Billeder fra Giethoorn og Nexø

Jeg har haft to ugers ferie. Sådan rigtig ferie!! Efter fem år som sygemeldt på kontanthjælp, var der endelig et job at tage ferie fra og råd til at komme lidt væk. :star_struck:

Først var min kæreste og jeg på weekendtur til Giethoorn (Hollands Venedig :sweat_smile: - jeg har aldrig været i Venedig, men jeg har en klar favorit :wink:)

Lidt sløret foto af hyggelig og ganske nydelig restaurant. Det betaler sig at komme udenfor turistsæson, vi var de eneste gæster til (tidlig) aftensmad. Tjeneren forsøgte dog at lokke med at der kom et selskab på 30, og noget med musik og drinks. Men vi var trætte.

Alternativt (men tilsyneladende meget hollandsk) tilbehør til ribeyes. Rabarberkompot, syltede beder og salat med æg. Der var endnu et sæt med tre skåle; friterede løgringe, kogt blomkål med udefinerbar hvid sovs og noget tredje jeg har glemt. Dertil i øvrigt pomfritter og hvidløgssmør til vores (lækre!) 250 grams bøffer. Med en god flaske vin til deling måtte vi af med ca 550 kroner. Det er et prisniveau jeg forstår. :wink:

Så stod den på kanalrundfart! En time i overdækket, opvarmet elektrisk båd inkl. kaffe; 7,5 euro per person. :+1: Her ses værksted/butik.


Oude Aarde er åbenbart et museum for ædelstene. Men tog mest billedet fordi det var fint. :slight_smile:

Kanalerne munder ud i en sø (både kanaler og sø er i øvrigt kunstige, da der blev gravet tørv for århundreder siden). Sivene (eller hvad det egentlig hedder) her høstes over vinteren og bruges til tagdækning.

En stor del af området er naturreservat.

Et billede taget gennem en rude bliver sjældent godt - men lige der kunne jeg nu godt bo. :slight_smile:

Kat!! Så måtte jeg jo skynde mig at tage et billede. :smiley:

Da vi skulle tjekke ud fra hotellet kl 10 og først skulle flyve hjem kl 21, tog vi til Amsterdam og spiste frokost med en veninde jeg har dernede. Efterfølgende tog vi i en nærliggende park. Min kæreste ville give flyvedyrene det brød vi havde tilovers (vi have køleskab på hotelværelset og lavede selv frokost). Jeg havde strengt beordret ham væk fra den bænk vi sad på. Her forsøger han så at forklare dem at han kun havde den ene håndfuld. :joy:

Vi landede 22.30 søndag aften, og jeg var vel hjemme en times tid efter. Efter tiltrængt tid med misserne og i egen seng, gik turen mod Bornholm mandag eftermiddag. Min virkelig gode veninde bor i Nexø for at læse til glaspuster. Hun blev faktisk uddannet glaspuster for tæt på 1½ år siden (den dimissionsfest jeg gik glip af, fordi jeg lå på hospitalet i Rønne, nyopereret efter at have brækket knæet dagen forinden). Men hun har valgt kandidatoverbygningen med, så hun bliver lige derovre et halvt års tid endnu.
Når jeg besøger hende er jeg ikke så turist-agtig, for jeg er jo bare på besøg hos min veninde. Men jeg betages alligevel altid. :heart_eyes:

Blandede solopgangsbilleder. Hun har tæt på dobbelt så mange m2 som mig, hun bor i første række til havnen og solopgang - og betaler mindre i husleje end jeg gør! Jeg burde virkelig flytte!




Og når det her så er morgenmaden!? Jeg elsker det!
Bemærk de fine tallerkener og glassene. Ja, der er fordele ved at gå i skole med 50/50% keramikere og glaspustere.

Fin mølle fanget fra bussen på vej mod Rønne og færgen hjem.

Også fra bussen. Jeg er stor fan!!

I dag havde jeg så første arbejdsdag efter ferien. Pyha, det var hårdt. Heldigvis har jeg skønne kollegaer, vi har julefrokost på fredag, og næste fredag går jeg på juleferie i 12 dage, hurra! :stuck_out_tongue:

15 Synes om

Dejlige billeder :smiley: Godt du havde en god tur!

I Giethoorn mødte vi også en kat… Som tydeligvis elskede turister, for den smøg sig op ad os og ville nuuuuuuses :heart: Der er så få løse katte (af hvad vi har oplevet) i Holland, så måske den samme :slight_smile:


Byen er bare fantastisk smuk! Jeg fandt flere huse, jeg da godt lige kunne bo i… Og haverne var nemme at hegne ind :hoho:

7 Synes om

@Lykke Tak! :smiley:

Det må næsten være den samme kat! Jeg så kun én anden kat i Giethoorn, og den sad i en løbegård. :slight_smile:

Jeg tænkte også straks i “indhegning”. Man skal bare sørge for at ens båd ikke kan bruges som springbræt videre, så er den i vinkel! :+1::joy:

2 Synes om