Birma maske farver

Hvordan kan det egentlig være, at killingerne får grå næse når de er et par uger gamle hvis de bliver blåmaskede, og så næsen er lysere hvis de bliver chokolademaskede? Den chokolademaskede birma er da meget mørkere… Hvordan ser I så om killingen bliver lilla eller brunmaskede?
Og hvornår er det nemmest at se hvilken maske de får? Jeg kan se den ene af mine killinger har fået grå bagben, mens den anden stadig har lyse ben, men bortset fra det, så har deres ører og næser samme farve.

Kan du sætte nogle billeder ind, så kan jeg hjælpe…

Jeg tror man kan sige det bedst sådan at Brun og blå er de mørkeste/koldeste farver blå er fortynding af brun.

Chokolade og Lilla er de lyse/varme farver - lilla er fortynding af chokolade.

Så jo mørkere basisfarve des hurtigere pointfarve hos killingen. Men indenfor hver maske farve, har vi kolde/varme nuancer. En chokolade kan således være meget mørk/kold eller Lys og varm.

Blå kommer også i en varm og kold udgave…men det skal næsten ses i praksis. Kan du ikke komme med på en udstilling engang ? Her vil du se hvor stor udmaskningsforskel der er i points på feks de chokolademaskede. :slight_smile:

I efterårsferien er der en udstilling i Kolding (søndag er for semilanghår)

Og hvad der kaldes, og bliver, brun på en bimse, er jo sort på en alm. kat. :slight_smile:

Og sort er en allel på det gen, hvor chokolade er en anden allel på samme gen. Blå er jo så fortynding af sort (brun) og lilla fortynding af chokolade. Fortynding er altså et andet gen, der går ind og påvirker det gen, der styer sort/chokolade. :slight_smile:

Der ligger nogle billeder af dem i den tråd der hedder: Begyndt at få lidt mere farve.

[quote=Chicabee;453188]Jeg tror man kan sige det bedst sådan at Brun og blå er de mørkeste/koldeste farver blå er fortynding af brun.

Chokolade og Lilla er de lyse/varme farver - lilla er fortynding af chokolade.

Så jo mørkere basisfarve des hurtigere pointfarve hos killingen. Men indenfor hver maske farve, har vi kolde/varme nuancer. En chokolade kan således være meget mørk/kold eller Lys og varm.

Blå kommer også i en varm og kold udgave…men det skal næsten ses i praksis. Kan du ikke komme med på en udstilling engang ? Her vil du se hvor stor udmaskningsforskel der er i points på feks de chokolademaskede. :slight_smile:

I efterårsferien er der en udstilling i Kolding (søndag er for semilanghår)[/quote]

Synes bare det er sjovt, da den chokolade farvede er mørkere end den blå.
Jeg vil rigtig gerne med på udstilling. Har også været med til den der var i Hobro. Men det var desværre ikke en succes. Jeg kan kun gå der meget kort tid, før min ryg stod af. (Jeg blev påkørt af en bil tilbage i januar og fik piskesmæld) Og lige nu er der kun 2 mdr tilbage til min termin, så nu har jeg både et bækken og en ryg der ikke er helt ok. Men når jeg har født vores pige, og det begynder at gå bedre med ryg og bækken, så skal jeg helt klart til udstilling.