Beregninger økonlmi

Ikke lige noget jeg normalt ville diskutere med folk - men fortæl mig lige om jeg er tosset

det kommer sig af at jeg fylder 30 her i maj og så skal til at betale til fleksydelse(svarer til efterløn for fleksjobbere)- og at jeg skal have ændret min boligstøtte da jeg har fået nyt job. Og fleksydelses bidraget har jeg faktisk ikke råd til da jeg er lavtlønnet. får jo ikke mere i løn fordi jeg fylder 30

Så slog tanken mig hvordan det egentlig ville se ud hvis jeg endte på FP inden jeg blev gammel. Og så brugte jeg borger dk’s beregnere til hhv boligsikring for fp’ere efter 2003 samt pensionsberegner.

så kommer chokket - spørgsmålet.

17 tusind og noget før skat- fino - jeg får 18 og en snas nu og dermed også beskæftigelses fradrag.
boligstøtte- små 600 nu - 1500 ifølge bergener ved fp
fleksydelses bidrag er 400± om måneden, som er fradragsberettiget
betaler også omkring 400 for fagforening ( det faglige kun, i sagens natur) disse 2 ville jo så falde væk i tilfælde af fp. Og bla transport blive billigere.

Det er f… perke mig da ikke meget jeg får ud af at gå på arbejde ? At jeg så er glad for mine 15 timer og stolt af det er en anden sag

Eller er det mig der har overset et eller andet ? nogle af jer der sidder selv som FPere eller på den anden side af bordet har i noget at byde ind med

Dette er jo bare en hurtig tanke ting, og som sådan ikke relevant s
og egentlig heller ikke et oplæg til en generel debat om ydelser.

[QUOTE=kira v;1015510]
og egentlig heller ikke et oplæg til en generel debat om ydelser.[/QUOTE]

Næ, men det er da et meget godt eksempel på, at forskellen mellem lavtlønnet og 100% på overførselsindkomst er meget lille.

Hvis jeg regner rigtigt så ja.
Men jeg er også gået en hel del ned i løn fra mit forrige fleksjob, hvor de lønmæssigt var søde ved mig
. Det der faktisk frustrerer mig mest er udsigten til et helt liv med lavindkomst ufaglærte job. Jeg er uddannet inden for kemi og fødevarer, men kan kun holde til 15 timer om ugen. Jeg arbejder nu i en grillbar og er glad for det, men mentale udfordringer er der ikke alverden af- tilgengæld er der trygt, hyggeligt og en stor berøringsflade med mange typer af kunder.
tidligere var jeg madmor/vicevært. Ingen af delene giver den helt store mulighed for avancement i virksomheden s Vi skal sku nok til at have nogen flere kunder i bixen hvis jeg skal op på de 21 k jeg fik før S

Nej, de lavtlønnede har ikke meget at rutte med…:frowning:

Det er din beslutning…men hvis jeg var dig, så ville jeg droppe bidraget til flexydelse…jeg tror nemlig ikke, der overhovedet eksisterer flexydelse, når du engang bliver 62.

[QUOTE=Sim-Sim;1015559]Nej, de lavtlønnede har ikke meget at rutte med…:frowning:

Det er din beslutning…men hvis jeg var dig, så ville jeg droppe bidraget til flexydelse…jeg tror nemlig ikke, der overhovedet eksisterer flexydelse, når du engang bliver 62.[/QUOTE]

62? Er det ikke 60?

Jeg mener da, at det er lige efter, at det lige nu er lige efter, at man fylder 60, at man ryger på kontanthjælp, hvis man er arbejdsløs flexjobber og ikke har indbetalt noget til flexydelse (eller efterløn). Det har jeg nemlig ikke, så jeg håber dæleme, jeg finder et flexjob, jeg kan beholde, til jeg bliver 67 :S

Hvis man har hævet sin efterløn og dermed ikke kan få flexydelse… så vil man kunne få ledighedsydelse helt frem til folkepensions alderen.
Ledighedsydelsen vil være på kontanthjælps niveau fra 60½ år og frem til folkepensionen…

Dette er selvfølgelig kun hvis man er ledig fleksjobber…Så man vil IKKE kunne stå uden ydelse efter 60½ år…

For Kira’s vedkommende, er det faktisk meget senere end 62 år…:frowning:

i linket er der en tabel et stykke nede, der oplyser alderen for hvornår man kan gå på efterløn…

[Information om efterlønsordningen. Find de vigtigste informationer om efterløn | CA

Man kan få ledighedsydelse, så man havner ikke på kontanthjælp som arbejdsløs flexjobber](Information om efterlønsordningen. Find de vigtigste informationer om efterløn | CA)

jeg er også enormt meget i tvivl- dog er det jo ikke sådan at de konfiskerer mine penge hvis ordningen evt afskaffes.
Min tanke er så tilgengæld at jeg er ret sikker på IKKE at kunne holde til at arbejde til jeg bliver 62-65-69 hvornår de nu finder på at man kan gå på pension.
Og hvordan ser hele systemt ud til den tid ?

Og hvem kan lige rådgive en ? banken ? Mon ikke de helst ser at jeg opretter en eller anden kapital pension hos dem S

Jeg synes f… det er svært.

Til gengæld er jeg lettet over endelig at have kigget lidt på det her, for FP spøgelset har altid luret i baggrunden, men det er ikke noget jeg ønsker, og med diverse eksempler og skrækscenarier var jeg jo bange for at ende i rendestenen. Men for det beløb kan jeg jo faktisk overleve S

[QUOTE=kira v;1015660]jeg er også enormt meget i tvivl- dog er det jo ikke sådan at de konfiskerer mine penge hvis ordningen evt afskaffes.
Min tanke er så tilgengæld at jeg er ret sikker på IKKE at kunne holde til at arbejde til jeg bliver 62-65-69 hvornår de nu finder på at man kan gå på pension.
Og hvordan ser hele systemt ud til den tid ?

Og hvem kan lige rådgive en ? banken ? Mon ikke de helst ser at jeg opretter en eller anden kapital pension hos dem S

Jeg synes f… det er svært.

Til gengæld er jeg lettet over endelig at have kigget lidt på det her, for FP spøgelset har altid luret i baggrunden, men det er ikke noget jeg ønsker, og med diverse eksempler og skrækscenarier var jeg jo bange for at ende i rendestenen. Men for det beløb kan jeg jo faktisk overleve S[/QUOTE]

Nej, staten konfiskerer ikke dine penge hvis efterlønsordningen ophæves…hvad den helt sikkert gør, de er allerede godt i gang med det :frowning:

Men så skal du vurdere, om du har råd til at lave en opsparing i form af dine bidrag til flexydelsesordningen…som du helt sikker ikke kan bruge til en pind.

Hvis du har råd til at indbetale bidraget, så ville jeg sætte pengene i banken i stedet, så kan du hæve dem, hvis du får brug for det.

Ingen kan rådgive dig…ingen ved, hvordan det ser ud om…mange år…eller blot få år.

Hvis din erhvervsevne bliver nedsat til det ubetydelige, noget nær 0…så er der jo FTP (førtidspension), men nemt er det ikke at få.:S

Lad os tage et eksempel, fiktivt…hvis reglerne om ledighedsydelse bliver ændret, så er der kun kontanthjælp tilbage…og så må du ikke have en kapitalpension, den skal så hæves…

Du skal ikke blive nervøs nu, det var KUN et eksempel…ingen ved hvad der sker, men nedskæringer og besparelser kommer …DET er til gengæld helt sikkert.:frowning:

Hvis din erhvervsevne bliver nedsat til det ubetydelige, noget nær 0…så er der jo FTP (førtidspension), men nemt er det ikke at få.:S

Lad os tage et eksempel, fiktivt…hvis reglerne om ledighedsydelse bliver ændret, så er der kun kontanthjælp tilbage…og så må du ikke have en kapitalpension, den skal så hæves…
nej og heller ikke fast ejendom,uanset hvor lidt den måtte være værd,så har du nemlig heller ikke mulighed for vedligehold af bistandshjælp , så der skal nok være nogle ,der er for “raske” til førtidspension ,og for "udslidt"til arbejde,hvad skal de så lige gøre ?

nej det er jo lige det s

Var nu mest nysgerrig efter om de tal jeg havde fundet var helt i skoven

for dit vedkommende kan det slet ikke betale sig at betale til flexydelse, da du ganske enkelt er for ung, jeg vil tro at du først vil kunne gå på efterløn som 66 årig og det store spørgsmål er så om du ikke kan arbejde de par år endnu inden du bliver folkepensionist som 69 årig.
jeg er jo osse flexjobber og jeg har fravalgt flexydelsen og vil istedet indbetale til noget kapitalpension når der bliver råd.
spørgsmålet er jo osse om du selv regner med at være arbejdsdygtig når du er omkring de 65 år.

Det store spørgsmål er vel egentlig om du KAN få Førtidspension? Med en arbejdsevne på 15 timer/ugen tror jeg desværre (eller heldigvis hvordan man nu ser på det) at du er “for rask”

korrekt…som situationen er lige nu…men et skrøbeligt helbred bliver jo ikke bedre med tiden…:slight_smile:

lige præcis. netop det jeg mener, lige p.t er der 36 år til kira kan gå på efterløn og da hun allerede nu er flexsjobber er der jo stort set ingen chance for at hendes helbred bliver bedre, desværre går det nok nærmere den modsatte vej og så er det jo nok nærmere en førtidspension der venter engang ude i fremtiden

Det er jo også lidt det jeg er bange for, at jeg ikke holder tiden ud .

men anyway- tak for jeres input om den del af det, selvom jeg jo mest var nysgerrig ifht tallene S