Når jeg læser rundt omkring, kan jeg se, at der er ret delte meninger om bentonitgrus… men jeg kan ikke helt finde ud af hvorfor?
Hvad synes I? Hvorfor kan I godt/ikke lide det?
Når jeg læser rundt omkring, kan jeg se, at der er ret delte meninger om bentonitgrus… men jeg kan ikke helt finde ud af hvorfor?
Hvad synes I? Hvorfor kan I godt/ikke lide det?
[quote=Katze;396192]Når jeg læser rundt omkring, kan jeg se, at der er ret delte meninger om bentonitgrus… men jeg kan ikke helt finde ud af hvorfor?
Hvad synes I? Hvorfor kan I godt/ikke lide det?[/quote]
Det støver. alt der støver vil være generende for luftvejene. Cheops har sarte luftveje. Han hostede ekstremt meget da jeg fik ham. Hver eneste dag, flere gange om dagen. Nu hvor jeg har skiftet over til savsmuldsgrus hoster han sjældnere.
Jeg fandt noget tekst jeg synes lyder logisk - håber du kan engelsk
If it comes from the earth, then it must be environmentally safe, right? According to the Bureau of Waste Management, approximately 8 billion pounds of kitty litter is dumped into landfills every year! That is over twice the amount of disposable diapers! Also within the clay litter there lays an inherent risk factor. According to the International Agency for Research on Cancer, silicon particles which can be found in clay litter are a known human carcinogen. Breathing in these particles can cause respiratory illness.
When your cat goes to cover her waste, this dust is kicked up and introduced into the room. Distributed on the floor and anywhere else it chooses to settle, the dust becomes an invasive intruder. Research has shown that silicon particles do indeed cause cancer-like symptoms in lab rats, but so far, there is no data available to say if it does the same in cats. Although there exists evidence that silicon particles cause problems in humans, case studies available only show that cats with respiratory illnesses have six times the amount of silica in their lungs than healthy cats do. But the studies are greatly overshadowed by the needs of cat owners, and the availability and ease of using clay litter.
Udsnit af denne artikel http://www.thecatsite.com/Snips/107/Cat-Litter-The-Dust-Settles.html
Betonit er alt alt for dyrt i længden. Det stinker og støver…og al grus skal skiftes i hele bakken hver dag.
Desuden laver det misfarvninger på vores hvide bimsepoter, møbler osv. Jeg bruger det ikke engang til vores killinger. Betonit er kun beregnet til én ting i min verden - og det er til at suge spildt olie eller benzin op i et værksted.
Støv fra brændt ler(det røde grus:)) har samme effekt som cement i lungerne, det ødelægger de små fimrehår og kommer aldrig op igen. Ubrændt lerstøv er ikke nær så farligt, men kan selvfølgelig irritere luftvejene.
Som keramiker er man meget opmærksom omkring problemet, og jeg tror næppe kattene har godt af at stå og grave i det støvende røde grus hver dag.
Marina
Når man ser, hvor stenhårdt det bliver, når det bliver vådt, hvad sker der så ikke, når kattene graver i det, og støvet kommer ned i deres luftveje -what
Er der forskel på det? For den pose jeg har (indkøbt fordi det var det killingerne var vant til) støver slet ikke- heller ikke når jeg hælder det op? Og det sætter sig ikke på poter. Der står det er 100% betonit, det er sådan mørkt grå-brunt (slet ikke rødt) og MEGET tungt.
:?
Det røde kan man købe i netto og sådan noget - det støver ad POMMERENS til. Og så kan man få det grå der ikke støver så man som sådan kan se det i tykke lag over det hele, men støvet er stadig i luften.
Nogle synes jo det er super godt grus, og jeg kan da godt se det fede i at det klumper osv. men jeg er mere til træ i stedet for. Det ved jeg ikke skader mine katte. OG jeg kan skylle det i toilettet.
det betyder så også at jeg faktisk fjerner klumper hver gang jeg selv er på wc, så kattenes bakke er næsten altid helt ren og frisk
[quote=Chicabee;396203]Betonit er alt alt for dyrt i længden. Det stinker og støver…og al grus skal skiftes i hele bakken hver dag.
Desuden laver det misfarvninger på vores hvide bimsepoter, møbler osv. Jeg bruger det ikke engang til vores killinger. Betonit er kun beregnet til én ting i min verden - og det er til at suge spildt olie eller benzin op i et værksted. [/quote]
Er det ikke moler, du snakker om?
Jeg tror lidt, at problemet med bentonit er, at kattene er meget glade for det
Mine nægter umiddelbart at bruge andet (og man kunne sikkert godt lokke dem med et meeeget langsommeligt skift, men jeg har ligesom ikke villet løbe risikoen og SLET ikke med det stress plejemisserne dertil giver i lejligheden, så skal bakkerne bare virke!).
Krystaller er ikke et hit hos mig - og planteprodukter er ikke et hit hos mine katte. Så derfor går jeg efter det bedst mulige bentonit, der kan tilfredsstille os alle.
jow det kan du godt bilde mig ind…