Bider om morgenen

Mine katte har hver valgt en af os mennesker her i hytten. Ofelia har valgt mig, og Ludvig har valgt min kaereste.

Hver morgen er der gensynsglaede fra Ofelias side naar jeg kommer ud fra sovevaerelset. Hun foelger efter mig som en lille hund, og render rundt og spinder omkring mine ben. Det er ret hyggeligt, saa jeg begyndte at tage hende med ind paa badevaerelset hver morgen, for at hun kunne faa lov at spinde videre derinde. Det er gaaet fint, men paa det sidste er hun begyndt at bide mig i baade foedder og ben mens hun render rundt og spinder. Saa vidt jeg husker er det foerst noget hun er begyndt paa efter hun blev neutraliseret.

I starten var det altid naar jeg tog sokker paa, fordi de aabenbart var sjove at bide i. Nu hvor det er varmt og jeg ikke gaar med sokker bider hun bare i min hael, mine taeer, og hvor hun ellers lige kan faa fat. Hun spinder videre imens, og selvom jeg siger hoejt “ah-ah” eller skubber hende vaek derfra er det som om hun ikke forstaar at hun ikke maa goere det. Jeg har ogsaa proevet at tage en vandforstover med derud en morgen, og saa sproejtede jeg paa hende naar hun bed, men det havde heller ikke en effektiv virkning.

Er der nogen der har nogle ideer til hvad jeg kan goere for at stoppe dette bideri?
Jeg kan selvfoelgelig bare lade vaere med at tage hende med derud, men nu har vi jo gjort det til en vane, fordi hun render saadan rundt og spinder, og det ville jo ogsaa vaere vaeldig hyggeligt hvis hun IKKE ogsaa rendte rundt og bed.

Ellers kan jeg jo lige oplyse at hun ellers ikke bider, heller ikke naar hun senere paa dagen spinder. Det er kun om morgenen.

Kærlighedsbid vil jeg gætte på. Jeg tror bare hun er vældig glad for at se dig :slight_smile:

Batman går altid med Johnny på badeværelset, om morgnen. Der vasker han Johnnys tæer og det kilder, men hvis han ikke står stille får han også et “kærlighedsbid” indtil han står stille.
Tror bare at det drejer sig om “moderlig omsorg”
Bare godt det ikke er mine tæer:tihi:.

Sugar hun ligger ogsaa altid i min seng om morgenen og tygger i mine taeer, synes ogsaa det er en underlig ting, men tror det er fordi hun hygger sig

Saa man maa bare bide det i sig og laere at leve med det??

Det tror jeg bare du skal leve med… Hun gør det jo bare af kærlighed… Min kan også gøre det engang imellem, og hvis man kigger på hans kropssprog samtidig med at han napper lidt så er der absolut intet fjendtligt over ham. Rolige ører, almindelige pupiller, spinden og en glad hale…

Jeg synes, det afhænger helt af, hvor slemt det er. Katten skal ikke bide, så det gør alvorligt ondt, er min holdning. Hvis det gør det, så gælder det om at bryde den vane, hun har fået, og det synes jeg, at du nemmest kan gøre ved ikke at tage hende med på badeværelset. Derude er bideriet - for hende! - blevet en del af en hyggestund. Hvis du ikke vil efterlade hende udenfor, så er der et par adfærdsbehandlere herinde, du kan prøve at spørge ad. Både Ayoe og lenschow plejer at være villige til at komme med et par forslag, du kan afprøve.

Hmm - det ved jeg nu ikke om man skal, for jeg synes bestemt ikke det er behageligt, selvom det er kærlighedsbid, eller som jeg har tolket vores, over ekstatisk, kan ikke få nus nok bid.

Vores Bimse gør det også, eller rettere gjorde det ofte før i tiden. Især når hun havde sovet, eller vi havde sovet, kom hjem fra arbejde osv. Altid når vi havde været fraværende, eller hun selv havde i længere tid.

Nøjagtig samme adfærd som du beskriver total kælen, med spinden. Nu spinder vores ekstremt lavt, men hun storspinder, og vil bare rigtig gerne nusse/kæle når hun er i det humør.

Mellem nus og kæl “genkæler” hun ved, at bide lidt når hun er helt oppe og “ringe”. Det er ikke ondt fra hendes side, det har jeg lært nu, men meget ubehageligt synes jeg. Her er det hænder og arme det går ud over. Der slikkes intenst, gnides ansigt mod hånden, og så et lille nap, afløst af ihærdige slik, og så et lille nap igen. Der dog godt kan udvilke sig til bare, at holde fast i huden med tænderne i lidt længere tid, afløst af hovedgnindning og slik.

Jeg bryder mig ikke om det, og finder mig heller ikke i det. Dog har jeg lært at læse hvornår det bliver for meget for hende, og har forsøgt med lidt forskellige teknikker. I øjeblikket hjælper det faktisk bedst, at nusse hende lidt mere fast. Altså at ae fast startende fra hovedet/kinder og ned ad begge sider, og samtidig at bruge mine negle lidt ligesom en kam. Så hun bliver kløet samtidig.

Det stimulerer hende åbenbart bedre, så hun føler nussen er som hun gerne vil have den.

Hvis hun bider, idag sker det faktisk kun hvis jeg ikke er opmærksom nok i nussesituationerne, (f.eks. sidder ved PC’en) og sådan bare halvnusser, så stopper jeg, siger stille og roligt nej, når hun slipper, så kan vi godt nusse videre. Så gør jeg det så også ordentligt, for egentlig når jeg nu kender hende bedre, ved jeg jo godt, at det der halvnusseri uden, at have ordentlig fokus det er hun altså ikke helt tilfreds med :klapper: Halvgjort arbejde/opmærksomhed når hun kræver den - det går bare ikke.

I starten reagerede jeg anderledes. Sagde nej med høj stemme, eller flyttede hende helt væk fra mig. Men det havde helt modsat virkning. Så blev hun decideret gal på mig, og kom tilbage med et grumt udtryk i øjnene, for derefter direkte at bide i frustration, over irettesættelsen. Så irettesatte jeg jo mere, ved at sætte hende ned på gulvet igen, og sådan kunne vi blive ved. Så det virkede bare ikke hverken for mig eller hende.

Jeg affinder mig ikke bare med det, men forsøger at tilbyde noget, så adfærden måske ændres. Det har hjulpet fantastisk med vores lille mis.

Mvh
Yvonne

Okay, tak for svar!
Yvonne: du skriver at du har laert flere forskellige teknikker. Hvilke andre har du laert end dit eksempel? Nu er morgenen jo ovre, og jeg kan foerst eksperimentere teknikkerne igen i morgen tidlig, saa meget rart med et par forskellige jeg kan proeve. :slight_smile:

Galath: tak for det, jeg tager kontakt hvis det ikke hjaelper.

Her til morgen tog jeg igen vandsproejten med ud paa badevaerelset, og hun saa noget uforstaaende ud de gange jeg sproejtede paa hende. Er ikke sikker paa at hun fik fat i den.

Glemt sprøjten… den virker alligevel ikke.
Det som virker, er at du i en længere periode undlader at tage hende med derud, så hun får tid til at glemme adfærden.
Eller at du, hver gang hun begynder at bide, tager hende og så sætter hende udenfor døren…
Hvad du vælger er helt op til dig…

Hvad er “en laengere periode”?

Det kan jeg faktisk ikek svare præcist på, desværre…
For nogle katte vil 2 uger være rigeligt - selv om jeg ville mene at det nok er det allerkorteste tidsrum, der kan være tale om… For de fleste ville jeg mene mindst et par måneder og enkelt vil så alligevel ikke have vendt adfærden. I de tilfælde må man beslutte om man vil leve med problemet eller bare holde katten væk fra situationer, der udløser adfærden.

Min mand havde samme problem med vores huskat i sin tid… han valgte at lukke døren til badeværelset… Selv flere år efter kunne Saga huske, hvor hylesjovt det var at rulle rundt på og flænse i mandens våde fødder, så for hende handlede det om resten af hendes levetid :smiley:
Sjovt nok… hun gjorde aldrig nogensinde sådan ved mig…

Jo men nu er jeg jo langt fra ekspert på det med misseadfærd, har bare observeret hvad der bestemt ikke virker her, og forsøgt med anden adfærd overfor vores.

Jeg er nok meget præget af, at have haft med hunde, at gøre gennem mange år, og en lav rømmelse, et blik, en kropsholdning (ikke truende), styrede vores hundeflok. Har været vant til, at vores hunde hurtigt vidste hvad jeg ønskede af dem, og yngre individder tog lynhurtigt ved lære af de ældre i flokken. Det er utroligt lidt jeg egentlig har skulle irettesætte vores hunde med ord, løftet stemme eller noget.

Men i starten blev jeg sgi forskrækket og bange når hun bed, og reagerede ved, at sige nej højt. Det gjorde bare, at hun blev gal og bed hårdere. Hvis jeg så flyttede hende og ville ignorere hende, blev hun mere sur.

I dag ved hun godt det ikke er ønskeligt for mig at hun bider, og som sagt er det sjældent det sker. Men hendes adfærd hvis det kammer over for hende, er helt anderledes end i starten. Hun prøver ligesom at styre sig, prøvenapper lidt, holder fast, slikker, dog uden det gør for ondt. Kigger hele tiden op på mig, mens hun har gang i sit foretagne. Men jeg udfordrer hende også lidt, for, at se og lære af hendes reaktion. Forholder jeg mig i ro (hvis jeg altså ikke begynder, at nusse hende fast som beskrevet ovenfor) og kigger på hende med halvt lukkede øjne, så er hendes reaktion helt anderledes, end hvis jeg f.eks. siger nej. Så slapper hun langsomt af, og nappene, slikkene bliver omgående blidere og og mere søgende. Det lyder som om hun bare voldbider, men det gør hun altså langt fra. Hun nærmere smager lidt med tænderne.

I starten var klørerne ofte også i brug, især hvis jeg flyttede hende væk. Jeg anede simpelthen ikke hvad jeg skulle stille op med den adfærd, for det var jo først, når hun blev irettesat, at hun så desideret blev sur, og så var det fra hendes side alvorligt, alt hvad hun derefter foretog sig. Vi kan se det samme i andre sammenhænge. Ordet nej bevirker oftest den modsatte virkning. Så skal hun lige forsøge en gang mere. F.eks. hvis hun hopper op på mandens musikanlæg, og lægger an til, at hoppe op på højtalerne, så lægger hun bare ørerne bagud og lægger an til, at fortsætte. Ved tålmodighed og brug af nej samtidig med, at flytte hende fysisk ned, stille og roligt, så stopper hun dog i dag ved brug af ordet nej i de situationer. Men hun var jo også 14 mdr. da vi fik hende så ved ikke om ordet nej er noget hun forbinder med noget virkelig dårligt.

Det jeg vil frem til er, at i første omgang ville jeg i dit tilfælde stå lidt før op om morgenen måske bare 10 min. Når I så går på badeværelset, og hun storspindende smyger sig om benene på dig, sætte dig ned og giv hende måske 5-10 min. dejlig kæl og nus med fuld fokus på hende. Selvfølgelig inden hun begynder at nappe. Måske det kunne hjælpe, som det har gjort for vores mis.

Det ville jeg først prøve. Virker det ikke, eller synes du ikke du har tid til det, så er det bare ud fra badeværelset efter min mening. For mig er/kan vand blive nødvendig, at kunne bruges positivt med missere i mange andre situationer man kan komme i. Så at gøre dem mistroiske/bange for det i sin daglige håndtering/indendørsomgivelser er en udvej jeg selv ville gå langt udenom.

Vores mis er ekstremt selvstændig/grænsende til det asociale overfor os slaver når det drejer sig om intim kontakt. Hun er ikke til puttenærhed/tæt kontakt overhovedet, men elsker alt hvad der hedder sjov og ballade aktivering. Men flere gange dagligt kommer et nærheds/nusse behov dog op i hende, og når hun synes det skal være, så skal det også bare være. Det dur ikke halvt, men kun helt. Det har jeg valgt at respektere, at give fuld fokus med de midler der for hende fungerer, de få gange dagligt det sker.

Mvh
Yvonne

Jeg hæfter mig ved, a t det er når du kommer ud af soveværelset om morgenen. Det tyder jo i høj grad på, at hun har savnet dig.
Hvordan har hun det med din anden kat? Ligger de fx sammen og opsøger hinanden?
Er der en grund til hun ikke må komme i soveværelset?

Nu er jeg jo hverken ekspert eller adfærdsbehandler, men jeg har, som mange herinde ved, en kat der bider…

Jeg har oprettet en del tråde omkring emnet herinde, hvor jeg har fået en masse hjælp… Hvis du går ind under min profil og søger på de tråde jeg har oprettet, kommer der sikkert en del frem omkring Oliver og hans bideri :slight_smile:

Oliver bed/bider i leg… Han mønster var nøjagtigt det samme som din missers… Altid om morgenen når det var tid til at gå i bad… Og her var det altså ikke kærligheds bid… :S Han angreb simpelthen mine ben og fødder… Han var ikk sur… Havde normale pupiler, ørene normale og en glad hale… Så altså i leg… Men det gjorde jo sindssygt ondt… :S

Jeg gjorde det, at hver morgen inden jeg skal i bad, kommer Oliver ud i køkkenet med et par godbider. Jeg lukker døren og går i bad osv. Efter jeg har fået bukser og sutsko på (meget vigtigt, idet du så kan ignore bideriet meget nemmeret, da det ikke gør ondt) åbnede jeg døren ud til ham… :slight_smile: Han gad som regl overhoved ikke bide når han kom ud, for han skulle jo undersøge om der var sket noget nyt i hans hjem… :høhø: Så en meget rolig og fredelig morgen… Han kom slet ikke op i det der røde felt, hvor det nærmest var umuligt at få ham af mine ben igen, og jeg slap for flere ar og sår…

Desuden klikkertræner vi hver eneste dag (Max. 5 min af gangen) og der leges jagt lege med drillepinde…

Det har taget virkelig lang tid og jeg har flere gange været ved at give op, fordi den dumme adfærd bare kom igen og igen… Men efter at have haft Ayoe (adfærdsbehandler, som du også er blevet forslået tidligere), som kom med en go ide om at lukke ham slavisk fra hver eneste morgen, går det så meget bedre… :smiley: Før bed ham hver eneste dag… Nu er bideriet nede på et minium og jeg kan stoppe ham hvis han begynder at hapse i mig igen…

Så det kan lade sig gøre… Men det tager tid, masser af arbejde og tålmodighed… :slight_smile:

Synes helt klart du skal kontakte Aoye og beskrive situationen så detajleret som overhoved muligt… Hun kan helt sikkert hjælpe dig… :smiley:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;861899]Jeg hæfter mig ved, a t det er når du kommer ud af soveværelset om morgenen. Det tyder jo i høj grad på, at hun har savnet dig.
Hvordan har hun det med din anden kat? Ligger de fx sammen og opsøger hinanden?
Er der en grund til hun ikke må komme i soveværelset?[/QUOTE]

Hun kommer rendene naar man kommer ud fra sovevaerelset - og det er uanset om der er gaaet en time eller otte, bare det er om aftenen eller om morgenen. Laegger jeg mig ind en time om eftermiddagen er det ikke det samme. Kommer man ind af doeren naar man kommer hjem efter at have vaeret vaek en hel dag er der heller ikke samme reaktion - det er kun fra sovevaerelset, og i det tidsrum hvor jeg er vaek hver aften/nat.
Mine katte er soeskende, og leger og sover tit sammen.
Og grunden til at ingen af dem maa komme ind i sovevaerelset er, at det har vaeret bestemt fra baade min og min kaerestes side inden vi fik dem - vi har begge allergi i vores familier, og gider desuden ikke vaekkes af katte om natten. De har aldrig faaet lov til at vaere derinde om natten. Nogle gange slipper de derind naar vi aabner en doer, og saa plejer jeg at lade dem vaere indtil de kommer ud af sig selv, men ellers faar de ikke lov. Hun er heller ikke interesseret i sovevaerelset naar hun er i det kaelne humoer - hun foelger jo efter mig, og naar jeg gaar ud af rummet, saa foelger hun med.

Jeg tænker lidt at hvis du gav hende 5-10min tid om morgenen inden du gik ud på badeværelset, om hun så også vil bide i dine fødder…

Sjovt du siger det, for i morges gik jeg nemlig lidt rundt inden jeg/vi gik ud paa badevaerelset. Og her begyndte hun ogsaa at bide i mine foedder for foerste gang, inden jeg gik ud paa badevaerelset. Har gjort det et par gange foer (altsaa gaaet lidt rundt inden), men der har hun ikke bidt.
Hun har vaeret i spindehumoer igen her til eftermiddag, og ligger pt. og sover paa mig - men hun har ikke bidt overhovedet her i loebet af dagen, heller ikke i forbindelse med at hun spinder.

[QUOTE=Cecilie89;862487]Sjovt du siger det, for i morges gik jeg nemlig lidt rundt inden jeg/vi gik ud paa badevaerelset. Og her begyndte hun ogsaa at bide i mine foedder for foerste gang, inden jeg gik ud paa badevaerelset. Har gjort det et par gange foer (altsaa gaaet lidt rundt inden), men der har hun ikke bidt.
Hun har vaeret i spindehumoer igen her til eftermiddag, og ligger pt. og sover paa mig - men hun har ikke bidt overhovedet her i loebet af dagen, heller ikke i forbindelse med at hun spinder.[/QUOTE]

At du går rundt er jo ikke tid med hende :slight_smile: Prøv at sætte dig ned og kæl med hende i de 5-10min inden

Det kunne jeg selvfoelgelig proeve :ok: