Hvis jeg skal skaffe en eller et par bengalere, hvor skal jeg så henvende mig? Er der nogle der har noget inside viden i forhold til hvem man skal (eller hvem man ikke skal) gå til?
Røskva - Vælg en registreret opdrætter. Besøg hjemmet og se alle kattene. De skal være sunde og raske, og ikke være sky. Det er nogle af rådene jeg ville give til alle der skulle købe en racekat (og også huskat for de to sidste)
www.killingelisten.dk har en liste over opdrættere
Det er både som de ser ud - de er meeega smukke, synes jeg - og som jeg har læst mig til, at deres personlighed oftest er. Ualmindeligt glade for deres mennesker, legesyge også meget gerne med vand, apporterende, snakkende osv. Men ja, jeg synes godtnok at de ser dejlige ud
Jep, der gælder det samme som ved alle andre katteracer
Spørg indtil om der bliver testet for arvelige sygdomme (ved bengalen er det typisk HCM der er problemet) og læg mærke til om både voksne og killinger er kælne/sociale og ser sunde og raske ud.
Nu hvor du bor i KBH ville det være oplagt at besøge Katja fra Wild Diamond og Eva fra Benga. Det er mit indtryk at de begge er rimelig seriøse om deres opdræt.
Besøg altid mindst to opdrættere af racen.
Kig på de voksne katte i hjemme. Har de det sind du ønsker dig hos din kommende kat.
Tag altid hjem og sov på det.
[QUOTE=Maja R;598107]Jep, der gælder det samme som ved alle andre katteracer
Spørg indtil om der bliver testet for arvelige sygdomme (ved bengalen er det typisk HCM der er problemet) og læg mærke til om både voksne og killinger er kælne/sociale og ser sunde og raske ud.
Nu hvor du bor i KBH ville det være oplagt at besøge Katja fra Wild Diamond og Eva fra Benga. Det er mit indtryk at de begge er rimelig seriøse om deres opdræt.[/QUOTE]
Jeg lurer lidt på det der med at Katja og jeg er “RIMELIG seriøse” Hvorfor betragter du os som RIMELIG seriøse og ikke bare seriøse? Jeg har i øvrigt ingen killinger til salg og forventer heller ikke nogen før i slutningen af året så det er ikke fordi jeg skal af med nogen at jeg skriver dette :høhø: Og jeg er ikke interesseret i at have nogen på venteliste til kælekatte da jeg foretrækker at være fri til at finde det rigtige hjem til den enkelte killing når tiden er inde
Du skal ikke lægge noget i “rimelig”, det er bare en formulering og jeg beklager at det åbenbart kan opfattes som noget negativt. Jeg ville jo ikke henvise til jer hvis ikke jeg opfattede jer som dygtige og oprigtige opdrættere, vel?
Ja, sproget er noget underligt noget, men når nogen vest for Lillebælt skriver “rimelig seriøs”, betyder det faktisk “meget seriøs”.
Ligesom “ikke helt ringe” også er en rosende omtale.
Ja, jeg kan nok ikke løbe fra mine aner Jeg prøver ellers ihærdigt for sådan nogen ord er heller ikke særligt velset i den opgave jeg sidder og skriver på, men de falder mig bare helt naturligt at bruge
Og med det i mente burde jeg faktisk slette det der “særligt” i sidste sætning suk
Det er til min mor, der skal have katte igen, efter sidste hold misser nu er væk på grund af alderdom. Hus og have i Hellerup - et rigtigt katteparadis.
Hun overvejede skovkatte, men jeg har præsenteret hende for bengaleren, og nu er hun også helt solgt
Jeg synes bare, at de er svære opspore, så måske ender det med en anden race alligevel.
Røskva - I kunne evt. overveje at tage forbi en katteudstilling og møde nogle af katteracerne der? Og så aftale nærmere med besøg hos opdrætterne af de racer I/din mor synes om? Det er jo mange år man skal have en kat, så det kan godt svare sig at udvælge racen omhyggeligt Nogle gange er det svært at beskrive temperament med ord og skal opleves i virkeligheden
[QUOTE=Maja R;598440]Ja, jeg kan nok ikke løbe fra mine aner Jeg prøver ellers ihærdigt for sådan nogen ord er heller ikke særligt velset i den opgave jeg sidder og skriver på, men de falder mig bare helt naturligt at bruge
Og med det i mente burde jeg faktisk slette det der “særligt” i sidste sætning suk[/QUOTE]
Rimelig betyder i min ordbog: OK - men ikke helt fantastisk
Jeg vil anbefale at kigge en del mere på kattens sind end på dens udseende.
Hvad er det du/din mor ønsker af en kat?
En aktiv kat? En stille kat?
En kat, der er som velcro, når den vil kæle?
En kat, der er noget mere moderat i sin klæbrighed?
Osv osv
Læs om racerne. Politikens Kattebog, kan anbefales til formålet.
Udvælg 2-3 racer, hvor I så besøger opdrættere af disse racer.
Udover sindet, skal man naturligvis overveje pelspleje m.v.
snak lidt med din mor om hvad hun var specielt glad for hos hendes gamle katte - og led efter det.
der kan være stor forskel i personlighed også indenfor en race - så se på den enkelte kat/killing. find en med det rigtige temperament… i sidste ende er det det vigtigste
skal det være en fritløber ? så tag også det med i overvejelserne og find en kat som er egnet til det (fornuftig, forsigtig som ikke løber langt) - og hvor opdrætter også sælger til fritløb.
En bengal er en meget sjov kat og en meget lærenem kat, særlig hvad unoder angår:høhø:
Jeg elsker min Leopold og han er kun min, min mand er s… misundelig, men Leomissen elsker altså mig og jeg kan gøre alt ved ham.
I starten var planen han skulle gå i vores store kattegård sammen med de andre misser, men den var altså ikke stor nok til en kat med en veludviklet nysgerrighed, så da han var to år og havde lavet forskellige udbrud fra kattegården, fik han lov til at udforske skoven på egen hånd. Nøj hvor fik vi en glad og dejlig kat, før var han frustreret over ikke at kunne komme ud, da han så kunne, gik der nogen dage hvor vi ikke så så meget til ham. Idag går og kommer han som han vil og han er næsten altid lige i nærheden og mest af tiden er han i kattegården.
De første 2 år gik jeg med ham i sele flere gange om dagen, så han kendte området rigtig godt og jeg var ikke nervøs for at lukke ham ud i det fri.
Har du mulighed for at lade den gå frit, så gør det ikke før den har lidt fornuft imellem ørerne. Som killing og ung kat vil den bare tænke jubiii jeg er fri og storme afsted, men når den bliver et par år vil den bruge hovedet lidt mere og ikke blive væk.
Min mand og jeg går stadig tur med kattene hver aften og misserne kommer selv og minder os om det, de elsker vore aftenture.
Du skal også høre en lidt sjov historie. Knud gik inde hos os i nogen dage og jeg synes han skulle med på aftentur, så jeg gav ham Leopolds sele på, men den gik ikke. Leopold blev meget fornærmet og misundelig over Knud skulle gå i den sele han selv elsker så højt. Så jeg måtte først lufte Knud og bagefter de andre misser og Leopold forlangte at få sele på, noget der ellers er lang tid imellem vi gør.
Du skulle se når han får sin sele på, han går med højt løftet hale og han ved nøjagtig hvor lang linen er og hvor han kan gå. Når vi så er hjemme igen, fjerner jeg selen og så står han og venter og kigger på mig, som ville han sige: Skulle vi ikke gå tur? Så det blev 3 ture for mit vedkommende den aften.
Så du kan se en bengal glemmer aldrig noget og slet ikke noget godt.
Jeg kom af vandvare til at give ham mad en morgen kl halv 5, mine søvninge øjne troede kl. var halv 7.
Siden den morgen vækker han mig kl halv 5 for at sige han er meget meget meget sulten:høhø: Han får at vide han godt kan putte sig igen og han ikke skal have mad nu.Så nu vækker han mig, får at vide det er for tidelig, hvorefter han lægger sig til at sove indtil kl 7.
Det var så lidt om hvordan jeg oplever min dejlige prikkede missedreng.
Knus Elin
[QUOTE=Leopolds mor;598527]
Har du mulighed for at lade den gå frit, så gør det ikke før den har lidt fornuft imellem ørerne. Som killing og ung kat vil den bare tænke jubiii jeg er fri og storme afsted, men når den bliver et par år vil den bruge hovedet lidt mere og ikke blive væk.[/QUOTE]
lige præcis - specielt de unge hankatte kan lade fornuften blive hjemme, så dem skal man være obs på i starten. men altså også ungkatte generelt