Binyrebarkhormon indsprøjtning?

Jeg har en spring-tå… Tror i jeg vil kunne få sådan en sprøjte? Jeg har afvist operation fuldstændigt!

Jeg tror smærten opfattes forskelligt fra person til person :slight_smile:

Jeg kan (heldigvis) ikke selv tale med om hvad der gør mest ondt, men jeg ved at min far (som har slem ledegigt), på et tidspunkt sagde at der hvor det gør mest ondt er i kæben (og så lyder det vidst også ret grimt inde i hovedet, når man får sprøjtet et kæbeled…! irk). Han har i al fald fået sprøjtet en hel del forskellige led - lige fra ankler, knæ og fingre, til kæber og skuldre…!
(Manden har i øvrigt lige fået ny hofte og lægerne kunne ikke forstå at han var så “pyldret” og blev ved med at sige at han havde ondt (han plejer at være rimelig “hardcore” - tror man blir det når man altid har ondt) - indtil de 2 dage efter opperationen opdagede at den morfinpumpe der skulle gi smærtestillende, ikke liiige virkede - så manden havde slet ikke fået noget smærtestillende…! - jeg behøver vel ikke fortælle mín mening om dét?!!)…

Nå men tilbage til emnet.
Nogen der ved hvor ofte man må få en sprøjte for allergien? Er det noget man kan få f.eks. én gang om året resten af livet? - Jeg døjer nemli noget så slemt med græspollen allergi om sommeren (og har så også fundet ud af at min katte & husstøvmide allergi, flipper ud når jeg ammer… eller noget…!).

/Mette

[quote=Mette Mejdahl;477889]Nå men tilbage til emnet.
Nogen der ved hvor ofte man må få en sprøjte for allergien? Er det noget man kan få f.eks. én gang om året resten af livet? - Jeg døjer nemli noget så slemt med græspollen allergi om sommeren (og har så også fundet ud af at min katte & husstøvmide allergi, flipper ud når jeg ammer… eller noget…!).

/Mette[/quote]

Min eks fik den hvert år for sin høfeber lige efter græssæsonen var startet. Og det hjalp helt fantatisk. Men tror det er noget ens læge vurderer.

Jeg kan ikke forestille mig, at der skulle være noget argument imod - men du skal være helt på det rene med, at det sagtens kan risikere at være en midlertidig løsning og at operation er eneste permanente løsning. Ved jo ikke med tæer - men i tommelfingeren var det i hvert fald et lille indgreb der ikke var noget at være nervøs for. Det værste ved det var faktisk, at jeg var nødt til at være sygemeldt til det var helet ordentligt op, og det havde jeg faktisk ikke tid til :slight_smile:
VH
Susanne

[quote=Susanne W;477751]Nej, der ER mange flere nerver i fingrene - man kan f.eks. læse blineskrift med fingrene, det kan man ikke med andre legemsdele fordi de ikke er følsomme nok.
VH
Suasnne[/quote]

Ja… jeg ledte bare efter en forklaring på at vi oplever det så forskelligt. Ifølge lægerne, der giver den slags sprøjter til mange, er hænderne slemt.
Men det er da ikke værre end at jeg ville gøre det igen, hvis det er det, der skal til :slight_smile:

[quote=Mette Mejdahl;477889]Jeg tror smærten opfattes forskelligt fra person til person :slight_smile:

Jeg kan (heldigvis) ikke selv tale med om hvad der gør mest ondt, men jeg ved at min far (som har slem ledegigt), på et tidspunkt sagde at der hvor det gør mest ondt er i kæben (og så lyder det vidst også ret grimt inde i hovedet, når man får sprøjtet et kæbeled…! irk). Han har i al fald fået sprøjtet en hel del forskellige led - lige fra ankler, knæ og fingre, til kæber og skuldre…!
(Manden har i øvrigt lige fået ny hofte og lægerne kunne ikke forstå at han var så “pyldret” og blev ved med at sige at han havde ondt (han plejer at være rimelig “hardcore” - tror man blir det når man altid har ondt) - indtil de 2 dage efter opperationen opdagede at den morfinpumpe der skulle gi smærtestillende, ikke liiige virkede - så manden havde slet ikke fået noget smærtestillende…! - jeg behøver vel ikke fortælle mín mening om dét?!!)…

Nå men tilbage til emnet.

/Mette[/quote]

Stakkels mand. Ja, man vænner sig til en vis grad til smerter. Men ikke mere end at man opdager hvor meget de har taget af ens overskud, hvis de bliver fjernet. Så selv om man lærer at leve med det, så tager det kræfter.
Kæben har jeg heldigvis ikke prøvet, selv om mit kæbeled har været angrebet i en periode.

Jeg tror din læge skal vurdere ang. cortison, for det stof er aldrig noget at spøge med. Noget med at vurdere det i forhold til, hvad du evt. ellers har at trækkes med.
Men skal du ha’ sådan noget, er en indsprøjtning om året nok ikke så særlig slemt. En fast pillebehandling er værre. Der kan være nogle bivirkninger de første dage til en uge, men så klinger de af. Jeg får blussende kinder og en “ophedet” følelse, som jeg synes er møg-ubehagelig, men det er måske bare mig :slight_smile: Og en fornemmelse af indre uro og jeg sover skidt. Men det er til at leve med, og det er kun de første dage :slight_smile: