Bengal - nogle anbefalinger?

Ok, så var det ingen grund til at jeg blev lidt “stødt” over ordet rimelig, men i min verden blev det altså opfattet som et negativt ladet ord i denne sammenhæng. Nu lærte jeg da ihvertfald noget nyt hvad angår det danske sprog og det er altid interessant :slight_smile: (For dem der ikke ved det så er jeg altså en nordmand som har boet de sidste 10 år i DK men jeg har stadig masser at lære).

[QUOTE=FinnFrode;598421]Ja, sproget er noget underligt noget, men når nogen vest for Lillebælt skriver “rimelig seriøs”, betyder det faktisk “meget seriøs”.
[/QUOTE]
Det betyder det nu osse for mig :gruble: (Ærke-amagerkaner… Så bliver det ikke meget mere øst for både Lille- og Storebælt - bortset fra Bornholm ;))

Præcis det samme som i min ordbog - indtil jeg fik læst hele denne tråd :slight_smile: Tydeligt at der er forskelle i forståelsen af ord også blandt “rigtige” danskere :høhø:

Ja, men når en jy’e siger at en opdrætter er rimeligt seriøs, eller sovsen er ret god, eller det er en lidt ringe bog så ville det svare til at en af dem fra øen sagde at opdrætteren var seriøs, sovsen rigtig god og bogen totalt kedelig :smiley:

Vi jyder kan bare ikke finde ud af at være sprudlende :wink: Vi er nødt til at sætte dæmpende ord på vores sætninger, uanset om de er positive eller negative…

@ Leopolds mor: Kanon dejligt indlæg! :slight_smile: Tusind tak for det! Kan lige se ham for mig, og det er lige præcis de egenskaber, der frister.

Der ligger nogle helt fantastiske klip på youtube af bengalere der laver spas og halløj. Bla. et af 2 stk af slagsen, der fjoller i et halvfyldt badekar, hvor vandet løber :tihi:

Vi har købt her hos ham http://www.pridespotbengals.dk/ vi har købt en sølv bengal

Vi er rigtig godt tilfreds med ham. Leopols mor beskriver en bengal meget godt. Vores er lige blevet 2 år den dejligst race man kan få.

Enig. Man skulle jo nødig komme til at love for meget :smiley:

Mht. bengalen er der altså ingen af mine der er vandfreaks. Man kan godt pære med en pote i en balje vand efter noget legetøj, men at gå med i bad det gør man altså ikke :uha: Jeg vil også nødig kalde min hankastrat for intelligent :ups: så er det i hvert fald kun ift. at lave unoder :tihi: Men de er begge aktive, legesyge, snakkende, nysgerrige og følger med i alt hvad man laver. De er til gengæld lidt reserverede over for gæster og de er heller ikke særlig vilde med at ligge på skød eller blive båret, men de vil meget gerne ligge ved siden af en, i en hule under ens ben eller i fodenden.
Men sådan er det jo med dyr - de er individer og du kan derfor ikke være sikker på at den kat du får med hjem er en præcis levendegørelse af racebeskrivelsen.
Det er en god ide at opstille en liste over de ting i meget gerne vil have og dem i bestemt ikke vil have i en kat. Læse lidt om de forskellige racer og finde ud af hvilke der efter sigende skulle leve op til disse krav. Derefter kan I tage på udstillinger og/eller besøge opdrættere eller kælekatteejere med de racer i er interesseret i og danne jer et bedre indtryk. Eftersom I allerede har katte kunne det måske også være en ide at overveje hvilken type kat der ville kunne gå godt sammen dem :slight_smile: Hvis i f.eks. har to ældre og meget rolige huskatte er jeg ikke sikker på om det ville være et ubetinget hit at købe en aktiv bengalkilling. Så skulle I måske købe en legekammerat til den eller overveje en mere rolig race.

Hmm… “min” Bastian falder åbenbart udenfor kategori, når det gælder aktiv bengal. Han sover det meste af sin tid væk, og holder sig mest i baggrunden når der leges. Min russian blue er langt mere aktiv end han er, og har været det helt fra start af. Til gengæld skal man ikke skue katten på hårene. Han KAN virke temmelig bøvet og uintelligent, men det er han bestemt ikke. Han er supergod til at træne, og fatter hvad det er man vil have ham til, næsten med det samme. Han elsker at blive trænet, og får tyk hale og hanekam hele vejen hen af ryggen af bare nydelse, når min datter gider træne lidt med ham. Det er hende han har knyttet sig til lige fra starten af, og de to har noget helt særligt sammen :hjerte:

Han er bestemt ikke bange for vand, men han leger ikke med det. Han kan godt li’ at komme ud i regnvejr, men hader blæsevejr. Han egner sig ingenlunde som indekat, og kan ikke trives med at være lukket inde på begrænset plads. Han kan heller ikke fordrage at blive taget op og holdt om, men han elsker at ligge på maven af sit menneske og putte. Han nyder at blive nusset, og han kan godt li’ når der kommer gæster. Han snakker meget - rigtig meget, og har et usædvanligt stort “ordforråd”. Hans stemme er ganske anderledes end andre katte jeg har kendt, og når han møder en fremmed kat udenfor, vinder han på stemmen. Det lyder virkelig frygteligt, når han skriger.

Han er jordens mest godmodige kat, men tåler ikke forandringer særlig godt. Han kan også virke som en kryster, fordi han helst undgår alle former for konflikter. Dog finder han sig ikke i at fremmede katte kommer ind i hans have. Så er det han bruger sit frygtindgydende skrig, der kan få det til at løbe koldt ned af ryggen på de fleste. Men hvis jeg fjerner måtten i gangen, kan han ikke komme ud. Han tør ikke gå ud af døren, hvis ikke måtten ligger på sin plads :tihi:

En sommer da det var meget varmt, havde jeg sat en balje til dem, med en lille rød bold i og nogle isterninger. Den stod i badeværelset, men så længe den stod der, turde Bastian ikke komme derud. Den var åbenbart meget farlig :høhø: Derimod kan han ikke modstå tomme baljer eller plastikkasser. Han hopper op og tisser i dem omgående, hvis jeg efterlader sådan en på gulvet. Skøre kat :tihi:

En pudsig ting jeg har observeret i de lidt over 2 år han har været udekat, er at han er uimodtagelig for flåter og lopper. Vi har set en eneste flåt på ham i al den tid, hvor min anden kat får rigtig mange. Jeg har kun set lopper på ham, da min anden kat havde været væk nogle dage, og kom hjem med dem. I den periode, hvor vi kæmpede for at slippe af med de bæster, havde Bastian nogle enkelte stykker, mens Isis - og os andre for den sags skyld, var ved at blive ædt op af dem. Jeg har sommetider tænkt over, om bengalen har et naturligt forsvar mod utøj, eller om Bastian bare har været heldig.

Alt i alt er Bastian en ganske særlig kat, i forhold til alle andre katte jeg har kendt. Jeg føler mig stadig meget privilegeret, når han kommer og vil nusse med mig. Det er en særlig ære han viser mig - eller sådan føles det. Det er bare anderledes end når min russerpige kommer og vil nusse, uden jeg helt kan forklare hvorfor. Det er i øvrigt lidt sjovt, at han får tyk hale og oprejst hanekam hele vejen ned af ryggen, når han er særlig kælen og glad.

Ja Solveig, alt det jeg glemte har du fortalt her. Min Leopold snakker også meget, han og jeg kan føre lange samtaler.
Det berømte skrig har han også, vi hører det når en fremmed kat er så fræk at betræde hans have og skov.
Men de er selvfølgelig også brødrer, så hvorfor skulle de ikke ligne hinanden. Leopold sover også meget i perioder, men lige for tiden er det alt for sjovt at være ude om dagen, så da sover han i min seng om natten.
Det der med utøj har du ret i, vi ser heller aldrig flåter, eller næsten aldrig, på Leopold, mens de andre katte kommer slæbende med dem hele tiden.
Vil du hilse Bastian fra hans frække bror leopold.
Knus Elin

Ih hvor er det nogle fine beskrivelser af jeres bengalere :slight_smile:

Jeg er kisteglad for Tjalfe og Røskva, og sjovt nok har Tjalfe nogle af de beskrevne karakteristika, selvom han blot er huskat.

Næste omgang katte skal for mit vedkommende helt sikkert være Bengal, men min mor (på hvis vegne jeg spurgte) har i stedet sat næsen op efter skovkatte :slight_smile:

Nyd jeres smukke misser :slight_smile:

Hov hov, her må gribes ind! Din dejlige Tjalfe er ikke blot huskat - han er huskat, og endda en smuk og værdig repræsentant for de gode danske huskatte… :smiley:

Men ellers har du helt sikkert ret i, at du kan genkende noget. Uanset race, så er de jo katte:hjerte: alle sammen, og de har mere til fællles, end der skiller. :slight_smile: