Beslutning

Jeg vil i hvert fald gøre hvad jeg kan for at hjælpe dig med at finde et hjem til ham, hvis dyrlægen siger god for det :slight_smile:

Tusinde tak … :slight_smile:

Hvis jeg sendte sådan en kat videre, ville jeg ikke få et roligt øjeblik, men hele tiden tænke på ham og hans videre skæbne.
Han er sikkert vant til at hutle sig gennem tilværelsen som udekat, så alternativet måtte være en løbegård eller indhegnet have.

Det er sikkert også derfor, han ikke bruger en bakke - Han aner jo ikke, hvad den bruges til. Måske ville det hjælpe, hvis du kom jord fra haven i bakken i stedet for grus. Jord er han vant til at besørge i og det kunne jo være, lugten ville tiltrække ham.

Men er han blind og kan du ikke beholde ham, vil du sikkert gøre ham en tjeneste ved at lade ham aflive.

Næ nej…ikke vælge den nemmeste løsning, at sende “sorteper” videre.

Du har taget katten ind, den er dit ansvar nu og ud fra det du beskriver, så er det bedste du kan gøre for den kat, at få den aflivet.

Man sender ikke en halvblind, urenlig kat videre…

Synes du skal starte med at få ham grundig undersøgt, måske der er en anden årsag til hans urenlighed.
Snak med dyrlægen om han vil vurdere at han kan få et godt liv.
Også sørg for at finde en som ved hvad det indebærer med en handicappet kat.
Er du det mindste i tvivl, ang nyt hjem så send ham over regnbuebroen.
Han skal ik ende som kaste bold.

Prøv at forestille dig et liv med ham (i ca 15 år), ville du kunne leve med at han aldrig bliver helt renlig? Ville du kunne leve med at skulle tage det fornødne hensyn til ham?
Jeg bor selv med en kronisk urenlig kat, der tisser udenfor kattebakken, og jeg ved hvordan det er, ikke at kunne have gæster med hjem, men først lige skal hjem for at tjekke situationen.
personligt ville jeg ikke tage en kat som ham ind, lidt hårdt sagt, så tager han pladsen for en sund og rask kat.

Husk det er aldrig synd for ham at være død, men det kan i høj grad være synd for at være i live

Hmmm… Jeg synes måske nok I er grove lige nu.

Felis - hvor i alverden ser du at hun vil sende “Sorteper” videre. Hun spørger mig pænt om jeg måske kender nogle der vil interesseret i en svagtseende/blind kat - og jeg svarer hende ja hvis dyrlægen siger god for det, at dyrlægen har undersøgt katten, og ikke fundet noget der er galt med katten og urenligheden er afhjulpet…

Som jeg fornemmer det i Bettemis første indlæg, så er det IKKE som sådan urenligheden hun mest bange for - det er det at han er svagtseende… Sad fornyligt og snakkede med en, der havde fået sin ene killing aflivet, fordi den fået en klo i øjet af de voksne katte og øjet var ikke til at redde, derfor var det valget mellem en aflivning for sådan en killing kunne man jo ikke finde hjem til, når den kun havde et øje…

Jeg er selv den heldige ejer af en kat med medfødt handicap - og hun på nogle områder også specielle behov, men det gør hende såmænd ikke mindre værd i mine øjne. Vi knuselsker hende alle sammen. Jeg har elsket hende fra den første gang hvor jeg fik øje på hende på det kollegium jeg boede i og hun var ude på græsplænen i kåd leg, og jeg har altid forsvaret den overfor de mennesker, der synes den var/er grim, sær eller noget andet… Og jeg har “bidt” hoved af en veninde - da hun på et tidspunkt sagde følgende om vores Gizmo: “Jeg ville aldrig have en sådan kat ind! Den er jo ikke normal…” kæft jeg blev vred. Dyrlægen havde sagt god for hendes liv, allerede da hun blev født. Mormissen havde slået sig ned hos nogle japaner, der med det samme tog sig af hende. Da de så Gizmo, kontaktede de med det samme dyrlægen, der kiggede på hende og vuderede hende og sagde så, at hvis mormissen gerne ville tage sig af Gizmo, så han ikke nogen grund til at lægge hende til at sove forevigt, og det ville mor missen godt.

Mormissen og en enkelt af hendes sønner blev begge ordnet, pakkede sine ting ned sammen med japanerne og flyttede til Japan, da deres studieophold var slut. Men det var så et sidespring :slight_smile:

Set med mine øjne er en blind kat, ikke mere handicappet end en døv kat og med den rette indstilling til katten, vil den sagtens kunne få et godt og trygt liv, så længe man sætter sig ind i kattens behov og tilgodeser dette i dens hverdag. Dyrlægen skal bare sige god for det… Og jeg tror faktisk på at urenligheden forsvinder i takt med at katten får kendskab til dens omgivelser og til dens hjem - måske er man nød til at anskaffe sig flere kattebakker, for at afhjælpe problemet, så det bliver nemmere for katten at finde en bakke…

Selvfølgelig er handicappede “problematiske” katte, lige så dejlige og lige så meget værd som andre katte, men fakta er at 20.000 uønskede katte bliver aflivet hvert år, og rigtig mange er søde sunde velfungerende katte, der er simpelthen ikke ansvarlige hjem nok til alle disse katte.

Jeg har selv været der hvor alle skulle reddes, 2 tog jeg selv og begge gange endte det med aflivning, en grim start på livet, kan give rigtig kedelige ting senere i livet, så det alligevel ender med aflivning, så hvorfor ikke give det lille skravl end hurtig og human død, hvis man “redder” blot fordi man kan, kan man hurtigt gøre katten en bjørnetjeneste, det ER ikke nok at have hjertet på rette sted, forstanden SKAL være med osse

Hej Du skal ikke have dårlig samvittighed! Du har påtaget dig ansvaret for et måske usselt liv, og ------ det er ikke synd for en død kat

Cats og Conni

Nethe: Nej vi er ikke grove, men derimod realistiske mange af os har været der, og levet med katte som har særlige behov. Og ja jeg har selv 3 som der skal taget særligt hensyn til, så jeg VED godt hvordan en hverdag kommer til at se ud.
Prøv at kigge i DBA, Guloggratis, internatter osv, hvor mange sunde og raske katte på ca 2 år som pludselig skal have nyt hjem pga div undskyldninger. Hvor mange chancer har en som ovenikøbet er handicappet? Ingen!!!
Sætte jeg tingene lidt på spidsen hvem skal lægges til at sove, en sund og rask killing eller en killing med et stort handicap? Der ER for mange katte i Danmark.

Og Ja det er at sende sorteper videre i min verden, hvis man ikke selv er parat til beholde katten

[QUOTE=cæsar;682425]Nethe: Nej vi er ikke grove, men derimod realistiske mange af os har været der, og levet med katte som har særlige behov. Og ja jeg har selv 3 som der skal taget særligt hensyn til, så jeg VED godt hvordan en hverdag kommer til at se ud.
Prøv at kigge i DBA, Guloggratis, internatter osv, hvor mange sunde og raske katte på ca 2 år som pludselig skal have nyt hjem pga div undskyldninger. Hvor mange chancer har en som ovenikøbet er handicappet? Ingen!!!
Sætte jeg tingene lidt på spidsen hvem skal lægges til at sove, en sund og rask killing eller en killing med et stort handicap? Der ER for mange katte i Danmark.

Og Ja det er at sende sorteper videre i min verden, hvis man ikke selv er parat til beholde katten[/QUOTE]

Jeg synes det er groft at skrive som I gør omkring en handicappet kat.

Og Cæsar: - du er ikke den eneste der har kendskab til katte med specielle behov.
Jeg har også selv katte med specielle behov og har også haft andre katte med specielle behov og det er lige fra foderallergi til en elipesiramt (prøv lige at komme en kat til undsætning, mens den har et anfald, og har haft ufrivillig afføring og vandladning under anfaldet og opkastning før…)…
Godt har jeg aldrig nogensinde sendt “Sorteper” videre som I så pænt kalder det, men passet og plejet dem indtil de ikke kunne mere og deres værdighed var brugt op… Så jeg ved også godt hvordan en hverdag med katte der har specielle behov kommer til at se ud… MEN… Det betyder ikke at jeg mener at man kan tillade sig at kalde en handicappet kat et skravl. Jeg mener heller ikke man bare skal aflive dem bare fordi de har specielle behov, for der findes hjem til dem derude, men det kræver selvfølgelig også at folk er villige til at gøre den ekstra indsats og vide at sådan er livet…

Jeg forholder mig lige som dig realistisk til det - men min tilgangsvinkel er bare ikke lige som din… Jeg mener ikke at man skal aflive en handicappet kat - bare fordi den er handicappet, jeg mener den bør have en fair chance for et godt liv, på lige fod med det I kalder en sund og rask kat. For hvad nytter det at katten ud ad til måske virker sund og rask, men så er den måske mentalt ustabil. I min verden er det meget værre end at den er døv, blind, mangler et øje osv. Dens “mentale helbred” kan du ikke altid se på en kat, og dermed er større sandsynlighed for at disse katte ender som svingdørskatte, end et visuelt handicap - som man kan forholde sig til og imødekomme…

Så lad mig bare slå fast… Jeg forholder mig realistisk til tingene. Jeg har selv kendskab til katte med specielle behov og jeg vil til en hver tid vudere fra situation til situation omkring hvad der er bedst for den enkelte kat…

Jeg ved godt at man ikke kan sammenligne katte og mennesker - men alligevel så gør jeg lige her… For jeg kender godt til følelsen af at blive fravalgt, være uønsket og stemplet som “forkert”!!!

Og ja vi har for mange katte i DK - og det er netop derfor folk mener - der ikke er plads til de “anderledes” - fordi de sunde og raske skal have et godt hjem( men det sjovt nok også dem - der bliver ved med få killinger, fordi dem der har specielle behov, netop er kommet til ansvarsfulde hjem, hvor man tager hånd om dem og sørger for neutralisering og så videre) - så det drejer sig om en holdningsændring der skal til!!!
Forholder vi os til naturen - så bliver de svageste sorteret fra meget hurtigt og en mor vil ikke lade “dødsdømt” killing spise. Hvis moderen giver den en chance og det er en figther, så mener jeg faktisk at kattene fortjener den chance, som naturen har givet dem… Og at nogle ikke er villige til at tage det ansvar der følger med som kattejer (herunder neutralisering, vaccinering og så videre) bør ikke gå ud over de katte der har specielle behov… Og det er så MIN mening

Det er nok værd at overveje at tage et smut forbi dyrelægen med ham.

Og så lige inden jeg smutter ned på posthuset for at hente to pakker…

Det der gør jeg stejler er at man “dødsmærker” en kat, som vi intet kendskab har til.

Jeg mangler for eksempel - oplysninger om hvor længe de har haft denne kat (hvis den lige er kommet til dem, så er det måske derfor den har svært ved finde rundt?)? Er det noget medfødt eller noget der kommet til (nogle sygdomme kan blinde katte)! Skyldes den urenlighed sygdom eller andet? Alt dette er med til at give et samlet billede af situationen og ikke kun brudsstykker. Så længe jeg kan se at der er en mulighed for at den kan få et godt liv med værdighed, vil jeg altid se dette frem for en aflivning, men hvis det er liv uden værdighed, så skal den have fred for sin lidelse…

…det kan skrives meget enkelt - ingen døde dyr lider!

[QUOTE=Nethe;682444]

Det der gør jeg stejler er at man “dødsmærker” en kat, som vi intet kendskab har til.

Jeg mangler for eksempel - oplysninger om hvor længe de har haft denne kat (hvis den lige er kommet til dem, så er det måske derfor den har svært ved finde rundt?)? Er det noget medfødt eller noget der kommet til (nogle sygdomme kan blinde katte)! Skyldes den urenlighed sygdom eller andet? Alt dette er med til at give et samlet billede af situationen og ikke kun brudsstykker. Så længe jeg kan se at der er en mulighed for at den kan få et godt liv med værdighed, vil jeg altid se dette frem for en aflivning, men hvis det er liv uden værdighed, så skal den have fred for sin lidelse…[/QUOTE]

Hmm jeg stejler fordi langt de fleste VED hvor vigtig en fornuftig start på livet betyder for en kat, hvis den skal have et godt liv uden adfærdsmæssige problemer,
denne kat har ikke haft denne gode start, allerede DER, er problem nr 1
den er næsten blind det er problem nr 2
urenlig, problem nr 3
der er stor risiko for at den har FIV eller Felv, problem nr 4

[QUOTE=Marianne H;682632]Hmm jeg stejler fordi langt de fleste VED hvor vigtig en fornuftig start på livet betyder for en kat, hvis den skal have et godt liv uden adfærdsmæssige problemer,
denne kat har ikke haft denne gode start, allerede DER, er problem nr 1
den er næsten blind det er problem nr 2
urenlig, problem nr 3
der er stor risiko for at den har FIV eller Felv, problem nr 4[/QUOTE]

Altså - hverken du eller jeg kender til kattens fortid. Vi ved af gode grunde ikke om den har haft et hjem, som den er kommet væk fra ved en køretur i en bil eller et nyt hjem - hvor den er faret vild fra!! Og i øvrigt kan katte der har haft en dårlig start på livet faktisk godt blive gode og lækre kæledyr - det er vores hittemis et meget godt eksempel på. Hans fortid er også ukendt, men han er både sund og rask både fysisk og psykisk. Det er da i hvert fald klart at den har været i menneskekontakt efter som den ligger på skødet af trådstarter og lader hende kæle med den…

Det eneste vi ved er at den ikke i øjeblikket har det godt - og derfor er forhutlet.

Vi ved heller ikke om det at den er blind eller svagtseende - er fordi det er medfødt eller noget der kommet i forbindelse med kattesygdomme…

At den er urenlig kan skyldes mange ting, det kan være enten psykisk eller fysisk - og man skal ikke drage forhastede konklusioner omkring urenlighed, da det nogle gange kan afhjælpes.

og så til det med Fiv og Flev - vi ved alle sammen at det smitter igennem kontakt med andre katte - herunder slåskampe eller seksuel omgang… Og det er jo ikke sikkert at denne kat er kønsmoden endnu… og vi ved jo også alle sammen at disse to sygdomme er noget man kan teste for - og derfor kan aflive den, hvis den er smittet af disse sygdomme.

Har tit undret mig over hvordan man tør tage “husvilde” katte ind hvis man selv har kat i forvejen… risikoen for smitte(hvad end det er lopper eller FIV) … og ikke mindst så håber jeg folk forholder sig til det faktum, at så snart man har valgt at fodre dyret/tage det ind - så har man også valgt at ville tage sig af det på sigt(med de beslutninger/regninger der nu medfølger)!

Jamen - det kan jeg godt svare på. Jeg tager husvilde katte ind, fordi jeg synes de fortjener en chance. Jeg ved at de kan være smittebærer, men det meste kan jeg forhindrer i at sprede sig ved at sørge for at holde mine katte opdateret med vaccinationer… Hvad angår lopper - så er der, jo lige så stor en mulighed for at du får en med fra en af dine venner, der har katte. Og skal vi være nøjregnende, så kan kattesygdommene også tages med ind gennem vores tøj…

Og vi ved også godt at de katte vi tager ind, er vores ansvar og at vi derfor også skal betale, det koster - eksempelvis har jeg en “husvild” kat, som var 6 måneder da vi fandt ham. Han har vist sig at have foderallergi og det køber vi også foder efter. Derudover er han blevet neutraliseret, vaccineret og øremærket… Men det er penge jeg gerne lægger ud, hvis jeg med sikkerhed ved at de får det bedre i det liv jeg kan tilbyde dem, frem for det liv de havde :slight_smile:

[QUOTE=Nethe;682703]Jamen - det kan jeg godt svare på. Jeg tager husvilde katte ind, fordi jeg synes de fortjener en chance. Jeg ved at de kan være smittebærer, men det meste kan jeg forhindrer i at sprede sig ved at sørge for at holde mine katte opdateret med vaccinationer… Hvad angår lopper - så er der, jo lige så stor en mulighed for at du får en med fra en af dine venner, der har katte. Og skal vi være nøjregnende, så kan kattesygdommene også tages med ind gennem vores tøj…

Og vi ved også godt at de katte vi tager ind, er vores ansvar og at vi derfor også skal betale, det koster - eksempelvis har jeg en “husvild” kat, som var 6 måneder da vi fandt ham. Han har vist sig at have foderallergi og det køber vi også foder efter. Derudover er han blevet neutraliseret, vaccineret og øremærket… Men det er penge jeg gerne lægger ud, hvis jeg med sikkerhed ved at de får det bedre i det liv jeg kan tilbyde dem, frem for det liv de havde :-)[/QUOTE]

Okay - det er jo et valg man tager - jeg personligt ville ikke! Hvis du står med et perser opdræt en dag - så ville det vel ændre sig?

Det ville det nok ja… eller måske… JEg ved det ikke…

Katten kan jo isoleres indtil den har været ved dyrlægen og blevet tjekket for de gængse kattesygdomme - og mine har jo også udgang til løbegård - og der kan de jo også komme i kontakt med andre katte… Og nogle sygdomme er jo luftbårne… Så hvis en “husvild” kat nyser uden for min altan, kan de også blive smittet… (sådan meget generelt set)…

På det må jeg være dig svar skyldig, da jeg ikke ved hvordan jeg har det til den tid…