Efter min far er død og min mor er blevet alene har vi fået et lille problem.
Min mor vil jo gerne besøge os, men de dage hvor hun har været på arbejde vil hun helst ikke gå fra sin hund Freja igen. De dage hvor vejret er godt kan jeg så lukke kattene i kælderen med adgang til løbegården, uden at de bliver vildt stresset når de kommer ind og Freja er gået, de kan jo stadig lugte hende ?? hvad tror i?? Freja gøer ikke, kun når hun kan se kattene men dem kommer hun ikke til at se.
Jeg har ikke ville gøre det, da der ikke skal meget til at stresse Feline. Men så igen vil vi jo gerne have besøg af min mor bare en times tid, højst to Vi har feliway i to stikkontakter i huset, kan det fjerne lugten af hund :S
Har du grund til at tro, at de ikke kan være i stue sammen?
Jeg tænker, at hvis det ofte skal stå på at din mor kommer på besøg sammen med hunden, så kunne kattene jo lige så godt vænne sig til den.
Hvis det er en rolig og velopdragen hund, og hvis kattene ikke er alt for territoriale, burde det nok kunne gå at have dem i huset samtidig, uden at de overfalder hinanden (men man skal selvfølgelig ikke forvente, at de bliver bedste venner).
Hvis du vælger løsningen med at lukke dem væk, behøver du ikke bekymre dig om hundelugten bagefter. De kan garanteret godt lugte den, men det tager de ikke skade af.
Tilføjelse:
Jeg havde ikke fanget, at katten har let ved at stresse. Men jeg tror stadig ikke, det er et problem med lugt efterfølgende. Til gengæld kan det naturligvis være lidt sværere at forsøge at sammenføre. Men hvis hunden er i snor, og katten har mulighed for at gå sin vej, hvis den vil, plejer det at kunne gå.
mine 2 bimser kendte heller ikke til hund inden de kom her, men vi har familiemedlemmer som før misserne kom til tit havde deres hund med. Vi introducerede dem til hinanden under ordnede forhold, dvs. hunden i snor så den ikke kunne fare på misserne, og det gik fint. Hunden var faktisk mere bange for katten end omvendt (en labrador, som normalt er jagthund ). Det gik fint også fik den lov til at gå løs hvor alle observerede reaktion i forhold til katten. Ingen problemer. Kærestens bror har også en chihuahua som ofte er på besøg… bimserne er jo større end den
Men der er heller ingen problemer der. Introduktion på samme måde som med labradoren.
Det er ikke sådan at de render og legers sammen, men de tolererer hinanden og lader derudover hinanden være i fred. De 2 katte og de 2 nævnte hunde holdte faktisk nytårsaften sammen her hos os, der var så åbent op til 1. salen så kattene kunne rende derop hvis de ville have ro. Begge hunde kan ikke lide trapper så der var ingen fare for at de ville følge efter kattene og gjorde det heller ikke
Hvis det er muligt ville jeg bare lukke kattene fra, det er jo unægteligt det nemmeste! Men en sammenføring ville jeg heller ikke afvise på forhånd
Mine forældres hund, dengang 5 år, kendte kun til den slags katte der strejfer og er uvelkomne i mine forældres have! Men da min bror og kæreste i en periode var ude og rejse, flyttede deres kat hjem til vores forældre. Og kat og hund skulle lige se hinanden an, men efter en halv dag havde de delt huset imellem sig og her efterfølgende er der fred og idyl! De bliver aldrig venner, men de tålererer hinanden, eller de lader som om den anden ikke eksisterer
Jeg ville tænke lidt mere langsigtet, for det kunne jo være, at I og din mor i perioder fik brug for gensidig pasning af dyrene og så ville det jo være det bedste, hvis I ikke skulle tænke på adskillelse af dem.
Men hvad type hund er Freja og har I et gulv til loft klatrestativ, kattene kan søge op i?
Freja vil være gæst i jeres hjem og vil derfor højst sandsynligt opføre sig mere afdæmpet end på hjemmebane (det er jo ikke hendes domæne), så jeg ville lade din mor have hende i snor de første gange og ellers ikke være “på dupperne” mht. kattene og hundene, men prøve at tage det afslappet.
Undlad også at lade Freja have sit evt. legetøj med, så hun ikke føler, hun skal forsvare noget.
Tak - Freja er en amerikansk amstaff og hader katte, så at lade dem være sammen i huset vil jeg ikke prøve.
Men tror jeg vil prøve at lukke kattene i kælderen og løbegården, så må vi se hvad de siger til lugten når Freja er gået hjem.
Det mest optimale var da at kattene og hunden kunne gå sammen. Jeg er i hvert fald glad for at mine katte kan sammen med mine to forældres hunde.
Tak - Freja er en amerikansk amstaff og hader katte, så at lade dem være sammen i huset vil jeg ikke prøve.
Men tror jeg vil prøve at lukke kattene i kælderen og løbegården, så må vi se hvad de siger til lugten når Freja er gået hjem.
Jeg kommer sådan til at tænke på om der er en årsag til at du skal lave specielle anordninger, når din mor kommer i dit hjem pga. hendes hund. Er der ikke mulighed for, at hunden kan være hjemme ved sig selv bare engang i mellem? Det er vel ikke livsnødvendigt, at den hund (der i forvejen har et problem med dine katte i dit hjem) skal være med. Jeg kender naturligvis ikke årsagen til at hunden skal med, men jeg undrer mig bare, og jeg selv ville være ked af, at skulle begrænse mine egne dyr i deres hjem.
Den eneste grund er nu at det ville være hyggeligt at have min mor til middag et par gange om måneden. Hunden skal ikke være alene hjemme, flere timer end højst nødvendigt når min mor har været på arbejde om dagen. Hvis ikke det stresser Feline for meget at kunne lugte at Freja har været der (og det må så komme an på en prøve, måske syntes hun det er spændende nye lugte), så ser jeg ingen problemer i at lukke kattene i kælderen (2 rum) med adgang til løbegården. Og som jeg skriver i første tråd drejer det sig om 1 - 2 timer en sjældent gang imellem.
Det ville jeg heller ikke betænke mig på, vel at mærke hvis kattene ikke fra løbegården kan se hunden og omvendt. Ellers ville jeg lukke for adgangen til løbegården.
Det kan de ikke, Mega. Fra løbegården kan de kun se ind i køkkenet, og der kan jeg bare lukke ud til så Freja ikke kommer derud.
Absolut… men det kan desværre ikke altid lade sig gøre. Nogle hunde vil jage katte og nogle katte hader hunde med en inderlighed, der er direkte skræmmende… SÅ hellere sørge for at de aldrig mødes…
Jeg kommer sådan til at tænke på om der er en årsag til at du skal lave specielle anordninger, når din mor kommer i dit hjem pga. hendes hund. Er der ikke mulighed for, at hunden kan være hjemme ved sig selv bare engang i mellem? Det er vel ikke livsnødvendigt, at den hund (der i forvejen har et problem med dine katte i dit hjem) skal være med. Jeg kender naturligvis ikke årsagen til at hunden skal med, men jeg undrer mig bare, og jeg selv ville være ked af, at skulle begrænse mine egne dyr i deres hjem.
Jeg er i princippet enig med dig.
Fremmede hunde er ikke velkomne her hos mig og jeg ville heller ikke slæbe mine egne hunde med på besøg sådan bare lige fordi…
MEN - jeg ville til enhver tid kunne lave undtagelser fra disse regler…
Og en af undtagelserne kunne sagtens være med et familiemedlems eller god venindes hund…
Især fordi de flese jeg kender har samme regel som jeg selv omkring at lade hunden være alene hjemme…
Mens jeg havde fast arbejde gik jeg faktisk aldrig fra min hund, efter at jeg var kommet hjem fra job… eller i hvert fald kun yderst sjældent - og jeg ville nok nedprioritere besøg hos familie og venner på arbejdsdage til fordel for evt deltagelse i kurser, foredrag e.lign…
Ganske almindeligt hensyn til hinanden… og ønske om at være sammen… så plejer man at kunne finde en løsning der kan stille alle tilfredse
Begge vore børn holder hund(e), men de kommer ikke med på besøg her. No way.
Vi tager jo heller ikke vores katte med på besøg.
Finn: Tror du ikke også, at dine katte ville betakke sig for at komme med
Men en hund, der er mutters alene hele dagen, vil være smadder ked af det, hvis dens ejer er væk om aftenen også, og kan det på nogen måde arrangeres, synes jeg, hunden skal med. Drejede det sig om to eller flere hunde, ville det være anderledes, for de ville trods alt have hinanden.
Frejas ejer ville sikkert heller ikke kunne nyde aftenen rigtigt pga. dårlig samvittighed og det ville da være synd for alle parter.
Ja, hvis det ikke var det med at den ene kat stressede nemt, så ville jeg også bare sig go for it, og se om de kunne lære at lide hinanden…
Men den løsning du foreslår med kælder og løbegård lyder da fornuftigt for mig. Vores er da også indimellem lukket fra eller inde af diverse årsager… Det plejer de ikke at tage sig af, men bare sove tiden væk