Igen er det forskelligt, hvad folk er til (og har mulighed for, for ikke alle er lige godt gående), men hvis I kan li’ at gå, kan jeg varmt anbefale “neweurope”, der arrangerer gratis guidede gåture af ca. 2 timers varighed, se http://www.newberlintours.com/
Der er tale om unge studerende, ofte tilflyttet til Tyskland (fra engelsktalende lande, hvis man vælger en engelsk tur).
Man får alle de sjove historier, man ellers ikke får som turist, en super vidende guide (der i min erfaring ofte læser historie, arkæologi eller lign.) og de er alle super engagerede.
Siden jeg “opdagede” dem, har jeg taget deres gratis ture i hver europæisk storby, jeg er kommet til bl.a. Amsterdam, London, Berlin…
Turen er tænkt ud fra det koncept, at du betaler, hvad du synes turen har været værd. Du kan gå derfra uden at tippe eller gi’ hvad du nu har lyst til.
Derudover har de betalingsture (ca. 10 euro), der går særligt i dybden med et emne, fx har jeg gået “Third Reich” turen.
Personligt ville jeg for alt i verden undgå museet ved Checkpoint Charlie. Aldrig har jeg været på et mere uinspirerende museum.
Museet er mere eller mindre en kompilation af en masse genstande, avisudklip med mere, der er tilfældigt smidt sammen i en række rum. Der er ingen struktur, blot en tæppebombning med informationer man kan få andetsteds. Og så var det dyrt at komme ind. Spild af tid og spild af penge.
Jeg elsker markeder (gerne med genbrug, smykker, tøj og andre finurligheder) og det ved Mauer Park (hvis jeg husker rigtigt) er skønt.
Trep Tower Park, der ligger lidt uden for byen men som er let tilgængeligt med S-Bahn på circle Line) viser et imponerende stort (gigantisk faktisk!) sovjetisk monument, som bare på grund af dets vanvittige størrelse er lidt af en oplevelse.
Men hvis du kan li’ at gå - overvej New Europe. Deres gåture starter ved Brandenburger Tor lige ved Starbucks og du kan bare møde op.
Du får alle de informationer, der går tæt på berliner og om bag “det turistede”. 
Berlin er ikke en smuk by, men det er en dejlig by, med god stemning, søde mennesker og en spændende historie!
Hvis det ikke var fordi de talte tysk, ku’ jeg godt ha’ rykket teltpælene op, specielt nu jeg er blevet vegetar for de berlinske øko supermarkeder er et mekka for forskellige mystiske produkter.