Besøg hos dyrlægevagten

Update igen:

Vi har hentet Marrow hjem nu, og i weekenden skal han have antibiotika og kvalmestillende, og vi skal tvangsfodre ham med udkogte ris blandet med torskerogn. Hvis han ikke er begyndt at spise selv søndag eftermiddag, skal han indlægges mandag morgen til tvangsfodring.

Røntgen viste luft i tarmene, men intet abnormt i øvrigt. De har tvangsfodret ham i dag, men det meste er kommet op igen. Han har også ligget med drop pga. væskemanglen. De mener, han er kommet ind i en ond cirkel, hvor han ikke spiser, maven går i stå, han får kvalme, hvorfor han ikke spiser, maven går i stå, han får kvalme osv. osv.

Jeg har lige fået ham til at spise en lille smule torskerogn frivilligt af en ske …han har givet nogle gylpelyde fra sig, men 7-9-13 er det ikke kommet op endnu :kryds:. Risene koger for fulde drøn :slight_smile:

[De andre misser blev smidt ud af køkkenet - de råbte allesammen -kaisålæredet “jeg har også ondt i maven, jeg vil også have torskerogn”]

:kryds: for at han snart holder det nede.

Tak for update :slight_smile: Håber han kommer ud af den onde cirkel, som man sagtens kan forestille sig han er komme i. Men godt at han er begyndt at spise bare en smule torskerogn frivilligt. Håber I får bedring hen over weekenden :kryds:

Krydser fingrer for at det går fremad med Marrow hen over weekenden :kryds::kryds::kryds:

Håber det går fremad snart. Har du prøvet med AD på en finger og så ind i munden.

Jeg ville også have foreslået a/d, hvis en kat skal motiveres til at spise, men det må han måske ikke få, tænker jeg?

Torskerogn er en herlig opfindelse :thumbup:

Jeg :kryds::kryds::kryds::kryds::kryds: alt, hvad jeg kan for at han begynder at spise frivilligt i løbet af weekenden - bare et eller andet :slight_smile:

MIne misser kan slet ikke fordrage a/d men vil gerne spise i/d så det kan også prøves hvis han ikke vil det andet :slight_smile:

[quote=Charlotte Oeh.;91529]Update igen:

Vi har hentet Marrow hjem nu, og i weekenden skal han have antibiotika og kvalmestillende, og vi skal tvangsfodre ham med udkogte ris blandet med torskerogn. Hvis han ikke er begyndt at spise selv søndag eftermiddag, skal han indlægges mandag morgen til tvangsfodring.

Røntgen viste luft i tarmene, men intet abnormt i øvrigt. De har tvangsfodret ham i dag, men det meste er kommet op igen. Han har også ligget med drop pga. væskemanglen. De mener, han er kommet ind i en ond cirkel, hvor han ikke spiser, maven går i stå, han får kvalme, hvorfor han ikke spiser, maven går i stå, han får kvalme osv. osv.

Jeg har lige fået ham til at spise en lille smule torskerogn frivilligt af en ske …han har givet nogle gylpelyde fra sig, men 7-9-13 er det ikke kommet op endnu :kryds:. Risene koger for fulde drøn :slight_smile:

[De andre misser blev smidt ud af køkkenet - de råbte allesammen -kaisålæredet “jeg har også ondt i maven, jeg vil også have torskerogn”][/quote]

Åhhhhhh . . . så gi’ dem da noget torskerogn - bare for at være solariske - de stakkels kræ :tihi:

:kryds: for at han har fået smag på livet igen

A/D er der ekstra godt i til restitution af katte, hvor I/D er skånekost primært ved maveproblemer. Så I/D kunne også prøves.
Charlotte hvis du er interesseret, så har jeg 1 dåse A/D og 1 pose RC Intestinal du må få. Det tager vel ca. 10 min og køre ned til mig.
Og jeg kan måske skaffe flere A/Der i aften hvis det er.
Send en PB hvis du er interesseret.

[quote=Denise;91597]A/D er der ekstra godt i til restitution af katte, hvor I/D er skånekost primært ved maveproblemer. Så I/D kunne også prøves.
Charlotte hvis du er interesseret, så har jeg 1 dåse A/D og 1 pose RC Intestinal du må få. Det tager vel ca. 10 min og køre ned til mig.
Og jeg kan måske skaffe flere A/Der i aften hvis det er.
Send en PB hvis du er interesseret.[/quote]

Tak for tilbuddet, som jeg først ser nu :slight_smile:

Jeg har fået noget mere torskerogn i ham - og det bliver i maven. Det går først galt, når det drejer sig om væsken. Jeg har prøvet at blande kogt vand i ris-torskerognsblandingen, men så snart det bliver bare lidt flydende, så kaster han op. Så jeg har altså valgt at give torskerogn uden ris og selvfølgelig serveret på en teske - for han vil ikke spise af tallerkenen :). Så håber jeg på, at jeg får maven bare lidt i gang på ham, så vi kan få nogle ris i ham i morgen.

…og væske - det skal han jo have - men det kommer op med det samme!

Men lige i dag ville jeg ikke være så bekymret for væsken - han har jo fået på klinikken.
Ellers har dyrlægens petshop åbent om lørdagen, hvis du skal ha’ noget dåsemad, men mon ikke han er sat på ris/torskerogn fordi det er skånekost?

[quote=Vivi_Fletcher;91727]Men lige i dag ville jeg ikke være så bekymret for væsken - han har jo fået på klinikken.
Ellers har dyrlægens petshop åbent om lørdagen, hvis du skal ha’ noget dåsemad, men mon ikke han er sat på ris/torskerogn fordi det er skånekost?[/quote]

Jo, det var netop, fordi det var skånekost.

Og grunden til at det bekymrer mig med væsken er, at han jo bliver sløv, når han kommer i væskeunderskud, og så bliver det sværere at få ham til at spise - det er også en ond cirkel at komme ind i.

[QUOTE=Charlotte Oeh.;91731]Jo, det var netop, fordi det var skånekost.

Og grunden til at det bekymrer mig med væsken er, at han jo bliver sløv, når han kommer i væskeunderskud, og så bliver det sværere at få ham til at spise - det er også en ond cirkel at komme ind i.[/QUOTE]

Jamen du skal da også helt sikkert være bekymret over det, men lige i dag har han jo fået væske på klinikken, ik?

Hvis han holder maden i sig, ville jeg forsøge ved næste måltid at blande lidt mere vand i maden, så han ikke får væsken for sig selv, men maden bare er lidt mere vandig.

Åh for pokker da også Charlotte - sikke en omgang :frowning:

Mht vædsken, så kan du give ham en lille bitte smule via en engangssprøjte måske en gang i timen - på den måde får han trods alt noget, og ikke så meget at han kaster op af det :slight_smile:

Tænker på Jer -kramer

Charlotte…

Et råd jeg engang fik il min hund, da hun som hvalp led af frygtelig mave-et-eller-andet, som dyrlægen aldrig fandt ud af hvad var. fik jeg et godt råd, til at få væske i hende, så hun kunne holde det i sig…

Det skulle være kogt lunkent vand, med lidt druesukker i. Det var ligesom om, at det druesukker gjorde at det ville bedre blive i maven…

Samt der ER jo lidt underskud for det hele, og så er druesukker osse en god ting…

Bare et råd… Evt spørg dyrlægen om det… Ved bare at min hund bedre kunne holde væsken i sig, da der ar kommet druesukker i, og det var lunkent, da hun fk det…

Når han godt kan lide smagen af fisk, ville jeg koge noget hvidfisk (rødspættefilet er det mest skånsomme for maven og lettest fordøjelige) og enten findele ell. blende det med en smule af kogevandet, så skal maven ikke arbejde så meget.
Så kan du jo tilsætte lidt mere kogevand næste gang.

PS: Kom en anelse salt i kogevandet.

Charlotte, helt i orden, du kan bare vende tilbage. Iøvrigt mener jeg Husum har åbent om lørdagen til madsalg. Intestinal og I/D er rigtigt godt skånekost, jeg ville bare tro der ikke var noget særlig næring i ris. Tror det ville være godt hvis du fik fat i noget af det og også A/D aht til at få noget næring.
Nu ved jeg ikke hvem din dyrlæge er, eller om han har åbent i weekended. Men ellers kender jeg en dyrlæge - hvis han er hjemme - der kan give væske hvis der bliver problemer over weekenden, så man ikke skal gå via dyrehospitalet.

[quote=Copycat-Linda;91749]

Samt der ER jo lidt underskud for det hele, og så er druesukker osse en god ting…

Bare et råd… Evt spørg dyrlægen om det… Ved bare at min hund bedre kunne holde væsken i sig, da der ar kommet druesukker i, og det var lunkent, da hun fk det…[/quote]

Blodprøverne viste forhøjet blodsukker, så jeg vil ikke give ham druesukker.

[quote=Mega;91756]Når han godt kan lide smagen af fisk, ville jeg koge noget hvidfisk (rødspættefilet er det mest skånsomme for maven og lettest fordøjelige) og enten findele ell. blende det med en smule af kogevandet, så skal maven ikke arbejde så meget.
Så kan du jo tilsætte lidt mere kogevand næste gang.

PS: Kom en anelse salt i kogevandet.[/quote]

Okay. Salt i kogevandet :?. Er det for at binde noget væske i ham? Jeg kogte risene uden salt for at det skulle være så skånsomt som muligt.

[quote=Denise;91822]Charlotte, helt i orden, du kan bare vende tilbage.

Tak :slight_smile:

Nu ved jeg ikke hvem din dyrlæge er, eller om han har åbent i weekended. Men ellers kender jeg en dyrlæge - hvis han er hjemme - der kan give væske hvis der bliver problemer over weekenden, så man ikke skal gå via dyrehospitalet.[/quote]

Det er Skovlunde Dyreklinik. Jeg har lige fået mail fra min opdrætter, der skriver, at hun gerne vil hjælpe med at få væske i ham i dag, hvis jeg ikke selv kan :slight_smile:

Marrow har i øvrigt spist torskerogn igen her til morgen. Han skal mades med en ske, men ikke på nogen måde tvangsagtigt. Vi sidder pænt ved siden af hinanden, jeg tager maden på skeen, og han slikker den ren. Jeg vil tro, at han har spist, hvad der svarer til en spiseskefuld ris og den samme mængde torskerogn oprørt med kogt vand. OG DET ER IKKE KOMMET OP IGEN :). Hvis han får vand, kaste han skummende slim op med det samme.

Han har siddet og kigget ud af vinduet, og han har vasket sig efter morgenmaden - det er klart en bedring i forhold til i går, hvor han bare lå og sov og var ligeglad med omverdenen.

:kryds:

Ihhh, det lyder som om der er fin fremgang. Krydser for det fortsætter :kryds:
Iøvrigt sådan noget vand i nakken kan ofte få bøtten til at vende og få katte på benene hurtigt.