Bidende killing

Hej derude
Min kæreste og jeg har fået killing for første gang (hun er 8 mdr.). Når vi leger med hende bider hun og bruger klør, men det er svært at aflede hende hele tiden og give hende legetøj i stedet, fordi hun gør det så ofte. Når hun går hen til os er hun også begyndt på at bide i vores hænder, næse, hage mm. Ved I om det er noget der med tiden aftager eller kan det resultere i destruktiv adfærd?
Vi er godt klar over, at det ikke er så smart at lade hende bide, men vi kan se at flere af vores venner (der også har haft katte) synes det er sjovt at lege med hende, selvom hun bider og bruger klør. Derfor har jeg tænkt lidt over, hvor slemt det egentlig er.

Det lyder som leg

Og som med børn er det ikke venners opgave at ødelægge den gode opdragelse. :wink:
Hvis i ikke vil have hende til at bide og bruge klør, så stop legen, når hun gør det eller giv hende andet at gå amok på end hænder :slightly_smiling_face:
Det er måske sjovt og harmløst endnu, men en dag kan det komme til at gøre rigtig ondt. Ikke fordi katten er dum, men i leg og kådhed :slightly_smiling_face:

10 Synes om

Man lærer af sine fejl - har selv været der med en kat for mange år tilbage, og det kommer aldrig til at ske igen… :see_no_evil: :pouting_cat:
Indrømmet, hun var nok disponeret for adfærden lidt ud over gennemsnittet, men det lykkedes aldrig at aflære den igen - hun kunne administrere den over for os, men gæster fik altid besked på at holde fingrene fra katten, uanset hvor opsøgende hun var.

2 Synes om

Piv :slightly_smiling_face: det gør søskende når det bliver for vildt.

Jeres venner er der jo kun engang imellem, og de vil sikkert ikke synes, det er nær så charmerende om 2 år, når hun gør det samme som fuldvoksen … :wink:

Det er måske også et spørgsmål om, hvordan I leger med hende? Hvis I fx bruger en drillepind, er der ikke så meget plads til, at hun kan gå til angreb på hænder. Så I kan lade være med at lege med hende med hænderne - og fortælle jeres venner det samme! - og så give hende nogle tøjdyr eller lignende, som hun selv kan mosle med. Og så gøre alt muligt andet sammen med hende.

4 Synes om

Er det en mulighed at give hende en legekammerat?:thinking:

Tak for alle de gode svar! Jeg kan helt sikkert bruge dem til noget. Vi forsøger nu at stoppe legen eller give hende noget andet at lege med når hun begynder at bide og bruge klørerne for voldsomt. Det kunne også være vi skulle forsøge at pive, når det gør for ondt. :blush: og så får vennerne klar besked!

7 Synes om

Det virker måske ikke på alle killinger, men jeg har altid brugt simpelthen at skrige av (også selv om det egentlig ikke gjorde ondt), når jeg blev bidt eller “kunne mærke en klo”. Det hader langt de fleste katte, og lader være i hvert fald et stykke tid, men den opdragelse kan jo ødelægges, hvis killingen jævnligt får lov at gøre det på andre.
Jeg synes nemlig det er slemt, for katten bliver jo større og stærkere de næste år, og så bliver det helt ulideligt. Den mener vel ikke noget ondt med det, men forstår nok ikke, at det gør så ondt, for en jævnaldrende kat har jo pels til beskyttelse.
På visse virker det også, at stoppe legen, når det bliver ubehageligt. Katte er jo ikke dumme.