Ben - hvad kan man give?

Hvis man gerne vil give sin kat råt kød med ben en gang i mellem, hvad kan man så give? Udover kyllingelår :slight_smile:

I princippet kan alle ikke tilberedte ben gives, men de skal nok ikke være for store (derfor er kyllingelår så velegnede).

Er der nogen, der har erfaringer med, om nogen former for kød er mere “lokkende” for en ny-begynder, der altså ikke kan se, hvad et kyllingelår skal bruges til… ?? :slight_smile:

Tarzan elsker kogt kylling, og jeg er derfor igang med et lille projekt, hvor jeg jævnligt giver ham lidt kylling, og koger det mindre og mindre. Til sidst elsker han det forhåbentligt som råt, og så kan han få et lår at gnaske i en gang imellem.

Jeg har brug for noget, der får ham til at bruge sine tænder lidt…

Vores kommende killing er vant til at spise daggamle kyllinger - er der chance for, at Tarzan vil kopiere dette, hvis han ser sin roomie spise sådan en?

Daggamle kyllinger skal nogle gange “klippes op”, så blommen flyder ud; før kattene forstår meningen med dem.

[QUOTE=Tine M;679946]Er der nogen, der har erfaringer med, om nogen former for kød er mere “lokkende” for en ny-begynder, der altså ikke kan se, hvad et kyllingelår skal bruges til… ?? :slight_smile:

Tarzan elsker kogt kylling, og jeg er derfor igang med et lille projekt, hvor jeg jævnligt giver ham lidt kylling, og koger det mindre og mindre. Til sidst elsker han det forhåbentligt som råt, og så kan han få et lår at gnaske i en gang imellem.

Jeg har brug for noget, der får ham til at bruge sine tænder lidt…

Vores kommende killing er vant til at spise daggamle kyllinger - er der chance for, at Tarzan vil kopiere dette, hvis han ser sin roomie spise sådan en?[/QUOTE]

Du kan allerede nu begynde at introducerer Tarzan for daggamle kyllinger, så han kender duften af dem og hvis han ikke selv lige vil spise sådan en så kan det være at når han så ser den nye killing spiser dem at han bliver lokket af det :slight_smile:

Af andre muligheder for at få noget med ben i, så har rigtighundemad hel hakket kylling poser a 2 kg mener jeg de er på til omkring 60-70 kr . Og der er både kød, skind og ben i, så der er noget at gumle på der :slight_smile:

Kan man ikke købe indmad nogen steder? Altså som ikke er i kæmpe forpakninger? Kunne forestille mig at lever, nyre, hjerter og hals MÅSKE ville være kræs for de 4-benede?? Og skal det også bare serveres råt??

Her var tricket for at overbevise Diego, at binde en snor i benet på kyllingen, og så lege med den :wink: (det var så ude på badeværelset, hehe)

Lever skal man bare ikke give for tit - så risikerer man får de en overdosis a-vitamin.

Super - tak Ann…

Men de andre krås ting er ok? Også i rå tilstand??

[QUOTE=Marianne;680958]Super - tak Ann…

Men de andre krås ting er ok? Også i rå tilstand??[/QUOTE]

Indmad kan man sagtens give, og som Ann R gør opmærksom på skal man passe på med lever. Når man giver råt er det vigtigt at man varierer, dvs man skal ikke give det samme slags kød igen og igen hver dag. Fx om mandag aften som hygge giver man indmad, tirsdag aften giver man hakket kylling, onsdag aften giver man kalkun eller hvad man nu har altså skifter hver dag med en kødtype og ikke fra fodring til fodring på samme dag :slight_smile:

Jeg har nu fået et par kyller af lillebrors opdrætter, og så må vi se, hvad han siger til dem :slight_smile: Påtænker at binde én på en snor i aften og så gå ud i gården :smiley:

Det bliver vi simpelthen nød til at have en opdatering på :slight_smile:

Altså jeg vil sige første gang min han fik en daggammel fik han en halv og det blev mest til leg, men den blev da spist. Næste dag fik han så den anden halvdel og den var spist på under 5 min
Hvor køber i de daggamle?
Hvor gamle skal de være før de kan klare et kulle lår

Så vidt jeg husker er daggamle kyller brusk ikke ben endnu.

Jeg har jo en næsten tandløs kat(kun hugtænder) og en der ikke gider arbejde med ben og kun en der vil spise hele rotter. Jeg bruger maden fra dibo og husker ikke den anden serie der er hakket ben og og giver desuden lille smule benmel. Der er rigtig mange serier efterhånden med hele hakkede dyr med ben og kød i uden sjove tilsætning stoffer i. Jeg blev lige informeret om et vitamin osv mix pulver jeg skal have forsøgt hvor der også skulle være lidt benmel i. Man skal dog huske at følge dosis på benmel MEGET nøje da det kan give voldsom forstoppelse hvis det overdoseres

:uha: Efter vi har fået rotterne har jeg måttet lægge mine planer om nogensinde at få mig en slange på hylden… Jeg ville aldrig kunne fodre med hverken rotter eller mus for den sags skyld… De er ALT for søde og nuttede…

Forresten… ang. Kyller… Er der nogen der ved et sted i Århus (eller nærmeste omegn) hvor man kan få kyller uden ligefrem at skulle købe et helt gros af dem? Jeg vil gerne prøve med bare en 2-3 stykker… og har INGEN plads i min fryser. Jo måske til EN kylle men så er det også det… Jeg ku’ bare så godt tænke mig at se om de herhjemme ku’ finde ud af at ondulere sådan en fjer-fætter…

(hvis jeg kan finde et sted at fodre dem med det… det er ikke nemt når der er tæpper på stort set alle gulve… kan ikke lige forestille mig gulvtæpper snasket ind i kylle…

Har selv haft kælerotter så er ikke let. men man “vænner” til meget også derfor jeg altid får dem frostne så man kan distancere sig fra dem. Jamen sender du ikke bare et læs kyller og en sofa jeg har kik på herned så :stuck_out_tongue:

Af rå gnaveben kan f.eks. bruges ribben fra lam og kalv. Et råt kalkunlår er også godt.
(Lige til orientering, så er hjerte ikke indmad, men muskelkød.)

Man skal passe på ikke at give for meget rent kød. Det kan på sigt give knogleskørhed pga. kalkmangel (taler desværre af erfaring fra min første tid som opdrætter).

PS: Blommepletter på gulvtæpper fjernes ved først at føntørre pletten, støvsuge og vaske med koldt vand.

det er derfor man kan supplere med benmel eller lign så de får deres kalk osv behov dækket ind.

Det kan bare være svært, hvis de får det rå kød i strimler eller klumper, så de kan få brugt deres tænder.
Desuden skal man holde tungen lige i munden, hvis man selv laver BARFfoder - det kræver en del flere tilsætningsstoffer end lige benmel og den korrekte dosering skal også være på plads.

Men som før sagt: Alt med måde tager ingen skade af - Det gælder også rent kød.

jep det kræver man sammensætter foderprogrammet ordentligt og med folk er ved hvad de laver som kan guide en og godkende ens foder program. Man kan jo blande benmel, taurin, vitaminer osv pulverform i en dåse vådkost eller lign.