Nok et mærkeligt spørgsmål…
Igår nat observererede jeg på Sparta at hendes numse så mærkelig ud.
Sagen er at første troede jeg det var en “orm” der stak ud, da hun for nygeligt har haft orm og fået en orme kur burde det ikke være det. Men kan katte få en hæmoride? Det er bare sådan en lille “stilk” der stikker ud… Ved ikke hvad det kunne minde om… Hun båede spiser osv. og har ikke feber men ud over dette virker stedet lidt betændt. Kan ikke finde ud af om det er Anal kirtlen… Det er det nok. Hvor er det nu anal kirtlen har udløb? Er det ikke helt nede ved selve numse åbningen. For så er den nok betændt. Altså det væsker lidt, men den er ikke fyldt, igår da vi var på toilettet sammen, lagde jeg hende på ryggen som vi plejer og når jeg så presser hendes ben mod mig plejer de at tømme sig selv. Gjorde de også igår. og intet mærkeligt eller unaturligt denne gang, måske var der lidt hvidt i det kan jeg ikke huske. Har faktisk ville lave en tråd om hendes anal kirtler før. Grunden er at der altid sidder en lille “pølle” fast i dem. Jeg ved ikke om det er fordi hun ikke kan tømme dem normalt? For hvergang jeg smider hende på rygge og presser hendes ben mod mig så tømmes de på mit gulv. Der sidder altid 2 små pøller i hver sin anal kirtel som jeg fjerner jævnligt. Hendes pøller er faste og normale i lugt og udseende. Hendes anal kirtel er ikke fyldt og ligner ikke Bamses da den var fyldt… Der var halvdelen af hans numse jo dækket af en byld og han havde VIRKELIGT ondt. Sparta har ikke ondt, ,men hans var jo på størrelse med en golfkugle.
Jeg ville lige give det en dag og se om det går i sig selv. Hun har ikke ondt eller noget. Hun bliver bare irriteret på at jeg går og kigger hende i numsen hele tiden
jeg har oplevet at hvis de lige har tømt dem og vasket sig meget grundigt så kan “randen” hæve lidt op og være hvidlig i det. Måske det kan være det ?
analkirtel udløbet sidder uden for åbningen og lidt nede - kl 4 og kl 8 så at sige og ja der sidder tit sådan en lille “krymmel”/prop. Det ser så træls ud. selve kirtlerne er noget større og som du selv har oplevet så er det ret voldsomt når de bliver betændte
alternativt - udskillelse af de sidste orm / ny infektion ?
Der er en lille video her, som viser, hvordan man kan tømme analkirtlerne på en kat.
Du vil også kunne se, det du kalder hvide “stilke”. Der tales lidt hurtigt på videoen, men hvis jeg har forstået det ret, så er de hvide “stilke” synlige og tilklistrede, fordi der er en inflamation/betændelse/tilstoppelse i analkirtlerne.
Her er lidt om forskellen på ordene inflamation og betændelse.
Når fremmede stoffer, såsom bakterier og virus, kommer ind i kroppen, reagerer immunforsvaret ved at “udsende” hvide blodlegemer og kemiske stoffer for at beskytte kroppen. Det er denne reaktion, som kaldes en inflammation. På dansk bruger vi som regel betegnelsen betændelse om denne tilstand. Imidlertid kan “betændelse” i nogle sammenhæng være et lidt upræcist begreb, hvorfor man i fagsproget oftere anvender begrebet “inflammation”. Dette er for at skelne mellem infektion, hvor der er bakterier eller virus til stede, og inflammation, som er kroppens egen reaktion på en skade eller indtrængen af mikrober.
Det er ikke ualmindeligt hunde har tilstoppede anal kirtler, får de dem så ikke tømt så kan de sprænges. Mange vælger at få dem bortopereret, men det er et spørgsmål om temperament og naturligvis også sygdomsbillede.
De fleste tilstande kan forebygges ved at klemme indholdet ud når hunden viser den trænger - dyrlægen kan fortælle dig hvordan.
Men var det hvidt det du så, lyder det som orm
tag for en sikkerhedsskyld en afføringsprøve med til dyrlægen