Hvordan foregår en binyrebarkhormon indsprøjtning mod allergi?
Er det lige som en vaccine eller hvordan? Nogle steder på nettet synes jeg der står noget om blokade… :S ??
Skal have en indsprøjtning i næste uge…
Hvordan foregår en binyrebarkhormon indsprøjtning mod allergi?
Er det lige som en vaccine eller hvordan? Nogle steder på nettet synes jeg der står noget om blokade… :S ??
Skal have en indsprøjtning i næste uge…
Den bliver givet i ballen Du kan intet se og det er kun et lillebitte prik…
Der kan være en smule ømhed bagefter, men det forsvinder ret hurtigt.
Jeg har fået det som en indsprøjtning i overarmen eller den ene balle.
Jeg fik en sidste forår i overarmen for at afhjælpe min høfeber…den hjalp ikke en døjt, men jeg ved min far har stor glæde af samme indsprøjtning for hans høfeber hvert forår
Men ja, akkurat lige som en vaccination ellers.
[quote=Garfield.;477563] Nogle steder på nettet synes jeg der står noget om blokade… :S ??
Skal have en indsprøjtning i næste uge…[/quote]
Jeg har fået en cortison blokade i et tommelfingerled engang-what! Ikke for allergi, men pga. springfinger. Og deeeeet virkede da heldigvis et lille stykke tid, men må indrømme at jeg hellere vil stikkes 10 gange i ballen end én gang mere i tommelen (fik det senere opereret)
VH
Susanne
Rigtigt - det gør bare ondt at få blokader i fingrene/hænderne. Der er så mange følenerver, og der er så lidt plads til det indsprøjtede.
[quote=Garfield.;477563]Hvordan foregår en binyrebarkhormon indsprøjtning mod allergi?
Skal have en indsprøjtning i næste uge…[/quote]
Når det nogen steder kaldes blokader og andre steder noget andet, er det fordi den slags indsprøjtninger (depo-medrol) kan bruges imod flere ting. Fra ledegigt over sene- og muskelproblemer til allergi. Og sikkert mere endnu.
Hvis du ikke har prøvet det før, så vær forberedt på at blive lidt blussende og måske sove dårligt de første nætter. Det er normalt
Susanne - Hvad er en springfinger?
Jeg er godt nok ikke Susanne, men jeg har prøvet det.
Det er en slags videreudvikling af seneskedebetændelse, hvor senen i fingeren simpelthen sætter sig fast, og så går løs med et smertefuldt ryk, når man prøver at rette den ud (fingeren “springer” fri). Man kan som regel mærke en eller flere knuder på senen.
[quote=Ann K;477569]Den bliver givet i ballen Du kan intet se og det er kun et lillebitte prik…
Der kan være en smule ømhed bagefter, men det forsvinder ret hurtigt.[/quote]
Jeps, min eks fik et prik i ballen hvert år inden Roskilde Festival. Det virkede fint for ham (høfeber).
I værste tilfælde kan man få en lammelse på stikstedet (fik han af vide dengang)
Uh, jeg staver forfærdeligt i dag - beklager!! Men mit hoved er fuld af snot, så hjernen er lidt sløv…
Tak for jeres svar. Det har beroliget mig lidt - selvom jeg stadig er bange for en simpel indsprøjtning…
Og det gør ikke mindre ondt at får den i knæet, men det tager lige toppen af smerten, når man virkeligt skal noget vigtigt.
Vil heller har den i skulden eller ballen for høfeber :S
[quote=Noël;477662]Og det gør ikke mindre ondt at får den i knæet, men det tager lige toppen af smerten, når man virkeligt skal noget vigtigt.
Vil heller har den i skulden eller ballen for høfeber :S[/quote]
Jo, det gør meget mindre ondt. Knæet og albuen er vand i forhold til fingrene. Efter min erfaring
Men at få sådan en indsprøjtning i et knæled har så den bivirkning, at man får forbud imod at gå i et par døgn. Ellers kan man skade knæet alvorligt
Ann R - Ah, tak for forklaringen, det lyder godt nok ikke rart
Næh, der er det, der er sjovere
Det allerværste og mest følsomme sted var faktisk inde i min hjerne For efter en lang snak om springfinger, udsættelse af OP og nu skal du bare se hvad vi kan med cortison (så vild er jeg jo heller ikke med at de stikker knive i mig, vel!) så fandt manden den lille flaske med cortison frem - og en KÆMPE kanyle! Min hjerne frøs til is og jeg fremstamemde “Du har vel ikke tænkt dig at jage det store spyd i min lille tommelfinger?” Nej, nej, det var KUN til at trække det op med, så satte han en mindre kanyle på til at stikke med - men rent mentalt var det for sent, det var og blev rigtigt ubehageligt! Så don´t try this at home, hvis I kan blive fri…!
VH
Susanne
[quote=Susanne W;477691]Det allerværste og mest følsomme sted var faktisk inde i min hjerne For efter en lang snak om springfinger, udsættelse af OP og nu skal du bare se hvad vi kan med cortison (så vild er jeg jo heller ikke med at de stikker knive i mig, vel!) så fandt manden den lille flaske med cortison frem - og en KÆMPE kanyle! Min hjerne frøs til is og jeg fremstamemde “Du har vel ikke tænkt dig at jage det store spyd i min lille tommelfinger?” Nej, nej, det var KUN til at trække det op med, så satte han en mindre kanyle på til at stikke med - men rent mentalt var det for sent, det var og blev rigtigt ubehageligt! Så don´t try this at home, hvis I kan blive fri…!
VH
Susanne[/quote]
Ah ja…
Men jeg er faktisk go’ til at blive stukket i, hvis jeg selv skal sige det, så jeg tog det ret roligt første gang. Men stikket (det var ned imellem to af mine fingre på højre hånd), gjorde simpelthen så hvinende ondt at jeg fik tårer i øjnene, selv om jeg slet ikke havde ventet noget i den retning. Jeg havde jo prøvet det samme i albuen mange gange, no big deal… Men hænderne! Av! Det var en rutineret reumatolog, så jeg kan ikke skyde skylden på inkompetence. Lægerne ved det godt, flere har på forhånd undskyldt at det her, det ville blive ubehageligt.
Og næste gang, ja, så vidste jeg det, og så var det selvfølgelig endnu værre… så vist er psyken medspiller, ingen tvivl om det. Men ondt, det gør det
[quote=Ann R;477669]Jo, det gør meget mindre ondt. Knæet og albuen er vand i forhold til fingrene. Efter min erfaring
Men at få sådan en indsprøjtning i et knæled har så den bivirkning, at man får forbud imod at gå i et par døgn. Ellers kan man skade knæet alvorligt :([/quote]
Smil ,ja der man jo forskellig , mine fingere tager jeg i stiv arm. . Det rør mig ikke så meget som når jeg nogle gange har fået 5- 7 stik ind i knæledet. Når jeg har revet knæet af led . eller når slidgigten lader det hæve til 3-4 gang nomalt størrelse.
Og har ellers med tiden op arbejdet en meget høj smerte terskel…
[quote=Noël;477736]Smil ,ja der man jo forskellig , mine fingere tager jeg i stiv arm. . Det rør mig ikke så meget som når jeg nogle gange har fået 5- 7 stik ind i knæledet. Når jeg har revet knæet af led . eller når slidgigten lader det hæve til 3-4 gang nomalt størrelse.
[/quote]
Hm… okay… :øhmm: Måske handler det også om, hvor medtaget det sted, der skal under behandling er? Knæene gjorde da ondt og var hævede, og hun trak en masse væske ud af dem begge før hun lagde blokaderne. Men så var det heller ikke værre; fingrene derimod, kunne slet ikke bruges. Kan være det er grunden til at det føltes så meget værre - at vævet var så ømt i forvejen :øhmm: Jeg ved det ikke…
Det er det nok,ved mig er det altid den sidste løsning , og det skal virkelig være ¨så slemt at jeg skal krybe til lægen. og 7-9-13 så er det for det mest kun når jeg river min finger eller knæ af led. slidgigt kan jeg bide i mig, med lidt hælp af min medicin:)
Nej, der ER mange flere nerver i fingrene - man kan f.eks. læse blineskrift med fingrene, det kan man ikke med andre legemsdele fordi de ikke er følsomme nok.
VH
Suasnne