Billig fødselsdags ret

Hej, her på torsdag er det min fødselsdag. Så jeg har valgt at invitere de nærmeste på middag.

Problemet er bare, min pung er halvtom;) Og derfor skal det helst være noget billigt.

Jeg havde tænkt på, stuvet hvidkål med kartofler og frikadeller til.
Længesiden jeg har fået det, og det smager jo dejligt.

Har i ellers andre forslag?:slight_smile:

En gryderet er også forholdsvis billigt og nemt at lave til flere mennesker :slight_smile:
Jeg har lavet den her flere gange Lækker mørbradgryde 02 - opskrift - Alletiders Kogebog Dog er det ikke lige så “sommer-agtig” mad :stuck_out_tongue:

Koldskål :wink: :smiley:

[QUOTE=StinePigen;592930]En gryderet er også forholdsvis billigt og nemt at lave til flere mennesker :slight_smile:
Jeg har lavet den her flere gange Lækker mørbradgryde 02 - opskrift - Alletiders Kogebog Dog er det ikke lige så “sommer-agtig” mad :P[/QUOTE]

:savle:

Vi får ret tit mørbradgryde:) Så tror vi vælger noget andet.
Tak for det gode forslag:)

Chili con carne med ris og tortillaer skåret i kvarte til kan også laves rimeligt billigt hvis man snyder lidt med krydderierne i chilien og køber et færdigt kryddermix og ellers går efter tilbuddene i ugens reklamer til resten af ingredienserne. Så kan der næsten blive råd til dessert som kunne være den nye SunLolly med Cola og Chili :wink:

Er en nød til at finde opskrifter, kunne du linke til chilicon?

Den er rigtig lækker! Jeg bruger dog minimælk og cremefine, i stedet for fløde og sødmælk :slight_smile:

Købt et stort tykke røget bacon. Skært sværdet af og smør den med sennepsdressing og drys rast over. Og bag den i ovnen.
der kan du lave halve bagte kartofler til drysset med krydderurter ( du kan også vælge flødekartofler, men jeg synes det bliver lidt for fedt )og så lave en lækker salat efter fantasi og tilbud hos den lokale.
rør din egen dressing. Det smager godt og er rimelig i pris.
Hvis I skal have dessert, så lav en frugt tærte med vanillecreme til.

Jeg ville servere en gang lasagne med salat og flutes.

Opskriften står bag på krydderimixet.

Til 4 portioner:

500 gram hakket oksekød
1 spsk olie
1 ps Santa Maria Tex Mex Chili con carne krydderimix
4 dl flåede tomater (eller 400-500 ml purerede tomater - det bruger jeg)
1 ds bønner af valgfri slags, jeg bruger altid røde kidneybønner

Hvis du synes chilien er for mild kan du altid tilsætte ekstra chili under tilberedningen og smage til. Derudover improviserer jeg ofte over sådan en omgang her ved at tilsætte for eksempel tre fire hele forårsløg skåret i skiver samt 3-4 stængler bladselleri. Det fylder ekstra i chilien og i folks maver og så gør det ikke så meget hvis der ikke er en kæmpeskål blandet salat ved siden af.

Ja da - billig og super sund og kanon lækker ret her

Rødløg i både svites i en gryde til de er gyldne, tages op
Gulerødder i tynde stave svites og der hældes lidt vand ved, så de blive møre, hvis du ikke lige har tiden til at vente på rolig råstegning.
Hvidløg tilsættes efter smag

Så kan du enten tilsætte ½ liter monay fedtfattig sause, og ellers ½ liter Creme fine 7%

Krydder med eks. ingefær, peber, karry og salt

Kog pasta hertil og lav nogle bruchetta med Olivenolie og evt hakket tomater eller hvad du lige har - eller bare flute

SKAL I have kød, så smager kyllingbryst skønt hertil, som du enten kan svitse og putte i blandingen eller skær det flot op ved siden af på et fad

Jeg har lavet lign til vores frokost idag, da vi fik uventet besøg af min skønne bonusdatter - her fik vi lige en squash i også…og skinke i tern, 500 gram (købt til 9,- pr.pakke i Lidl i går)…alt i alt har den ret kostet max 70 kroner dog uden brød. Og det var bare “biksemad!” fra køleskabet hvad vi lige havde at putte i - den kan jo varieres så tosset du har lyst til.
Og den portion jeg lavede passede mindst til 8 personer (grandvoksne sultne folk) - det er jo bare at putte en masse grøntsager i maden så mætter det så skønt

bon appetit

Heidi