Benzin vs. diesel

Min 13-årige dyt er blevet for dyr (for mig) at reparere på, så jeg skal have en ‘‘ny’’ bil.
Jeg har altid kørt benzinbiler og min første tanke var, at det selvfølgelig skulle være sådan én igen … men nu har jeg kigget lidt på nettet og fundet ud af at, der faktisk er flere dieselbiler der både opfylder mine kriterier (aircon. - fartpilot - min. 1,2 motor), kører længere på literen og er i den prisklasse, hvor jeg kan være med.
Jeg kan se at der er højere ejerafgift på dieselbilerne, men hvad er ellers forskellen (noget med forurening - I know) og hvad skal man være ekstra opmærksom på, i forhold til benzinbiler?
Gerne skåret ud i pap … :ups:

Først og fremmest dit kørselsbehov - dels skal du op over et vist antal km. før besparelsen på brændstof modsvarer de ekstra udgifter, og dernæst har diselmotorer ikke godt af overvejende korte ture.
Så er der naturligvis også hele debatten om diselbilers miljøpåvirknig - den vil jeg undlade at gå ind i her… :sunglasses:
(Og for the record - kører i diselbil og er glad for den… :wink:)

4 Synes om

Ok … jeg hverken kører særlig meget, eller langt, så min første indskydelse var nok den rigtige :wink:

Kører både diesel og benzin… Diesel er klart at foretrække… måske fordi den er en Mercedes og benzindrevne er en Hyundai :sunglasses::laughing:
Men ja kørselsbehovet er ret afgørende :slight_smile:

1 Synes om

Med til økonomibetragtningen hører selvfølgelig også en evt. relativt lavere brugtpris på en diesel - men det ændrer jo ikke ved, at det at den ikke er god til de korte ture… :wink:

1 Synes om

Her har vi så til gengæld haft adskillige Hyundai’s, såvel benzin som diesel - og begge dele har faktisk scoret højt, faktisk så højt at Ralph reverserede til Hyundai, efter at ha’ været omkring bla. BMW og Ford Explorer… :wink:

… 95% af min kørsel er ture på max. 20 minutter.

Og så er det nok benzin, der er vejen frem, ref. bla. FDM

1 Synes om

Tænker udslaget gør det er en Hyundai Athos aka en smadderkasse vs en Mercedes stationcar 7 år nyere og med alt i udstyr for årgangen. Det er bare mere behageligt st kunne tale sammen under kørslen :laughing:

2 Synes om

Jeg kører selv diesel men jeg kører også meget sjældent under 30 km per tur, det er ca det du skal køre per tur for at få det optimale ud af en diesel, derudover skal du køre over 30,000 km om året ellers kan det ikke betale sig at købe diesel :slight_smile:

1 Synes om

Ift til udligningsafgiften er det ‘kun’ over 16.000 man skal køre, før det kan betale sig.

Hvad der ellers skal ind i regnestykket - pas. Ved intet om biler ud over det skattemæssige :wink:

3 Synes om

Vi har både en af hver, en benzin til små ture (Lisbeth*s Bil), og diesel til mit arbejde.
Kørsels behov
Lisbeth mellem 6 til 11 km pr dag ca 15 km pr l.
Esben køre 96 km til arbejde ca 20 km pr l.
Jeg skulle over 70 km pr dag inden diesel kunne svare sig for os, også pga motoren og andet skal dieselen være godt varm inden de køre godt og ikke får problemer med motoren
kender flere i min omgangs kreds der købte diesel efter ca 1-1 1/2 år holdte de hos værkstedet igen, pga tilsodning af motoren

Så vælg ud fra dit behov.

God fornøjelse med bilkøbet, (mine fingre kunne ikke følge hjernens tanker.)

2 Synes om

Tak for input :tak:

Jeg er ikke længere i tvivl om, at den nye bil (også) skal være med benzinmotor … jeg har bare aldrig før sat mig ind i forskellen på de to typer motorer og det er jo altid bedst at træffe et valg på et oplyst grundlag

1 Synes om

En moderne dieselhakker er ikke såååå kritisk med kørselsbehovet, men kører man ikke en længere kvik tur jævnligt, regenererer partikelfilteret ikke
Vælger man en ældre uden partikelfilter får man en extra strafafgift på ejer/vægtafgift
Med dit behov ville jeg nok vælge benzin…og så tror jeg at jeg ville finde en anden mekaniker for en second opinion …det er kun 2 år siden du sidst var til syn…og der skal være graverende fejl for at du får et forbud

3 Synes om

Jim kom mig i forvejen.
En moderne kan sagtens klare det til hverdag, men SKAL blæses igennem jævnligt.

Iflg nyeste forskning er der meget der peger på at helt nye dieselbiler slet ikke er så problematiske som tidligere.

Men tror også jeg ville satse på en lille benziner.

Min mor har en suzuki celerio. Enormt meget plads i en lille bil, med stort baggagerum for klassen. Højt til loftet ( min 192 cm bror sidder fint bagi) og ok indstigningshøjde.
Hun har aircon osv og den er nemt kørt.
Den er 3 år nu og vi fortryder ikke valget til hende

1 Synes om

Den er godtnok kun en 1.0 , men med 68 hk og synes jeg, ret frisk at køre i.
Har også rakket til tjekkiet og holland i den og det var faktisk ok. Den er selvf ikke en ninja på motorvejen, men går nu ganske fint.

1 Synes om

Jeg har jo gået og frygtet for denne gennemgang af undervognen, fordi, jeg godt kan mærke, der er noget der ikke helt spiller.
Jeg har selv stået under bilen og set alle de her detaljer forskellige steder i hele bremsesystemet, hvor man ikke skal prikke for meget med en skarp genstand i en synshal, før man bryder igennem :s: … det er simpelthen tæring der er problemet og det er også det jeg har frygtet, fordi, jeg fik det at vide for to år siden, at skulle den reddes, så hed det rustbehandling … og så er dagene jo ligesom gået, uden jeg fik gjort noget ved det :ups:
Så med al respekt … jeg tror sgu ikke en second opinion vil ændre så meget på konklusionen og jeg vil hellere bruge pengene på en anden bil, end at betale flere mekanikere for at stå og gnide sig i hænderne, når de kigger under bilen.
Listen jeg fik i går:

Og så skal den have to nye dæk + aircon-service.

1 Synes om

Den skal altså ha’ lavet bremser hele vejen rundt …olieskift, 2 gummier + service på AC…
altså, bremserør i jern tærer…derfor skifter man ud til kobber
reservedele bundkar …?
reservedele bundprop = en kobberskive
håndbremsekabler …giver sig selv
fittings bremserør = forskruninger/samlere
hjulcylinder bag/ tromlen …igen lidt kryptisk, prisforskellen melllem cylinder og tromle er sikkert 400 penge

90 % af det jeg ser er sliddele…resten er bremserør/ slanger - slanger bliver møre med tiden…
Now …et værksted tager ca 1000 kr for et olieskift med filter - det kan en ungersvend gøre for under det halve
gummi kan du finde i DBA, GogG…fæcesbog og hvadvedjeg

1 Synes om