Bella pigen er hun depri

Hej jeg har brug for lidt hjælp til at forstå min Bella pige på 3 år som jeg adopteret fra et privat hjem d 10 januar i år. Bella blev i mine øjne vraget fra sit første hjem da hun ikke brød sig om den lille race kat som familien i bedste mening fik for at Bella kunne få lidt selskab. Hun trak sig og gemte sig i et skab hele dagen og kom kun ud for at spise og for at komme på bakken.

Bella er en rigtig god og sød pige hun er kærlig og snakker meget med mig og ligger gerne hos mig både i sofaen og i min seng om natten. Hun er renlig og ødelægger intet. Hun er fra første hjem indekat og det er hun også her hvor hun har adgang til en stor sikret altan som hun er glad for.

Hun vil gerne lege og det gør vi tit og meget. Men der er dage hvor hun virker så deprimeret og ligger bare og sover og kan ikke motiveres til leg. Jeg har selvfølgelig haft Bella til sundheds tjek også fordi at hun fra tidligere hjem ikke har været hos dyrlægen siden hun var 6 måneder og blev steriliseret og chippede. Hun var fin og intet at bemærke og hun fik ros for din flotte pels.

Bella kommer fra et hjem med børn og hun bliver så glad når mit barnebarn Erik på 10 år kommer.

Jeg tænker om der er noget hun savner og kan se på hende at hun længselsfuldt kikker ud og vil gerne ud/ ned på græsplænen.

Prøver at træne hende til sele så vi kan komme ud og gå en tur men hun vil ikke længere end til opgangsdøren.

Jeg elsker min Bella pige og vil hende al det bedste og har tænkt om jeg skulle formidle et nyt hjem hvor der er børn og hvor hun kan komme ud i naturen. Det vil så være hendes 3 hjem på lidt over 3 år og det er ikke sundt…

Jeg blir bare så trist når hun har de dage hvor hun kun vil spise og putte enten i hendes seng eller på/ved mig…

Hun er faldet godt til her hos mig og er højst alene 3 timer om dagen da jeg er førtidspensionist og ikke udfarende om aften.

Oktober måned var jeg til min svorgers 70 års fødselsdag og var væk fra kl 12 til kl 21 hooold da op en mijaver og en gnubbe op ad mig de næste par dage griner…

Har jeres katte også dage hvor de virker triste og længels fulde? Præformateret tekst

> Citatblok

12 Synes om

Hun er da helt fantastisk smuk! :smelter:

Jeg er helt enig i din betragtning om at hun blev vraget i første hjem - her havde heller ikke været nogen tvivl om, at det var den sidst ankomne, der måtte retur hvis den ikke fungere med de det/de dyr, der var her i forvejen,
Men det ved Bella jo heldigvis ikke, og til gengæld lyder det til hun har fået et fantastisk hjem hos dig.

Er du sikker på, hun er deprimeret - og ikke bare har brug for en “slapperdag”…?

Vores Manse, der godt nok er fritløbskat, er oftest aktiv - aka. ude - aften og nat, og sover om dagen.
Han “hjælper” mig også i stalden om morgenen, inden han går i seng - er han kommet hjem inden jeg står op, går han med ud, og ellers når han typisk at komme mens jeg er i gang.

Men ind i mellem giiider han bare ikke gå med ud igen - og kan fint sove fra han kommer ind sidst på natten til engang sent på eftermiddagen, ligesom det også sker at han bare snorker igennem hele natten, og først går ud sammen med mig om morgenen…

Måske er det lidt det samme med Bella? :thinking:

7 Synes om

Jeg tænker det samme som @DorteH, mine katte har altid haft dage hvor de stort set intet andet gør end at sove, og selvfølgelig spise og gå på bakken. Men ud over den ene gang hvor jeg p.g.a. sygdom, måtte holde en fritløber inde indtil han var rask igen, og han helt tydelig blev mere og mere trist, jo længere tid han blev holdt inde, så har jeg aldrig opfattet mine katte som triste, hellere ikke når de ikke gider mig og bare sover, for det virker klart bare som “jeg vil hellere sove.”

6 Synes om

Det kan være hun savner en ven :slight_smile:

Tak tænker jeg også selv har haft flere katte men ingen som Bella pigen og det er også første gang jeg har en hun kat…tak for i gav jer tid til at svare :hugs:

4 Synes om

Nej Bella pigen blev jo netop bortadopteret da hun ikke trives med den lille nye killing de fik. Tror mere hun savner de 2 børn på 9 og 7 år og det kan jeg altså ikke hjælpe hende med :blush:

7 Synes om

Jeg synes ikke umiddelbart, det lyder alarmerende. Især ikke, når hun både spiser og vil putte ved dig. Og når dyrlægen mener, hun ser fin ud. Måske har hun bare lige præcis brug for et sted, hvor hun kan have dage, hvor hun bare kan spise og sove?

Hvad ved du om hendes tidlige baggrund? Har hun nogensinde været ude? Du skal nok passe på ikke at overfortolke hendes blikke ud på græsplænen. Måske kigger hun i virkeligheden ikke længselsfuldt, men er bare underholdt af at kigge ud.

Når det er sagt, kan vi jo ikke med sikkerhed sige noget om katten her på afstand og uden at kende hende. I den sammenhæng er det vigtigere, at dyrlægen har sagt god for hende. Og en fin pels kan også være et godt tegn. Katte, der ikke har det godt, kan netop få en kedelig og trist pels.

7 Synes om

Som flere af de andre skriver, så kan kattene godt have dage, hvor de bare sover, det oplever vi også med vores vores. så længe de spiser, drikker og går på bakken, er jeg ikke så nervøs.
Vores er også ren indekatte, med en altan agtig indhegning, som din. De sidder også i vindueskarmen og kigger ud, men fordi de ofte har fået øje på et blad eller ligende, der bevæger sig og det trigger deres jagtinstinkt, så de får udtrykket af udelængsel.

Indrømmer jeg er både for og imod at tage kattene ud i snor, det virker godt for nogle, men jeg har oplevet at man nettop dermed starter længslen efter udeadgang og kender flere der efterfølgende har måtte omålacere deres katte fordi de ikke længer kunne give katten det liv de nu ønsker. Så jeg vil klart fraråde at gøre mere ved det.

Hvor ofte har hun de dage ?? Er det i samenhæng med at du har haft barnebarnet på besøg eller andre aktive dage

5 Synes om

Tak for svar er nu ikke bekymret for Bella er syg mere om hun savner noget. Bella har aldrig sagde tidligere ejer vist interesse for at komme ud. Hun har nogle gange været med i sommerhus og der ville hun ikke ud. Altanen hvor hun kom fra var lukket af glas. Her er den åben og sikret med net og i sommers kunne hun ligge der i timevis og kikke på fuglelivet.

Tidlige ejer sagde også at hun ikke gad lege hun kunne godt daffe til en bold hvis den lå der når hun gik forbi. Her hos mig leger hun ofte med sine bolde og andet legetøj og om natten kan jeg godt høre hende karte rundt. Og efter Bella er kommet lå der i sommers de mærkeligste bevingede dyr som hun havde slået ihjel… Dygtige pige… Edderkopper leger hun med og æder dem indtil de når en hvis størrelse griner…

Tidligere ejer sagde at hun havde ændret adfærd efter de havde fået en killing. Hun gemte sig og rendte ikke efter ejer og sov heller ikke hos hende. Jeg har nu selv oplevet Bella når jeg har gæster eller bare taler i telefon så gør hun alt for at få min opmærksomhed. Tror Bella er en kat der ikke vil dele sin ejers opmærksomhed og kærlighed. Dog ikke børn hun elsker børn hvor hun er hel fremme i poten. Der ligger en byggelegeplads ved siden af hvor vi bor og om hun sover eller ej så er hun på slaget 13.30 ude og kikke efter børnene som kommer fra skole.

Jeg er overhovedet ikke i tvivl om at belle har haft det godt hvor hun kommer fra. Hun er vel opdraget og kærlig renlig og bruger aldrig kløer når vi leger.
Hun snakker og hun svare tilbage når jeg taler til hende og hun møsser meget og ofte med øjene.

Bella blev bare valgt fra pga ny kat. Jeg spurte jo tidligere ejer hvorfor hun valgte at Bella skulle flytte og ikke den nye kat. Hun svaret at de havde stemt om det i familien og den nye killing vandt. Lidt unfair i min verden når det var børn på 9 og 7 år de vil jo altid vælge en killing. Og hun er jo den voksne og må træde i karakter men sådan er vi jo så forskellige.

Jeg har droppet at få hende i sele. Hun er tilfreds med at have fri adgang til altan og hun er begyndt om aften at sætte sig ved hoveddøren og vil ud og rende på opgangen. Så det jo fint… Vi bor øverst oppe og i aftes da hun ikke var kommet ind efter 10 minutter gik jeg ud for at se hvad hun lavede og der var hun helt nede ved stueetagen så løb hun op med halen lige i vejret og da jeg kom op så snakkede hun og alt skulle markeres. Hun fik sin aftensmad og så skulle hun vaske sig og over og ligge på mig i 10 minutter og så over i sin kurv hvor hun lå og så meeeget tilfreds ud… Hun er vidunderlig…

Tror Bella er en stille pige nogle dage og andre dage er der fuld knald på som i dag hvor solen skinner.

Bella er en sund og hel normal kat nok bare mig der bekymrer mig for meget :hugs::blush:

12 Synes om

Du har vel ikke søde nabo børn som elsker dyr. Nogle børn ville elske muligheden for at besøge en kat som hende

4 Synes om

Jo tak det er en rigtig god ide. :hugs:

Jeg tror ikke jeg har et billede af det, men min ene kat Enya kan godt sidde og kigge ud af vinduet, og det kunne godt se ud som om hun kigger længselsfuldt ud … Hun kunne bevæge sin krop hen til havedøren og gå ud i haven, men vindueskarmen er bedre

2 Synes om