Bi i munden?

Jeg er nervøs for, om Florian er blevet stukket af en brumbasse i munden. Han nåede lige at hapse en, men spyttede den ud igen hurtigt efter. Nu laver han ‘adr bvadr’ grimasser og slikker sig om munden, men løber ellers rundt og leger, som han plejer.

Hvad skal jeg observere på og evt. reagere på? Jeg kan ikke umiddelbart se hævninger i svælget på ham, men han vil altså helst heller ikke have mine fingre ind i munden.

Hvis det reelt set var en brumbasse er han højst sandsynligt blevet BIDT og ikke stukket :wink:
Linni fik også engang hapset en stooor brumbasse, som ud fra Linnis reaktion, lignede at den bed ham - han blev en smule hævet på læben, men det forsvandt hurtigt igen.
Det er ikke det samme som en stik fra en hveps eller bi.

Men umiddelbare råd: hold øje med vejrtrækningen eller anden ændring i adfærd fx.

Jeg tænker, du ved, hvad man skal observere og reagere på ved mennesker. Jeg gætter på, det er nogenlunde det samme ved katte.

Sådan en anafylaktisk reaktion kommer vist ret hurtigt, gør den ikke? Så hvis han ikke er overfølsom, og hvis han i øvrigt opfører sig, som han plejer, er der nok ikke sket så meget ved det. Det kan jo godt være, han er blevet stukket, men så kan han måske lære det :cool2:

Min Lille var tosset med humlebier. Han samlede dem op og bar rundt på dem i munden. Så slap han den og legede lidt med den, men når jeg ville fjerne den fra ham, samlede han den op igen og stak af med den. Til sidst opgav jeg simpelthen og lod ham være. Jeg ved ikke, om han nogensinde blev stukket.

[QUOTE=ThildeL;1282128]Hvis det reelt set var en brumbasse er han højst sandsynligt blevet BIDT og ikke stukket :wink:
Linni fik også engang hapset en stooor brumbasse, som ud fra Linnis reaktion, lignede at den bed ham - han blev en smule hævet på læben, men det forsvandt hurtigt igen.
Det er ikke det samme som en stik fra en hveps eller bi. [/QUOTE]

Det er nu ikke, hvad man kan læse sig frem til rundt omkring. Men det lader til at være en udbredt fejltagelse, at humlebier bider. De stikker og kan stikke flere gange lige som hvepse, fordi deres brod ikke falder af.

er der ikke kommet en reaktion kommer den næppe

Et par prednisolon til katte der udviser reaktion er godt at have i huset (gives én gang) - injektion naturligvis bedre - men ikke nem at opbevare

[QUOTE=galath;1282130]Det er nu ikke, hvad man kan læse sig frem til rundt omkring. Men det lader til at være en udbredt fejltagelse, at humlebier bider. De stikker og kan stikke flere gange lige som hvepse, fordi deres brod ikke falder af.

http://naturguide.dk/humlebier-bombus-sp/[/QUOTE]

Så har det været den mærkeligste brumbasse, jeg har overværet. :lol:
Min niece blev på en strand tydeligt bidt af en stor en - den vendte altså ikke røven til. Den jagede knolden lige ned i hendes finger, hvor der derefter også var en smule hævelse.

[QUOTE=ThildeL;1282133]Så har det været den mærkeligste brumbasse, jeg har overværet. :lol:
Min niece blev på en strand tydeligt bidt af en stor en - den vendte altså ikke røven til. Den jagede knolden lige ned i hendes finger, hvor der derefter også var en smule hævelse.[/QUOTE]

Okay, jeg kan så google mig frem til at de faktisk gør begge dele, men ofte bider hårdt inden de tyr til at stikke.

Jeg har observeret på ham i en times tid nu, og han lader ikke til at være yderligere påvirket. Han spiser også gerne en godbid på ingen tid, så jeg håber, det bare var en forskrækkelse og der ikke sker mere.

Tusind tak for hjælpen! :slight_smile:

[QUOTE=Cecilie;1282135]Jeg har observeret på ham i en times tid nu, og han lader ikke til at være yderligere påvirket. Han spiser også gerne en godbid på ingen tid, så jeg håber, det bare var en forskrækkelse og der ikke sker mere.

Tusind tak for hjælpen! :)[/QUOTE]

Jeg har fundet dette på en side for skadedyrsbekæmpelse. Det kan måske også berolige lidt. Det er altså ikke giftigt, det gør “bare” ondt :slight_smile:

Men en humlebi efter ikke samme gift i forbindelse med et stik som hvepse el. bier. Derfor behøver man ikke få humlerbierne fjernet pga. frygt for allergi. Men et bistik fra humlebier er særdeles smertefuldt og kan fuldt ud sidestilles med et bistik. Dog forsvinder smerten normalt hurtigere end ved bistik eller hvepsestik.

Argh nu er vi altså uenige igen :tihi:

Lægehåndbogen: "
[ul]
[li]Det findes for tiden ikke standardiserede ekstrakter med gift fra humlebier eller stor hveps (gedehams) til priktest (eller allergivaccination)“[/li][li]”[/li][li]Aminosyresekvenserne for de vigtigste allergener er bestemt. En stor del af disse er artsspecifikke, hvor allergenerne i gift fra forskellige hvepsearter ligner hinanden. Det samme er tilfældet for honningbi- og humlebigift"[/li][/ul]

[QUOTE=ThildeL;1282139]Argh nu er vi altså uenige igen :tihi:

Lægehåndbogen: "
[ul]
[li]Det findes for tiden ikke standardiserede ekstrakter med gift fra humlebier eller stor hveps (gedehams) til priktest (eller allergivaccination)"[/li][li]"[/li][li]Aminosyresekvenserne for de vigtigste allergener er bestemt. En stor del af disse er artsspecifikke, hvor allergenerne i gift fra forskellige hvepsearter ligner hinanden. Det samme er tilfældet for honningbi- og humlebigift"[/li][/ul]
[/QUOTE]

Nej, ikke uenige. Jeg skrev, det ikke var giftigt, og det er selvfølgelig ikke rigtigt. Det er heller ikke det, der står i citatet. Der står, at der ikke er tale om samme mængde gift som ved bi- og hvepsestik.

Jeg er dog stadig ikke stødt på et sted, hvor det dokumenteres, at humlebier bider, så kan du ikke give mig et link til det?

Ja jeg fandt dette: http://www.biobees.co.nz/Safety.html og Frequently asked questions about the bumblebee body

Nature mapping foundation skriver at hanner faktisk ikke kan stikke da de ikke har en brod.

Cecilie, det forløber nøjagtigt ligesom hos mennesker: Anafylaktisk shock kommer omgående - man når ikke engang til dyrlægen! Hvis ikke der sker noget i løbet af få minutter, så sker der ikke noget. Men hvis der gør, så går det stærkt. Vi oplevede for nogle år siden en af europeerne blev stukket i munden af en humlebi, og han døde med tørkost i munden efter at have løbet få meter. Hele systemet stod simpelthen af med det samme, og havde vi stået på dyrlægens dørtrin da det skete, er det stadig meget tvivlsomt om vi havde kunnet nå at redde ham. Humlebier stikker jo sjældent, så de færreste har ret megen erfaring med dem, men dyrlægen nævnte at når de gør, så er det faktisk langt farligere end bi- og hvepsestik. Humlebien døde iøvrigt også af det, den lå ved siden af madskålen.
De fleste stik er hvepsestik i poterne, og de er som regel ufarlige og gør bare ondt og giver en bullen pote en dags tid.
VH
Susanne

Lige til bid-debatten: jeg er blevet bidt mellem tæerne af en humlebi. Røven stak ud væk fra min fod, så det var helt sikkert et bid :slight_smile:

Cecilie, godt den bette er ok :slight_smile:

Diego åd en del humlebier i årevis. Heldigvis altid uden problemer :slight_smile:

Da misserne havde udeadgang blev især Tino stukket/bidt tit. Jeg har tit haft en bullen læbe eller pote i huset men ingen tog tilsyneladende ved lære :høhø: Det var samme cirkus hvert forår :smiley: