Bider når vi kæler

Hej, alle!

Jeg er så heldig at bo med to smukke Maine Coon killinger på lige knap 5 måneder. De er enormt kælne og legesyge (som de fleste killinger jo er…) men vi har et problem med pigen. Hun får nogle ‘anfald’ hvor hun bare skal helt op i ansigtet og ‘hilse’ og vil konstant nusses og snakker og miaver som bare pokker, men det ender altid med at hun begynder at kradse og bide. Ikke fordi hun er skræmt (går jeg ud fra?) for hun løber ikke væk, tværtimod.
Det er meget mærkeligt, synes vi, men jeg håber der er nogen der har oplevet det samme! :slight_smile:

Hvad i alverden skal vi gøre? :?

Har du talt med opdrætter om det er noget hun altid har gjort :?

Du må lære at læse hendes signaler, så du stopper kæleriet, før hun synes det er for meget - for det er det, der er den grundlæggende årsag til at hun gør det.

Vi holder meget øje med om hun åbner øjnene imens eller logrer med halen eller noget i den stil for at se om hun har fået nok, men det er som om hun bider på samme måde som hun gør når hun lige har nedlagt et stykke legetøj. Hun virker slet ikke sur eller bange når hun gør det.

Jeg prøver at spørge opdrætter også :slight_smile:

Nogle katte “kammer over” når det bli’r ÅH SÅ DEJLIGT og så kan de finde på at bide og/eller kradse…

Det er ikke så rart, for man bli’r jo forskrækket, også selvom det måske ikke gør særlig ondt.

Det du skal gøre er at stoppe med det samme. Sige NEJ og sætte katten ned på gulvet så den lærer at det ikke er acceptabelt. Har jeg hørt :slight_smile: (jeg har heldigvis ikke selv haft problemet)

Næsten alle mine misser giver kærlighedsbid, men Angus er meget slem til når han bliver overkælet, så pludslig bider han meget hårdt, og når det sker, så bliver han sat på gulvet meget hurtig og får afvide med meget hård stemme Nej! og så lader jeg som om han ikke er der, giver han en time out, på lidt tid, og så kæler jeg med ham igen, for det meste virker det, men nogle gang bliver han så overglad og kælen at han ikke kan lade være med at bide, og så må jeg bare gøre det igen :slight_smile:

Måske har den fået lov at lege med fingre som lille killing, for så kan det være svært for den at holde op, når den bliver større og bider hårdere?

Men ellers så er fremgangsmåden i de fleste tilfælde blot at holde op med at kæle, så snart den bider.
I de sværere tilfælde kan man evt. forsøge med klikkertræning.

Det virker, udfra hvad I skriver, som disse her ‘kærlighedsbid’, det er sikkert bare alt, alt for dejligt at ligge og nusse indimellem :slight_smile:
Vi er nye katteejere så vi prøver at gøre livet så godt som muligt for de to små bæster selvom det betyder man må spørge lidt dumt engang imellem :wink:

Der findes ikke dumme spørgsmål! Der findes kun dumme svar :smiley:

Spørg endelig!

oplevede det samme med den ene af mine bimser… han kammede også over ligenu når han havde det allerbedst. Jeg har fået ham til at holde op ved at bruge den beskrevne metode, altså sige nej og stoppe med det samme når han begyndte… og idag gør han det ikke :slight_smile:

Der er flere ting. Tegn på at det er blevet for meget eller er for overstimulerende kan nogle gange være meget små. F.eks. At det yderste af hale spidsen løfter sig, svag flytning på ørene, huden bevæger sig o.s.v. I må lære hendes signaler. Hvis i ved at det oftes kammer over efter 2 minutter så kæl et minut og sæt hende ned. Hvis hun når at komme til det punkt så distraherer hende med et legetøj i ved hun kan lide. Drillepinde plejer at være et hit. Straf hjælper ikke noget. I må lære hende en ny adfærd og lære hendes grænser at kende. Så vil I hurtig opleve forandringer. Sørg for at hun får leget en masse og brugt sin energi i små omgange flere gange dagligt. Jeg har en små hysterisk :wink: kat her hjemme. Hun har fået en kickaroo. Det er en aflang pude med hale til katte. Den få nogle ordentlige omgang bank tit, bedre end at det er os eller vores anden kat :wink: så det handler om at kanaliserer energien ud i noget som er godt for jer alle. Held og lykke :-)))

Det gør Conrad også. Vi kæler og hygger os og lige pludselig sidder han fast i hånden på een, så stopper han og vasker ens hånd, bider lidt, vasker og nusser ellers videre. Det gør ikke som sådan ondt når han gør det, men det kan mærkes. Jeg bør nok være mere kontant i mit nej når han begynder på det :S

[QUOTE=Kriskat;910255]
[…]
Jeg har en små hysterisk :wink: kat her hjemme. Hun har fået en kickaroo. Det er en aflang pude med hale til katte. Den få nogle ordentlige omgang bank tit, bedre end at det er os eller vores anden kat :wink: så det handler om at kanaliserer energien ud i noget som er godt for jer alle. Held og lykke :-)))[/QUOTE]

Sådan en har jeg til den mindste af mine bæster. Han får ca. 2X om dagen nogle energianfald hvor han er fuldstændig oppe og ringe. Han kan blive ved! Der bruger jeg kickaroo’en og den får virkelig også bank også er det lissom om at han får det sidste energi ud. Det er især hvis de 2 gamle ikke gider ham og han ikke fatter det at den kommer frem.

Malou kan os godt finde på at give kærligheds bid, men hun gør det ikke hårdt, for det meste gør hun det når man ligger i sengen og har fødderne ude under dynen, så kommer hun og nusser sit hovede på dem og så “gnaske” lidt, og hun kan bare blive ved, gerne et par timer inden man skal op, det gør ikke ondt, men det Miller ad pokkers til.

O’malley min hellig birma, kan os godt finde på det, hvis han rigtig et kommet i hygge humøret, så vil han nemlig gerne have kys, men man skal lige være opmærksom på hans udtryk, for ellers sidder han i næsen eller læben, og det gør ondt.

Da o’malley var lille kunne han os godt finde på at skifte fra kæl til leg megt hurigt, og det gik gerne ud over min hånd, så begyndte jeg at pive og han stoppede og kiggede underligt på mig.
Det sker sjældent at min hånd bliver angrebet nu. :slight_smile: