertfald 1950erne, men ikke i DK.

Cykeltrafikkens “mig først” ræs er også noget nyt. Der bliver kørt hurtigt, og hårdt, andre kan bare flytte sig! Dér kunne man tale om mangel på ordentlig opdragelse.

[QUOTE=Ann R;838323]Det er sjovt/underligt. Jeg har boet i et pænt villakvarter i Kastrup. I en rimelig skummel del af Amagerbro (Holmbladsgadekvarteret). Arbejdet som aften og nattevagt i årevis i et andet kvarter, hvor vold, hærværk og indbrud var dagens orden. Boet i et halv-dyrt kvarter ved Oxford Alle. Og nu på Island Brygge, tæt på centrum. Alle stederne har jeg færdedes sent. Når man har fri kl 23.30 og går hjem, så er man først hjemme kl engang efter midnat.
Jeg er forsøgt overfaldet 2 gange. I Kastrup som ganske ung - det gamle Kastrup, villaer og pæne kvarterer (jeg kendte området som min egen bukselomme, så jeg smuttede fra ham gennem buskene før han nåede helt op på siden af mig) - og for nogle år siden i det pæne kvarter ved Oxford Alle. Ugen forinden havde Amagermanden (ved vi idag) for resten begået noget ret bestialsk i et hus på villavejen lige ved siden af…
Ham her ville en voldtægt, fulgte efter mig et stykke tid og greb så fat i mig med det hele fremme. Jeg har aldrig slået på nogen, men i den forbindelse lærte jeg så noget om, hvordan jeg reagerer instinktivt. Jeg vrider mig som en ål, jeg slår fra mig, jeg skældte ham hæder og ære fra - og jeg bider! Til gengæld skriger jeg ikke :gruble: Til sidst bad han mig slappe af og bakkede - jeg hvæsede at det kunne han sgu selv gøre, vendte ham ryggen og GIK derfra… (når man har astma løber man ikke, for så kommer man uvægerlig til at vise sin svaghed. Instinkter!) Hjemme brød jeg så sammen.
Selv om jeg absolut hellere var den oplevelse foruden er det på sin vis interessant at vide noget om sig selv i kriser :øhmm: Jeg aner ikke om det var det rigtige at gøre (jo, her var det så) - men det var rene instinkter, så der var ikke så meget at diskutere…
Pointen er, at i alle de skumle steder jeg er færdedes aften efter aften er der aldrig nogen der så meget som har sagt bøh til mig. De pæne kvarterer, derimod… :wink: Man skal ikke tro at omgivelserne nødvendigvis har noget at sige. Personligt føler jeg mig meget mere udsat og utryg i et ensomt hus ude på landet. :uha: Jeg tror det er i høj grad en følelsessag, hvordan man opfatter tingene.[/QUOTE]

Tak for beretningerne.
Flot klaret!

Enig, det er de lidet befærdede områder, man skal passe på. Det kan også være villa-kvarterer.
Og endnu mere enig mht et ensomt hus på landet. Der er langt mellem gårdene, og jeg brød mig bestemt ikke om at være alene hjemme. Føler mig langt mere tryg her på 3. sal midt i byen.

Og fordi vi fulgte sagerne til dørs, har kommunen :kryds: opgivet at plante de helt tunge sager hos os. Deres egne regler siger, at beboeren skal kunne fungere i en almindelig bebyggelse.
De blev mindet om det nogle gange, og der blev ført retssager.
Men der kommer nok en tid, hvor de prøver igen.

Nu ved jeg, at denne måde at svare på ikke er velset, men kan ikke se anden måde.

Nej den er ikke velset… og jo, du burde efterhånden kunne se en anden måde… om ikke andet så har du fået det forklaret indtil flere gange :slight_smile:

Men - det er selvfølgelig også en måde at ende en debat på… jeg orker nemlig ikke at sidde og pille ud som citater :slight_smile:

Sådan som efterskrift :wink:

Fra nyhederne idag…
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-50302961:københavn-er-blevet-mere-sikker.html

Fra marts…
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-48992666:unges-kriminalitet-er-i-frit-fald.html

Så overordnet set står det måske ikke så galt til :ok:

denne måde at svare på ikke er velset, men kan ikke se anden måde.

Mirea - kopier den bid du vil svare på, klik på den lille taleboble over det skriftfelt du skriver i, klik sæt ind - og skriv dit svar. Sværere er det ikke, og det tillader andre at citere dig, hvilket letter forståelsen af svaret en hel del :ok: Det kan man ikke, når du skriver inde i en citat"boble"