Berlin - Hvad skal jeg se?

Jeg har været så heldig at få en weekend tur til Berlin i julegave. Og vi skal afsted her i januar. Fra fredag til mandag, det glæder jeg mig vildt meget til:)

Men hvad pokker skal vi se / opleve :?

Jeg har selv tænkt på det jødiske museum, mur museet og LOXX ( et modeltog museum).:ok:

Har i kære berejste kattegale nogle gode ideer til hvad vi skal opleve :confused:

Berliner Dom - den er vældig flot

Radiotårnet

Zoologisk have

Tiergarten, der kan man gå nogle dejlige ture.

Monumentet for jøderne, der døde under 2 verdenskrig - det ligger ikke langt fra Potzdammer Platz - det er meget tankevækkende

uha, der er ufattelig meget at se i berlin og det kan slet slet ikke ses på en weekend, har været i berlin mange gange og hver gang er det en stor stor oplevelse, for berlin forandre sig konstant. og der er hele tiden noget nyt at se.

men det her er et absolut must når man er i berlin

http://berlin-guide.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=47&Itemid=26

jeg mener osse at berlinermuren skal ses og på dette mindested får man virkelig noget at vide om muren og mærker historiens vingesus og man får let kuldegysninger over det, 1 gang vi var der “mødte” vi en datter af en af dem der blev slået ihjel under flugten over muren og det var meget meget nervepirrerende at hører hendes version, især fordi hun var meget berørt over det, da det faktisk var hendes fars dødsdag

http://www.berliner-mauer-gedenkstaette.de/de/dokumentationszentrum-213.html

et andet sted man kan se muren er her, dog syntes jeg det er begrænset hvor interessant det er, men det er her man ser den kængste del af muren

det her er osse et absolut must, men der er meget trængt af turister, men ses det skal det

nogle/mange siger at det her skal man bare opleve og man har ikke været i berlin uden at ha besøgt dette sted, i min verden er det bare idag en tilfældig og oppustet turistmagnet som jeg på ingen måder finder interessant, da hele området i dag er renoveret og at se den lille kontrolpost der blandt store moderne bygninger virker bare så meget forkert

er du/i til shopping skal disse steder bare opleves

du/i skal heller ikke undvære en slentreturen på unter der linden, hvor der ligger mange flotte bygninger bla forskellige regeringsbygninger, ambassader osv

Unter den Linden - Kejserens gade i imperiets midte - Berlin-guide.dk - Danmarks Største Online Guide til Berlin.

som sagt er der så meget at se i berlin og det er svært at udpege lige præcis hvad der er mest spændende, for det er forskelligt fra person til person.

Jeg synes, I skal vælge et par ting ud, I vil se og så ellers f.eks. tage en sightseeingbus rundt for at få et overblik over attraktionerne (og høre lidt generelt om byen).

Der er så meget at se, at I under ingen omstændigheder kan nå mere end en brøkdel på en weekend, der jo også gerne skal være hyggelig :slight_smile:

Hvad man skal se, er meget individuelt efter, hvad man interesserer sig for. Jeg ville personligt aldrig bruge tid på Berliner Reichstag, som Johnny øjensynlig mener er et must - men sådan er man så forskellig :slight_smile: Muren bliver man mindet om hele tiden, fordi der i fortovet/vejen ligger smalle bronzefarvede sten dér, hvor muren i sin tid gik, men selve museet er også spændende.

Udover de ting, I allerede har tænkt på, ville jeg - især hvis vejret er godt - tage en gåtur rundt i området omkring Brandenburger Tor og bare kigge på bygninger og mennesker og tage en kop kaffe på en café. Helt generelt bare slappe af og inhalere byen :slight_smile:

Hvis man er til Antiken, dvs det gamle Grækenland, Rom, og Ægypten, så kommer du ikke udenom Glyptoteket og Museums-Insel. Dér har de alt det, man så billeder af i bøgerne til old-“ævl” - Nefertitis buste, Parthenon-frisen - jeg var i himmerige!

Ved nogle kebab-barer (lidt a la dansk pølsevogn) kan man købe nogle skønne “løg-brød”, som er en slags flute-bruscetta, bare uden tomat og med meget løg - dem var jeg helt vild med.

Der siges også at være nogle markeder, hvor man kan finde de flotteste vintage-kjoler, men du er vist ikke så meget til kjoler?

Du har selv skrevet det, men det jødiske museum skal du ikke misse og heller ikke musset ved Checkpoint Charlie, men husk lommetørklæder for det er barskt.

Da vi, kæresten og jeg, var 5 dage i Berlin i august 2010, var vi blandt andet i Sea Life (akvarium), hvor de har en kæmpe bowle med en glaselevator i, så man kan se fiskene. Det var en interessant oplevelse.

Er man til en anderledes (og i mine øjne: uhumsk) baroplevelse, er Das Klo et godt bud. Det er virkelig alternativt, og “vammelheden” er gennemført. Mere kan læses her: http://www.berlin-klo.de/

Da vi jo begge arbejder i LEGOLAND var vi naturligvis også en tur i LEGOLAND Discovery Center på Potsdamer Platz, hvor Sony Centeret også ligger.


Et lille råd:
For os var det en fordel at bestille enten et “Berlin Welcome Card” (http://www.bahn.com/i/view/DNK/da/services/berlin-welcome-cards.shtml) eller et CityTourCard (http://www.citytourcard.com/), så man bare kan tage offentligt transport, herunder tog, sporvogn og bus, uden at skulle tænke på køb af billetter eller klippekort.

Ja, Potsdamer Platz er en tur værd, og der ligger også ganske udemærkede restaruanter :savle:

Og så har de Dunkin Donuts i Berlin :savle: :savle: :savle:

[QUOTE=DK Thomani;763336]Ja, Potsdamer Platz er en tur værd, og der ligger også ganske udemærkede restaruanter :savle:

Og så har de Dunkin Donuts i Berlin :savle: :savle: :savle:[/QUOTE]Det gør der nemlig, og i nærheden ligger der en sød lille sushi-bar (Sushi Circle) med running-sushi. Mums. :savle:

Jeg ville osse anbefale Sea Life. Selve akvariedelen er FLOT (hvisman gider se på fisk) og den tur op i kæmpeakvariet med elevator var simpelthen fantastisk.

Men det kræver selvfølgelig at man er til fisk L

Jeg vil anbefale at ta’ en tur tundt med en af turistbusserne. På den måde kommer man på et par timer rundt til alt det man SKAL se - og så får man en fornemmelse af hvor det ligger henne hvis man vil se nærmere på det.
Man kan osse stå af og på på de busser, så man kan blive et sted til den næste kommer forbi hvis man har lyst.

Zoologisk have er flot men der skal man næsten sætte en hel dag af, og det er nok meget når I kun er der en weekend.

Der er et flot planetarie i Berlin, og de har forevisninger om aftenen, perfekt hvis man ikke ved hvad man skal bruge tiden til efter de fleste andre ting er lukket :slight_smile:
Men “forestillingen” er kun på tysk, så hvis ikke man kan sproget får man ikke så meget ud af det. Jeg havde dog begge mine stjernegale børn med og de syntes det var flot selvom de ikke kunne forstå ret meget af det. Jeg hviske-tolkede på de strategiske steder L
http://www.sdtb.de/Zeiss-Grossplanetarium.25.0.html

Igen er det forskelligt, hvad folk er til (og har mulighed for, for ikke alle er lige godt gående), men hvis I kan li’ at gå, kan jeg varmt anbefale “neweurope”, der arrangerer gratis guidede gåture af ca. 2 timers varighed, se http://www.newberlintours.com/
Der er tale om unge studerende, ofte tilflyttet til Tyskland (fra engelsktalende lande, hvis man vælger en engelsk tur).
Man får alle de sjove historier, man ellers ikke får som turist, en super vidende guide (der i min erfaring ofte læser historie, arkæologi eller lign.) og de er alle super engagerede.
Siden jeg “opdagede” dem, har jeg taget deres gratis ture i hver europæisk storby, jeg er kommet til bl.a. Amsterdam, London, Berlin…
Turen er tænkt ud fra det koncept, at du betaler, hvad du synes turen har været værd. Du kan gå derfra uden at tippe eller gi’ hvad du nu har lyst til.
Derudover har de betalingsture (ca. 10 euro), der går særligt i dybden med et emne, fx har jeg gået “Third Reich” turen.

Personligt ville jeg for alt i verden undgå museet ved Checkpoint Charlie. Aldrig har jeg været på et mere uinspirerende museum.
Museet er mere eller mindre en kompilation af en masse genstande, avisudklip med mere, der er tilfældigt smidt sammen i en række rum. Der er ingen struktur, blot en tæppebombning med informationer man kan få andetsteds. Og så var det dyrt at komme ind. Spild af tid og spild af penge.

Jeg elsker markeder (gerne med genbrug, smykker, tøj og andre finurligheder) og det ved Mauer Park (hvis jeg husker rigtigt) er skønt.

Trep Tower Park, der ligger lidt uden for byen men som er let tilgængeligt med S-Bahn på circle Line) viser et imponerende stort (gigantisk faktisk!) sovjetisk monument, som bare på grund af dets vanvittige størrelse er lidt af en oplevelse.

Men hvis du kan li’ at gå - overvej New Europe. Deres gåture starter ved Brandenburger Tor lige ved Starbucks og du kan bare møde op.
Du får alle de informationer, der går tæt på berliner og om bag “det turistede”. :slight_smile:

Berlin er ikke en smuk by, men det er en dejlig by, med god stemning, søde mennesker og en spændende historie!
Hvis det ikke var fordi de talte tysk, ku’ jeg godt ha’ rykket teltpælene op, specielt nu jeg er blevet vegetar for de berlinske øko supermarkeder er et mekka for forskellige mystiske produkter.

er man til en sjov form for shopping skal man besøge dette sted
http://www.mc-china.de/.
det er en masse små butikker som sælger ure, tøj, gave-artikler og de er meget billige

Tusind tak alle sammen, jeg vidste jeg kunne regne med jer :slight_smile:

Det akvarium må og skal vi bare se, og trekkies ide om planetarium er også med i overvejelserne. Nu må vi se hvad det bliver til, vi har hele 4 dage!

Hvis i er til lækker mad så kan i også besøge hotel Adlons som har fået en Michelin-stjerne… Det er super lækkert og ret så billigt for gourmet mad!

Der er blandt andet en kold æblesuppe med citrongræs, syltede og glasserede perleløg, og med røget makrel i… Det lyder super underligt, men smager vildt lækkert!! De har også mere “normale” retter :slight_smile: